Digital Kultur Introduktion. I dag Hvem er jeg, hvem er I Kursus indhold Kursus format Pause + Foto Kultur? Næste uge.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Forskning, formidling og andre færdigheder
Advertisements

Kursus den 12. marts Program i dag: Opsamling fra sidst.
John Dewey: Pragmatisme, pædagogik og erfaring
Teknik og Miljø - Planlægning og Byggeri Aarhus Kommune •Flemming Meyer •Master of Law, Special Consultant •Municipality of Aarhus •Department of employment.
Situationelle Metoder til Digitale Studier
IT i Byggeriet Semester kursusgang Introduktion til projektweb og html Kjeld Svidt Kjeld Svidt  Institut for Bygningsteknik  Aalborg.
2.-generationsintranet på KU Internet, intranet, ekstranet eller "mit net"? Claus Qvistgaard It-strategichef
Forretning og Ledelse lektion 7
Tekst starter uden punktopstilling For at få punkt- opstilling på teksten, brug forøg indrykning For at få venstre- stillet tekst uden punktopstilling,
21 August 2014Digital Kultur, efteråret 2008Brit Ross Winthereik Kulturbegrebet.
Reflektion og e-portfolio Lise Agerbæk, Multimediedesigner
Kultur- og branchestudier
Magtteori I 7. September 2005.
Bibliotekets performative rum - hvorfor og hvordan? Henrik Jochumsen Det Informationsvidenskabelige Akademi Københavns Universitet.
At generalisere ud fra etnografisk feltarbejde og skrive etnografi
Sprog, sprog og sprogere Foreningen for tosprogede småbørns vilkår Vejle 20. marts 2012 J. Normann Jørgensen,
Almen sTudieforberedelse - AT
The Utility of Organisational Ethnography Konklusion. Neyland.
Ministeriet for Forskning, Innovation og Videregående Uddannelser Styrelsen for Universiteter og Internationalisering Arbejdsseminar om Diploma Supplement.
Artikel præsentation Kenneth Pedersen DESIGN SCIENCE IN INFORMATION SYSTEMS RESEARCH Hevner, A. R., March, S. T., Jinsoo, P. and Ram, S. (2004)
Praktisk om opgave og oplæg
Agenda  Erfaringer med kvalitative interviews og deltagerobservation ifbm studier af teknologier for ældre (med reference til teksterne), v. Peter Lutz.
Udvikling af det mediepædagogisk håndværk
Musiksociologi MM Opsamling på teori/metode i projektuge. Tilbagemelding på opgaver. Præsentation af emne til afsluttende opgave. Planlægning.
Kulturstudier S1+LT Introduktion. Præsentation og forventningsafstemning Hvem er vi? Hvad skal vi?
Stil og smag John Paulin Hansen WEB 1, ITU, marts 2000.
Kursusintroduktion M1K2 og M1K En udfordring… Målet for kurserne er relativt komplekst og sammensat Stofmængden er enorm – og det meste passer.
ENTER The Clil4U project has been funded with support from the European Commission. This publication reflects the views only of the author, and the Commission.
Mød Aalborg Universitet
Reflektion over jeres egen praksis
ENTER The Clil4U project has been funded with support from the European Commission. This publication reflects the views only of the author, and the Commission.
Medier og kommunikation F08 / lektion 5 / /1
MEDIER OG KOMMUNIKATION, F2004 FORMÅL FORVENTNINGER FORMALIA 6/
Virtuelle verdener og rum, forår 2002 Lisbeth: Baggrund BA i Litteraturvidenskab & Medievidenskab MA i Image Studies (University of Kent) Cand.mag i Litteraturvidenskab.
DIGITAL DESIGN OG KOMMUNIKATION Introdag F07 JONAS HEIDE SMITH
Ved eksamen bliver de studerende prøvet i forhold til deres: Viden om grundlæggende begreber, teorier og forskningstraditioner vedrørende IT som medie.
6 ugers selvvalgt kursus for nyledige pædagoger Med forbehold for ændringer i kursusplanen!
IDAG Persuasion & Forførelse. PROGRAM MyStory præmiering Gruppe præsenterer O’Keefe tekst Gæsteforelæsning: Lars Ylander Pause Diskussion med.
Digital Kultur/Intro Afslutning Digital Kultur E 2007 Lisbeth Klastrup 14 kursusgang 4. december.
Velkommen til Digital kultur F2007 Dagens program: Præsentation af underviser og hjælpelærer Hvor kommer i fra? The Cold, Hard Facts. Teksterne/Kompendiet.
Institut for Sprog, Kultur og Æstetik Engelsk, semester, Tekstanalyse og -historie Jens Kirk Session One: "An Introduction to the Analysis,
Informationssøgning Eksempler på nyttige hjemmesider.
Forretning og Ledelse lektion 7 Kultur og Strategi.
Digital Kultur? Opsamling. I dag Kulturbegreb Målsætning Opsamling: de 3 kultur ritter.
Sara Mosberg Iversen, MA Kommunikation Medier og Kommunikation, F2005.
Fremstilling af Simple WEB steder [ITPL] Foråret 2004
Forretning og Ledelse – Lektion 7
6 ugers selvvalgt kursus for nyledige pædagoger Med forbehold for ændringer i kursusplanen!
Digital Kultur Kristina & Birgitte. Agenda Birgitte om de blogs vi har set på, og om de kan omtales som en del af en subkultur, samt bloggens form og.
Medier og kommunikation VII Populærkultur. Dagens program Fremlæggelse af gruppearbejde: Gruppe 3, 12 og 11 Eksamen Forelæsning Fremlæggelse af gruppearbejde:
Literary Theory and Methodology Jens Kirk Session One: Introduction.
3. time Her beskæftiger vi os med John F. Sowas forklaring af erfaringsviden. John F. Sowa.
OPERATIONEL ANALYSE AF WEBADFÆRD OAW – LEKTIONSGANG 4.
2 minutter om tid (og rum) Lisbeth Klastrup 7. kursusgang 23. oktober.
On the Essential Contexts of Artefacts or on the Proposition that ”Design Is Making Sense (of Things)” Af Klaus Krippendorff 1989.
ANALYSE AF WEBADFÆRD - OAW OAW – LEKTIONSGANG 4. ANALYSE AF WEBADFÆRD - OAW SUMMARY, LECTURE 3 (Extended) Common Log File Format Host, Ident, Authuser,
Opdragsgiver Planlægning og udførelse af møde med jeres opdragsgiver.
Ledende oversygeplejerske Arne Brehm Høj Afdeling for Operation og Anæstesiologi Sydvestjysk Sygehus.
Orientering om bachelorprojekt 2016 International virksomhedskommunikation Professionsbachelor i engelsk og it-baseret markedskommunikation.
Database Some walk through lv/ Figures & some text from: © Pearson Education Limited 1995,
This project has been funded with support from the European Commission
Drug/Device Combination Products IFF erfagruppemøde
Software Architecture in Practice
Kvalitative metoder, forår kursusgang
Introduction to synopsis writing
MaaS i Europe Rasmus Lindholm.
Innovation og succes skabes gennem mennesker
Softwarearkitektur i Praksis: Forsknings- og Udviklingsprojekt
Bachelorprojekt Forår og efterår2016
Innovation og succes skabes gennem mennesker
Præsentationens transcript:

