Agenda Forskning om design Stilbegrebet Generelle problemer ved historie-skrivning At bevare nutiden for eftertiden.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Oplæg v Stine Liv Johansen, ph.d., Aarhus Universitet Opstartsdag i Skanderborg Lørdag den 22. januar 2011.
Advertisements

Variabler og Koefficienter: Eksperimenter på Kanten Fra kontur til kant [D][D]
John Dewey: Pragmatisme, pædagogik og erfaring
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
Recovery gennem lokalsamfundsdeltagelse
Informationsforvaltning
VIRTUELLE VERDENER AVATARERNE KOMMER 8/5-07 VED JONAS HEIDE SMITH INNOVATIVE COMMUNICATION, ITU Historie Begreber Scenarier.
Corporate Identity og Branding
Læring og uddannelse med mobile medier
Designproces og positioner i den nutidige designforskning
UDGANGSPUNKT 25. April Læringsmål Den studerende • har indsigt i og forståelse af forholdet mellem unges livs- og udviklingsbetingelser • kan reflektere.
Sociale Medier og Jobsøgning - Sælg dig selv på nettet.
Kommunikation og Reception
MEDIER OG KOMMUNIKATION
Kultur- og branchestudier
Nu er vi ved DEL 2 Modeller … er svaret vi laver modeller af hvordan vi tror information behandles ud fra hvad vi ved om virkningerne, dvs hvordan vi ved.
Levy Pierre (2001), Cyberculture Teksten til i dag er fra sidste kapitel og konklusionen fra bogen Cyberculture. Tekno optimist.
Sproglige billeder, billedskemaer og metaforer
Bibliotekets performative rum - hvorfor og hvordan? Henrik Jochumsen Det Informationsvidenskabelige Akademi Københavns Universitet.
At generalisere ud fra etnografisk feltarbejde og skrive etnografi
Almen sTudieforberedelse - AT
Instituttet for Fremtidsforskning Er en privat og uafhængig tænketank Er grundlagt i 1970 af Thorkil Kristensen Inspirerer og rådgiver virksomheder, organisationer.
Situationelle Metoder til Digitale Studier
Præsentation af Det retoriske kompas
Teknologiudvikling Litteratur Bruhn Jensen (1993): One Person: One Computer Kling (1991): Computers as Tools and Social Systems Williams (1974): The Technology.
Cooperative Design. Agenda Introduktion til Cooperative Design Metodegennemgang Gruppearbejde Diskussion Beyond ”the workplace”
Begrebsafklaring og et blik på sprogets betydning for tosprogede børn
________________________________________________________________________ Møde med foreningerne 6. oktober 2011 Landsbyvisions-modellen ”Byrådet ønsker,
AT eksamen 2014 Hvordan kan opgaven løses med de humanistiske fag? HS
Virtuelle verdener og rum III. 20. februar Konstruktion af 3D-verdener Primærlitteratur: Peter Anders: ”Cybrids” med reference til hans bog, ”Envisioning.
Grundlæggende kommunikations- og medieteori 1
Hvad er design og hvordan studerer vi det?
Tilgængelighed og registering. Helt fra bunden ICA - Universal Declaration on Archives Siger bl.a. Beskytte folkets rettigheder, Etablere individuelle.
Historiefaget og mulighederne i den åbne skole
COMPUTEREN SOM MEDIE Medier og Kommunikation
Kildekritik Historie.
Virtuelle verdener og rum, forår 2002 Lisbeth: Baggrund BA i Litteraturvidenskab & Medievidenskab MA i Image Studies (University of Kent) Cand.mag i Litteraturvidenskab.
Medier og Kommunikation, F2005
Videnskabsteori og metode pkp september 2006
Sara Mosberg Iversen, MA Medierne i samfundet, samfundet i medierne Medier og Kommunikation, F2005.
DKM - MedieNoter3 - KBJ1 Teorier om medier og kommunikation.
The 13 chapters Chapter titles from Lionel Giles' 1910 translation I. Laying Plans II. Waging War III. Attack by Stratagem IV. Tactical Dispositions V.
Institut for Sprog, Kultur og Æstetik Engelsk, semester, Tekstanalyse og -historie Jens Kirk Session One: "An Introduction to the Analysis,
SOFTWARE og IDEOLOGI Medier og Kommunikation
TEKSTER OG KONTEKSTER Peter Kaspersen Har kontekstinteressen taget overhånd? Editor’s Introduction: Is There a Text in This Study? i Research.
Sara Mosberg Iversen, MA Kommunikation Medier og Kommunikation, F2005.
Miljøplanlægning og forvaltning Miljøplanlægning 1. Kursusgang Mandag den 12/
Synopsis vt2.1-vt2.4 vt2.1: fænomenologi, der undersøger erkendelsesprocessens subjektive side: erkendelse som akt (Husserl) vt2.2: hermeneutik som objektiv.
Digital Kultur Kristina & Birgitte. Agenda Birgitte om de blogs vi har set på, og om de kan omtales som en del af en subkultur, samt bloggens form og.
Medier og kommunikation VII Populærkultur. Dagens program Fremlæggelse af gruppearbejde: Gruppe 3, 12 og 11 Eksamen Forelæsning Fremlæggelse af gruppearbejde:
Literary Theory and Methodology Jens Kirk Session One: Introduction.
Information over/underload Medier og Kommunikation, F2005.
2 minutter om tid (og rum) Lisbeth Klastrup 7. kursusgang 23. oktober.
On the Essential Contexts of Artefacts or on the Proposition that ”Design Is Making Sense (of Things)” Af Klaus Krippendorff 1989.
Ambient Information Visualisation - Informative Art Karen Falkenberg Lund
Opdragsgiver Planlægning og udførelse af møde med jeres opdragsgiver.
Opsamling vt2.1-vt2.3 1.Vt2.1: fænomenologi der undersøger erkendelsesprocessens subjektive side: erkendelse som akt (Husserl) 2.Vt2.2: hermeneutik som.
DOMS IT-stormøde 16 november 2009 Kåre Fiedler Christiansen.
Metoder og argumentation.  1. Hvilket spørgsmål? 2. Hvordan gå til det? 3. Hvorfor gøre det sådan? 4. Hvad kan gå galt? Videnskabsteoretisk køreplan.
At blive forvandlet? Beth Juncker Professor Københavns Universitet.
Teori og metode i AT?. AT – læreplan – faglige mål De faglige mål med almen studieforberedelse er, at eleverne skal kunne: – tilegne sig viden om en sag.
THE MENTORING JOURNEY.
Teater – ramme om en kulturel dimension i vores liv
Kvalitative metoder, forår kursusgang
Compositional Design Principles “SemiCiv”
Modtagelse er fortolkning
Innovation og succes skabes gennem mennesker
Remixkultur 2 Kommunikation/IT.
Innovation og succes skabes gennem mennesker
En introduktion af Otto
Præsentationens transcript:

