”Afprøvning af nye arbejdsgange med Telemedicinske konsultationer og fælles dokumentationssystem i behandling af venøse- og blandingssår”

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Palliativ indsats til KOL-patienter
Advertisements

Indvandrere og efterkommere i grundskolen Niels Egelund, professor, dr
Brug af internettet i standardiseringen og behandlingen af sår
Sekoia leverer en digital åben platform. Den integrerer eksisterende velfærdsteknologier i ét produkt og tilbyder en markedsplads for et voksende antal.
Hvad viser de foreløbige progressionsdata på tværs af landet? Michael Rosholm Aarhus universitet.
v. Rie Nygaard KvaliCare ApS
Servicemål i Region Midtjylland
Præsentation af Business Case 22. oktober, 2012
Udvikling og implementering af en kommunal model for
v/ Professor Lars Ehlers, Aalborg Universitet
 Fokuseret behandlingsforløb starter tidligt  Hurtig og god kommunikation uafhængig af tid og sted.  Overblik over patientforløbet.  Unødvendige konsultationer.
1 DSB og Bibliotekerne Personlige interview foretaget 20. til 25. januar respondenter Holdning til evt. ny portal.
Kvalitetssikring og Teknologi
Körper-koordinationstest für Kinder (KTK)
Sortering af affald Dato: 17. december Agenda Sortering af affald Dato: 17. december 2010 TNS Gallup A/S Kontaktperson Celia Paltved-Kaznelson Danmarks.
Deltag i konkurrencen om det mest succesfulde telemedicinske initiativ på Center for Telemedicins konference den 9. oktober Brug evt. skabelonen.
Bivirkninger i forbindelse med strålebehandling af hoved-halscancer.
Ved rådmand, Dorthe Laustsen
Præsentation Danfoss 5. april 2005
Merete Hartun Jensen Afdelingssygeplejerske Sårsygeplejerske
Hvad er telemedicin og hvordan fungerer det.
DCS/DTS fællesmøde januar 2010 Denne præsentation har været fremlagt ved DCS / DTS Fællesmøde 2010 og Poul Erik Mortensen har alle rettighederne til gengivelse.
HUSKESPIL – den lille tabel
Jobrådgivernes Brancheforening Brugertilfredshed hos ”anden aktør” København 30. november 2011.
Titel: Arial, fed, skriftstr. 20, mørkegrå. Tekst: Arial, normal, fed eller kursiv, skriftstr. 10, 12 og 14 til print – 16 og 18 til projektor – mørkegrå.
Afdelingsledelsen Vision og værdigrundlag i Planlægningsområde Syd.
 2 3  3 =  83  43  53  63  73  93  10 4.
Konsultation via webcam i almen praksis – fremtidens konsultationsform?
Årsrapport Telemedicinsk Videncenter
Sårsygeplejerske Wilja Dam Sårcentret, Hudklinikken, Århus Sygehus
Region Midtjyllands tilbud 2013
Undersøgelse af voksnes smerter efter Tonsillectomi.
Organisering Hvad er ”Sår-i-Syd” En decentral, tværfaglig og tværsektoriel samarbejdsmodel – med en ”postkasse” på sygehuset. Ressourcepersoner, der.
Behandling i hjemmet København den
Uddannelseslæger i front
Anne-Mette Sørensen, Allerød Kommune
D 3 5A A A 16 5D 15 5A 14 5D A B D D A B A A D
De første erfaringer – og udfordringer?. De første erfaringer – og udfordringer?
Telemedicin – hvorledes får vi det implementeret?
OPI EFFEKTMÅLINGSVÆRKTØJ
Ny driftsstrategi for offentlige veje og parker i Københavns Kommune
Sår-i-Syd Et projekt med 4 vindere og ingen tabere Agerskov Kro den
Sundhedsøkonomi og sårbehandling Hvilke tanker gør man sig i KL? v./ chefkonsulent Tina Jørgensen.
 Udgifterne til sårbehandling i kommunerne vil stige med 30 % i perioden p gr af ændringer i demografiske data.  Hjort A et al: Cost of wound.
Matematik B 1.
Claus Brabrand, ITU, Denmark Mar 10, 2009EFFECTIVE JAVA Effective Java Presentation Workshop Claus Brabrand [ ] ( “FÅP”: First-year Project.
Hvad er ”Sår-i-Syd” ? En decentral, tværfaglig og tværsektoriel samarbejdsmodel – med en ” postkasse” på sygehuset. Ressourcepersoner, som findes.
1 Tråde 2 Plan Trådbegrebet Synkronisering Koordinering Eksempel: et flertrådet spil.
It i de gymnasiale uddannelser Udstyr og anvendelse, 2010.
Grunde til at jeg elsker dig
Den kroniske bensårspatient - hvorledes kan vi gøre det bedre - fagligt og menneskeligt ? ”Sår-i-Syd” og CVU Sønderjylland.
UNIK 16. maj 2011 Shared care-platform for kronisk syge Chefkonsulent Tove Lehrmann, Region Syddanmark.
Telemedicin i sårbehandlingen  Def: Levering af sundhedsfaglige ydelser over afstand.
Telemedicinsk vurdering af sår Nationale målsætninger og sundhedsfaglige effektmål i Region Midtjylland Center for Telemedicin, Region Midtjylland.
SÅR- KOMMUNIKATIONSREDSKAB I REGION HOVEDSTADEN
3 g sundhedsaftaler Sundheds IT og digitale arbejdsgange
”Sår-i-Syd”s årlige temadag Comwell konferencecenter, Kolding.
Telemedicin i sårbehandlingen, forbedring ?
Problemer ved diabetiske fodsår – hvorledes løser vi dem ?
Telemedicinsk sårvurdering Region Hovedstaden Judith Lørup Rindum 1. Arbejdsgruppemøde 4. september 2013.
Sektor Karen Stæhr Personalet som brobygger mellem borger og ny teknologi – hvordan? 21. september 2012.
Præhospital terapi og transport Konsekvenser efter strukturreform for modtagelse af akutte patienter Matthias Giebner Præhospital Overlæge, Region Syddanmark.
Modul 2.1 – Go’dag til Cura og Fælles Sprog III
Værdibaseret styring i Hjertecentret Sundhedsudvalgsmøde 20. juni 2017
INSPIRATION TIL MULIGE FOKUSPUNKTER
Patienttilfredshedsundersøgelse Foråret 2015
Hvorfor en Sundhedsplatform?
September 2014 Telemedicinsk sårvurdering – nationalt udrulningsprojekt og syddansk implementering
Overvejelser når man ser et bensår i hjemmesygeplejen
Præsentationens transcript:

