Netværksmøde i kommunesamarbejdet om udskoling, UU – vejledning og ungdomsuddannelse København 7. oktober 2014. Hvilke udfordringer ser VEJEN kommune med.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Et metodeudviklingsprojekt i UU DANMARK UU Vestsjælland
Advertisements

Folkeskolereformen Et fagligt løft af folkeskolen.
Tre klare mål 1.Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan –Mindst 80 pct. af eleverne skal være gode til at læse og regne.
Folkeskolereform 2014 En gennemgang af hvor vi på TDS er nu i forhold til forliget om ny folkeskolereform.
Skolereformen – Skovvangskolen fra 1. august 2014
1 Folkeskolereformen -hvilke perspektiver giver den i forhold til dagens overskrift set fra en politisk synsvinkel Søren Kristensen.
Garantiskolekonference 2013
Forældre Skødstrup Skole sept. 2013
Sammen kan vi mere – ny brobygning til erhvervsuddannelser og erhvervsliv Velkommen! UU Vestsjælland
Et væksthus for børn og voksne
Udskoling Informationsmøder 30. januar og 3. februar 2014.
S AMMEN KAN VI MERE – N Y BROBYGNING TIL ERHVERVSUDDANNELSE OG ERHVERVSLIV UU Vestsjælland v. Helle Jacobsen Overordnet fokus: Implementering af brugbare.
Ungdomsskole – mellem reform af folkeskolen, erhvervsuddannelserne og vejledningsindsatsen Storbynetværk den 12. september 2013 Direktør Per B. Christensen,
Vælg layout på masteren: Højreklik på siden / Layout / Vælg mellem ”Fastholdelseskaravenen” eller ”Brug for unge” Overskrift MAX 2 linjer Underoverskrift.
På vej mod ungdomsuddannelse
Skolereformen kort fortalt - reformens mål
UU Center Kolding Mentorprojekt i UU Kolding •Ide og finansiering •Ungepakke II •Samarbejdspartnere Taxameter - institutionsuafhængig.
’Afklaring om valg af erhvervsuddannelse via frivillig brobygning’
Alle elever skal udfordres på deres uddannelsesvalg og vælge den uddannelse, som de er bedst egnet til!
0.-6. årg., Haderslevreformen og Folkeskolereformen Juni 2014
Ud af skolen – og hva’ så? UU Ringkøbing Fjord
Folkeskolereformen - generel information
Skolebestyrelsens årsmøde for forældre på Hillerødsholmskolen
Dialogmøde tirsdag den 17. juni 2014
Tre klare nationale mål
”Vi når målet – men hvordan?”
Orientering forældremøde 10. klasse
Orientering forældremøde 9. klasse
Forældremøde Herningvej Skole, torsdag den 1
It i folkeskolen SkoleIntra-træf 2011
Lene Skovgaard Uddannelses Ungdomsvejleder
Uddannelsesvejledning – hvorfor og hvordan? Alle unge gennemfører en uddannelse Vejledningen skal differentieres eVejledning for unge med alm. vejledningsbehov.

