GRUPPEARBEJDE Opsamling for København 27 grupper (ca. 6 pers. i hver gruppe)

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Lovlig sagsbehandling
Advertisements

Oplæg om den nye offentlighedslov – set fra ombudsmandens stol v/Folketingets Ombudsmand Jørgen Steen Sørensen Seminar, Kammeradvokaten, 20. november 2013.
bips konference 2011, 27. september
Men hvad er forskellen på disse to lovgivninger?
Inddrag nu Kick-off møde
De næste 3 timer skal I Til gavn for jeres mission - beboerne
Digital Offentlig Byggesagsbehandling ABT-fondsprojekt med Gladsaxe, Gentofte, Lyngby-Taarbæk, Rudersdal, Vejle og Århus EBST og KL DOB MAJ KONFERENCE.
Usability og interaktionsdesign i en mindre IT virksomhed Infinit 13
Udviklingstendenser i dansk byggeri – kan vi inspireres fra udlandet?
Udfordringer i den kommunale byggesagsbehandling
v/Kate Bøgh Socialdirektør, Middelfart Kommune
Christian Plaschke, Den Digitale Taskforce
Det brede bygherrefelt
Baggrund, status og udrulning
Digitalisering af Offentlig Byggesagsbehandling
Væksthusenes rolle Rådgiverkonference Århus, 20. november 2008.
Digitalisering i Praktiken Workshops den 9. februar 2007
Funktionsbaserede brandbestemmelser
Etableringssekretariatet for Beskæftigelsesregion Syddanmark Karl Schmidt Beskæftigelsesregion Syddanmark DSI temadag om det fremtidige beskæftigelsessystem.
”Meningsmåling” viser at planlægning og politiske forhold har høj prioritet. Hvad kan du gøre? Hvem gør hvad hvornår, hvordan og med hvem? I første.
Arbejdet med åbne standarder – fokus på implementeringen af B 103 Oplæg ved 3. workshop for it-governance 21. februar 2007.
Mission - Vision – Strategi Udkast for Børne- og Ungdomspsykiatrisk Center Centerledelsen - Herning 6. marts 2007.
Faglig kvalitet i den kommunale genoptræning - Undersøgelse af kommuners anvendelse af og indhold i standardforløb Temadag for kommunale ledere Februar.
Søg støtte til projekter… København, 8. februar 2008.
Opsamling og afrunding på konferencen “Den gode genoptræning” Landstingssalen, 22. september 2008 NB: Pga manglende tid blev hele oplægget ikke præsenteret.
FRIT VALG af boligindretning
Brugstedet.dk Eksempelsamling ”Geodata skaber værdi” Nils Bo Wille-Jørgensen Grontmij.
Hvordan får vi indflydelse på den lokale handicappolitik? Hvad gør vi sammen med DH ? Hvad gør vi selv ? Hvordan bruger vi bedst vores indflydelse i DH.
Det Sociale Kapitel
VELTEK medlemsmøde 22. januar 2008 DS Certificering A/S VA-godkendelser – nu og i fremtiden.
AffaldVarme Aarhus Teknik og Miljø Aarhus Kommune REWARA Rethink business kommuneseminar d
KULTUR FOR ALLE. Hovedbudskaber I: ”Ikke brug for flere kulturinstitutioner!”
GRUPPEARBEJDE Opsamling for Middelfart 25 grupper (ca. 6 pers. i hver gruppe)
