Papir på det Kronik af undervisningsminister Ulla Tørnæs, kulturminister Brian Mikkelsen og videnskabsminister Helge Sander i Politiken den 3. december.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Barrierer for solidaritet i velfærdssamfundet
Advertisements

Lederkonference Holdbar ledelse – i pædagogisk praksis
Set i forældreperspektiv
PERSONAS – ET EKSEMPEL Isabella, 35 år Akademiker Gift med Bernt
Inddrag nu Kick-off møde
Hvordan kan resultaterne fra Sundhedsprofil 2010 bruges i den regionale folkesundhedsstrategi? Bente Lauridsen Regionsrådets 1. næstformand og medlem af.
Håb og forandring Johs. Bertelsen Frivilligt Forum.
Lederudvikling.
FRIVILLIGHED OG MEDBORGERSKAB
Realkompetencevurdering i Danmark
Inddrag nu kredsformandsmøde den 8 marts 2011
Ventilen - på biblioteket Ventilen Danmark –
Unges kompetenceudvikling i det organiserede fritidsliv v/ Anne Kofod Medlemskonference 31. marts 2008.
Kommunal rehabilitering – hvordan lykkes vi med den
PETS 2004 Hjørring, lørdag den 20. marts Strategi for D 1440.
Helhed og sammenhæng i arbejdet med børn og unge Fra ord til handling
Skolen skal være mere rummelig, både hvad angår de svageste elever og de dygtigste "Regeringen har en klar målsætning om, at den almindelige folkeskole.
SSP-Samrådet Værdier, mission og visioner
Tillid Temadag for AMIR
Har resultatbaseret styring en fremtid i den offentlige sektor?
Teenage Coaching Dagnæsskolen.
Hvad er realkompetencevurdering?
Hvad vej skal vi?. Unge Med Anden Etnisk Baggrund End Dansk UMAEBED.
Leder af Frivilligcenter Aarhus
VUC og de unge Konference i Fællessalen på Christiansborg d. 27. Februar Kommunerne, ansvaret for 95%-målsætningen og VUC v/ Per B. Christensen, Børne-
Kulturpolitisk temamøde, Struer Byråd, 20. november 2007 STRUER KOMMUNE Møde den 29. november 2007 Til første møde om Udviklingsprojekt på Dagtilbudsområdet.
Strategiske overvejelser Hvilke muligheder giver Makerkulturen bibliotekerne Roskilde 1. april 2014 Mogens Vestergaard Knud Schulz 1.
Fritidspas på det kommunale budget Merete Scheelsbeck Formand for Fritids- og Kulturudvalget Høje-Taastrup Kommune (HTK)
Fattigdom – på kanten af samfundet Brian Lentz
Status på idrætsstrategi og halanalyse
Forandringsteori for Lektiehjælpscafeer under Red Barnet Ungdom
Kultur på tværs Biblioteksverdenens synspunkt Kulturdirektør Lone Gladbo Gentofte Kommune.
Skolen og den sociale arv
FDF vil styrke det lokale samarbejde med kirker, skoler og kommuner Kirken skal holde fokus på børn og unge FDF skal nå udsatte børn og unge FDF skal være.
Obligatorisk selvvalgt opgave
Venstre - Danmarks liberale parti Mads H, Benzi, Jesper og Kim.
MODUL 3A KAREN WISTOFT PROFESSOR, INSTITUT FOR LÆRING, ILISIMATUSARFIK LEKTOR, INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK, AU Involvering.
Sundhedspædagogisk tværfagligt samarbejde
Sociale netværk og ledelsesmæssig opbakning Dialogdag d. 23. maj 2011.
Brødeskov IF om landsbyvisioner Behov, helhed og sammenhængskraft v/Svend Beeck.
MODUL 3B KAREN WISTOFT PROFESSOR, INSTITUT FOR LÆRING, ILISIMATUSARFIK LEKTOR, INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK, AU Tværfagligt samarbejde.
Den Sammenhængende Skoledag På Holluf Pile Skole Odense.
Hvordan samarbejder vi om kulturen?
95%- målsætningen og kommunerne Konference for vejlederne på erhvervsskolerne d. 8. maj i Odense v/ Per B. Christensen, Børne- og Kulturdirektør i Næstved.
Kommunernes behov for forskning AKF seminar 25. september 2007 Ved formand for Børne- og Kulturchefforeningen og Børne- og kulturdirektør i Næstved Per.
Sammen finder vi ud af det
Akutplejefamilier i Københavns Kommune v. konsulent Lene Christiansen
Mental sundhed Ulla Uldahl og Henriette Lundstrøm
Arbejdsmarkedschef Michael Petterson Vejle Kommune Flygtninge i arbejde.
Præsentation af resultaterne fra workshop 1 1. Workshop 1- hvad gjorde vi? Spor: Unge, uddannelse og beskæftigelse Tema 1 - Forebyggelse og sammenhæng.
FÆLLES OM FRITIDEN Oplæg på temadagen ‘Veje til deltagelse’ Cecilie Friis / projektmedarbejder SUMH – Sammenslutningen af Unge Med Handicap.
Kampagne 3 Tiltrække og anerkende frivillige Navn Navnesen.
MENTOR Sagsbehandler UU-vejleder Studievejleder Kontaktlærer Psykiatrien Rusmiddelcentret Prak. læge Prak. psykolog Ydelseskontoret Familieafd. Visitation.
Psykisk arbejdsmiljø med fokus på teamsamarbejdet Temadag for AMR – Gladsaxe Lærerforening.
”Den svære samtale”. Andre metaforer Den omsorgsfulde samtale Den udviklende samtale Den nødvendige samtale Den faglige samtale.
Konklusioner fra MTVén set ud fra en kommunal synsvinkel.
Idræt og bevægelse i Danmarks bedste idrætskommune.
Gode relationer, tydelige rammer og klar kommunikation - 10 trin til det gode samarbejde mellem efterskoler og kommuner omkring sårbare og udsatte unge.
Skoledagens indhold: Helstøbt kompetencebegreb, mange læringsrum SFO Tænketank Danmark Landsmøde 5. april 2013.
Oplæg til møde med gruppeformændene om kriminelle grupperinger i Odense Børn- og Ungeforvaltningen juni 2009.
Aktiviteter OutputResultater kt. sigt Effekt ml. sig t Virkning lg. sigt Lokalt samarbejde med private og offentlige arbejdspladser om IKV Ledige, a-kasser.
Netværk for Bæredygtig Erhvervsudvikling NordDanmark
- Med fokus på konkrete eksempler fra arbejdet i FU
Beskæftigelsesstrategi i Furesø
Præsentation af baggrund, udkast og initiativer
Stærke, lokale samarbejder mod radikalisering og voldelig ekstremisme
Rehabilitering og hjemmehjælp
Samskabelse gennem et Bynetværk
Job og Familie ”Alle er en del af vores fællesskab”
Forandringer – Arbejdspladsernes udfordring og mulighed
Præsentationens transcript:

Papir på det Kronik af undervisningsminister Ulla Tørnæs, kulturminister Brian Mikkelsen og videnskabsminister Helge Sander i Politiken den 3. december 2004 Danskerne kan langt mere, end de har papir på. Og langt mere end de selv er klar over. På jobbet, i fritidslivet, på højskoler, i foreninger og i familien udfolder hundredtusinder af samfundsborgere hver dag kunnen og talent, som de aldrig har fået kredit for. … Regeringen tager nu et stort skridt til at synliggøre og udvikle borgernes skjulte kompetencer. Initiativet har fået navnet 'Realkompetencer', fordi det handler om den enkeltes faktiske kunnen. Det du kan. Målet er, at alle borgere skal have lettere ved at bygge videre på deres kompetencer - uanset om de er skabt på arbejdet, gennem et au pair-ophold, i idrætsklubben eller på et kursus. Alt det, du kan, skal tælle

Søren Langager. Danmarks Pædagogiske Universitetsskole IA Crew – etniske minoritetsunge i praksislæring * Jobskabelse som iværksætterkultur (det langsigtede mål) * Interessenterne:- Ungdomsvejledere, klubfolk og socialarbejdere, o.a. (med konkret kendskab til unge i lokalområdet, der kunne have gavn af et særligt tilbud om en alternativ uddannelse) - Skoler, klubber, idrætshaller, biblioteker o.a., der oplever problemer med grupper af etniske minoritetsunge (via praktikophold fås potentielle nye problemløsere ind) - Socialcentre, beboerforeninger, SSP netværk o.a. (via projektet tilføres ressourcer til generelt forebyggende indsatser)

Søren Langager. Danmarks Pædagogiske Universitetsskole IA Crew – etniske minoritetsunge i praksislæring Individ: De unge i uddannelsesforløbet oplever et kompetenceløft og at deres erfaringer fra ’livet på gaden’ får en anerkendt værdi i arbejdet med andre unge i lokalområdet. Sted: Miljø: Via praktikophold og netværksarbejdeLokalområdet får tilført ressourcer er muligheden for job-innovation tilidet de nye integrationsmedarbejdere stede; dvs. at det kan blive vejen tilvia deres kendskab til områdets unge permanente nye jobtyper, samtidig’rødder’ og deres engagement for med at praktikstederne får inspirationindsatsen for de yngre unge virker til nye måder at møde ’problemunge’forebyggende i lokalområdet.

Søren Langager. Danmarks Pædagogiske Universitetsskole IA Crew – etniske minoritetsunge i praksislæring * Udgangspunktet’Realkompetencer’ ift. oplevet lokalt behov for nye jobfunktioner ’Mesterlærekulturen’ (den forudsatte individuelle ’realkompetence’ i samspil med andre ’integrationsmestre’) * Praksislæringens tveæggede sværd ’Arbejdspladskulturen’ (den nødvendige kompetence- opbygning i samklang med ’fællesskabskulturen’ på arbejdspladsen)