Udpegning af grå strækninger i det åbne land Michael Sørensen, civilingeniør, ph.d.-studerende Trafikforskningsgruppen ved Aalborg Universitet Trafikdage.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Arbejdstilsynet - Status for arbejdsmiljøet og fremtiden
Advertisements

Pionerprojektet i BUF – bedre arbejdsmiljø og mindre sygefravær
Beplantning i åbent land
Teststrategi Engrosmodellen
Professionsuddannelserne - De studerendes vurdering af studiemiljø, studieformer og motivation for at gennemføre oplæg med fokus på bioanalytikeruddannelsen.
Tal på familieområdet.
v/Kate Bøgh Socialdirektør, Middelfart Kommune
Hvem er vi? •Vi er organiseret i KBH Amts behandlingscenter for stofbrugere. •Vi er 3 år gamle. •Hjulpet i gang af fokus på Ecstasy. •Hjulpet i gang af.
Forebyggelse af alvorlige trafikulykker
Kan innovation måles – EXHAUSTO har gjort det i flere år
Niels AgerholmJørgen Møller Mobilitet og personbefordring i landdistrikter Resultater fra forskningsprojektet ’Landdistrikternes Transportbehov’ (Favrskovundersøgelsen)
Teststrategi Engrosmodellen
Danmarks Veje Foranalyse
Esbjerg Trafik- & Mobilitetsplan
Brug af GIS i skadestuer
Input FMEA Output Shit in = Shit out FMEA
Trafikkens rolle i samfundet. Produktionen Trafikkens rolle i samfundet.
Mobility management og sundhed Mobility og Sundhed.
ArbejdsPladsVurdering (APV)
Uddannelse til Alle! FNs topmøde for uddannelse i Dakar 2000 FNs topmøde for uddannelse i Dakar konkrete målsætninger 6 konkrete målsætninger 2015-målene.
Niels Agerholm, Trafikforskningsgruppen, Aalborg Universitet Nr. 1 of 44 Vejforum 2012 Udpegning af sorte pletter på basis af Data fra Kørende Biler Niels.
Stiliseret cost-benefit som ”evalueringsmetode” Rasmus Højbjerg Jacobsen CEBR Copenhagen Business School.
Østjysk rapport om udligning og tilskud Seminar om udligning den 26. April 2010 Job og Økonomidirektør Asbjørn Friis Jensen, Favrskov.
Pædagogisk ledelse af erhvervsuddannelser
Færdselssikkerhedskommissionens handlingsplan 1 år efter
1 Procesoperatøruddannelsen INNOVATION – Hvad er det ? OECD definerer innovation som implementeringen af et nyt eller væsentligt forbedret.
Effekter af vandmiljøplanerne og vandmiljøets tilstand
Udviklingen i pesticiders belastning af miljøet i perioden Kim Gustavson, DHI
Antal registrerede selvmord i Danmark ( )
Trafikdage Udvikling i risiko i trafikken Camilla Riff Brems Danmarks TransportForskning
Turisme i Region Midtjylland. Potentialer Turismen kan give regional identitet og dermed sammenhæng, bosætning osv. Fælles problemstillinger i regionen.
Udlejningsejendommenes energiforbrug 9. november 2009 Hvordan kan klimaskærmen optimeres? Lars D. Christoffersen
En ny strategi for transportforskning Workshop - Trafikdage i Aalborg 28. august 2006.
© Copyright CTT 2006 Center for Trafik og Transport Trafikdage Aalborg Universitet | Tirsdag 29. august 2006 | Undersøgelse af stationsoplande Bedre adgangsveje.
Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage.
