Nærværende Kommunikation Medicinsk Afdeling, Regionshospitalet Horsens og Brædstrup 246 ansatte 6 afsnit Sygeplejersker Læger Lægesekretærer Diætister
Nærværende Kommunikation Medicinsk Afdeling, Regionshospitalet Horsens og Brædstrup Formål: Opbygge en kultur, hvor feedback er en naturlig del af hverdagen.
Nærværende Kommunikation Medicinsk Afdeling, Regionshospitalet Horsens og Brædstrup Baggrund: Strategisk indsats siden 2005 Nøglepersoner Kurser – 3 trin Årlige strategimøder
Nærværende Kommunikation Medicinsk Afdeling, Regionshospitalet Horsens og Brædstrup Obligatorisk Grundkursus – 3 timer Samtaleteknik og konflikthåntering v h a simulationsøvelser – 5 x 3 timer Samtaleteknik og konflikthåndtering med video – 5 x 3 timer
Nærværende Kommunikation Medicinsk Afdeling, Regionshospitalet Horsens og Brædstrup Evaluering Kurserne løfter niveauet Grundkurserne giver en fælles referenceramme Kurserne i samtaleteknik bidrager til kompetenceløft Organisering m. nøglepersoner ikke effektfuld
Nærværende Kommunikation Medicinsk Afdeling, Regionshospitalet Horsens og Brædstrup ”Det kommunikerende Hospital”, Helle Petersen: Kommunikationen er et ledelsesansvar
Nærværende Kommunikation Medicinsk Afdeling, Regionshospitalet Horsens og Brædstrup God kommunikationskultur: Klare retningslinier - som alle kender og følger Italesættelse – man taler dagligt om kommunikation Feedback – på tværs af faglige og hierarkiske skel Metakommunikation – man taler om måden at kommunikere på
Nærværende Kommunikation Medicinsk Afdeling, Regionshospitalet Horsens og Brædstrup God kommunikation mellem personale og patient fører direkte og indirekte til: større patienttilfredshed og mere effektiv ressourceudnytelse Øget compliance Investering i den interne kommunikation vil smitte direkte af på patientkommunikationen
Nærværende Kommunikation Medicinsk Afdeling, Regionshospitalet Horsens og Brædstrup Strategi: Praktiseres af alle Implementeres via Afdelingsledelse, Afsnitsledelser og Afsnitsansvarlige overlæger Støtter en kultur, hvor anerkendelse og læring er en selvfølge
Nærværende Kommunikation Medicinsk Afdeling, Regionshospitalet Horsens og Brædstrup Kurser: Trin 1, Grundkursus obligatorisk for alle medarbejdere Trin 2, Kursusforløb i samtaleteknik og konflikthåndtering via simulationsøvelser Trin 3: Som trin 2 med video
Nærværende Kommunikation Medicinsk Afdeling, Regionshospitalet Horsens og Brædstrup Indsatsområde det kommende år: Feedback på nærværende kommunikation
Nærværende Kommunikation Medicinsk Afdeling, Regionshospitalet Horsens og Brædstrup Strategimøde for alle ledere - sygeplejefag, lægefaglige og sekretær Top down – buttom up Modstand og begejstring
Nærværende Kommunikation Medicinsk Afdeling, Regionshospitalet Horsens og Brædstrup Milepælsplan Spørgeskema Handleplaner
Nærværende Kommunikation Medicinsk Afdeling, Regionshospitalet Horsens og Brædstrup Eksempler Afdelingsledelsen: Ved møder Sekretærer: Feedbackøvelser inter-kollegialt og mellem sekretær og patient. Sengeafsnit: Fokusuger, inter- og tværkollegial feedback Ambulatorium: Supervision v. supervisor Sengeafsnit: Læringskonferencer
Nærværende Kommunikation Medicinsk Afdeling, Regionshospitalet Horsens og Brædstrup