GRUPPEARBEJDE Opsamling for Aalborg 24 grupper (ca. 4 pers. i hver gruppe)
Samskabelse Den 19. februar 2014 blev der afholdt Visionsseminar for Kommunalbestyrelsen i Lemvig Kommune, hvor der på politisk niveau blev drøftet og.
Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage.
Geoforums udredningsarbejdeKortdage 2004 Bente Neerup Ny struktur på geodataområdet Geoforums udredningsarbejde i forbindelse med strukturreformen Råskitse.
Jord-ERFA-Midt Den 11. december 2014
Kommunerne i Region Sjælland Roskilde Dyrskue 2014
Strategi for Danmarks Elektroniske Forskningsbibliotek.
Digitalisering af Erhvervs- og Selskabsstyrelsen Ved vicedirektør Betina Hagerup.
1 Sigtelinjer for arbejdet På baggrund af budgetmaterialet (inkl. bagvedliggende notater og viden i øvrigt): Udarbejde formuleringer til sigtelinjer for.
Ledelses- og Styringsgrundlag. Oplæg v. Bo Johansen – 20. aug
0 Tillid, samarbejde og effektive statslige arbejdspladser Oplæg den 7. marts 2014 Barbara Bertelsen Vicedirektør.
Kvalitetsmål i uddannelsessektoren
Bedre udbytte af it i skolen Undersøgelse af erfaringer og perspektiver.
Et samarbejde mellem: BAT Kartellet | Bygherreforeningen | Dansk Byggeri | Danske Arkitektvirksomheder | DI Byggematerialer | Foreningen af Rådgivende.
Gap! Forskelligt syn på sagsbehandlingen Andreas Jull Sørensen, sekretariatschef Det Centrale Handicapråd.
#DCHårsmøde2016 #DCHårsmøde2015 Afstemning. #DCHårsmøde2016 Så længe afstemningen er åben, kan du ”skifte mening”. #DCH-Årsmøde2015 bruges ikke blinker.
DABYFO kredsmøde Slagelse den 10. februar B Afslutning af byggesager En generel udfordring for hele landet! I Slagelse gør vi dette: Afslutter.
Aktuelle emner fra Energistyrelsen Rikke Holgersen.
Regional udvikling (1) Regionsrådet skal varetage nedennævnte regionale udviklingsopgaver: a) Udarbejde regionale udviklingsplaner og varetage opgaver.
Kulturarven er en aktiv ressource i samfundet. Politisk samfunds- mæssigt perspektiv Interessent- perspektiv Proces- perspektiv Medarbejder- perspektiv.
Hvad skal kendetegne fremtidens Rådgivningsydelser ?
Kontakt mellem borgere med handicap og den kommunale forvaltning GAP-analyse af Det Centrale Handicapråd.
DdL-konference forår 2017 VÆKST OG UDVIKLING I HELE DANMARK
Business Breakfast 7. september 2017
Tilfredshedsundersøgelse
Kvalitet i plejen.
Sundhed, forebyggelse og sundhedsfremme
Optakt til samarbejdet om sundhedsaftaler og praksisplan 2014
Intro til byggeområdet
MEDLEMSTILFREDSHED Januar 2018.
LP ledertalentudviklingsforløb
Mødet med det offentlige system
Stikprøvekontrol af de tekniske emner
Præsentation af IT-sikkerhedsfunktionen
Kickoff møde Dansk køreplan for BIM standardisering Dansk Standard 22
Netværksdage om sygehusbyggeri 17. september 2019
APV - Arbejdspladsvurdering
Præsentationens transcript:

GRUPPEARBEJDE Opsamling for København 27 grupper (ca. 6 pers. i hver gruppe)

De 4 opgaver…  Tre største udfordringer for at levere en byggesagsbehandling af høj kvalitet.  Tre initiativer der vil kunne styrke kvaliteten af byggesagsbehandlingen (både statslige og kommunale)  Tre væsentligste årsager til prioriteringen (mindre fokus på byggetekniske aspekter) i byggesags-behandlingen  Tre initiativer der vil kunne øge kvaliteten af ansøgningsmaterialet (hvilke aktører)

Opgave 1: Tre største udfordringer for at levere høj kvalitet 4 svar går igen… (samme som Aalborg og Middelfart) Kompetencer (kan styrkes) Ansøgningsmaterialet (er for dårligt) Kommunikation/dialog (servicehensyn) Lokalpolitisk forståelse og opbakning (for myndighedsrollen) Ressourcer og prioritering fra ledelsen Digitalisering

Opgave 2: Beskriv 3 konkrete initiativer til styrket kvalitet (statslige og kommunale) 4 hovedgrupper af svar: Bedre og mere information og vejledning Styrkelse af kompetencer Tjeklister Blandet

Opgave 2: Information og vejledning Bedre og mere information og vejledning Gælder primært EBST –EBST-tiltag mod lokalpolitikere, byggeriets parter –EBST-vejledning om ansøgningsmaterialet –EBST-vejledning om CE-mærkning og mere kontrol fra EBST på området –Øget brug af hjemmesider til generel oplysning

Opgave 2: Info/vejledning fortsat… EBST-vejledning om ny lovgivning Emne opdelte pjecer fra EBST Kommenteret byggelov/bygningsreglementer

Opgave 2: Kompetencer Kommunale kompetencer skal styrkes –Mere professionelle sagsbehandlere EBST skal ansætte flere teknikere Øget brug af eksterne rådgivere Erfa-grupper i kommuner skal bruges mere –Brug for struktureret indsats KTC-videndatabase Eksterne specialister i brand skal have fornøden kompetence Etablering af byggesagsbehandlingsuddannelse –Autorisation –EBST kontakter Undervisningsmin.

Opgave 2: Tjeklister EBST skal sikre ensartethed –Standard tjekliste

Opgave 2: Blandet –Behov for bedre politisk forståelse for selve sagsbehandlingen fra lokalpolitikere – afvisninger af dårlige ansøgninger –Ønske om mere præcise krav fra EBST –Kommunesammenlægning –Håndværkere skal kende deres ansvar –Gebyrer for klagesager –Integrere byggeaspekt i lokalplanlægning –Tjeklister –Digitalisering –Mere præcis lovgivning og tilsyn –Modernisere begrebet ”anmeldelse” –Opfølgning på ”fejl” i sagsbehandling –EBST – åbne tinglysningsdokumenter

Opgave 3: Tre væsentligste årsager til den nævnte prioritering i sagsbehandlingen Næsten alle grupper svarer (som i Aalborg og Middelfart): Det lokalpolitiske fokus –Synlighed (byggeriets fysiske placering) –Planmæssige forhold har (i stadig større grad) offentlighedens interesse og bevågenhed (borgere og lokalpolitikere) –Nabohensyn –Fysisk placering giver grundlag for konflikter (klager) –Vil undgå klagesager

Opgave 3: fortsat Eksempler på øvrige svar: Planmæssige elementer er ansvarspådragende – tekniske krav er bygherrens/rådgiverens/de udførendes ansvar (9) Kompetencebehov (6) Tidspres og ressourcer (prioritering) (3) Ikke enig i at den nævnte prioritering forekommer – eller ikke enig i at det er et problem (1)

Opgave 4: 3 initiativer for at styrke ansøgningsmaterialet Følgende hovedgrupper af svar: –EBST-vejledning –Kommunal vejledning –EBST-krav til ansøgningsmateriale –Mere konsekvent afvisning i kommuner –Blandet

Opgave 4 – Vejledning/info EBST-vejledning –Oplysningskampagner –Brug pressen –Pjecer –Info rettes specielt til rådgivere/arkitekter –Byggesagsguide Kommunal vejledning/oplysning –Rettes specifikt mod rådgivere –Foldere –Internet –Differentieret rådgivning tilbydes

Opgave 4: EBST-krav Tegningsmateriale Brug af autoriserede rådgivere Minimumskrav

Opgave 4: Mere konsekvent afvisning Behov for øget lokalpol. opbakning og mod Behov for mere fleksible sanktionsmuligheder Rådgivning fra EBST om niveau for afvisning af utilstrækkeligt materiale

Opgave 4: Blandet Eksempler på øvrige svar: –Præcisering af rådgiveransvar –EBST-tjekliste for ansøgning –Øget EBST-kommunal samarbejde