Cykling, motion, miljø og sundhed

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
“Forlægget ved den mundtlige prøve er eksaminandens synopsis, som er udarbejdet på baggrund af et problemområde, der er fundet egnet af læreren som eksaminationsgrundlag.
Advertisements

Den danske befolknings syn på handicappedes rettigheder
Gasdrift af busser – tid til at komme frem i bussen?
GRUNDLÆGGENDE VIDEN OM TRANSPORT & ENERGI
Hvordan bliver toget bedre end sit rygte?
Ikke-motoriserede transport former
Reform af førtidspension og fleksjob
Diabetes – en sygdom i vækst
Hvor meget må kvaliteten i et robust og forsvarligt beredskab koste?
Introduktion til NY SUNDHEDSPOLITIK 28. Februar 2012 kl –
Regionernes rolle Foto: Ole Malling Oplæg til møde i Friluftsrådet d. 29. oktober 2011.
Hvad kan København som hovedstad?
Type 2 diabetes Diabetestyper Diabetesundervisning ved sygeplejerske
Analyse for Ældre Sagen: Trafikundersøgelse: Cykel, cykelhjelm mv Rapport Marts 2010.
Hvordan sikre cykeltrafikken prioritet? - internationale erfaringer Nasjonal Sykkelkonferanse Drammen september 2002 Civilingeniør Thomas Krag.
Information til samfundet og politikere
Vores kondital falder % % Død (54 år) 2000 (50 år)
- Cyklens teknologiske udvikling -
Status på danske patientforeninger
BA 3Harry Lahrmannseptember 2010 Vej- og trafikteknik Kommunal trafikplanlægning Historik Del af byplanlægningen Før 1973: –Vejudbygningsplanlægning –Parkeringsrestriktioner.
Urban Farming fra Babylons hængende haver til moderne farm scrabers
Skal uddannelser handles på et marked - globalt og lokalt – og hvordan i Danmark? A A R H U S U N I V E R S I T E T.
Introduktionskursus for frivillige
Efteruddannelsesindsatsen 2007 Analyse Danmarks undersøgelse januar 2008 Oplæg på Kompetencerådets møde den v./ Merete.
Infrastruktur som en vækstdriver for Danmark Københavns Lufthavne 9. marts 2011 Kan transportinfrastruktur skabe vækst? Niels Buus Kristensen 1.
Debatmøde Århus, 20. februar 2006 Thomas Krag Mobility Advice Cykeltrafik – økonomi og baggrund.
Helle Ulrichsen Screening i et organisatorisk perspektiv Hvad er konsekvenserne af indførelse af screeningsprogrammer?
T. Rune Nielsen, neuropsykolog, Ph.D.
Mobility management og sundhed Mobility og Sundhed.
Forebyggelse – en del af løsningen eller en del af problemet ?
Infrastruktur, erhverv og vækst i hovedstadsregionen Den Sorte Diamant 23. maj 2011 Investeringer i infrastruktur i Hovedstadsregionen og Øresundsregionen.
Reformer og retfærdighed Der er en del ulande der udnytter godt af landbrugspolitikken. I Ægypten importeres fødevarer og nyder godt af de lave verdensmarkeds.
Fokus på E-læring den 19.april Den netbaserede arbejdsmiljøuddannelse Fokus på e-læring Brian Knudsen Arbejdsmiljørådets Service.
Cykling i Region Hovedstaden
Cost-benefit analyse af cykling og sundhed
Cykelbyen KBH. Vores mål for % tager cyklen til arbejde eller til uddannelse i København Antallet af alvorligt tilskadekomne cyklister halveres.
VIA NORDICA HELSINKI 10. JUNI Accept af hastighedsgrænser og politikontrol - Det er muligt at få folkelig støtte Jesper Sølund Rådet for Større.
Anvendelse af lokale data til prioriteringer af kommunale indsatser
Høje Tåstrup kommune Sundhedsprofil og forebyggelse 11. september 2006