Agenda Forskning om design Stilbegrebet Generelle problemer ved historie-skrivning At bevare nutiden for eftertiden

Forskning i og om design (jvf. Christopher Frayling). Den designhistoriske faglighed? Forskning i design: proces, metodik - designprocessen. Design forståes kooporativt og syntetiserer mange fagområder med vidt forskellige fagligheder, fra ingeniørvidenskab, materialeteknologi, produktions- og miljøteknik til marketing, ergonomi og kognitiv psykologi. Designskoler, arkitekskoler, akademier, erhvervsskoler. Designere og arkitekter. Forskning om design: design i en historisk og diskursiv kontekst. Designs rolle i det sociale og kulturelle liv. Forskningen indskriver sig i en komplekst felt. Vidt forskellige teorihistorier og fagtraditioner. Typisk faglig matrice: kunst- og kulturhistorie, antropologi, sociologi, retorik og litteraturvidenskab. Humaniora.

Designhistorie som kunsthistorie (1930erne ): Connaisseur/kanonisering af eksemplariske designobjekter. Ting som æstetiske objekter, ”værk”. Designhistorie som social og kulturhistorie (1970erne-2001) Sociale og kulturelle strukturforhold. Designbegreb: alle hverdagslivets genstande. Kommercielle forhold, økonomiske og ideologiske betingelser. Designhistorie som antropologisk/etnografisk studie ( ) Materielle kulturstudier. Skildring af tingenes sociale hverdagsliv. Design et aspekt ved den materielle kultur. Med inspiration fra Hans Christian Jensen, Humanistiske designstudier, Syddansk Universitet.

Kulturstudier Ultimo 1950erne: strukturalisme, semiotik Roland Barthes Mytologier (1957), The Fashion System. Ultimo 1960erne: poststrukturalisme, dekonstruktivisme, receptionsteori. Primo 1980’erne: Design Design Discource (1984), The Idea of Design (1989), Design Studies, Design Research Society.

