Diskussion - It og medier i danskfaget / TH & RFL DPU Konference // 27.02.2014.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Danmark 3.0.
Advertisements

Folkeskolereformen Et fagligt løft af folkeskolen.
Multimodalitet i danskfaget med hjemmesider som eksempel
Samfundsfag og de innovative kompetencer
Lablæring Uddannelsesforum 2011 Projekt i Sosuuddannelsen
5 IT-didaktiske principper
KEA KOMPETENCE.
PEST Analyse værktøj.
Projekt 5 i 12 Laboratorium 9: 26. februar 2013 ”At holde udviklingsgejsten oppe i en travl hverdag” ”At holde udviklingsgejsten oppe i en travl hverdag”
Interaktion med Digitalisering af læringsrummet, august 2013 Charlotte Højrup, EF Digital.
Hvad har evidens med danskfaget at gøre?
Det udvidede klasserum
UDGANGSPUNKT 7. Maj UDGANGSPUNKT •It som begreb er forældet og favner ikke udviklingen •Brug for et nyt udsigtspunkt og ny begrebsbrug •Fokus på.
UDGANGSPUNKT 6. Februar Læringsmål Den studerende • har indsigt i og forståelse af forholdet mellem unges livs- og udviklingsbetingelser • kan reflektere.
Geografi BeskriveJorden. Geografi SamfundsfagFysikGeologiBiologiMatematikKemiHistorie.
Tanker om portfolie Den 21/10 Af Krea-gruppe.
Skolebestyrelsesmøde Den nye folkeskolereform
Innovativ undervisning med it Rasmus Fink Lorentzen, cand.pæd.
Dialogmøde tirsdag den 17. juni 2014
Hensigtsmæssigt (e)læringsdesign
1 IT-Applied Pervasive Computing 1 (ITAPC1). 2 Læringsmål Deltagerne vil efter kurset være introduceret til Pervasive Computing områdets teoridannelser,
Lærerens didaktiske design Elevernes didaktiske design
Udviklingen af professionsfaglige kompetencer Potentialer og barrierer… rene b christiansen (profil) Lektor ved Forskning og Udvikling University College.
Ressourcer og læremidler i et didaktisk perspektiv Læring og Læringsressourcer,
Otg.dk – CSL Drenge: It redskaber som motivationsfaktor Metoder: ”Det elektroniske klasseværelse” ”One-on-one coaching”/vejledning Design af digitale.
Bedre udbytte af it i skolen Et seminar til skoleudvikling Marianne Hornskov og Sanya Pedersen Danmarks Evalueringsinstitut.
En portfolio er den bevidste indsamling og løbende vurdering af eller refleksion over undervisningens og læringens processer og produkter.
Fællesskaber for Alle Forældres betydning for børns
ANVENDELSE AF DIGITALE UNDERVISNINGSMATERIALER I AVU, HF OG GYMNASIET – en forskningsrapport om Projekt e-læring Af: Helle Mathiasen Christian Dalsgaard.
Digitalisering og medialisering
EUD reform konference 16. september 2014
EUD-reformkonference 17 sep Talentarbejde i Praksis.
Problemstilling Hvordan tilrettelægges et læringsforløb der understøtter lærens kompetenceudvikling ved implementering af ipads i undervisningen Lærerne.
Kan og skal vi beskytte vores viden i vidensamfundet?
UDDANNELSER I UDVIKLING – side 1 Skolebiblioteket som læringscenter Rikke Schultz
PARALLELUNDERVISNING: - brugen af en digital læreplatform
Kompetencehjulet UC Syds IKT kompetence projet For projektbeskrivelsen, se IT- og TelestyrelsenIT- og Telestyrelsen Direkte link til projektbeskrivelsenprojektbeskrivelsen.
Nye digitale muligheder i overbygningen KL, Odense Birgitte Holm Sørensen Forskningsprogrammet Medier og it i læringsperspektiv DPU, Aarhus Universitet.
Lærerprofessionen.
Færre bøger – mere IT Karin Levinsen Forskningsprogrammet Medier og IT I Læringsperspektiv DPU, Aarhus Universitet Hvordan får vi mere it? Skal vi have.
Et fagligt løft af folkeskolen.
Innovation, it-fagdidaktik & undervisningsdifferentiering - Præsentation af AUUC-konsortiets tre projekter Tre projekter Et konsortium Et GTS-institut,
1. April 2014.
Strategiske overvejelser Hvilke muligheder giver Makerkulturen bibliotekerne Roskilde 1. april 2014 Mogens Vestergaard Knud Schulz 1.