Oplæg ved Aalborg Trafikdage, august 2003 Miljøtrafikugen 2002 – Kan vi lade bilen stå? Annette Egetoft, Københavns Kommune Carina Botoft, Hovedstadens.
Ældre fodgængere og cyklister i byerne Formål: –at belyse de ældres trafikale situation risikoopfattelse adfærd brug af tiltag påvirkning af mobilitet.
Elementer i ”Forebyggelsespakken om Tobak”, der i særlig grad kan løfte kommunernes indsats Tobakstemagruppemøde i Sund By Netværket 17. juni 2013 Chefkonsulent.
1 Borgerpanelet i Silkeborg Kommune.
Regeringens Investeringsplan med fokus på transportområdet TØF-konference Industriens Hus, Civilingeniør Thomas Krag Thomas Krag Mobilitetsrådgivning.
Stedet som indgang til digital forvaltning
Logo Overordnede betragtninger om OPP -Og konkrete projekter i København v/Karen Mosbech ”OPP i virkeligheden” DFM Konference KØBENHAVNS KOMMUNE.
Fysisk aktivitet Fysisk aktivitet har en lang række gavnlige virkninger på helbredet Musklerne og skelettet bliver styrkede Motorikken forbedres Immunforsvaret.
Lauritz B. Holm-Nielsen, Rektor Statsbiblioteket-AU kick off-møde, 22 marts 2006 A A R H U S U N I V E R S I T E T Aktuelle udfordringer til de Videregående.
Cykelkonference 2005 IDA, 14. oktober 2005 Thomas Krag Mobility Advice.
 Kommunalreformen, alle regioner og kommuner skal være medlem af et trafikselskab  Gl. Århus Amt og Gl. Ringkjøbing Amt havde ikke noget trafikselskab.
SØVNAPNØ OG TRANSPORT Professor dr. med, og forskningschef Lise Tarnow
Argumenterne Motorvejen betyder: Tilgængelighed, erhvervsudvikling og konkurrenceevne Lige muligheder for Midt- og Vestjylland Grundlag for serviceniveau.
1 Trafikdage 2006: Evaluering af hastighedsplan i åbent land 1 Erfaringer fra Trafikpuljeprojekt i Karlebo Kommune Evaluering af hastighedsplan i åbent.
Cost-benefit analyse af cykling og sundhed Trafikdage Aalborg, 23 August 2005 Thomas Krag Mobility Advice.
Finansielle støjpartnerskaber Brian Kristensen Miljøstyrelsen, Miljøministeriet.
Samfundsmæssige betydning af klimaændringer indenfor landbruget Brian H. Jacobsen, FOI, KU (KVL)
Hvert år dræbes 500 i trafikken og kommer alvorligt til skade Hvad er problemet? mennesker bliver dræbt eller alvorligt kvæstet de næste.
Temamøde 3: Energirigtig adfærd, energieffektive indkøb og bygninger
Cyklister i gågader Bjørn Weitemeyer
Lauritz B. Holm-Nielsen, Rektor Rotary 3. marts 2006 A A R H U S U N I V E R S I T E T Skal uddannelser handles på et marked - globalt og lokalt – og hvordan.
Ledelses- og Styringsgrundlag. Oplæg v. Bo Johansen – 20. aug
Trafikdage Storbytrafik. Vækst i BNP og Trafikarbejdet.
Via Nordica juni 2004 Hastighed og ulykker - Kan IT erstatte farthindere Kommentar af Harry Lahrmann Aalborg Universitet.
Cykelpuljen. Cykelpuljen baggrund Cyklen har i forhold til andre transport- former en række særlige fordele: Fylder mindre på vejene – reducerer trængsel.
Mobilitetskulturer i Europa – en undersøgelse baseret på cluster- analyse af 28 europæiske lande Sonja Haustein, DTU Management Engineering,
Midtvejsevaluering af Cykelpuljen Lars Moustgaard og Zofia Anna Jagielska.
Hvor og hvordan sker ulykken?
Hvor og hvordan sker ulykken?
Social ulighed i sundhed i Københavns Kommune
Hvor og hvordan sker ulykken?
Præsentationens transcript:

Cykling, motion, miljø og sundhed Økologisk Råd og Thomas Krag Mobility Advice Odense, 9. juni 2005

Introduktion Generelt om cykling, sikkerhed og sundhed Fokus på ”cykelbyer” – hvad er de drivende faktorer – og hvordan er resultaterne? Økologisk Råd og Thomas Krag Mobility Advice Odense, 9. juni 2005

Baggrund Øget fokus på fedme og risici knyttet til en stillesiddende livsstil. Mere cykling som vej til mere motion. Økologisk Råd og Thomas Krag Mobility Advice Odense, 9. juni 2005

Fysisk inaktivitet og sundhed Fysisk inaktivitet øger risikoen for en række sygdomme Risikoen for de samme sygdomme kan reduceres ved at øge graden af fysisk aktivitet Økologisk Råd og Thomas Krag Mobility Advice Odense, 9. juni 2005

Fysisk inaktivitet og sundhed Potentiel reduktion af sygdomsrisiko ved moderat motion, i procent Sygdom Danmark, 2003 Norge, 2001 WHO, 2003 Schweiz, 2001 Anvendt Højt blodtryk 30 32 Hjerte-/karsygdomme 40 50 33 46 Diabetes 2 >20 47 Knogleskørhed Brystkræft 20-30 20-25 28 Endetarmskræft Galdesten 34 - Depression 68 Rygsmerter 26 Økologisk Råd og Thomas Krag Mobility Advice Odense, 9. juni 2005

Cykling og fysisk aktivitet Dansk befolkningsundersøgelse (justeret for en række faktorer): 28% mindre dødelighed blandt dem, der cykler til arbejde. Andre undersøgelser: Cykling giver øget velvære. (Odense, 2004) (Århus, 1996) Økologisk Råd og Thomas Krag Mobility Advice Odense, 9. juni 2005

Cykling og fysisk aktivitet Økologisk Råd og Thomas Krag Mobility Advice Odense, 9. juni 2005

Cykling og luftforuerening Konklusion: Luftforurening er et problem, også for cyklister – men det er ikke et argument imod at cykle. Økologisk Råd og Thomas Krag Mobility Advice Odense, 9. juni 2005

Cykling og sikkerhed Er cykling farligt? Risiko kan beregnes på flere måder: skader pr. km (stort tal) dødsfald pr. km (mindre tal end for fodgængere) dødsfald pr. time (tal sammenligneligt med brug af bil) Økologisk Råd og Thomas Krag Mobility Advice Odense, 9. juni 2005

Cykling og sikkerhed Er cykling farligt? Risiko kan beregnes på flere måder: skader pr. km (stort tal) dødsfald pr. km (mindre tal end for fodgængere) dødsfald pr. time (tal sammenligneligt med brug af bil) Økologisk Råd og Thomas Krag Mobility Advice Odense, 9. juni 2005

Cykling og sikkerhed Er cykling farligt? Risiko kan beregnes på flere måder: skader pr. km (stort tal) dødsfald pr. km (mindre tal end for fodgængere) dødsfald pr. time (tal sammenligneligt med brug af bil) Økologisk Råd og Thomas Krag Mobility Advice Odense, 9. juni 2005

Cykling og sikkerhed Økologisk Råd og Thomas Krag Mobility Advice Odense, 9. juni 2005

Cykling og sikkerhed (Holland) Økologisk Råd og Thomas Krag Mobility Advice Odense, 9. juni 2005

Cykling og sikkerhed (København) Økologisk Råd og Thomas Krag Mobility Advice Odense, 9. juni 2005

Cykel-infrastruktur Cykelstier er meget populære, da de får cykelbrugerne til at føle sig sikre øger sikkerheden ved veje med høje hastigheder Økologisk Råd og Thomas Krag Mobility Advice Odense, 9. juni 2005

Valg og fravalg af cykel Adgang til bil er en stærkt demotiverende faktor. Økologisk Råd og Thomas Krag Mobility Advice Odense, 9. juni 2005

Valg og fravalg af cykel Hurtighed og motion er de vigtigste grunde til at cykle til arbejde Økologisk Råd og Thomas Krag Mobility Advice Odense, 9. juni 2005

Valg og fravalg af cykel Afstand (tid) er den vigtigste grund til ikke at cykle til arbejde Økologisk Råd og Thomas Krag Mobility Advice Odense, 9. juni 2005

Valg og fravalg af cykel Ujævne veje er den væsentligste gene for cykel-brugerne Økologisk Råd og Thomas Krag Mobility Advice Odense, 9. juni 2005

Valg og fravalg af cykel Cyklens evner undervurderes af ikke-brugere Økologisk Råd og Thomas Krag Mobility Advice Odense, 9. juni 2005

Valg og fravalg af cykel Kampagner virker - som for eksempel en dansk cykle til skole-kampagne Økologisk Råd og Thomas Krag Mobility Advice Odense, 9. juni 2005

Prissætning af sundhed Arbejdsgiver Arbejdsgiveren vinder 2-3.000 kr. pr. år. pr. fysisk aktiv ansat (i følge nordamerikanske vurderinger) Produktiviteten stiger 2-52% hvis den ansatte er fysisk aktiv (WHO) Behandlingsomkostninger, livslængde og livskvalitet Besparelser er 7.300 norske kr pr. år pr. fysisk aktiv (Norge, Sælensminde/TØI) Besparelser er 4.200 danske kr pr. år pr. fysisk aktiv (Schweiz, Brian Martin) Besparelser er 9.000 danske kr pr. år pr. fysisk aktiv (Det finske trafikministerium, cost-benefit retningslinier) Økologisk Råd og Thomas Krag Mobility Advice Odense, 9. juni 2005

