Skolereform – Fourfeldtskolen 2014 Steffen Lawaetz

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
En ny skole.
Advertisements

Skolereform august 2014………………
Folkeskolereformen Hvad og hvorfor?.
Forældreorientering Skolereformen.
Folkeskolereformen Et fagligt løft af folkeskolen.
Folkeskolereform 2014 Mål 1) Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan. 2) Folkeskolen skal mindske betydningen af social.
Læringsreformen En stor forandringsproces er i gang i folkeskolen. Det handler ikke blot om implementering af en ny lov. Det handler om omstilling og udvikling.
Forældrearrangement om folkeskolereform
Information om folkeskolereformen tirsdag den 29. april 2014 mellemtrinnet.
Velkommen til informationsaften om skolereformen den 22. maj 2014.
Ny Skolereform Sådan gør vi i Vonsild
Tre klare mål 1.Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan –Mindst 80 pct. af eleverne skal være gode til at læse og regne.
Information om folkeskolereformen mandag den 28
Et væksthus for børn og voksne
Skolereform 2014.
Skolereformen 2014 Herningsholmskolen 8. August 2013
På vej mod folkeskolereformen
Information om den ændrede skoledag Komme- og gåtider m.m. for elever Juni 2014.
Ændringerne Understøttende undervisning Uge-struktur ??
Skolereformen Overordnede mål:
Reformmesse på Sofiendalskolen
Skolereform august 2014………………
Folkeskolereform 3 overordnede mål:
Velkommen til valgmøde
Skolereformen – og vejen dertil…
Skolereformen kort fortalt - reformens mål
Folkeskolereform pr. 1. aug Ambitiøst løft af folkeskolen •Børnenes læring og faglige niveau skal styrkes •De unge skal have de bedste muligheder.
Skolereform & Arbejdstidsaftale Efterår: Processer og forhandlinger for skoleledere og TR 3. oktober: Stormøde for alle interesserede 16. januar: Skoleafdelingens.
Folkeskolereform 2013 Hammerum Skole.
Folkeskolereformen på Kirkebakkeskolen Anette Leonhard
Skolereformen på Søndersøskolen
Møde vedr. Ny Skolereform og Ny Struktur i SFO
Hvad skal folkeskolen? For det første skal folkeskolen udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan. For det andet skal folkeskolen mindske.
0.-6. årg., Haderslevreformen og Folkeskolereformen Juni 2014
Skolereform. Ambitionerne i folkeskoleaftalen Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan. Folkeskolen skal mindske betydningen.
Folkeskolereformen - generel information
Informationsaften om folkeskolereform og skolebestyrelsesvalg Allingåbro Børneby.
Skolebestyrelsens årsmøde for forældre på Hillerødsholmskolen
FOLKESKOLEREFORMEN Ellekærskolen.
Dialogmøde tirsdag den 17. juni 2014
Tre klare nationale mål
Vibeholmskolen august 2014 Den nye skolereform Indskolingen.
Velkommen til forældre, foreningslivet og øvrige interessenter Aftenens program i overskrifter: Velkomst ved skolens ledelse Bestyrelsens årsberetning.
Fælles forældremøde klasse om 2014 Mål: At forældrene går fra mødet med et klart billede af deres børns skole- og fritidsdag fra skoleåret 14/15.
Folkeskolereformen - et overblik. Et fagligt løft af folkeskolen Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan. Folkeskolen skal.
Folkeskolereformen Esbjerg kommune
Skolereform 2014 Hodsager Skole.
Skolereform - Egholmskolen
Vibeholmskolen august 2014 Den nye skolereform Udskolingen.
Velkommen - Informationsmøde om kommende skoleår.
Folkeskolereform på Vestre Skole 2014
Folkeskolereform 2014.
Kollerup Skole Informationsmøde om reformen
Velkommen til informationsaften om skolereformen den 12. juni 2014.
Informationsmøde om skolereformen 17. Juni 2014 Nordals Skolen.
Folkeskolereform 1.August Overordnede mål for folkeskolen Folkeskolen skal udfordre alle elever så de bliver så dygtige som de kan. Folkeskolen.
Folkeskolereformen Lystrup Skole. Dagsorden Reformen generelt Skolehverdagen i børneperspektiv Skole-hjemsamarbejdet.
GØR EN GOD SKOLE BEDRE! 1.Folkeskolen skal udfordre alle, så de bliver så dygtige, de kan 2.Folkeskolen skal mindske betydningen af social baggrund i.
Informationsmøde 17. juni Forældre Skolereformen på Rønneskolen.
Folkeskolereform Politiske mål
Program Velkomst Digital indskrivning Forårssfo på Holluf Pile Skole
Skolereform … og valgmøde Højgårdskolen april 2014.
 1. Velkomst og præsentation  2. Kort gennemgang af reformen  3. Hvordan bliver reformen udmøntet på Byskolen  4. Skolebestyrelsen  5. Farvel Velkommen.
Folkeskolereform Politiske mål at udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan at mindske betydningen af social baggrund at øge elevernes trivsel.
Skolebestyrelsens forældremøde tirsdag d. 4.marts Den nye skolereform - rammen Ved Kirsten Brønd 2. Fremtiden for Høsterkøb Skole Ved bestyrelsen.
Sædding/Ådalens lokalskole
Læringsreformen Hvad er formålet med reformen? – Formålet er: – at alle elever skal blive så dygtige, som de kan blive – at mindske betydningen af den.
FOLKESKOLEREFORM FELDBORG SKOLE JUNI TRE MÅL  FOLKESKOLEN SKAL UDFORDRE ALLE ELEVER, SÅ DE BLIVER SÅ DYGTIGE, DE KAN  FOLKESKOLEN SKAL MINDSKE.
SKOLE- REFORM En ny retning – en ny skolevej. De gode intentioner Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan. Folkeskolen.
Velkommen til Vestervangsskolen
Præsentationens transcript:

