Nærvær og engagement som brændstof for læring - og hvordan Kulturtjenesten medvirker til at skabe kvalitet og udvikling.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
IPad, en naturlig del af lege- og læringsmiljøet i Daginstitutionen Mariehønen i Jelling  Mariehønen i Jelling er en aldersintegreret Daginstitution med.
Advertisements

Set i forældreperspektiv
At have øje for alle tanker om børn og palliation 15. november 2013
Forældremøde Lærkebo. Mariagerfjord Kommune.
Samtaler i hverdagen & Understøttende sprogstrategier
Trivselspolitik på Løsning Skole
Læringshistorier Og pædagogisk praksis.
Dansborgskolen – vi udvikler hele mennesker
Processuelle netværksmøder – et psykologisk perspektiv på samarbejde i praksis Af Rikke Kann, cand. psych. Speciale ved Institut for Psykologi, Københavns.
Flere bekendte, lige så mange venner, men mere tid alene… - Nogle få perspektiver på ungdoms- og foreningsliv i en ”synes godt om”-kultur København 3.decemberr.
Dialogisk læsning Hvorfor og hvordan.
Informationsmøde tirsdag den 4. december 2012
AT AFSKAFFE MEDLØBERKULTUREN MOBNING SLADREHANK MEDLØBER DUKS TRUSLER.
Et barns relationer og fællesskabets betydning ”At være udenfor”
Fra en børneforkæmpers perspektiv. Børns sorg er et voksent ansvar OmSorg.
Hvordan kan forældre støtte op om barnets skoleliv?
Forædremøde den
Sprogvurderinger af 3-årige
Er mit barn klar til skolestart ?
Lærerprofessionen.
Forældremøde X årgang.
Sprogpakken Forældresamarbejde.
Min hobby Fornuftig og relevant tekst af emnet:
VOFF konference april 2011 Hvad sker der i klasserummet? De sociale og faglige relationers betydning for fastholdelse 27. April 2011 Susanne.
Hvad render vi rundt og laver?
Værdiregelsæt… Ørslev Skole… Klik dig frem vha. musen / piletasterne.
mine observationer Filmanalyse af OK Gloser til filmen
- En rigtig god idé! Bevægelse i hverdagen på Høje Gladsaxe skole
SFO – mellem skole- og fritidspædagogik
Nørlem SFO Forældrerådet Årsberetning 2012/13. Hvem er vi? Eivind Jesper HenrietteIben MajaThekla Flemming.
Temaeftermiddag om design af sociale læringsmiljøer.
Betydningen af Pædagogisk engagement og relationsprofessionerne
Styrkebaseret pædagogik Psykolog Anne Linder
Krudtuglerne Krudtuglerne Krudtuglerne består af førskolebørn, dvs. de børn som skal i skole næste år. Personalet består af 1 pædagog og 1 medhjælper,
Opdagende skriftsprog i et inklusionsperspektiv
RARRT© RELATION ANERKENDELSE RESSOURCER REFLEKSION TEORI
Hvad vej skal vi?. Unge Med Anden Etnisk Baggrund End Dansk UMAEBED.
Forældre som ressource i skolen. Konceptet tager udgangspunkt i:  At forældre er en ressource  At skabe forældre og netværksdannelse  Fælles holdninger.
Udviklingsprojekt - Drømmeskole Skoleår 2011/2012 og 2012/2013 En fælles rejse.
Den gode vuggestue - om pædagogisk arbejde med små børn
V/ Troels Boldt Rømer, formand for Danske Skoleelever
Dialogisk læsning Fokuseret indsats.
Hva er god klasseledelse ?
Sprogets legeplads Sprogudvikling Højtlæsning og billedbøger
Erfaringer i arbejdet med social arv, udsatte børn i en daginstitution. Præsentation af mig og institutionen.
Inklusion Noget der sidder mellem ørerne. Alt er en del af noget større Inklusion er et fælles ansvar – ikke kun noget lærere og pædagoger skal beskæftige.
Tema 6 Samvær og fælles aktiviteter
Skoleparathed Sunds skole.
MANGLER BØRN GRÆNSER – eller mangler de voksne?
 Er der modsætninger mellem dem?  Ytringfrihed er at man må sige sin mening og frihed under ansvar er at man skal stå til ansvar for sit udsagn  Hvad.
Ledelse af frivillige Økumenisk efterårsmøde – 5. november 2011.
Lærings- og praksisfortælling
Hvad vil det sige, at man har ADHD? Det vil sige, at man har problemer med at: være opmærksom opfatte fortolke huske planlægge orientere sig kunne styre.
Inklusion for alle – Illusion eller virkelighed?
Relations kompetencer
‘I skal vandre i kærlighed’ (Ef 5, 2).
KVALITET I SAMSPIL OG LÆREPROCESSER I DAGTILBUD Oplæg v/ Maybritt Larsson Institutionsleder Barnets Hus-Amerikavej.
BUPL’s syn på små og store institutioner
FILUR Nyt materiale til børnehavebørn med udgangspunkt i dialogisk læsning.
Børns udvikling og samspil med ”de andre” Minileder 2 kursus august 2015.
FILUR Nyt materiale til børnehavebørn med udgangspunkt i dialogisk læsning.
Inklusion i Åkanden Pædagogisk grundlag Åkandens pædagogik tager udgangspunkt i den anerkendende tilgang. Anerkendelse er en ligeværdig relation mellem.
- Med fokus på konkrete eksempler fra arbejdet i FU
Europæiske Kulturbørn Dansk inspirationsseminar
Ledelsens betydning for at lykkes!
© Thybo, P. (2013). Neuropædagogik – Hjerne, liv og læring
Hans Reitzels Forlag.
Ungdomsskolen 2021 MISSION
Lær med Familien - et projekt om forældreinvolvering i folkeskolen
Barnesyn og børneperspektiv
Præsentationens transcript:

Nærvær og engagement som brændstof for læring - og hvordan Kulturtjenesten medvirker til at skabe kvalitet og udvikling

Nærvær og engagement – du og jeg sammen om noget.. Hvad Dét at dele og være fælles om en oplevelse – altså; jeg ved, at du ved, at jeg ved…(intersubjektivitet) Fælles fokuseret opmærksomhed – her og nu Hvorfor Aktiviteter med følelsesmæssigt engagement og nærvær giver de bedste læringsbetingelser Fælles fokuseret opmærksomhed med børnene om en fælles aktivitet som børnene er motiveret for og engageret i udvikler de kognitive kompetencer

Kognitive kompetencer – et nedslag på sprog ”Det er vigtigt for sprogudviklingen, at børn får tid sammen med voksne, der viser dem verden. For nye ord læres, når man har behov for at lære dem og får muligheden.” Jette Løntoft

Hvad er det? bang gevær skyder revolver seksløber bøsse pistol

Vi har lignende resultater fra DK. I jylland har en bh Vi har lignende resultater fra DK. I jylland har en bh.klasseleder sprogvurderet sin bk.klasse hvert år ved skoleårets begyndelse med sproglig test 1 der er en simpel navngivningstest (forklar lidt om testen og hvordan den scores fra I-V). Vi har sammenlignet børnenes score på sproglig test 1 ved begyndelsen af bh-klasse med deres eksamenskarakterer i 9. klasse. Her

Nærvær og engagement her og nu.. ”Men pædagogisk kvalitet handler også om at leve et godt børneliv her og nu, om det gode børneliv som en livsperiode i sig selv – og ikke udelukkende som en forberedelse til skole- og voksenlivet. Hvis den voksne udelukkende møder barnet med fokus på, hvad barnet skal blive til engang i fremtiden, vil den voksne betragte barnet på en særlig måde […] med ‘opdragelsesbriller’. Den voksnes fokus vil være på kvalificering og disciplinering og på, hvordan barnet skal blive engang i fremtiden.” Grethe Kragh-Müller

Læringsmiljøets betydning for om barnet får mulighed for at udvikle sine potentialer Hvad har læringsmiljøet gjort for at udvikle barnet? Er læringsmiljøet organiseret som enten udvidende eller begrænsende for barnets muligheder for at udvikle sig? Er medarbejderne medudviklere af børns potentialer gennem nærvær og engagement?

At være medudvikler af børns potentialer – og vurdere det miljø som barnet skal udvikle sig i, udvikle sit sprog i Børn fra familier med høj socioøkonomi (=uddannelsesbaggrund) har som 3 årige hørt 30 millioner flere ord end børn, der kommer fra familier med ressourcesvag baggrund. Flere og flere børn har ondt i sproget – et dårligt ordforråd ”Dansk light er et sprog, hvor alle de ord, pædagogerne synes er svære, oversættes til lettere ord.” Jette Løntoft

”Jeg er ikke bange for at bruge klassisk musik eller fremmedord til børn, for de behøver ikke forstå alt, så længe de får lyst til at vide mere. Meget af det, jeg selv var fascineret af som barn, forstod jeg heller ikke. Jeg syntes bare, det var mystisk og spændende” Shane Brox, Politiken 2013

Børn vil gerne med til landet hvor Mini, Poul, Anne og alle de andre aktører kommer fra fordi: ”Børn er videnshungrende. De er ubevidst opmærksomme på, at voksne kan give dem noget, de ikke kan få fra hinanden. […] En voksen, der følger børnenes initiativer som medudvikler af gode ideer, er en interessant sparringspartner for en hjerne i udvikling. Rent instinktivt synes de, at voksne er spændende!” Charlotte Ringsmose

Hvordan medvirker Kulturtjenesten til at skabe kvalitet og udvikling? Kulturtjenesten som ambitiøse medudviklere af børns potentialer

Referencer Hart, B. & Risley, T.R. “The Early Catastrophe” (2004) Kragh-Müller, G.(2013): Kvalitet i daginstitutioner. København. Hans Reitzels Forlag Ringsmose, C. & Svinth, L. (red.)(2012): Læring og udvikling i daginstitutioner. Forfatterne og Dansk Psykologisk Forlag A/S