Alle elever skal udfordres på deres uddannelsesvalg og vælge den uddannelse, som de er bedst egnet til!
Eleverne bliver bedre Eleverne læser nu lige så godt i 3. klasse, som de gjorde før i 4. klasse. I naturfag og matematik er de nu lige så gode i 4. klasse,
Virksomhedsskolemodellen 29. september 2014 UU Danmark Samarbejde: UU og Jobcentret – Om unge.
Forældremøde 7. klasse.
”Styrkelse af overgangen fra grundskole til ungdomsuddannelse” Garantiskolen i Silkeborg Scandic den 28. oktober 2013.
Vejledning Alle skal have en uddannelse (95 %) Flere elever skal vælge erhvervsuddannelse Mål med udskoling: Eleverne klar til at træffe valg Ansvar:
NETVÆRKSMØDE OM UU, FOLKESKOLE & UNGDOMSUDDANNELSERNE Forventninger, muligheder, udfordringer & handlinger i lyset af folkeskolereform og omlægninger af.
Forældremøde 8. kl. UEA-undervisning
Orienteringsaften på Byhøjskolen 24. januar 2012
Fælleskommunal arbejdsgruppe nedsat af UUVs styregruppe 4 møder i alt = beskrivelse af indhold og forslag til organisation UUVs styregruppe tager den endelige.
Vi har en ambitiøs regering ( - siger de ) DK skal både være et videns- og produktionssamfund Samspil mellem håndværk og ideer udvikler ny teknologi og.
Forældremøde Sortedamskolen 2014/15. UU København Serviceinstitution under Børne- og Ungdomsforvaltningen i Københavns Kommune Vi vejleder unge i København.
Forældremøde Sortedamskolen 2013/14
Vejledning i 9. klasse. Flere elever skal vælge erhvervsuddannelse Mål med udskoling: Eleverne klar til at træffe valg Ansvar: UU Skive, i samarbejde.
Aftale om bedre og mere attraktive erhvervsuddannelser
Oversigt over mulighederne efter 9. klasse
UU Ringkøbing Fjord Ungdommens Uddannelsesvejledning
8.kl Sortedamskolen 2014/15. UU København Serviceinstitution under Børne- og Ungdomsforvaltningen i Københavns Kommune Vi vejleder unge i København mellem.
Uddannelsesvejledning MF10.kl. 2011/12 1/8 2010: UU MariagerFjord U-plan, 10. klasse Brobygning Uddannelsessystemets opbygning 1. marts 2012 Gode
FORÆLDREMØDE 10. ÅRGANG AUGUST Vejledning 10. årgang Præsentation Vejledningslov Uddannelsesparathedsvurdering Uddannelsesplan – minuddannelse.net.
Ungdommens Uddannelsesvejledning UU Mariagerfjord
Vejledning i 9. klasse Kollektiv vejledning i klassen
Status på implementeringen af vejledningsreformen
Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" Faglært.
Ungdommens Uddannelsesvejledning UU Mariagerfjord.
Forældremøde 9.kl Program Vejledningsaktiviteter Kort om uddannelsessystemet Uddannelsesparathed og krav til optag Tilmelding: optagelse.dk (procedure.
Forældremøde 8. klasse På vej mod ungdomsuddannelse Klar – Parat – Start.
Forældreinformation 9. & 10. klasse UU Kolding.
Forældremøde i 9. klasse
Optagelse.dk 2016 Valgmønster i 9. og 10. klasse i Odder kommune*
Forældre-information
Optagelse.dk 2016 Valgmønster i 9. og 10. klasse i Skanderborg kommune* * For skoler hvor UU har vejledningsforpligtelsen.
På vej mod ungdomsuddannelse Klar – Parat – Start
Forældremøde UU Faaborg-Midtfyn.
Ungdommens Uddannelsesvejledning Ungecenter Mariagerfjord
DEN GODE OVERGANG SKIVE SYDDANMARK/ MIDTJYLLAND FREDERIKSHAVN HORSENS
Tilmelding til uddannelse 2018
Præsentationens transcript:

Netværksmøde i kommunesamarbejdet om udskoling, UU – vejledning og ungdomsuddannelse København 7. oktober Hvilke udfordringer ser VEJEN kommune med afsæt i - skolereformen, - omlægningerne af vejledningen og - samarbejdet med ungdomsuddannelserne? Status Udfordringer Tiltag v/ Kirsten Busk, chefkonsulent i Dagtilbud og Skole, Vejen kommune, Bendix Kristensen, leder af UU Vejen, Vejen kommune.