Mihaly Csikszentmihalyi mfl.: The Meaning of Things: Domestic Symbols and the Self. New York: Cambridge University Press, 1981.

Produkt semantik DesignerBruger Form Betydning giver mening Artefakt informerer skaberreagerer på set somset i forskellige kontekster Klaus Krippendorff’s model for produktsemantik, 1989.

Ferdinand de Sausurre ( ) : signifié (det betegnede) STJERNE signifiant (det betegnende)

Intrepretant Tegn/ Repræsentamen/ Signifiant (sa) Objekt Signifié (se) Charles Sanders Peirce ( ): Logic and Semiotic: The Theory of Signs”, in: ”philosophical Writings of Peirce, NY 1955.

Reader-response Criticism Wolfgang Iser: Tekstens appelstruktur (’ubestemthedssteder’, ’Leerstellen’) Umberto Eco: Læserens rolle (’tomme pladser’). På dansk: Michel Olsen og Gunver Kelstrup (ed): Værk og læser. En antologi om receptionsforskning. Borgen/Basis 1981.

Afsender - afsenderens kode - budskab/medie - modtager - modtagerens kode - ’channel and noise’. Lev Manovich: The Language of New Media. The MIT Press 3/2001

Operatør Tekst/maskine Det verbale tegnMedium Espen J. Aarseth: Cybertext. The John Hopkins University Press. Baltimore and London 1997.

Stilbegrebet Stil, ikonografi og historisk placering. En egenskab ved objektet? Stil som en ’læning’, der bliver normativ og konsensusdannende. Connaisseuren, eksperten, historikeren. Stil som pragmatisk klassificerings- og struktureringsprincip. Stil i større diskussioner om udtryk og perception.

Maurice Merleau-Ponty ( ): The Visible and the Invisible. Northwestern University Press Indirect Language and the Voices of silence, in: Signs. Evanston: North-Western University Press, ”Perception already stilizes….. Perception stylizes because it cannot help but to constitute and express a point of view” (1968: 233).

N. E. Enkvist: Någat om begrepp och metoder i språkvetenskaplig stilforskning, in: Om stilforskning/Research on Style. Kunglig Vitterhets Historie och Antikvitetsakademien, Stockholm Objekter systematiseres ved at vurdere stil i forhold til et givent system, som Enkvist kalder et ’netværk af normer’. ”This network of norms is a compilation of prior experiences with objects into a style taxonomy that makes it possible to find correspondences, both differences and similarities, between new objects and the previous norms”.

Nogle generelle problemer ved historie-skrivning: 1. Fortid/nutid distinktionen. Tæthed på materialet. Det arbitrære i distinktionen. Bagklogskabens fordel. (Frit efter John A. Walker: Design History and the History of Design, Pluto Press, Boulder 1989).

2. Kronologi/narrativitet Facts taler ikkefor sig selv, men skal kontekstualiseres, evalueres og fortolkes. ”Emplotment” (Hayden White: Metahistory, 1973). Igangsættende, transitoriske, terminerende begivenheder. ”The Fragment is the Gateway to the Whole” (Walter Benjamin).

Studieobjekt Ferdinand de Sausurre: Course in General Linguistics (1916). Diakronisk analyse tid analyse Synkronisk analyse rum

3. Kausation og determination Konditioner, årsager og determinering. Hvad er vigtigt? Prioritering? Interne eller eksterne faktorer?

At bevare nutiden for eftertiden. ”How much Information?” Peter Lyman: http// Internettet: et af samtidens mest originale bidrag til den danske og det moderne samfunds kulturarv?

Websites og elektroniske arkiver Permanent tilgængelige for rettelser - fysisk og indholdsmæssigt variable. Vidensvalidering? Fysisk invarians? Begrebet ’et værk’ eller ’repræsenteret genstand’ får en ny defintion.

Hvilke slags materialer - hvad? (Frit efter Niels Ole Finnemann) 1) Nyheder på nettet. 2) Private og offentlige virksomheders og institutioners netsider. 3) Netportaler 4) Private netsider og privatdrevne, interesseorienterede netsider. 5) chatfora 6) Genreudvikling på nettet 7) Individuelt tilpassefe netsider og brugergenerede sider. 8) Løbende opdatede databaser 9) Internettes linkstruktur 10) Musik/lyd/billede på nettet. 11) Digital kunst på nettet og særlige begivenheder 12) Programsoftware.