Matematikfaglighed i samfundsfag og EU

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
AT opgave 2014 Mad og Mennesker
Advertisements

Kristendom på stx og hf Christina Egholm og Helle Dreyer Møller.
SRP på Faaborg Gymnasium 2013
Metode i AT Religion.
Prøveformer og evaluering af kompetencer i biologi
Almen studieforberedelse
Studieretningsprojektet Styringsgruppen september 2007.
Samfundsfag A Matematik b
AT-EKSAMENSOPGAVEN 2013 februar 2013 / MG & RO. Tidsplan UgeMandagTirsdagOnsdagTorsdagFredag 5AT-opgaven udleveres IntrolektionVejledning om valg af emne.
Statistik Beskrivende statistik
Teamlærerkursus Onsdag d. 7. september kl. 13.
Præsentation af Samfundsfag Næstved Gymnasium og HF
Den nationale faggruppe Fagmoduler Matematik, 4. – 10. klassetrin.
Hvad er et produkt i faget teknologi - og hvorfor?
Samfundsvidenskabelig metode
Uddannelsesparathed - hvad er det
Studieretningen Engelsk A –Spansk A Med Samfundsfag B Falkos sproglige studieretning.
Almen sTudieforberedelse - AT
Anden information Bettina Dahl Søndergaard Lektor Hvad er svært ved beviser for gymnasieelever - og kan vi gøre noget ved det? Fredag den 18. marts 2011.
”Ny skriftlighed” Elevernes studieforberedende skrivekompetencer
Konference om Almen Studieforberedelse
Regionalmøder i dansk – sept Indhold:
CAS i matematikundervisningen Middelfart
Tekstslide med overskrift, indhold og notefelt Overskrift Max 1 linje Tekst her. For at skifte niveau på teksten, brug forøg / formindsk indrykning For.
Tilføj hjælpelinier: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg ’Gitter og Hjælpelinier...’ 3.Tilvælg ’Vis hjælpelinier på skærm’
Når de skal gøre det bedre? Kan vi gøre det bedre? Erfaringer fra fysik på Nærum Gymnasium Eva Danielsen.
Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage.
Tilføj hjælpelinier: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg ’Gitter og Hjælpelinier...’ 3.Tilvælg ’Vis hjælpelinier på skærm’
Videnskabsteori & metode
Biologi B Overvejelser vedr. organisering og tværfaglighed/samspil
DUN-konferencen 2008, Hanne Nexø Jensen, IFS, 20. juni 2008 Dias 1 BA-projekt intro, 26. nov v/ HNJInstitut for StatskundskabInstitut for Statskundskab.
Gymnasiet (Stx)
Den nationale faggruppe Fagmoduler til yngste. Faggruppens overvejelser og principper Arbejdet blev som sagt skudt i gang ultimo november 14. december.
Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage.
Almen studieforberedelse
Samarbejde samfundsfag - matematik
Matematik efter reformen
FYSIK (STX) Carsten Claussen Februar 2008.
Matematik A på hhx v/fagkonsulent Marit Hvalsøe Schou.
Sprogfagenes metoder Rungstedgaard den 3. maj 2010 Dorte Fristrup, tlf
Almen sprogforståelse Hvordan er det så gået? Lidt statistik på baggrund af de deltagende skolers indberetninger.
Matematik i VØ KONFERENCE 5. MARTS Vi åbner døren for anvendelse af matematik August 2010 Revideret læreplan i vø Eleverne skal kunne udvælge og.
 Karakterfastsættelsen sker på baggrund af en samlet vurdering af, i hvilken grad præstationen eller standpunktet opfylder de mål, som skal.
Økonometri 1: Heteroskedasticitet1 Økonometri 1 Heteroskedasticitet 31. marts 2003.
Erfaringer fra næsten 2 år med 2.w, NAG
SKABELON.
Studieområdet på hhx Præsentation af EVA’s følgeprojekt vedr. studieområdet på hhx og htx og almen studieforberedelse på stx Konference om Studieretningsprojektet.
WORKSHOP 1A, DLF-kursus, Brandbjerg, 25. november 2015.
Matematiske kompetencer - hvad og hvorfor? DLF-Kursus Frederikshavn Eva Rønn UCC.
Modellering og digitale værktøjer i matematik oktober 2015Niels Jacob Hansen - UCSJ1.
Teori og metode i AT?. AT – læreplan – faglige mål De faglige mål med almen studieforberedelse er, at eleverne skal kunne: – tilegne sig viden om en sag.
Krogerup Højskole, 19. oktober,  Lidt om ideen med læringsmålstyret undervisning  FFM og matematiske kompetencer  FFM, læringsmålsstyring og.
Studieretningsprojektet Anette Lind. Hhx-bekendtgørelsen § 22 Studieretningsprojektet skrives i 2 eller 3 fag med udgangspunkt i et studieretningsfag,
Nyt om test og prøver Matematik i marts Sorø Den 26. marts 2015 Marts 2015 Niels Jacob Hansen - Læreruddannelsen UCSJ 1.
FAGDIDAKTIK i teknologihistorie og idehistorie Workshop om problemorienteret arbejde i idehistorie.
Samarbejde mellem matematik og samfundsfag. Disposition Indledning Hvorfor skal vi bruge 2 i samfundsfag? Hvordan kan matematikken bruges? Eksempel. Oplæg.
1 FoU-projekt om studieretningsprojekt i de økonomiske fag 5. september 2007 Vejle Handelsskole.
Udkast til justering af KS
Grundfaget teknologi i EUD
Pædagogiske intentioner ved inspirationsforløb i erhvervsøkonomi
It i folkeskolens matematikundervisning
Naturfag.
50 års jubilæum 2016 Reformnyt – en fest for faget?
Grundfagsseminar 9. september 2015 Erhvervsøkonomi og afsætning.
Mundtlig prøve og mindstekrav på matematik B
Temadag om grundfag og de pædagogiske intentioner i eud-reformen
MUNDTLIG FREMSTILLING
Velkommen til fagligt samspil
Informationsmøde om erhvervsområde og erhvervsområdeprojekt i tekniske eux-forløb Bjørn René Hansen, Erik Engel og Rasmus Schou Christensen Styrelsen.
Videnskabsteori og fagligt samspil Aarhus, januar 2018
Præsentationens transcript:

Matematikfaglighed i samfundsfag og EU Oplæg DEO-konference Marts 2015 Christina Blach Hansen

Lærerplan, Matematik B: Samspil Når matematik B indgår i en studieretning, skal dele af det faglige stof vælges, så det giver mulighed for en styrkelse af det faglige samspil i studieretningen. Herved skal eleven opnå en dybere indsigt i matematikkens beskrivelseskraft og i vigtigheden af at overveje og diskutere forudsætninger for en matematisk beskrivelse og pålidelighed af de resultater, der opnås gennem beskrivelsen. Der skal tilrettelægges sammenhængende undervisningsforløb med det hovedsigte at udvikle elevernes kendskab til matematikkens vekselvirkning med kultur, videnskab og teknologi. Dette skal ske gennem et samarbejde med andre fagområder eller ved at inddrage elevernes kendskab til disse fagområder.

Læreplan samfundsfag A: Samspil Samfundsfag A er omfattet af det generelle krav om samspil mellem fagene og indgår i almen studieforberedelse i overensstemmelse med de regler, der gælder for dette forløb. Dele af kernestof og supplerende stof vælges og behandles, så det bidrager til styrkelse af det faglige samspil i studieretningen. Samfundsfag A bidrager til en sammenhængende forståelse af aktuelle samfundsmæssige problemstillinger. I konkrete undervisningsforløb giver faget begreber, metoder og teorier til empiriske undersøgelser. I studieretningsforløb skal mindst ét af de to skriftlige projekter nævnt under pkt. 3.2. være et tværfagligt projekt, hvor matematik indgår.

Hvad er meningen? Styrkelse af studieretningssamarbejdet Matematik: Anvendelsesorienteret – hvad kan matematik? Styrker og svagheder i matematikkens forklaringskraft Samfundsfag: Sammenhængende forståelse af et tema og baggrund for arbejdet, eller mere kvalificerede forklaringer

Det gode samarbejde Man er bevidst om, hvad den anden bidrager med, og hvad man selv bidrager med Man kender hinandens forudsætninger Man bidrager ligeværdig og udbyttet er ligeværdigt for begge fag? Ligeværdigt ansvar! Koordineret og gennemtænkt Parallel undervisning eller tværfaglighed? En vilje til at sætte sig ind i noget nyt stof Muligheden for at gøre ting sammen

Faglige knaster i samarbejdet? Programmer ’Vi forstår ikke hinanden’- problemet og usikkerheden Matematik som værktøj Hvordan vægter eleven matematik og samfundsfag i en tværfaglig opgave?

Matematiske krav i skriftlige prøver i samfundsfag Beregninger af meget simpel karakter: Procentvise andele, procentvis vækst, indekstal Chi-i-anden test. Fortolke - ikke beregnes Lineær regression. Fortolke - ikke beregne

Samarbejdsemner med inddragelse af EU Eksempler og ideer

Sammenhænge Lineære sammenhænge, koefficienternes betydning Fx årstal for medlemskab af EU og stemmeprocenten ved parlamentsvalg, BNP/indbygger og holdning til EU (data fx på http://zacat.gesis.org/webview/). Årsagssammenhæng/kausalitet

Økonomisk vækst Økonomiske mål BNP og fremskrivninger BNP pr. indbygger Sammenligning af lande Eksponentiel regression Forståelse af fremskrivningsfaktor Modelrækkevidde

Statistik Samfundsfag: spørgeskemaundersøgelser eller tilgængelig undersøgelse, tema/emne belyses, teori, begreber, kausalitet. Matematik: beregninger, fremstilling, fordeling, test, fortolkning af resultater. Holdning til EU: fx hvis man har venskabs- skoler, på studieture osv.