”Afprøvning af nye arbejdsgange med Telemedicinske konsultationer og fælles dokumentationssystem i behandling af venøse- og blandingssår”

Støttet af ”ABT-fonden” med 10 mill kr. (9 mill til Odense, 1 mill til Aarhus)

Store arbejdskraftbesparelser

 Muligheden for at frigive tid hos medarbejderne gennem hurtigere sårheling  Øget kvalitet i sårbehandlingen  Hurtig indsats af behandling og ændring af behandling  Ensartethed  Forbedre medarbejdernes kompetencer og arbejdsglæde  Fælles referenceramme med sårcenteret  Hurtigere og nemmere kontakt med eksperter på sygehus  Hurtigere og nemmere kontakt med sygeplejerskerne i primær  Opretholde serviceniveauet over for borgerne.  Samme kvalitet i sårbehandlingen  Undgå ubehag ved transport og ventetider på samme

 Projektorganisation  Styregruppe  Kvalitetssikringsgruppe  Arbejdsgruppe  Samarbejdsaftale med Projekt 287 fra MedCom  Projektleder ERFA  Teknikgruppen  Projektdeltagerne  Sårsygeplejerskerne i kommunen og Sårcenteret Ny teknologi – Billeder – PDA - Sårjournalen Nye arbejdsgange Registrering og evaluering  Borgerne (10 patienter i hver gruppe) Randomisering og måle på ”alt” Information og inddragelse

PLATFORMEN: Dansk Telemedicin Internetbaseret sårjournal, billeder optages med mobiltelefon/PDA, sendes trådløst til journalen Platform som vi kender fra: Billeddatabasen Telemedicin Aarhus – Viborg ”Sår i Syd”

Patient nummer (TELEMEDICIN) KønKøn mand kvindemandKvinde Mand Diagnose ven ø st Ven ø stven ø stblanding ven ø st blandingven ø st Behandlingsantal prim æ r -total Behandlingsantal s å rcenteret - total Tidsforbrug total behandling i prim æ r (min) Tidsforbrug total behandling i s å rcenteretprim æ r (min) Kommunikationtid med s å rcenteret total (min) Kommunikationstid med Prim æ r total (min) Dokumentationstid total prim æ r (min) Dokumentationstid total s å rcenteret (min) Tid p å Telemedicin i prim æ r - total (min) Tid p å Telemedicin S å rcenteret - total (min) Total tidsforbrug Prim æ r (min) Total tidsforbrug s å rcenteret (min) S å rhelings %97,736066,6793,75-173,3394,74-7,6267,4585,7199,02 S å rhelingsrate-17,54-4,12-5,07-7,467,86-7,2110,71-4,47-6,06-7,3

