De opsøgende medarbejderes nødvendige kompetencer

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Fortolkning af AMO reformen
Advertisements

Status for de lokale uddannelsesudvalgs rolle efter lovforslag om VEU-centre på Konference for Lokale Uddannelsesudvalg og repræsentanter fra udbydere.
Inddrag nu Kick-off møde
Særlige ressourcepersoner i folkeskolen
1 Trekant-drama i et UM perspektiv – en sammenligning af ’The Change Triangle’ og formuleringer i UMs ’Generelle principper’
Praktikcentre – en nyskabelse i erhvervsuddannelsesloven
Ny sikkerhedsorganisation – nu med efteruddannelse
Mette Andersen SDE Ansættelse af elev. Mette Andersen SDE
Kursus den 12. marts Program i dag: Opsamling fra sidst.
Understøttende undervisning, Vejle Kommune, mandag d. 28. oktober 2013.
Medborgerskab – på sporet
Danmarks Pædagogiske Universitet Side 1 De nye VEU-centre fra januar i et rådgivnings- og vejledningsperspektiv Kontorchef Kirsten Overgaard.
KOMPETENCEmidt - 9.december Side 1 De nye VEU-centre fra januar 2010 Kontorchef Kirsten Overgaard Bach Kontor for livslang læring, Undervisningsministeriet.
Ændring af arbejdsmiljøloven
Praktikpladsdialog Formål 1.At øge effektiviteten af det lokale opsøgende praktikpladsarbejde over for virksomheder med ubesatte praktikpladser gennem.
Inddrag nu kredsformandsmøde den 8 marts 2011
Kompetencebeskrivelser for ledelsesteamet Skolerne i Ullerslev
at arbejde med ledernes psykiske arbejdsmiljø?
Undervisningsministeriet Temadag for regionale kompetencecentre 27. juni 2007 Fremtidens proceskonsulentuddannelse.
I forlængelse af tydeliggørelsen af talentbegrebet, hvordan kan I så udvikle en læringsplan for talenter i forhold til de resterende ikke talenter? • Udvælgelse.
Opsamling på gruppearbejde på SIP2. Tema SIP 3: ”At skolerne udvikler deres undervisningspraksis, undervisningsorganisering og årsplanlægning med henblik.
Etableringssekretariatet for Beskæftigelsesregion Syddanmark Karl Schmidt Beskæftigelsesregion Syddanmark DSI temadag om det fremtidige beskæftigelsessystem.
Karen Hornbæk Svendsen
Velkommen til HANSENBERG
Forslag til planlægning af årets opgaver for kontaktpersonen
Samarbejdet i et fremtidsperspektiv Hvolris Jernalderlandsby Den 17. september 2009.
1 Evaluering af faget grønlandsk I forhold til Forordningen nr. 8, 2002 Bygdeskoleledermøder Qaasuitsup Kommunia Ilulissat 2011 Institut for.
Kodeks for offentlig topledelse
Rekruttering og motivering
1 Erhvervsgrunduddannelsen (egu). 2 Erhvervsrettede ungdomsuddannelser Uddannelsesbilledet Grundforløb (eud) Hovedforløb (eud) Grundskole – (introduktionsforløb)
Workshop 1 Forskningsprojektet Ind i undervisningsrummet på EUD.
Det Sociale Kapitel
Bestyrelsen som arbejdsgiver Bestyrelseskonference Lørdag d. 16. juni 2012.
FORMÅL MED TUPVAK – OG KONKRETE EFFEKTMÅL Projektets hovedformål er følgende: 1.Formulering og forankring af en styrket strategisk prioritering af IKV-indsatsen.
Hvilke lærere vil jeg have på mit lærerværelse i morgen ?
PBJ Consult A/S – Mere end et systemhus HR i øjenhøjde
Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage.
Sikkerhedsrepræsentantens arbejde set med 3Fs øjne
FORMÅL MED TUPVAK – OG KONKRETE EFFEKTMÅL Projektets hovedformål er følgende: 1.Formulering og forankring af en styrket strategisk prioritering af IKV-indsatsen.
Virksomhedskontakten på Teknisk skole i Esbjerg
Landsorganisationen i Danmark Voksenvejledning og virksomhedsrådgivning Nationalt Center for Kompetenceudvikling DPU, 3. december 2009 Lisa Schmidt /LO.
Ribe - Plast uddannelser - AER ”Flere aktive praktikpladser til Plastmageruddannelsen” Forventet effekt: 45 uddannelsesaftaler over 3 år 20 nye praktikpladser.
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
- Værktøjer til strategisk og systematisk kompetenceudvikling
Strategisk og systematisk kompetenceudvikling
Præsentation af resultaterne fra casestudie
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
Oplæg til LO Torsdag den 30. august 2007 Bedre vejledning og rådgivning.
Pulje: udbredelse af erfaringer fra forsøg med fritidspas
Politiske delmål og Fanefjordskolens indsatsområder.
Elevproduceret materiale Mulernes Legatskole 27. marts 2014.
Tjørnegårdskolen og VUC Roskilde – Fællesskaber - ensomhed: Hvornår er man med i et fællesskab, og hvordan ser man, at nogen er ensom? – Fokus på fællesskab.
Pernille Christensen.  Hvordan oplever I dialogen med UU centrene?  Har I nogen gode erfaringer, I vil dele ud af?  Hvordan kunne I fremover sikre.
Lejrskole Afgørelse ved faglig voldgift lige før sommerferien Lov 409 siger 14 timer pr. døgn – uanset om læreren arbejder mere end 14 timer! Konkret arbejdstid.
Vejlederportfolio – en arbejdsform til udvikling af vejlederpraksis. Nu med praksiseksempler Efterskolernes vejledertræf 2011 Olav Nielsen, Margrethe Brunsbjerg,
IDEBESKRIVELSER a)Udviklingskraft i lokalområderne B) Inspirationsseminar om lokal udvikling - tilbud til lokalområderne om procesbistand til ‘hvidbøger’
Direktørgruppen SAMlær Odense. Hvad er der gang i? Arbejdstidsaftaler Undervisningsdifferentiering og IKT IKT Blended Learning God undervisning.
Introduktion Nationale retningslinjer - for rehabilitering til borgere med svære spiseforstyrrelser april 2016.
HOVEDSTADENS REKRUTTERINGSSERVICE. OM OS Hovedstadens Rekrutteringsservice (HRS) er et samarbejde mellem 18 kommuner (16 jobcentre) i Hovedstadsområdet.
Beskæftigelsesplan Om Beskæftigelsesplan 2016 Lovkrav, at alle kommuner udarbejder en beskæftigelsesplan Beskæftigelsesplan 2016 er Hvidovre Kommunes.
Den virksomhedsrettede indsats - herunder anbefalinger fra Leo Larsen-udvalget og status på arbejdet v. Palle Christiansen, Beskæftigelsesregion Midtjylland.
Kompetenceudvikling og uddannelsesplanlægning
Video med Anders Bondo Christensen om formålet med mødet
SSP ledergruppemøder april 2016
Implementering af PALS
Vidensbaseret praksis i botilbud
Kompetenceudvikling af pædagoger i skolen
Centralforeningen for Stampersonel
TR-kursus IA Afskedigelse - lærere ved VUC 14. September 2018
Praksisnær praktikpladsformidling D.28.november 2017
Præsentationens transcript:

De opsøgende medarbejderes nødvendige kompetencer Hanne Koblauch Christensen Virksomhedskonsulent

Stikord til workshoppen Brancheerfaring eller branchekendskab ”Sælger” eller faglærer Godkendelse af virksomheder Regler og rammer for indgåelse af praktikaftaler/de forskellige aftaletyper Lønrefusion og diverse tilskudsordninger Konflikthåndtering Målsætning for og opfølgning på/evaluering af konsulentarbejdet

Formålet med det opsøgende arbejde Virksomhedskontakten med henblik på at ”afsætte” en konkret elev Opsøgende arbejde som del af et projekt – skaffe så mange nye praktikpladser hurtigst muligt Opsøgende arbejde med henblik på opbygning af en langsigtet relation mellem skolen og virksomhederne

Tilrettelæggelse af det opsøgende arbejde Systematiseret og organiseret det opsøgende arbejde med faglærer med branchekendskab, som opsøgende medarbejdere Systematiseret og organiseret det opsøgende arbejde med professionelle konsulenter med salgsfokus Ildsjælen der alene eller sammen med en kollega varetager det opsøgende arbejde. Ekstern konsulentbistand – telemarketing Fuldtids- eller deltidsansat – eller bare når der er tid Der findes ingen énsartet definition af, hvad en praktikpladskonsulent er. På nogle skoler udfører en praktikpladskonsulent samtlige opgaver i forbindelse med praktikvirksomheder. På andre skoler er opgaverne begrænset til enkelte funktioner. Traditionelt har mange benyttet betegnelsen "LOP", der stammer fra udtrykket "lære- og praktikpladskontor". "LOP" havde først og fremmest at gøre med administrative opgaver og har stadig en væsentlig betydning for den samlede kvalitet i rådgivningen. Ofte forbindes konsulentbegrebet med at "skaffe nye praktikpladser og så hurtigt som muligt". Derfor køber en række skoler sig til denne salgsservice gennem fx bureauer. Nogle skoler lægger vi vægt på, at langsigtede relationer mellem skolen og virksomhederne gavner alle parter, højner kvaliteten i elevens uddannelse og skaber en stabilitet, ikke mindst om antal praktikpladser

Hansenberg Systematiseret, struktureret og organiseret – centralt styret Faglærer kompetenceudviklet med konsulentkompetencer Funktionsbeskrivelse Rammeaftale – koblet på en aktivitetsplan Tænkningen om virksomhederne – værdikæden vendt Metode: Relationssalg

Praktikpladskonsulentens opgaver Vejlede elever ved indgåelse af uddannelsesaftaler Matche elevprofil og virksomhedsprofil Vejlede elever til professionel praktikpladssøgning Administrativ service ved indgåelse af uddannelsesaftaler (”klar til underskrift”) Assistance ved ”konflikter ” mellem elev og virksomhed Motivere virksomheder til at ansætte elever Vejlede/informere om de forskellige uddannelsesaftaler Vejlede om løn- og ansættelsesforhold (elevløn, tilskud og refusion) Støtte til uddannelsesplanlægning i virksomhederne (elevbehovet 0-5 år) Styrke udbygning af virksomhedsnetværk Medvirke ved udarbejdelse af informationsmateriale samt tekster på hjemmesiden Medvirke ved jobbørser, fyraftensmøder og events på skolen.

Derfor arbejder vi med systematisk kompetenceudvikling Målsætningen Professionel virksomhedskontakt Professionel faglig sparring Professionel service og bistand Professionel kundesegmentering og ressourceudnyttelse Professionelt bindeled mellem skolen og virksomhederne Derfor arbejder vi med systematisk kompetenceudvikling

Kompetenceudviklingsforløb 2006-2010 Basisviden Love, regler og rammer for indgåelse af uddannelsesaftaler Faktuelle oplysninger om refusioner og tilskud – præmie/bonus Aftaleformer Pplus – muligheder og udfordringer Virksomhedskultur og værdiforståelse Hvad er virksomhedskultur, og hvilken betydning har den? Hvordan afdækker vi virksomhedskulturen, og hvordan anvender vi den i praksis? Konsulentarbejdet Konsulentens arena og arbejdsfelt Rollen som konsulent i relation til virksomhedskontakt Hvilke kompetencer er relevante for konsulenter Konsulentens dilemmaer Procesorienterede temaer Personlig planlægning Kunderelationer Mersalg Kundesegmentering Konflikthåndtering Min personlige konsulentprofil Hvad vil jeg sætte fokus på? Hvordan vil jeg gøre det? Hvad er min stærkeste kompetence

Debat Drøft i grupper: Hvilke kompetencer er nødvendige for en opsøgende medarbejder? Drøft også: I hvilket omfang, der bør være et minimums kvalifikationskrav? Hvordan et kompetenceforløb kan tilrettelægges, så det tilgodeser skolernes uddannelsesbehov - skoleniveau kontra landsdækkende kompetenceforløb?

http://www. praktikpladskonsulenten. dk/3-konsulentens-kompetencer http://www.praktikpladskonsulenten.dk/3-konsulentens-kompetencer.aspx

Effekten af strategien og indsatsen Loyalitet steget fra 64 % (2006) til 70 % (2010) Tilfredshed steget fra 61 % (2006) til 68 % (2010) Ambassadørgruppen steget fra 27 % (2006) til 40 % (2010) Kendetegnet ved høj tilfredshed og loyalitet Anbefaler skolen til samarbejdspartnere, kolleger og bekendte Fortsat vælger HANSENBERG som samarbejdspartner På vej væk-virksomheder faldet fra 16 % til 11 % December 2010: Indgået 936 uddannelsesaftaler – en stigning på 151 aftaler i forhold til 2009