It i den innovative skole – nye kompetencer, nye organiseringsformer i det 21. århundrede Formål: Bidrage til udvikling af en skoles kultur gennem inddragelse.
Er I sikre? #1 Modtagerne værdsætter brevet Foretrækker brevet (57%) Mere troværdigt (57%) Mere overskueligt (57%) Viser, at det er vigtigt (58%) Når.
Martin Gylling Adjunkt, Ph.d. Institut for Ledelse og Forvaltning Vis hjælpelinjer For at se hjælpelinjer 1. Klik på Vis 2. Vælg Hjælpelinjer Indsæt dato.
Målet er … En længere skoledag med mere tid til undervisning Nye og mere varierede undervisningsformer Mere fokus på faglighed Mere fokus på trivsel Og.
og næste generations it Netværksaften, London Mads Bo-Kristensen Chefkonsulent, ph.d. Uddannelse & Læring Vejle Kommune.
Strategisk kompetenceudvikling
Formål og mål for dagen Viden om og forståelse for, hvad det vil sige at se sin arbejdsplads ud fra et arbejdsgangs- eller procesperspektiv Kendskab til.
Formidlingskursus 2014 Gymnasiepraktik og Det rullende Universitet Klasserumskultur og elevernes forskellighed Susanne Th. Jensen Vicerektor Odder Gymnasium.
Børns Biblioteker To fagligheder i dialog – om børn, medier og professionsudvikling.
Anden information Delprojekt III: IT-fagdidaktik og lærerkompetencer i et organisatorisk perspektiv Alice Nissen, VIA Birgitte Lund Nielsen, VIA & AU.
PI-modellen: fra Projektidé til Innovation
Kreativitet i DR Af: Steffen Pedersen Anina Kjær Rasmus Petrussen Kristine Madsen Løkke Engraf.
En portfolio er den bevidste indsamling og løbende vurdering af eller refleksion over undervisningens og læringens processer og produkter.
Matematik i VØ KONFERENCE 5. MARTS Vi åbner døren for anvendelse af matematik August 2010 Revideret læreplan i vø Eleverne skal kunne udvælge og.
ITAPC 1 Præsentation 6: Presentations. Agenda Motivation Hvordan.
Midtvejskonference for demonstrationsskoleforsøg. Undervisningsministeriet Trinity Fredericia IT i den innovative skole Forskning i Shop-a-blog:
Frivillighed og sociale medier Region Syddanmarks lokalkomiteer
Bedre udbytte af it i skolen Undersøgelse af erfaringer og perspektiver.
Skriv hver især jeres tanker på post it… Hvad tænker du om Innovation? I har 5 min.
ScaleUp Denmark – Peter Torstensen
Didaktisk kompetence Temadag 23. november 2016.
Attraktive og fleksible kontraktuddannelser gennem digital undervisning/flipped learning BAI OUP 2015.
[PROJEKTNAVN] 1. FORMÅL 3. ØKONOMI 4. PLAN 2. MÅL
DELTAGELSE I SAMARBEJDE
Fremtidens uddannelsesdesign – teknologier på spil
Barnesyn og børneperspektiv
Præsentationens transcript:

Diskussion - It og medier i danskfaget / TH & RFL DPU Konference //

Risiko (T) Al form for undervisning indebærer risici! Det gælder (måske) i endnu højere grad, når man arbejder med it og medier i dansk

Eksempler (R) Tid, sted, økonomi Fortrolighed med teknologi Ændrede faglige produkter/mål/feedback Stilladsering

Det politiske niveau Det organisatoriske niveau Det didaktiske niveau Risiko niveauer (R)

Politiske niveau (T) 1. Hvilke rammer og mål skal der være for at arbejde med it og medier i danskfaget? Effektivitet vs. Innovation (21st osv osv) Fagopdelte pakker vs. Tværfaglige projekter

Organisatorisk niveau (T) 2. Hvordan giver skolen lærere lyst til og mulighed for at udvikle en eksperimenterende kultur? “Promote a culture of risk-taking” Praksisnær kompetenceudvikling i fagteamet Adgang til bredt repertoire af it-ressourcer

Didaktisk niveau (R) 3. Hvordan udvikler vi en innovativ undervisning med et klart fagligt fokus? Bevæge sig på kanten af sin kunnen, reflektere, udvikle fortrolighed med teknologi To hastigheder: Eksperiment vs. refleksion