Patient nummer (KONTROL) KønKønMKMKKKKMMK Diagnose vene Behandlingsantal prim æ r -total Behandlingsantal s å rcenteret - total1543,00 6,003,005,003,00 Tidsforbrug total behandling i prim æ r (min) Tidsforbrug total behandling i s å rcenteretprim æ r (min) Kommunikationtid med s å rcenteret total (min) Kommunikationstid med Prim æ r total (min) Dokumentationstid total prim æ r (min) Dokumentationstid total s å rcenteret (min) Total tidsforbrug Prim æ r (min) Total tidsforbrug s å rcenteret (min) S å rhelings %40,158,62,766,0993,33-172, ,4497,67 S å rhelingsrate-61,04-97,9796,3-4,13-7,1811,95-6,433,46-7,78-7,05

Vi har opnået en del erfaring med arbejdsgangen, som kan anvendes ved implementering af Telemedicinsk sårbehandling af alle slags sår.  Kvalitative data  Øget kvalitet i samarbejdet  Fælles referenceramme  Forbedret arbejdsgange  Nemmere at få ”kontakt” med hinanden  Hurtigere indsats  Borgerne er tilfredse med Telemedicinsk sårbehandling og borgernes livskvalitet bibeholdes  Kvantitative data – kun tendenser  Forbedret heling % på 67 %  Mindre tidsforbrug i Sårcenteret total på 27,8 %  Lidt mindre antal skiftninger i primær, forskel på 7,9 %.  Øget tidsforbrug for sårsygeplejerskerne ved Telemedicinske konsultationer på 18,5 %.  Kun 3 ptt. har en helingstid <12 uger og 1 i kontrolgruppen

FordeleOpmærksomhedspunkterAnbefalinger Forbedret kommunikation, både internt og tværsektorielt. Hensigtsmæssig arbejdsdeling: Opgaver fordeles efter LEON (Laveste Effektive Omkostningsniveau)-princippet, mao. effektiv brug af ekspertressourcer. Øget fagligt fokus på sårbehandlingen og behandlingsforløbet. Manglende koordinering og ensartethed i organiseringen omkring telemedicin. Manglende ensartethed i henvisningsprocedurer for sårpatienter. Procedurerne beror ofte på faglige vaner. Hvis det telemedicinske forløb afhænger af nogle få sårsygeplejersker, bliver det et skrøbeligt system. Behov for intern fleksibilitet ift. arbejdet i Sårjournalen. Kollegaer skal kunne overtage opgaver ved fx sygdom og fridage. Implementeringen af telemedicin kræver væsentlig organisatorisk forandring (herunder en ændring i de faglige roller) og vil derfor tage tid. Særligt da forandringen sker i stærkt traditionsbundne organisationskulturer. Vigtigt med klare samarbejdsaftaler, herunder henvisningsprocedurer – både tværsektorielt og internt. Gennemgang af arbejdsgange ud fra de manualer og anbefalinger der er udarbejdet ifm. med de to projekter. Faste aftaler omkring organiseringen af sårsygeplejerskerne i kommunen. Organisering af lokale arbejdsdelinger fx gruppekoder til Sårjournalen og fælles gruppetelefon til telemedicin ved lokalcentrene. Ift. videre udbredelse er der behov for proaktivt at inkludere de praktiserende læger, fx ved møder hvor Sårjournalen præsenteres. Ved implementering af telemedicin er det vigtigt at sikre ejerskab på alle organisatoriske niveauer.