Hvorfor arbejde med trafiksikkerhed? Fordi det står i sundhedsloven... og i Færdselssikkerhedskommissionens nye handlingsplan Fordi kommunerne har forpligtet.
Regeringens Investeringsplan med fokus på transportområdet TØF-konference Industriens Hus, Civilingeniør Thomas Krag Thomas Krag Mobilitetsrådgivning.
Status på vej og trafikområdet Ved direktør Tony Christensen.
It i de gymnasiale uddannelser Udstyr og anvendelse, 2010.
Velkommen Styrk erhvervsklimaet i Viborg 17. marts 2015
HELHED på Enghaveskolen Skoleåret HELHED på Enghaveskolen Definition på helhed De bedst mulige betingelser for at fremme det enkelte barns udvikling.
Skov- og Naturstyrelsen 1 Hvordan skal habitatdirektivet udmøntes i praksis ? Anni Hougaard Dalgas Skov- og Naturstyrelsen Plantekongres 2006.
1 Trafikdage 2006: Evaluering af hastighedsplan i åbent land 1 Erfaringer fra Trafikpuljeprojekt i Karlebo Kommune Evaluering af hastighedsplan i åbent.
Ringsted 4. september 2014 Winnie Hansen, Vejdirektoratet
Aalborg University - Denmark Intelligent Farttilpasning INFATI Bente Schmidt Nielsen Projektleder Aalborg Universitet.
Hvert år dræbes 500 i trafikken og kommer alvorligt til skade Hvad er problemet? mennesker bliver dræbt eller alvorligt kvæstet de næste.
Trafiksikkerhedsby konkret udmøntning af Trafiksikkerhedsplan 2013
Kvalitets testet - på vej mod bedre offentlige hjemmesider.
Fosfor - Vandmiljø og Landbrug
Nationalparkerne i lyset af den øvrige naturforvaltning Per Christensen Aalborg Universitet.
Vækstregulering, kan det undgås i praksis ? Planteavlskonsulent Benny Lydolph Pedersen Storstrømmens PlanteavlsRådgivning.
Energimærkets top-ti – og hvad vi ellers kan lære af 7500 energimærker… Tema-eftermiddage om energimærkning og energibesparelser Energiforum.
Collaborative Practice Research Lars Mathiassen eCommerce Institute, Georgia State University.
Trafikulykker med cykler Jesper Hemmingsen Trafiksikkerhedsafdelingen Vejdirektoratet 1.
Definition Kriterier Design og evaluering
Præsentation af Akademiuddannelsen i Løn- og personaleadministration
Cykelpuljen. Cykelpuljen baggrund Cyklen har i forhold til andre transport- former en række særlige fordele: Fylder mindre på vejene – reducerer trængsel.
Patientuddannelse – en medicinsk teknologivurdering Karen Nielsen Breidahl Peter Kragh Jespersen Heidi Houlberg Salomonsen Institut for Økonomi, Politik.
Cykliststrategi Kampagner Uheldsstatistik Dræbte: 57 i i 1998 Alvorligt tilskadekomne: 550 i 2007 – 800 i 1998 Lettere tilskadekomne:
Arbejdsskader og Nær-ved ulykker Registrering og dokumentation.
Først: Uddannelsesspecifikt fag Senere: Grundforløbsprøve Kontor, Handel eller Detail.
Det Tredje Øje 1 October 2015 COWI Powerpoint presentation
Hvor og hvordan sker ulykken?
Statistik, bøder m.m. Statistik
Hvor og hvordan sker ulykken?
Signalstrategi VEJ-EU maj 2018.
Hvor og hvordan sker ulykken?
Dannelse af trafikselskaber
Status på vej og trafikområdet Ved direktør Tony Christensen
APV - Arbejdspladsvurdering
Præsentationens transcript:

Udpegning af grå strækninger i det åbne land Michael Sørensen, civilingeniør, ph.d.-studerende Trafikforskningsgruppen ved Aalborg Universitet Trafikdage på Aalborg Universitet, 25. august 2003

Baggrund for oplæg Afgangsprojekt –Civilingeniør i trafikplanlægning ved Aalborg Universitet i juli 2002 –Titel: ”Grå strækninger i åbent land – Hvordan de skal udpeges og analyseres” –I dette oplæg fokuseres der på udpegningsmetoden Ph.d.-projekt –August 2003 – august 2006 –Trafikforskningsgruppen ved Aalborg Universitet samt Ringkøbing Amt og Viborg Amt –Videreudvikling af afgangsprojekt

Problemstilling Manglende fokus på det åbne land –Mindre reduktion i dræbte og tilskadekomne –Uheld er generelt alvorligere i det åbne land (1/3 personskadeuheld → 2/3 dræbte) Fald i tilskadekomne i ByzoneLandzone Dræbte37 %27 % Alvorligt tilskadekomne45 %32 % Lettere tilskadekomne26 %7 %

Problemstilling Problemer med nuværende metoder 1.Sort plet metoden –Manglende teoretiske overvejelser om metodens duelighed i dagens Danmark –Metode (antal) >< strategi (alvorlighed) –Effektivitet/rentabilitet er reduceret –Tilbageskuende karakter (helbreder i stedet for at forebygge) –Ikke hensyn til mørketal i uheldsstatistikken 2.Mass action (generelle tiltag) –Risiko for at fravælge bedste løsning –Lav prioritering af trafiksikkerhed –Ikke formaliseret metode

Problemstilling Problem med udpegning af grå strækninger –Ingen fælles og entydig definition og brugbar metode til udpegning Eksempler: –I ”Hver ulykke er én for meget” refereres der til ”Rute 9 metoden” –I ”Vej- og trafikteknisk ordbog” defineres grå strækninger som: Længere, sammenhængende strækning inkl. kryds, som samlet set ikke er en sort plet, men hvor de registrerede uhelds antal, type eller koncentration alligevel giver grundlag for at udføre rentable sikkerhedsfremmende foranstaltninger –I det amtslige trafiksikkerhedsarbejde defineres og udpeges grå strækninger på mange forskellige måder

Metoder i projektet –Litteraturstudier af danske trafiksikkerhedsplaner –Udenlandske litteraturstudier – primært af norsk metode –Interviews med danske trafiksikkerhedsmedarbejdere –Interview med repræsentant fra det norske Vegvesen –Erfaringer fra en konkret udpegning i Ringkøbing Amt

Opstillede udpegningsmetode –Vejnettet opdeles i ca km lange strækninger mellem knudepunkter i form af byer eller større kryds –Til hver strækning tilknyttes registrerede personskader fra nyeste 5-årige periode fratrukket personskader, der er sket i større gennemfartsbyer og på sorte pletter –Personskader vægtes således, at dræbte vægtes med 33, alvorligt tilskadekomne vægtes med 15 og lettere tilskadekomne vægtes med 1 –De vægtede personskader sættes både i forhold til strækningslængde og trafikarbejde således, at tæthedsudpegning benyttes til at udpege 40 % af vejnettet, mens frekvensudpegning benyttes til at udpege 50 % af disse, svarende til 20 % af det samlede vejnet –De udpegede 20 % af vejnettet defineres som grå strækninger –En rangordning af de grå strækninger på baggrund af de vægtede personskadefrekvenser og –tætheder skal sammen med lokalkendskab benyttes til prioritering af, hvilke strækninger der først skal forbedres

Case - konkret udpegning –Det amtslige vejnet er 878 km (37 km indgik ikke i udpegningen) –Vejnettet blev opdelt i 86 strækninger med en gennemsnitslængde på 9,8 km –17 grå strækninger er udpeget –Uheldsperiode: –I gennemsnit 4,7 personskader pr. strækning pr. år fordelt på: 0,5 dræbt, 2,1 alvorlig tilskadekomne og 2,1 lettere tilskadekomne

Vurdering af metode Fordele: –Sammenhæng mellem strategi og metode – tager hensyn til uheldenes alvorlighed –Metoden giver mulighed for høj effektivitet/rentabilitet – førsteårsforrentning på % –Metoden er formaliseret, men tager hensyn til medarbejdernes lokalkendskab –Udpegning kan bruges til udpegning af strækninger, hvor der skal laves standardforbedringer –Analysen kan bruges til at bestemme, hvilke standardforbedringer der skal gennemføres på en given strækning

Vurdering af metode Ulemper: –Metoden tager ikke hensyn til det forventede antal personskader –Metoden er ikke automatiseret og derfor meget arbejdskrævende

Det videre arbejde Revurdere metoden: –Hvordan skal vejnettet opdeles, og hvordan kan processen automatiseres –Hvilken uheldsperiode skal benyttes –Hvordan skal uheldene vægtes –Skal strækningerne udpeges som tætheds-, frekvens- eller tæthedsfrekvensudpegning –Hvordan skal metoden kombineres med sort plet metoden Inddrag det forventede antal personskade - kræver uheldsmodel for personskade Automatisere udpegningsmetode – gøre den praksis anvendelig for de amtslige vejbestyrelser