I-bogs arbejde Pædagogiske overvejelser Randers HF og VUC TE.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
IPad, en naturlig del af lege- og læringsmiljøet i Daginstitutionen Mariehønen i Jelling  Mariehønen i Jelling er en aldersintegreret Daginstitution med.
Advertisements

NGG-INFO 1.
Illustration fra Bogen om kræft figur 4.1.
LÆSNING.
Folkeskolereformen Hvad og hvorfor?.
Værktøjer/tips og tricks - til implementering af ændringer i egen organisation Hvorfor benchmarking/evaluering Er der nogen, der ved, hvorfor vi laver.
Når lærere samarbejder med forældre
VELKOMMEN TIL HUSET VENTURE FRIHED UNDER ANSVAR…. DIT LIV – DIT VALG……
Kursus den 12. marts Program i dag: Opsamling fra sidst.
1 Alder år 55 % år 24 % år 17 % Hvor længe på VUC? 1 år 93%
1 Innovation i AT i 2g på Fjerritslev Gymnasium Branding (2.22) Fremtidens by ( )
Flipped Classroom IT-faciliteret omlagte undervisningsformer.
2-årigt HF i UUO’s område Tirsdag d. 1. november 2011 Asger Raahauge Rasmussen, FYNs HF-kursus.
JobPAS – En gennemgang PAS-koncepter og Basiskurser v. Steen Hilling, psykolog
Introduktion 7/9-11 Højstrupgård
Informationsteknologi: Tema & faglige mål. Informationsteknologi: Temaer Læreplan: Undervisningen organiseres omkring et eller flere temaer, hvor der.
- fortsat midt i en flekstid?
Skolereform august 2014………………
For vejledere i opgaver og projekter i 2g og 2hf Dynamokursus d
Illustration fra Kort om kræft figur 4.1.
1 Rekruttering og fastholdelse • Få fat i de rigtige folk til din afdeling • Skab en spændende arbejdsform, så de har lyst til at blive.
All You can do is tickle it, and see how it jumps
Klasseledelse Lene Heckmann.
NGG-INFO 1.
0.-6. årg., Haderslevreformen og Folkeskolereformen Juni 2014
Det er sjovere at yde en indsats, når vi arbejder godt sammen!
Hvordan gjorde vi i it- gruppen? - Præsentation af skema og resultater.
Tips & tricks Lærings-stile og it – den helt rigtige kobling Ny PIXI
Holmen 21. Juni 2005 Action Learning Videnskalas Bo Tovby Jørgensen & Lise Rosendal Østergaard
1 Copyright 2004 Susan M. Rundle Dansk oversættelse: Ole Lauridsen Læring er afgørende for alt hvad.
Informationsaften om folkeskolereform og skolebestyrelsesvalg Allingåbro Børneby.
- En rigtig god idé! Bevægelse i hverdagen på Høje Gladsaxe skole
NGG-INFO.
NGG-INFO.  Afsluttet 10. klasse.  Aflagt afgangsprøve i fagene: Både skriftlig og mundtlig: Dansk, matematik, engelsk. 10. klasse-prøve eller 9. klasse.
Forældremøde Herningvej Skole, torsdag den 1
- Hvad kan I forvente som forældre?
Skolereform 2014 Hodsager Skole.
Stærke faglige forudsætninger Svage faglige forudsætninger JobafklaredeUafklarede.
Alle børn er alles ansvar
22.maj 12 Globaliseringsredegørelsen Globaliseringsredegørelsen 2012 Grafer og figurer fra temakapitlet: Gældskrisen fører til langvarig lavvækst.
En portfolio er den bevidste indsamling og løbende vurdering af eller refleksion over undervisningens og læringens processer og produkter.
Udgangspunktet for pilotprojektet Færre gennemfører en ungdomsuddannelse Barriererne i uddannelsessystemet.
Væksthuset Henrik Hansen Leif Tøfting Kongsgaard
Øjenstyringscomputer – og hva’ så? Familieweekenden d september 2014 Center for Rett Syndrom.
Motivation og læring med udgangspunkt i kursisttyper
SSID årskonference 2008 Gør storrummet til en succes… 23. april 2008 Ole Nielsen COWI A/S.
Skraldeeksperiment i Københavns Kommune TMFs Innovationsforum
”Et virtuelt spring over bæltet” ITMF projekt november 2003 Ella Myhring Skolebibliotekar, projektleder Højby Biblioteksbutik.
Matematik C Lars Bronèe.
1 Marianne Tewes, Hjertecentret Implementering af en klinisk retningslinje – effekt af et uddannelses- & træningsforløb for erfarne sygeplejersker Dokumentationskonference.

Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" 1. november.
Visioner og hands-on: Digitale læremidler Ove Christensen René B. Christiansen.
Indsæt foto: Klik på det lille fotoikon og vælg det ønskede foto i dialogboksen. Skift eksisterende foto: Klik på foto og brug derefter slettetasten til.
Skolesangen Af Strandby skoles elever. Mel: Jeg er så glad for min cykel Jeg er så glad for min skole Der har vi mange sjove fag Og det er fordi i en.
Træning af mundtlighed årgang Fysik/kemi UL Synlig læring med it Agerbæk Skole og Starup Skole 2013.
Birgit Mikkelsen FC FIRST CLASS. Birgit Mikkelsen FC Hvad? Hvordan?
Mundtlig matematik eksamen
Matematik på HF. Klassens i-bog Tidsplan Projektet er opdelt i 3 perioder. Skoleåret 2013/2014. Afprøvning af forløb til i-bogen, undersøgelse af værktøjer.
Afsætning og IT Erfaringer fra den første test. Forudsætninger 2. års klasse – marketing/multimedia 11 drenge og 17 piger Bærbar PC fra første dag En.
6 ugers selvvalgt kursus for nyledige pædagoger Med forbehold for ændringer i kursusplanen!
Dagbladet Information Agenda for onsdag den IT-Universitet og faget usability Brugerproblemer ved information.dk Overordnet anbefalinger Kortsortering.
Dagbladet Information Agenda for onsdag den IT-Universitet og faget usability Brugerproblemer ved information.dk Overordnet anbefalinger Kortsortering.
Vod/pod/pencast Holstebro hhx Eng – e-ret – matematik - tysk 1., 2. og 3. g´ere Kollegial sparring.
At gøre virksomhedens ambitioner synlige
Sprogbaseret læring i naturfag
Oplæg om lektieintegreret undervisning Data og overvejelser.
Forsøg og udviklingsprojekter  Anvendelsesorienteret undervisning (projekt i Region Syd)  Lektiefri årgang (forsøg på Det Kristne Gymnasium i Ringkøbing)
EVALUERING AF LÆREPLANER KRUSEDULLERNE Sociale kompetencer.
Læring og it Læringsstile og it 1. læring og it Spændvidde i undervisningen AKTIV Eksperimenterende Handlende REFLEKTERENDE Observerende Lyttende IT-læringsobjekter.
Præsentationens transcript:

I-bogs arbejde Pædagogiske overvejelser Randers HF og VUC TE

I-bogs arbejde Læringen skal ud af computeren og ind i kursistens hovede 2

Problemfelter Analytisk tænkning er svært Svage læsere Stærke learnere Visuelle Tillært hjælpeløshed 3

Den lærende organisation Læse – frustration – manglende selvværd – ikke lyttende – dårlig dialog Papirkuglegrænsen er faldet fra 10 min. Til 3 min. 4

Den lærende organisation 1.Kursisten skal lære noget/flytte sig 2.Udvikle motivation 3.Udvikle selvdisciplin og selvsikkerhed 4.Udvikle handlekraft 5

Den lærende organisation For forståelse forståelseværktøjskasse 6

Den lærende organisation Hvad har jeg med som forhåndsviden Hvad skal jeg vide Hvad skal jeg kunne 7

Den lærende organisation Bygge en begrebsverden op på baggrund af det kursisterne kan. Skabe tillid – jeg tror jeg kan – Afprøve – I kan se jeg kan – Læse – giver frustrationer MEN uden manglende selvværd 8

”hvor kom jeg fra…?” Af Lone frank – Weekendavisen 02. marts 2012 Hvordan får man læring til at ske og få fokus på emnet Singletasking va. Multitasking – - når vi har matematik så har vi matematik Vi har ikke tilstrækkeligt med RAM til at multitaske 9

”hvor kom jeg fra…?” Det viser sig, at når man mulittasker øges indhold af kortisol og adrenalin (stresshorminer) og det giver på sigt risiko for åreforkalkning og hjertekarsygdomme. Medier skærper visse evner, men får andre til at svinde ind 10

”hvor kom jeg fra…?” ”Læring dirigeres udenom langtidshukommelsen” - derfor bliver distraktion en æressag ”Man kan ikke være kreativ uden viden i langtidshukommelsen” 11

JM/TE refleksion Hvordan får man kursisterne fagligt på Indsamling af viden Hvordan sikres fagsproget Aktiv deltagelse Refleksion 12

Derfor wikispaces.com Muligheder for at tilfridsstille flere forskellige læringsstile. 13

Hvordan har vi organiseret os? Kursistgenererede – foregår i projektmapper – hvordan kan en kursistgenereret side se ud? Lærergenererede – foregår på wikiens hovedside Minimalt med kopier 14

Alt samlet eet sted. Interaktive figurer og JAVA. Mere tydelig opdeling mellem arbejdsopgaver og ”fast” lærerbogsmateriale. Gode muligheder for flipped Classroom. 15

Hvad kæmper vi så stadig med? Kursisters forskellige IT-færdigheder JAVA-opdateringer Computere der har svært ved at komme op af tasken 16

Evaluering I starten er der lidt forvirring indtil alle er på. Gode resultater til mundtlig eksamen, fordi kursisterne havde gode erfaringer med figurerne. 17