Skolereform – Fourfeldtskolen 2014 Steffen Lawaetz Hvor sejler vi hen….?

Program Skolereformen generelt Initiativer på Fourfeldtskolen Særligt for Indskoling, Mellemtrin og Udskoling

1. Skolereformen generelt Tre overordnede målsætninger Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan. Folkeskolen skal mindske betydningen af social baggrund i forhold til faglige resultater. Tilliden til og trivslen i folkeskolen skal styrkes blandt andet gennem respekt for professionel viden og praksis

Mere.. ..men ikke blot mere af det samme!! Vi skal drive skole på en ny måde. Og vi skal løfte elevernes faglige kunnen (det samme i 8.kl som i 9.kl.) Målet er ikke længere ”Det vi skal” men i snarere ”Det vi kan”

Hvad bliver anderledes..? En længere og mere varieret skoledag Understøttende undervisning Bevægelse og motion (uddannelse af alle lærere/pæd) Lektiehjælp og tid til faglig fordybelse

Flere timer En lektion i dansk i 4. -9.kl. En lektion i matematik i 4.-9.kl. En lektion i natur/teknik i 2. og 4.kl. En lektion i engelsk i 1. og 2. kl. En lektion i tysk i 5. kl. og to i 6.kl. Hjemkundskab bliver til madkundskab Sløjd og håndarbejde bliver til håndværk og design En lektion i musik i 1. og 5. kl. En lektion i idræt i 1. kl. En lektion flyttes fra 8.kl. til 7.kl. i geografi

Ugentlig skoletid Indskolingen: 30 timer inkl. 2 til lektiehjælp Mellemtrin: 33 timer inkl. 3 til lektiehjælp Udskolingen: 35 timer inkl. 2 til lektiehjælp (7. kl. evt. + 2 timer til konfirmationsforb.)

Hvad mere er nyt…? Åben skole – inddragelse af lokale muligheder Nye fælles mål for undervisningen i alle fag Større fokus på elevernes læring (Fra undervisning til læring)

2. Konkret på Fourfeldtskolen Afdelingsopdelt skole – teamsamarbejde (konsekvenser i fagfordeling) Holddannelse / Inka / Læreres samarbejde på tværs af klasser Klasselærerfunktioner opdelt

Konkret på Fourfeldtskolen IT i undervisningen Klassekonferencer

Ny dagsrytme Tid til fordybelse og alsidig undervisning; Fra lektioner til moduler 14 dages skema Lang pause

Dagsrytme 08.00 – 09.30 Første Modul 09.30 – 11.00 Andet Modul 11.00 – 12.00 Spisepause og pauseaktiviteter 12.00 – 13.30 Tredje Modul 13.30 - ? Fjerde modul eller lektielæsning

Skolehjemsamarbejde Alle samtaler og møder inden kl. 17 Henvendelser i lærernes arbejdstid – Intra eller på mobil Forældremøder evt. om aftenen Højere grad af individuel tilpasning

Lærernes arbejdstid Al arbejdstid på skolen ml. 7-17 8 gange årligt mulighed for aftenarbejde Mere undervisning ca. 60 timer årligt Fleksibel arbejdstid