Cost-benefit analyse Cost-benefit analyse af storstilet cykelfremme i Danmark 50% mere cykling og 30% mere gang målet nås i løbet af 12 år årlig investering 150 millioner kr årlig sundhedseffekt (efter 12 år) 1,8 milliarder kroner, heraf 700 millioner kroner for det offentlige mindre offentlige indtægter på offentlig trafik og mindre skatteindtægter på biler samlet nutidsværdi 23 milliarder kroner (50 årigt perspektiv) Økologisk Råd og Thomas Krag Mobility Advice Odense, 9. juni 2005

Cost-benefit analyse Økologisk Råd og Thomas Krag Mobility Advice Odense, 9. juni 2005

Internationale målsætninger Mange lande har nationale cykelstrategier Cykelstrategierne har i reglen mål for forøgelse af cykeltrafikken Målsætningerne nås i reglen ikke Der mangler ofte ressourcer WHO kan – med 1999 London Chartret om Transport, miljø og sundhed som udgangspunkt – anses for at arbejde med en international cykelstrategi. Økologisk Råd og Thomas Krag Mobility Advice Odense, 9. juni 2005

Cykelfremme i Danmark Cykling anses som en normal aktivitet 12% of de 70,000 km vej har cykelstier Særlige statsmidler til cykel-infrastruktur og cykelprojekter har været afsat siden 1980erne Penge fra staten er dog ikke anvendt siden 2001 Økologisk Råd og Thomas Krag Mobility Advice Odense, 9. juni 2005

Cases fra byer og regioner Land by/region befolkning tæthed af by (pers/km2) nøgleord Danmark København 501.660 5.680 Mange års systematisk udvikling, cykelregnskab, stor stigning i cykeltrafik, 34% cykler til arbejde. Odense 184.300 1.820 Mange forsøgsprojekter, intensiv PR og markedsføring, støtte fra Trafikpuljen, engagerede planlæggere, evaluering af sundhedseffekter. Næstved 47.900 1.779 Stort projekt med stibro og parkeringshus, cykelhandlingsplan, systematisk udbygning, støtte fra trafikpulje mv., ildsjæl. Norge Trondheim 150.400 2.380 Storstilet udbygning, stor del-finansiering fra bompenge og stat, stor cykeltrafikstigning, engagerede enkeltpersoner. Sandnes 57.157 3.044 Tradition for at være "Norges sykkelby nr. 1", grundig udbygning, bred opbakning og tilfredshed, men ingen stigning i cykeltrafikken. Kristiansand 75.280 2.109 Langsigtet udbygning, engagement i forvaltningen, statslig medfinansiering, nogen cykeltrafikstigning, realistiske målsætninger. Sverige Stockholm 761.721 4.057 Nye cykelstier og cykelbaner i centrum, politisk krav med efterfølgende konflikt og ihærdig debat, stor cykeltrafikstigning. Skotland Glasgow 650.000 3.300 Sundhedsorienteret enkeltprojekt, afgørende enkeltpersoner, sundhed som hovedargument i ellers ret cykelfremmede omgivelser. Belgien Flandern 5,7 mill. Regionalt projekt med hidtil uset finansieringsomfang, ensartede retningslinier for kommunal cykelplanlægning, mobilitetskontrakter med kommuner og provinser. Økologisk Råd og Thomas Krag Mobility Advice Odense, 9. juni 2005

Case København Økologisk Råd og Thomas Krag Mobility Advice Odense, 9. juni 2005

Case København Cykelpolitik Målsætninger: Andelen, der cykler til arbejdspladser i København, skal øges fra 34% til 40%. Cyklisternes risiko for at komme til skade eller blive dræbt reduceres med 50%. Andelen af københavnske cyklister, der synes det er trygt at cykle i byen, øges fra 57% til 80%. Cyklisternes rejsehastighed på ture over 5 km forbedres med 10%. Cyklisternes komfort forbedres, så max. 5% af cykelstistrækningerne har utilfredsstillende belægning. Økologisk Råd og Thomas Krag Mobility Advice Odense, 9. juni 2005

Case København Cykelregnskab Økologisk Råd og Thomas Krag Mobility Advice Odense, 9. juni 2005

Case København Gode resultater for brug og sikkerhed Økologisk Råd og Thomas Krag Mobility Advice Odense, 9. juni 2005

