Ledelse og kollega-adfærd

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Nørremarkskolen 30. oktober 2013
Advertisements

KONFLIKTHÅNDTERING Velkommen! Dias.
At forholde sig professionelt Anne Skov
Den gode Klasse – projekt om forældresamarbejde
Mennesker gør det rigtige – Hvis de kan!!
Oplæg til arbejdsgruppe vedr
Forældremøde Lærkebo. Mariagerfjord Kommune.
LEDERE DER LYKKES hvad er det, succesfulde ledere i danske kommuner kan? En præsentation baseret på KL/KTOs Væksthusprojekt om generationsskiftet i kommunerne.
©Jenny Bohr – Til underviserne Her er valgt at vise filmen ”et liv i kaos”. Hvis kursisterne er unge, kan man vælge en anden film eks. ”det.
? At sige NEJ Vrede uden autopilot Integritet & Samarbejde
John.M.Nielsen Metode & Co.
Workshop almene boligdage
Hvordan handler jeg ved æresrelaterede konflikter v. Susanne Willaume Fabricius Projektleder LOKK.
Kursus den 12. marts Program i dag: Opsamling fra sidst.
Unge Hjælper Unge. Projektmål Fastholde elever. Mindske frafaldet med 7,4%
Samarbejde med brugerne – konflikthåndtering og den gode relation Træf om Mening i arbejdet 2011 Julie Gredal og Ida Bering 13. Januar 2011.
Konflikter på nettet. Og hvordan du løser dem.
Samarbejde!. Synlighed, faglighed, dokumention • Eli Knøsen • Marius Myklebust • Monika Steorn • De mange blomster… • Edvard Befring • Bertil Bjerkan.
I det efterfølgende ses på tre forskellige indgangsvinkler i kommunikationen med medarbejderne De tre temaer er Samtalen Synlig ledelse og gennemslagskraft.
En konflikthåndterende kultur
Jeg støtter barnet ved:
Fnidderspillet Redder SPLID MODSTAND KRIG TOMGANG Anklager Offer.
Oplæg om konflikthåndtering
Kommunikation i samarbejdet mellem Mentor og Mentee
Kommunikation "For i sandhed at kunne hjælpe en anden må jeg forstå mere end han, men dog vel først og fremmest forstå det han forstår. Når jeg ikke.
Hvordan handler jeg ved æresrelaterede konflikter v. Susanne Willaume Fabricius Projektleder LOKK.
HVORDAN SKABER VI EN GOD TRIVSEL MOBNING – VI KAN OGSÅ OPDRAGE TIL FÆLLESSKAB Tine Guldager Lang.
Den professionelles 3 handlingsdomæner Humberto Maturana
Vil du se detaljer om en fuldmagt, du har fået?
forældre og klassens sociale liv.
Velkommen Ledelse i praksis (AU)
Tema 5: Relationer og kommunikation Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Den anerkendende interviewform
Circle of change Benægtelse Reaktion Accept Handling
Definitionen på en konflikt
Etnisk konsulent Produktionsskolerne i Danmark Tværkulturelt seminar.
FÆLLESSKAB GLÆDEANERKENDELSE LÆRING Vores F L A G Ådalskolen og SFO Kvædehuset.
Bacheloropgavens mundtlige dimension torsdag d. 19/1-12 Mål med mødet: 1.At etablere et forum for refleksion over opgavens mundtlige del. 2.At I efterfølgende.
Konfliktmægling Lars Kristensen EUR ING, Projektleder
Konflikthåndtering – sammen med brugerne
Børn og unges sociale liv online Hvilken rolle spiller forældrene?
Børn og unges sociale liv online
At tale om sexualitet.
Bacheloropgavens mundtlige dimension onsdag d. 4/5-11
Konfliktløsning ”Det er min dystre overbevisning, at mennesker kun kan blive enige om det, der ikke interesserer dem.” Bertrand Russel Ordet betyder sammenstød.
Hvis du ønsker at opnå fremragende
FTF Kommunikation og Konflikthåndtering Vinterkonferencen 2013
Hvordan man bekæmper mobning
HVAD ER EN KONFLIKT ? Center for Konfliktløsning:
Konflikthåndterende kultur på SOSU-Silkeborg. Educating Tommorrow´s Professionals Konflikt - definition En konflikt er: En uoverensstemmelse, der indebær.
Konflikthåndtering og hensigtsmæssig adfærd Ililissat den 11. februar 2016 Jakob Munk Jensen Danmarks Lærerforening.
Skift farvedesign Gå til Design i Topmenuen Vælg dit farvedesign fra de seks SOPU-designs Vil du have flere farver, højreklik på farve- designet og vælg.
Program for eftermiddagen 29/ Mindfulness (psykolog) og intro til Sokratisk Dialog (Vibeke) Kort Sokratisk Dialog i grupper.
Isbjergmodellen. Isbjergmodellen Sociale og følelsesmæssige kompetencer: at anerkende sig selv og andre at kende følelser og forstå egne reaktioner at.
Input til retningslinje om håndtering af mobning.
Den professionelle samtale Ilulissat den 11. februar 2016 Jakob Munk Jensen, Danmarks Læreforening.
Brug konflikten Konflikthåndtering i skolen. Programoversigt Intro Konflikter er en social realitet I de gode gamle dage Det vi ser efter Giv konflikten.
Konflikter Forstå betydningen af at arbejde med konflikthåndtering Læringsmål: -Du skal kunne fortælle om de forskellige trin i konflikttrappen. -Du skal.
Lektion 2 Formålet med denne lektion er at støtte eleverne i at skabe en god klassekultur. Som lærer er du være med til at sætte rammerne for, at der skabes.
Konflikter og kommunikation
Tema 5: Værktøjskasse med supplerende slides Psykoedukation til patienter med emotionel ustabil personlighedsforstyrrelse.
KONFLIKT- TRAPPEN SSP - KH 2017.
Optrappende og afspændende sprog
45. Konflikthåndtering Indhold: Man får redskaber til at tackle konflikter med forældre på kanten, i en anerkende og nedtrappende facon. Du vil lære,
Konflikttrappen 5. Fjendebilleder opstår Opsplitning i ”dem” og ”os”
Redskaber og overvejelser
Lektion 2 Formålet med denne lektion er at støtte eleverne i at skabe en god klassekultur. Som lærer kan du være med til at sætte rammerne for, at der.
Hvordan vi taler sammen Giraf & Ulve sprog
Hvordan vi taler sammen Giraf & Ulve sprog
Præsentationens transcript:

Ledelse og kollega-adfærd Konflikt-forståelse Værdier Ledelse og kollega-adfærd Dialog og kommuni-kation Konflikt-håndteren-de kultur Fyld selv ud Fyld selv ud Refleksion Personlige og sociale kompetencer Laila Jensen - Danmarks Lærerforening - 2004

Handlemuligheder SLÅ GÅ STÅ Laila Jensen - Danmarks Lærerforening - 2004

Konflikttrappen 7. Polarisering 6. Åben fjendtlighed 5. Fjendebilleder Måske ”fredelig sameksistens” et stykke tid. 1. Uoverensstemmelser 2. Personificering 7. Polarisering 6. Åben fjendtlighed 5. Fjendebilleder 3. Problemet vokser 4. Samtale opgives Mægling - anden tredjeparts intervention. På dette og næste trin kommer mægling eller tredjeparts-medvirken ind. Medicinen er genoptagelse af kontakten. Man kan søge råd eller læsse af hos en kollega, ven eller kammerat. Gå tilbage til sagen - forsøg at holde dig og den anden til sagen! Laila Jensen - Danmarks Lærerforening - 2004

Sprog - op og ned Sprog som optrapper Sprog som nedtrapper (angreb, kritik, vurdering, fortolkning, skyld) Du-sprog Afbryder Ligeglad Ledende spørgsmål Bebrejder Abstrakt Fokus på fortid Går efter personen Sprog som nedtrapper (respekt, giver plads, tolerance, tager ansvar) Jeg-sprog Lytter Interesseret Åbne spørgsmål Udtrykker eget ønske Konkret Fokus nutid /fremtid Går efter problemet Laila Jensen - Danmarks Lærerforening - 2004

At arbejde professionelt (de 3 P´er) Professionelle niveau Faglige uddannelse, viden, teorier, etik, holdninger Personlige niveau Personlighed, temperament, personlig baggrund, erfaringer, cigarføring Private niveau Opvækst, traumer, succes Laila Jensen - Danmarks Lærerforening - 2004

Refleksionscirklen erfaring handling refleksion beslutning analyse Laila Jensen - Danmarks Lærerforening - 2004