Videnskab…

Økonomisk krisepolitik i EU Samfundsfag: Casen: den økonomiske krise, konvergenskravene, bagvedliggende begreber, krisepolitiske strategier og økonomiske konsekvenser, herunder multiplikatormodellen Matematik: Modellering, modelrækkevidde Endelige kvotientrækker – Bevisteknik

Multiplikatoreffekten Multiplikatoreffekten –hvis vi øger det offentlige forbrug med 1 mia. kr. hvor meget større er effekten på nationaløkonomien (målt som BNP)? Hvor t er skatteprocenten, s er opsparingskvoten og m er importkvoten.

Multiplikatoreffekten Runde 1: Y Runde 2: Y· ((1-t) ·(1-s) ·(1-m))1 Runde 3: Y· ((1-t) ·(1-s) ·(1-m))2 Runde 4: Y· ((1-t) ·(1-s) ·(1-m))3 … Vise det giver en endelig sum, nemlig multiplikatoreffekten

Multiplikatoreffekten Sum af endelig kvotientrække: Antag r<1 og lad n gå mod uendelig

Ulighed i EU-landene Hvad er ulighed? Hvordan måler vi uligheden? Hvorfor er der ulighed? Hvad er forskellen i grad af ulighed i EU-landene? Hvordan kan man forklare forskellene? Hvad er konsekvenser af ulighed i en stadig øget integration i EU?

Ulighed Gini-koefficienten: Et mål for økonomisk lighed i samfundet. Udregnes vha. Lorenz-kurven (faktisk fordeling) og diagonal (fuldstændige lighed). Udregn areal mellem dem trapezsummer eller ved. integralregning. Data kan findes på eurostat

SRO Redegør for begrebet ulighed. Kom ind på forskellige typer og teorier om ulighed. Redegør for Lorenz-kurven samt definitionen på og beregning af Gini-koefficienten. Tegn en Lorenz-kurve for tabel 1 (Bilag A) nedenfor og beregn den tilhørende Gini- koefficient (Bemærk: Overførselsindkomster er IKKE medregnet i tabellen). Kommentér styrker og svagheder ved brug af Gini-koefficienten som ulighedsmål. Diskuter, om forskelle i graden af ulighed landene imellem kan blive et problem for EU. I kan inddrage eller finde viden i bilag B (som var statistisk materiale)  

Studieretnings-samarbejdet - hvordan?

Studieretningssamarbejdet Eksempler fra samfundsfag i matematik – sætte ord på og formulere stoffet Brug af matematik i samfundsfag til beregning og til at kunne kvalificere og tydeliggøre sammenhænge Småopgaver i afleveringer – MA: beregne, anvende – SA: anvende, fortolke Rapportskrivning/temaopgaver – anvende, forklare, fortolke Selv opstille modeller - generalisere, generere Stille større krav til modelkritik - reflektere, perspektivere

Jeres erfaringer med samarbejde mellem samfundsfag og matematik Spørgsmål og kommentarer

Links og litteratur til inspiration http://fou.emu.dk/offentlig_show_projekt.do?id=144829 https://fou.emu.dk/offentlig_show_projekt.do?id=144836 Hvad er matematik C + B, Bodil Bruun m.fl., L&R 2011+2012 Matsamf, Damsgaard-Madsen, Systime 2011 ’Økonomi på formler’ Torben M. Andersen m.fl. Systime 2009 ’OIKOS’, Henrik Adrian m.fl, Columbus 2005 ’Økonomi ABC’, Per Henriksen. Columbus 2009 Fold dig ud, Per Henriksen m.fl, Columbus 2010 Excel i samfundsfag, Christina Blach Hansen m.fl, Columbus 2011 Matematik og økonomi, Nikolaj Malchow-Møller m.fl., Gyldendal 2001 Matematik og retfærdighed, Ebbe Thue Poulsen, Gyldendal 2000 Matematik i virkeligheden, Allan Baktoft, Forlaget Natskyggen

Steder man kan finde data Vælgerundersøgelser mv.: www.surveybank.aau.dk Danmarks statistik: www.statistikbanken.dk Uddannelse: http://www.uvm.dk/service/Statistik/Databank.aspx Økonomi global: http://www.ggdc.net/ Kommunale nøgletal: http://www.noegletal.dk/ Ulighed: http://www.lisproject.org/key-figures/key-figures.htm EU: http://ec.europa.eu/eurostat/web/main/home European value study, Eurobarametret: http://zacat.gesis.org/webview/ Verdensbanken – international økonomi: http://data.worldbank.org/