Skolereform – Fourfeldtskolen 2014 Steffen Lawaetz Hvor sejler vi hen….?
Program Skolereformen generelt Initiativer på Fourfeldtskolen Særligt for Indskoling, Mellemtrin og Udskoling
1. Skolereformen generelt Tre overordnede målsætninger Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan. Folkeskolen skal mindske betydningen af social baggrund i forhold til faglige resultater. Tilliden til og trivslen i folkeskolen skal styrkes blandt andet gennem respekt for professionel viden og praksis
Mere.. ..men ikke blot mere af det samme!! Vi skal drive skole på en ny måde. Og vi skal løfte elevernes faglige kunnen (det samme i 8.kl som i 9.kl.) Målet er ikke længere ”Det vi skal” men i snarere ”Det vi kan”
Hvad bliver anderledes..? En længere og mere varieret skoledag Understøttende undervisning Bevægelse og motion (uddannelse af alle lærere/pæd) Lektiehjælp og tid til faglig fordybelse
Flere timer En lektion i dansk i 4. -9.kl. En lektion i matematik i 4.-9.kl. En lektion i natur/teknik i 2. og 4.kl. En lektion i engelsk i 1. og 2. kl. En lektion i tysk i 5. kl. og to i 6.kl. Hjemkundskab bliver til madkundskab Sløjd og håndarbejde bliver til håndværk og design En lektion i musik i 1. og 5. kl. En lektion i idræt i 1. kl. En lektion flyttes fra 8.kl. til 7.kl. i geografi
Ugentlig skoletid Indskolingen: 30 timer inkl. 2 til lektiehjælp Mellemtrin: 33 timer inkl. 3 til lektiehjælp Udskolingen: 35 timer inkl. 2 til lektiehjælp (7. kl. evt. + 2 timer til konfirmationsforb.)
Hvad mere er nyt…? Åben skole – inddragelse af lokale muligheder Nye fælles mål for undervisningen i alle fag Større fokus på elevernes læring (Fra undervisning til læring)
2. Konkret på Fourfeldtskolen Afdelingsopdelt skole – teamsamarbejde (konsekvenser i fagfordeling) Holddannelse / Inka / Læreres samarbejde på tværs af klasser Klasselærerfunktioner opdelt
Konkret på Fourfeldtskolen IT i undervisningen Klassekonferencer
Ny dagsrytme Tid til fordybelse og alsidig undervisning; Fra lektioner til moduler 14 dages skema Lang pause
Dagsrytme 08.00 – 09.30 Første Modul 09.30 – 11.00 Andet Modul 11.00 – 12.00 Spisepause og pauseaktiviteter 12.00 – 13.30 Tredje Modul 13.30 - ? Fjerde modul eller lektielæsning
Skolehjemsamarbejde Alle samtaler og møder inden kl. 17 Henvendelser i lærernes arbejdstid – Intra eller på mobil Forældremøder evt. om aftenen Højere grad af individuel tilpasning
Lærernes arbejdstid Al arbejdstid på skolen ml. 7-17 8 gange årligt mulighed for aftenarbejde Mere undervisning ca. 60 timer årligt Fleksibel arbejdstid
Arbejdsplan for en lærer Lige uger Mandag Tirsdag Onsdag Torsdag Fredag 8.00 UV 11.00 Pause / Forberedelse Fag møder 15.00 Team møder 16.00 17.00
3. Indskolingen - fokusområder Tæt samarbejde lærer / pædagog Sammenhæng i forløbet Førskole – tredje klasse. Mulighed for varierede undervisningsformer Fortsat stort fokus på læseindlæring Den specialpædagogiske indsats – holddeling og kurser og lektiehjælp Egen IT-vejleder og læseplan
Indskolingen – Understøttende undervisning Understøttende undervisning = pædagoger eller lektiehjælp Frivillig musikundervisning som en del af skoledagen Pauseaktiviteter Frivillig daglig lektiehjælp eller faglig fordybelse
Indskolingen - skemaeksempel Lige uge Mandag Tirsdag Onsdag Torsdag Fredag 08.00 - 09.30 DA MAT 09.30 - 11.00 MUS N/T 11.00 - 12.00 Pause 12.00 - 12.30 SAMLING UU IDRÆT KR 12.30 - 13.30 13.30 - 14.00 Lek
Indskolingen - skemaeksempel Ulige uge Mandag Tirsdag Onsdag Torsdag Fredag 08.00 - 09.30 MAT DA 09.30 - 11.00 BIL MA ENG N/T 11.00 - 12.00 Pause 12.00 - 12.30 SAMLING UU IDRÆT 12.30 - 13.30 DAN 13.30 - 14.00 Lek
Spørgsmål
3. Mellemtrin - fokusområder Fokus på læring og tydelige læringsmål – elevens egne målsætninger Holddeling i dansk, matematik og engelsk Mulighed for varierede undervisningsformer Delt klasselærerfunktion Den specialpædagogiske indsats – holddeling og kurser og lektiehjælp Pauseaktiviteter
Mellemtrin – Understøttende undervisning Understøttende undervisning som en del af fagene Lektiehjælp og faglig fordybelse
Mellemtrin - Skemaeksempel Lige uge Mandag Tirsdag Onsdag Torsdag Fredag 08.00 - 09.30 MAT IDRÆT DA N/T 09.30 - 11.00 KR HÅND HIS 11.00 - 12.00 Pause 12.00 - 13.30 ENG 13.30 - 13.45 Lek 60 min Lek 30 min 13.45 - 14.00 1 Lek 90 min 14.00 - 14.30 14.30 - 15.15
Mellemtrin - Skemaeksempel Ulige uge Mandag Tirsdag Onsdag Torsdag Fredag 08.00 - 09.30 DA N/T MAT BIL 09.30 - 11.00 HÅND IDRÆT MUS 11.00 - 12.00 Pause 12.00 - 13.30 HIS ENG 13.30 - 13.45 Lek 60 min Lek 30 min 13.45 - 14.00 1 Lek 90 min 14.00 - 14.30 14.30 - 15.15
Spørgsmål
Overbygningen - fokusområder Stort fokus på den enkelte elevs læring og tydelige læringsmål Holddeling i dansk, matematik og engelsk Høje ambitioner – fokus på den enkeltes målsætninger Kontaktlærere
Overbygning - fokusområder IT i undervisningen - egne maskiner med på daglig basis Lang pause – nye samskabte muligheder Linjer i overbygningen - International linje …?
Overbygningen – understøttende undervisning Lektiehjælp og faglig fordybelse Understøttende undervisning som en del af fagene Valgfag fra 7. - Arbejdskundskab, Madkundskab, Fransk, Håndværk & Design
Overbygningen - skemaeksempler Lige uge Mandag Tirsdag Onsdag Torsdag Fredag 08.00 - 09.30 DA MAT FYS BIO TYSK 09.30 - 11.00 ENG SAMF 11.00 - 12.00 Pause 12.00 - 13.30 KR HIS GEO 13.30 - 13.45 13.45 - 14.15 VALG Lek 30 min 1 Lek 90 min IDRÆT 14.15 - 15.15 15.15 - 15.30
Overbygningen - skemaeksempler Ulige uge Mandag Tirsdag Onsdag Torsdag Fredag 08.00 - 09.30 FYS MAT VALG ENG 09.30 - 11.00 DA TYSK 11.00 - 12.00 Pause 12.00 - 13.30 HIS BIO 13.30 - 13.45 13.45 - 14.15 GEO Lek 30 min 1 Lek 90 min IDRÆT 14.15 - 15.15 15.15 - 15.30
Spørgsmål