Case Stockholm ”Stockholmspartiet” i vippeposition – mange kontroverser Økologisk Råd og Thomas Krag Mobility Advice Odense, 9. juni 2005

Case Stockholm Økologisk Råd og Thomas Krag Mobility Advice Odense, 9. juni 2005

Case Stockholm Cykelfelter ikke populære – men tilsyneladende sikre Ulykker med cyklister og åbnet bildør Innerstaden i Stockholm 1995 22 ulykker 2003 12 ulykker Hornsgatan – centrumgade med megen trafik 5 ulykker 0 ulykker Økologisk Råd og Thomas Krag Mobility Advice Odense, 9. juni 2005

Case Stockholm Stor stigning i cykeltrafikken Økologisk Råd og Thomas Krag Mobility Advice Odense, 9. juni 2005

Case Stockholm Økologisk Råd og Thomas Krag Mobility Advice Odense, 9. juni 2005

Case Stockholm Økologisk Råd og Thomas Krag Mobility Advice Odense, 9. juni 2005

Case Flandern Region i Belgien 5,7 millioner indbyggere 13.500 km2 (1/3 af Danmark) 15% cykelture 1,9 km cykling pr. person pr. dag 560 millioner kr. pr. år til cykelinfrastruktur 2001-2004 (+90 millioner kr. pr. år til vedligeholdelse) Økologisk Råd og Thomas Krag Mobility Advice Odense, 9. juni 2005

Case Flandern Målsætninger i cykelhandlingsplan En forøgelse af cykeltrafikken fra 15% til 19% af alle ture En reduktion på 50% i antal dræbte og skadede cyklister Økologisk Råd og Thomas Krag Mobility Advice Odense, 9. juni 2005

Case Flandern Økologisk Råd og Thomas Krag Mobility Advice Odense, 9. juni 2005

Case Flandern Mobilitetskontrakter (mobiliteitsconvenants) Kommune/provins Stat Kollektiv trafik (de Lijn) Økologisk Råd og Thomas Krag Mobility Advice Odense, 9. juni 2005

Case Flandern Økologisk Råd og Thomas Krag Mobility Advice Odense, 9. juni 2005

Case Flandern Økologisk Råd og Thomas Krag Mobility Advice Odense, 9. juni 2005

Case Trondheim 1990: 6-8% 2002: 22% Økologisk Råd og Thomas Krag Mobility Advice Odense, 9. juni 2005

Cases fra byer og regioner Land by/region befolkning tæthed af by (pers/km2) nøgleord Danmark København 501.660 5.680 Mange års systematisk udvikling, cykelregnskab, stor stigning i cykeltrafik, 34% cykler til arbejde. Odense 184.300 1.820 Mange forsøgsprojekter, intensiv PR og markedsføring, støtte fra Trafikpuljen, engagerede planlæggere, evaluering af sundhedseffekter. Næstved 47.900 1.779 Stort projekt med stibro og parkeringshus, cykelhandlingsplan, systematisk udbygning, støtte fra trafikpulje mv., ildsjæl. Norge Trondheim 150.400 2.380 Storstilet udbygning, stor del-finansiering fra bompenge og stat, stor cykeltrafikstigning, engagerede enkeltpersoner. Sandnes 57.157 3.044 Tradition for at være "Norges sykkelby nr. 1", grundig udbygning, bred opbakning og tilfredshed, men ingen stigning i cykeltrafikken. Kristiansand 75.280 2.109 Langsigtet udbygning, engagement i forvaltningen, statslig medfinansiering, nogen cykeltrafikstigning, realistiske målsætninger. Sverige Stockholm 761.721 4.057 Nye cykelstier og cykelbaner i centrum, politisk krav med efterfølgende konflikt og ihærdig debat, stor cykeltrafikstigning. Skotland Glasgow 650.000 3.300 Sundhedsorienteret enkeltprojekt, afgørende enkeltpersoner, sundhed som hovedargument i ellers ret cykelfremmede omgivelser. Belgien Flandern 5,7 mill. Regionalt projekt med hidtil uset finansieringsomfang, ensartede retningslinier for kommunal cykelplanlægning, mobilitetskontrakter med kommuner og provinser. Økologisk Råd og Thomas Krag Mobility Advice Odense, 9. juni 2005

Cases fra byer og regioner Sundhed har stigende vigtighed. Personer (ildsjæle) og planlægning over lang tid spiller i reglen en stor rolle. Økologisk Råd og Thomas Krag Mobility Advice Odense, 9. juni 2005 Økologisk Råd og Thomas Krag Mobility Advice Odense, 9. juni 2005