Den teknologiske løsning FordeleOpmærksomhedspunkterAnbefalinger Moden teknologisk løsning. Nødvendige justeringer er nemme at lave undervejs. Sårjournalen opleves som en fælles referenceramme, der gør det muligt for de involverede faggrupper at tale samme sprog. Synlighed i sårbehandlings- forløbene. Løsningen og dens metoder er simple og derfor forholdsvis nemme at implementere i et allerede velfungerende arbejdsmiljø. Manglende overførsel af data fra et system til et andet. Løsningen kræver god undervisning og oplæring herunder mulighed for ’hands on’-afprøvning. Vanskelige arbejdsomstændigheder i borgernes hjem gør det svært at tage godt billede. Fra et klinisk perspektiv har der været utilfredshed med billedkvaliteten ift. diagnosticering. Udviklingen af kamerateknologien i mobiltelefoner/PDA’er går dog stærkt og den forbedres løbende. Der er allerede integration ml. Sårjournalen og de fleste af de involverede systemer, men der er stadig nogle systemer som oplever snitfladeproblemer. Der har været meget stor varians mellem funktionaliteten og brugervenlighed af forskellige mobiltelefon/PDA- typer. Opmåling af sårene i Sårjournalen automatiseres. Integration af systemer så der undgås dobbeltdokumentation. Evt. lokale dokumentationsaftaler så der undgås dobbeltdokumentation. Dansk Telemedicin skal udvikle god løsning til alle styresystemer inkl. Windows Mobile-telefoner. Anvendelse af de manualer og anbefalinger der er udarbejdet ifm. med de to projekter.

FordeleOpmærksomhedspunkterAnbefalinger Det er kompetenceudviklende at have tæt kontakt til lægelig ekspertise. Behandling kan hurtigt ordineres og ændres. Der er nemt adgang til gode råd i tvivlssituationer. Sårsygeplejerskerne på sygehuset kan varetage en stor del af den telemedicinske behandling, så det kun er nødvendigt at inddrage lægelig ekspertise i vanskelige situationer. Alle faggrupper har glæde af den gode dialog. I mange tilfælde kan telemedicinske konsultationer foregå mellem sygeplejersker, men hvis de kommunale sårsygeplejersker henvender sig til sygehuset (enten via Sårjournalen el. telefonisk) med det formål at konsultere med et højere kompetenceniveau, er det vigtigt at dette imødekommes. Kompetenceudvikling af sårsygeplejersker i at tage gode sårbilleder.

FordeleOpmærksomhedspunkterAnbefalinger Færre ambulante besøg. Mindre vente- og transporttid. Borgeren kan følge eget forløb og dermed føle mere medansvarlighed for udviklingen af sårhelingen. Borgeren oplever øget fokus på kvaliteten i behandlingen. Hurtigere behandling og ændring af behandling undervejs. Grundig information til borger om muligheden for at få gæstekode til Sårjournalen og følge eget forløb. Gennemgang af informationsmateriale med borgeren.

FordeleOpmærksomhedspunkterAnbefalinger Positive tilbagemeldinger fra projektdeltagere om Dansk Telemedicins support. Dansk Telemedicin er imødekommende og forbedrer løbende Sårjournalen. Dansk Telemedicin har pt. monopol på udbuddet af en elektronisk sårjournal. Ift. Sårjournalen vil Dansk Telemedicin i fremtiden primært fokusere på at udvikle løsninger til Android- og Apple-telefoner, hvilket kan være en ulempe for fx kommuner som allerede har indkøbt mobiltelefoner/PDA’er med andre styresystemer. Dansk Telemedicin skal udvikle god løsning til alle styresystemer inkl. Windows Mobile- telefoner.

OpmærksomhedspunkterForbedringsforslag Organisering og arbejdsgange Vigtig med klare samarbejdsaftaler Vigtig med ensartethed Obs ved sygdom og ferie at koble ny kollega på sårjournalen Vigtig at det er kompetence sygeplejersker der kan vurdere sårene, tage billeder af sårene og behandle dem kontinuerligt Udarbejde pjecer omkring samarbejde og alle arbejdsgange TeknologiKræver god undervisning og oplæring i anvendelsen af teknologi og billedbehandling Dobbeltdokumentation Billedkvaliteten kan forbedres Opmåling af sårene automatiseres Fuld Integration af systemer BorgerneGrundig information til borger om muligheden for at få gæstekode og følge eget forløb Medinddrages i egen behandling og udvikling af sårene – større ansvarsfølelse ØkonomiMere tid i primær sektor til billede behandling og dokumentation Manglende DRG takster Manglende afklaring af hvem der betaler udgifter til sårjournalen Afklaring af DRG takster Telemedicin i sundhedsaftale mhp. licensbetaling Ny måling af helingstiden ved fuld implementering

HVEM DELTOG: Odense: MedCom Aarhus Kommune: Ingrid Lysholdt Mette Riis Ulla Pedersen Michael Væggemose Dermatologisk Afd: Susanne Konnerup Wilja Dam Camilla Bak Karsten Fogh

UDFORDRINGER: Dobbeltdokumentation Kvalitet af ”input” Tolkning af input Honorering (DRG) Geografiske forskelle Udvikle netværk