Digital Kultur Introduktion

I dag Hvem er jeg, hvem er I Kursus indhold Kursus format Pause + Foto Kultur? Næste uge

multiplayer BA,MA;phD Komm Afdeling for Innovative Communication (INC) Kontor 2D16, Forskning Andre kurser Sproget!! Navn Studiebaggrund ITU semester # Hvorfor er du her? (stikord) me you

Kursus kerne den digitale kultur: fællestræk for den digitale (computer-medierede) kultur? digitale kulturer: forskellige sociale praksisser? samspil/modspil/”klasseskel”?

ZeroG Skydancers in Second Life

digital kultur idag? alle producerer kultur? skellet mellem privat og offentligt flyttes til stadighed? Spil med identitet? autenticitet = det grimme? midlertidige, ”affektive” fællesskaber? profilbårne netværk?

Kursus målsætning 1. Demonstrere en basal forståelse af kulturbegrebet i en digital kontekst, herunder forbindelsen mellem kultur og (digital) kommunikation. 2. Relatere den nye mediekultur til en bredere historisk kontekst. 3. Demonstrere kendskab til og en kritisk forståelse af vigtige kulturelle og sociale fænomener relateret til brugen af internet og informationsteknologien i hverdagslivet. 4. Udvise kendskab til forskellige metodiske indfaldsvinkler til studiet af digital kultur, og kunne anvende dem i egen praksis. 5. Kunne anvende relevante sociologiske og kulturelle teorier på en vifte af emner indenfor områderne online medier, digital kultur og digital kommunikation. 6. Selvstændigt kunne identificere et aktuelt og originalt problem/spørgsmål relateret til den sociale og kulturelle brug af IT/digital kommunikation, vælge en relevant metode for undersøgelsen/diskussion, og herefter fremlægge resultaterne med udgangspunkt i relevante teorier og observationer.

Kursus indhold 29.1 Introduktion til kurset og kulturbegrebet 5.2 Digital Kultur/Cyberculture : historie og metoder 12.2 Myter og drømme 19.2 Hverdagsliv 26.2 Identity 4.3 Community 11.3 Complexitet 25.3 Politik & Etik 1.4 Køn & Sex 8.4 Mobil 15.4 Subkultur 22.4 Lovgivning 29.4 Copyright & Open Source 6.5 Digital Kultur? Opsamling

Kursus format 10 til 12 : forlæsning + seminar –I læser teksterne + forbereder ”guide” 13 til 15: øvelser –En time til at diskutere sidste uges øvelse: peer review spirit! –En time til at starte ny øvelse i grupperne (kan afsluttes hjemme) Hjemmearbejde (læse m.m.) 2 2 4? litteratur gennemgås ikke!!