STATUS 95% målsætningen i Vejen kommune Unge med mindst en ungdomsuddannelse 25 år efter 9. klasse. Kilde: UNI-C Profilmodellen: Danmark 85,785,387,389,692,192,9 Vejen kommune 85,085,887,891,793,993,5

Overgangsfrekvens 9. og 10. klasse pr. 15/ Fra kommunale grundskoler, Vejen kommune Valg af uddannelse Fra 9. klasse i % Fra 10. klasse i % Fordeling af de, der forlader grundskolen 10. Klasse55 %- AntalI % Erhvervs- uddannelse 12 %40 %8132 % Gymnasial uddannelse 28 %59 %15761 % Andet *5 %1 %187% I alt100 % % *Andet: STU, EGU, Særlige forløb Ungepakke 2, produktionsskole, arbejde, udland

I Vejen klarer drengene sig dårligere og pigerne bedre til FSA (FolkeSkolens Afgangsprøve) end unge i Syddanmark og i hele DK Syddansk Uddannelsesaftale, Effektmodel 2012, (Region Syddanmark, jan.2013) Andel af de årige med utilstrækkelige formelle læse og /eller matematikkundskaber (D.v.s. 9. kl. FSA i dansk og matematik, men med under 2 i gns. og elever uden fuld FSA i dansk og matematik) Heraf I procent578 drenge517 piger Vejen kommune16,46,2 Region Syddanmark15,49,5 Danmark14,39,2 Vejen, andel uden fuld FSA11,94,1

Kønsforskelle i drenges og pigers forventede uddannelse, Landstal: Kilde: UNI-C Profilmodellen. DK i % Vejen 2011 Vejen 2011 Alle 85,785,387,389,691,793,992,1 drenge 81,781,684,587,690,493,090,2 piger 89,889,390,291,792,995,094,2

Ikke samme tilgængelighed til uddannelsesbyerne (stx) Adgang inden for hhv. 1/2, 1 og 1 1/2 time med kollektiv transport

Ikke samme tilgængelighed til uddannelsesbyerne (teknisk uddannelse) Adgang inden for hhv. 1/2, 1 og 1 1/2 time med kollektiv transport

Rejsetid fra bopæl til uddannelsesstedets nærmeste stoppested med offentlig transport. Unge fra Vejen kommune, der vælger en teknisk erhvervsskole: 47,9 % har mere end 60 min. transporttid til uddannelsen 20,6 % har mere end 90 min. transporttid til uddannelsen Til sammenligning har unge, der vælger almen gymnasial uddannelse, STX: 6,2 % har mere end 60 min. transporttid 5,9 % har mere end 90 min. transporttid. Kilde: Region Syddanmark, Uddannelsesbarometer 2013, Tabel 2.4. Andel af 15 – 19 årige med mere en 60 minutters hhv. 90 minutters transporttid med kollektiv transport til nærmeste uddannelsessted i 2013 Rejsetider til uddannelse Vejen kommune 2013

Vejledningsreformen en udfordring i UU vejledningen UU Vejen budget 2015 besparelse på 300 – pr. år flytte en stilling fra grundskolevejledning til vejledning af 18 – 30 årige i Jobcenteret. Modtagelse af alle der søger uddannelsesydelse. NU: 3 vejledere har vejledningen af 14 – 18 årige i distrikter, 8 grundskoler med 7. – 9. klasse, et 10. klassecenter og 4 friskoler. Omlægning ifølge lovgivningen af indsatsen til: Kollektiv vejledning på klassen, arrangere vejledningsaktiviteter Gruppe- og individuel vejledning af IUP, (ikke uddannelsesparate) Særlige vejledningsforløb for IUP, udvikling af tilbud og gruppevejledning Samarbejde med og orientering af forældre Lærere samarbejde om Parathedsvurdering og Uddannelse og Job 10 klasse erhvervslinje med dage på erhvervsskole, Præ Eud10

Samarbejdet med ungdomsuddannelserne, UU og erhvervslivet

Tre partnerskabsaftaler mellem erhvervsorganisationer, ungdomsuddannelser og Vejen kommune på hhv. Bygge og Anlæg, Industri og det merkantile område.

