Ledelse og kollega-adfærd Konflikt-forståelse Værdier Ledelse og kollega-adfærd Dialog og kommuni-kation Konflikt-håndteren-de kultur Fyld selv ud Fyld selv ud Refleksion Personlige og sociale kompetencer Laila Jensen - Danmarks Lærerforening - 2004
Handlemuligheder SLÅ GÅ STÅ Laila Jensen - Danmarks Lærerforening - 2004
Konflikttrappen 7. Polarisering 6. Åben fjendtlighed 5. Fjendebilleder Måske ”fredelig sameksistens” et stykke tid. 1. Uoverensstemmelser 2. Personificering 7. Polarisering 6. Åben fjendtlighed 5. Fjendebilleder 3. Problemet vokser 4. Samtale opgives Mægling - anden tredjeparts intervention. På dette og næste trin kommer mægling eller tredjeparts-medvirken ind. Medicinen er genoptagelse af kontakten. Man kan søge råd eller læsse af hos en kollega, ven eller kammerat. Gå tilbage til sagen - forsøg at holde dig og den anden til sagen! Laila Jensen - Danmarks Lærerforening - 2004
Sprog - op og ned Sprog som optrapper Sprog som nedtrapper (angreb, kritik, vurdering, fortolkning, skyld) Du-sprog Afbryder Ligeglad Ledende spørgsmål Bebrejder Abstrakt Fokus på fortid Går efter personen Sprog som nedtrapper (respekt, giver plads, tolerance, tager ansvar) Jeg-sprog Lytter Interesseret Åbne spørgsmål Udtrykker eget ønske Konkret Fokus nutid /fremtid Går efter problemet Laila Jensen - Danmarks Lærerforening - 2004
At arbejde professionelt (de 3 P´er) Professionelle niveau Faglige uddannelse, viden, teorier, etik, holdninger Personlige niveau Personlighed, temperament, personlig baggrund, erfaringer, cigarføring Private niveau Opvækst, traumer, succes Laila Jensen - Danmarks Lærerforening - 2004
Refleksionscirklen erfaring handling refleksion beslutning analyse Laila Jensen - Danmarks Lærerforening - 2004