Kursus format II Øvelser: cases Første obligatorisk øvelse: at være tekst-guide en dag Anden obligatorisk øvelse: at fremlægge en abstract til eksamen + peer review (den 6.5) Aflevering af skriflige arbejde: den 21.5

Eksamen: skrifligt -I får en oversigt over opgavestruktur og citatteknik -Opgaven kan skrives individuelt eller i grupper -Anden obligatoriske opgave: fremlægge abstract + peer review -Fra kursusbeskrivelsen: Selvstændigt kunne identificere et aktuelt og originalt problem/spørgsmål relateret til den sociale og kulturelle brug af IT/digital kommunikation, vælge en relevant metode for undersøgelsen/diskussion, og herefter fremlægge resultaterne med udgangspunkt i relevante teorier og observationer.

give us a break!

teksterne ”præ-digitale” tekster om kulturbegrebet teoretisk udgangspunkt historisk bevidsthed aktuelt perspektiv reflektion: ligheder/forskelle Geertz, Clifford: “Description: Toward an Interpretive Theory of Culture”. Uddrag af The Interpretation of Cultures Gans, Herbert. J: “A Comparative Analysis of High and Popular Culture” uddrag af Popular Culture & High Culture – an Analysis and Evaluation of Taste 1973/1999. Williams, Raymond: “Towards a Sociology of Culture”. Uddrag fra Culture

Clifford Geertz kultur: ”the concept of culture I espouse...is essentially a semiotic one. Believing, with Max Weber, that man is an animal suspended in webs of significance he himself has spun, I take culture to be those webs, and the analysis of it to be therefore not an experimental science in search of a law but an interpretive one in search of meaning” (p. 5) Clifford Geertz amerikansk antropolog

Geertz kulturen er offentligt tilgængelig, udfoldes i socialt levende rum sociale handlinger afspejler kultur / er kulturskabende ideen om ”thick description” – handling eller kulturel ”ytring” skal altid forstås i konkret kontekst kulturen som meningssystem, kan fortolkes med inspiration fra bl.a. litteraturen og semiotikken (sprogvidenskab)

Geertz og digital kultur? huske konteksten sociale diskurser som centrum for kulturanalysen er lige så virkelige (”afkodelige”?) i en computermedieret verden fokus ikke på hvad (status), men hvordan

Bert is evil! (Dino Ignacio)

Herbert J. Gans Kultur: ”the practices, goods, and ideas classified broadly under the arts (including literatur, music, architecture and design, etc. and the products of all other print media, etc.), whether used for education and aesthetic and spiritual enlightment or for entertainment and diversion. Culture also includes other symbolic products used mainly for leisure or nonsubsistence consumption” (s. 5) Herbert J. Gans sociolog 1927-

Gans og smagskulturen taste cultures & taste public (ikke bare ”fin” kultur og massekultur”) taste culture kendetegnet ved ”similar values and aesthetic standards” i forhold til forbrug og skabelse af kultur analyse parametre: hvordan ”kultur” opfattes inden for smagskulturen, vægt på form-indhold, foretrukkent indhold, vægt på ”skaber” eller ”consumer”, hvis værdidomme betyder noget, hvad læser man, hvilken kunst har man osv osv ”the number of cultures is an empirical and a conceptual problem, to be determined in part by studies of who chooses what content and what relationships exist among content choices” (p. 93)

smagskulturbegrebet stadig relevant!?

digital identitet – digital ”navigation”: et spørgsmål om smag?!!

Raymond Williams ”a sociology of culture”: ”...emphasis on a whole social order, but it differs from it in its insistence that ’cultural practice’ and ’cultural production’...are not simply derived from an otherwise constitued social order but are themselves major elements in its constitution....it sees culture as the signifying system through which necessarily (though among other means) a social order is communicated, reproduced, experienced and explored.” (p ) Raymond Williams marxist ”cultural studies”

Williams At forstå kultur betyder at man må se på dets institutioner, formationer, produktion, identifikations-mekanismer, former, reproduktioner ”the social organisation of culture” både den materielle side af kulturen (produktion, institution, praksisser) og kulturen som ”signifying system” (f.i. kulturelle værker) og samspillet mlm disse historisk & nutidig alle tegnsystemer

Williams og den digitale kultur materialitet: teknologi som maskiner, kode, software? ”kulturelle institutioner”? kulturelle udtryk og værker?

kursets kulturbegreb? socialt (menneskeskabt) fænomen processer, praksisser, ”tegnsystemer” (menings- og identitetskabelse, forbrug, relation, differentiering) (særlige gruppers) brug af – og forholden sig til – kulturelle produkter kontekstuel indlejring produktionsvilkår

Til næste gang Læs (jeg laver den første ”guide”): –Looking Backwards, Looking Forward: Cyberculture Studies ( –Putting Web 2 in perspective. Jiyan Wei ( –Fornäs, Johan "Digital Borderlands. Identity and Interactivity in Culture, Media and Communications". Nordicom Review, 19:1 (1998), (I will send by ) tag et billede med, inspireret af stikord: digital kultur