Vejen kommune Partnerskabsaftaler, Dansk Byggeri, Merkantil, DI Koordineringsopgaven tager udgangspunkt i Vejen Kommunes partnerskabsaftale med bl.a. Dansk Byggeri (indgået marts 2014). At udvikle samarbejdet mellem skoleområdet og erhvervsskolerne og dermed øge folkeskoleelevernes kendskab til og motivation for at tage en ungdomsuddannelse, herunder en erhvervsfaglig uddannelse. At konkretisere og planlægge initiativer, der sikrer, at unge i folkeskolen med interesse og evner for en uddannelse inden for byggebranchen får øget deres viden om bygge- og anlægsbranchens uddannelses- og jobmuligheder. Samarbejde folkeskole – UU – Erhvervsskoler og erhvervsliv Vejen kommune

Partnerskabsaftalen: Vejen kommunes folkeskoler og UU Vejen vil arbejde på følgende indsatsområder: Skolerne etablerer fra august 2014 en mere afvekslende og udfordrende skoledag for den enkelte elev, hvor praktiske og anvendelsesnære læreprocesser opprioriteres (Folkeskolereformen). Skolerne arbejder med at spotte elever med interesse og evner for en uddannelse inden for byggebranchen (Uddannelse og Job, valgfag, m.m.). Skolerne opbygger et samarbejde med erhvervsskolerne om læringsforløb, lærerudveksling, besøg, m.v. (tre pilotprojekter) Skolerne samarbejder med erhvervsskolerne og UU Vejen om, at underviserne sikres indgående kendskab til erhvervsuddannelsernes indhold, forløb og muligheder (kompetenceudvikling). Skolerne medvirker til, at alle elever får viden om og kendskab til Vejen Kommunes erhvervsliv med mulighed for, at særligt interesserede elever får en tættere kontakt til udvalgte virksomheder (den åbne skole).

Tre pilotprojekter: Bække Skole samarbejder med Rybners i Esbjerg (HTX, EUX) Bryllupsfesten. Ender med events på skolen. Rødding Skole samarbejder med Hansenberg i Kolding (HTX, EUX) Projekt ”Nyt til skolegården” med 9.kl. Event med forældredeltagelse Grønvangskolen samarbejder med Vejen Business Colleges (HTX, HG) Detailhandel er i fokus. 8. årgang arbejder med iværksætteri (en butik). Samarbejder om Den Internationale Linje Løbende mødevirksomhed med pilotskolerne og erhvervsuddannelserne (marts – september 2014) Planlægningsmøder på den enkelte pilotskole (september 2014) Inspirationsmøde for alle kommunens syv udskolinger (november 2014) Målet er, at alle syv udskolinger udvider samarbejdet med erhvervsskoler og andre ungdomsuddannelser fra august 2015

Andre tiltag hvor folkeskolen og ungdomsuddannelserne samarbejder: Edison – om at udvikle kreativitet og innovation i 6.-7.kl. (Elever fra STX bedømmer projekterne) Naturvidenskab (Elever fra STX underviser folkeskoleelever inden for udvalgte naturvidenskabelige områder) Ny Nordisk skole (Vejen Business Colleges, Grønvangskolen og dagtilbud i Vejen-området samarbejder om sprog, læsning, udveksling) Andre tiltag: Forsøg med valgfagssamarbejde på 2 skoler i samarbejde med ungdomsskole, UU og foreninger (med start i skoleåret ) ”Uddannelse og job”: Intentioner og mål i faghæftet skal integreres i fagene. Planer om understøttelse af indsatsen

Udfordringer og muligheder: Genetablere og koordinere samarbejdet mellem skoler, UU og ungdomsuddannelser Uddannelse og Job (fag-fagligt fokus de sidste 10 år) Se og udnytte nye muligheder i folkeskolereformen (åben skole, fleksibel og varieret skoledag, anvendelsesorienteret undervisning, valgfag, m.m.) Kompetenceudvikling af lærerne gennem samarbejde, sparring, ny viden/ny praksis. Geografiske afstande til uddannelserne Økonomi i forhold til transport til ungdomsuddannelserne Mens eleverne går i folkeskolen, og når de går videre på ungdomsudd.

Målet er: At 95 % gennemfører en ungdomsuddannelse At især drengene klarer sig bedre i skolen, kommer videre og gennemfører en ungdomsuddannelse