Arbejdsplan for en lærer   Lige uger Mandag Tirsdag Onsdag Torsdag Fredag 8.00 UV 11.00 Pause / Forberedelse Fag møder 15.00 Team møder 16.00 17.00

3. Indskolingen - fokusområder Tæt samarbejde lærer / pædagog Sammenhæng i forløbet Førskole – tredje klasse. Mulighed for varierede undervisningsformer Fortsat stort fokus på læseindlæring Den specialpædagogiske indsats – holddeling og kurser og lektiehjælp Egen IT-vejleder og læseplan

Indskolingen – Understøttende undervisning Understøttende undervisning = pædagoger eller lektiehjælp Frivillig musikundervisning som en del af skoledagen Pauseaktiviteter Frivillig daglig lektiehjælp eller faglig fordybelse

Indskolingen - skemaeksempel Lige uge   Mandag Tirsdag Onsdag Torsdag Fredag 08.00 - 09.30 DA MAT 09.30 - 11.00 MUS N/T 11.00 - 12.00 Pause 12.00 - 12.30 SAMLING UU IDRÆT KR 12.30 - 13.30 13.30 - 14.00 Lek

Indskolingen - skemaeksempel Ulige uge   Mandag Tirsdag Onsdag Torsdag Fredag 08.00 - 09.30 MAT DA 09.30 - 11.00 BIL MA ENG N/T 11.00 - 12.00 Pause 12.00 - 12.30 SAMLING UU IDRÆT 12.30 - 13.30 DAN 13.30 - 14.00 Lek

Spørgsmål

3. Mellemtrin - fokusområder Fokus på læring og tydelige læringsmål – elevens egne målsætninger Holddeling i dansk, matematik og engelsk Mulighed for varierede undervisningsformer Delt klasselærerfunktion Den specialpædagogiske indsats – holddeling og kurser og lektiehjælp Pauseaktiviteter

Mellemtrin – Understøttende undervisning Understøttende undervisning som en del af fagene Lektiehjælp og faglig fordybelse

Mellemtrin - Skemaeksempel Lige uge   Mandag Tirsdag Onsdag Torsdag Fredag 08.00 - 09.30 MAT IDRÆT DA N/T 09.30 - 11.00 KR HÅND HIS 11.00 - 12.00 Pause 12.00 - 13.30 ENG 13.30 - 13.45 Lek 60 min Lek 30 min 13.45 - 14.00 1 Lek 90 min 14.00 - 14.30 14.30 - 15.15

Mellemtrin - Skemaeksempel Ulige uge   Mandag Tirsdag Onsdag Torsdag Fredag 08.00 - 09.30 DA N/T MAT BIL 09.30 - 11.00 HÅND IDRÆT MUS 11.00 - 12.00 Pause 12.00 - 13.30 HIS ENG 13.30 - 13.45 Lek 60 min Lek 30 min 13.45 - 14.00 1 Lek 90 min 14.00 - 14.30 14.30 - 15.15

Spørgsmål

Overbygningen - fokusområder Stort fokus på den enkelte elevs læring og tydelige læringsmål Holddeling i dansk, matematik og engelsk Høje ambitioner – fokus på den enkeltes målsætninger Kontaktlærere

Overbygning - fokusområder IT i undervisningen - egne maskiner med på daglig basis Lang pause – nye samskabte muligheder Linjer i overbygningen - International linje …?

Overbygningen – understøttende undervisning Lektiehjælp og faglig fordybelse Understøttende undervisning som en del af fagene Valgfag fra 7. - Arbejdskundskab, Madkundskab, Fransk, Håndværk & Design

Overbygningen - skemaeksempler Lige uge   Mandag Tirsdag Onsdag Torsdag Fredag 08.00 - 09.30 DA MAT FYS BIO TYSK 09.30 - 11.00 ENG SAMF 11.00 - 12.00 Pause 12.00 - 13.30 KR HIS GEO 13.30 - 13.45 13.45 - 14.15 VALG Lek 30 min 1 Lek 90 min IDRÆT 14.15 - 15.15 15.15 - 15.30

Overbygningen - skemaeksempler Ulige uge   Mandag Tirsdag Onsdag Torsdag Fredag 08.00 - 09.30 FYS MAT VALG ENG 09.30 - 11.00 DA TYSK 11.00 - 12.00 Pause 12.00 - 13.30 HIS BIO 13.30 - 13.45 13.45 - 14.15 GEO Lek 30 min 1 Lek 90 min IDRÆT 14.15 - 15.15 15.15 - 15.30

Spørgsmål