Transport, trængsel og planlægning – I klimaperspektiv Kommunernes Klimakonference – 31. marts 2008 Teknisk Forvaltning Teknisk Direktør.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Gasdrift af busser – tid til at komme frem i bussen?
Advertisements

v. Konsulent Martin Mogensen 25.Oktober 2012
Supported by / Supported by PRO.MOTION – Bæredygtig transport hjemme fra.
Inspirationstema: Børns rettigheder
Et fremtidsscenarie for gas i vejtransport i Danmark Skive, 31
Døgninstitutioner i et forvaltningsmæssigt perspektiv
Hvordan bliver toget bedre end sit rygte?
Debatmøde om lokale interesser i Ll. Næstved - Præsentation af Kommuneplanstrategi.
Brøndby Kommune udfordringer og potentialer
Fundraising Jakob Ugelvig Christiansen
CO2-reduktioner gennem energibesparelser i erhvervslivet Christian Stege, Energistyrelsen IDA Energi den 26. januar 2010.
Regionale kulturaftaler En frivillig aftale, der indgås mellem Kulturministeriet og en række kommuner; en ’kulturregion’
De kommende 4 år – udfordringer for samarbejdet • Konference om samarbejde om psykisk syge den 16. juni 2010 Martin Lund – direktør i Region Hovedstadens.
Gate 21 – Fælles DNA Gate 21 – Fælles DNA • 31. marts 2014 • Jørgen Lindegaard Olesen, PlanEnergi.
Regionernes rolle Foto: Ole Malling Oplæg til møde i Friluftsrådet d. 29. oktober 2011.
Infrastruktur om gasstationer - Partnerskab mellem Fredericia kommune, Tide busser og Bionaturgas Danmark.
Analyse for Ældre Sagen: Trafikundersøgelse: Cykel, cykelhjelm mv Rapport Marts 2010.
Supported by Ændring af borgernes transportvaner.
Hvordan sikre cykeltrafikken prioritet? - internationale erfaringer Nasjonal Sykkelkonferanse Drammen september 2002 Civilingeniør Thomas Krag.
Esbjerg Trafik- & Mobilitetsplan
Klimapartnerskaber Trippel Helix. Strategiske hovedspor.
Strategiplanen er fundament og retning.
Busser Kan vi spare penge hvis alle kører på cykel?
BA 3Harry Lahrmannseptember 2010 Vej- og trafikteknik Kommunal trafikplanlægning Historik Del af byplanlægningen Før 1973: –Vejudbygningsplanlægning –Parkeringsrestriktioner.
Energibesparelser i offentlige bygninger
Mobility Management konference marts 2010 Side1 Derfor kan vi lave et Mobility Management projekt i Gate 21 Jakob Høj, Tetraplan A/S Partner i Gate.
Debatmøde Århus, 20. februar 2006 Thomas Krag Mobility Advice Cykeltrafik – økonomi og baggrund.
Baggrund for etablering af infosystem
Mobility management og sundhed Mobility og Sundhed.
1 Udfordringer i den dansk-tyske erhvervsregion Dansk-Tysk Infrastruktur konference, mandag den 15. december 2008, Flensborg Hans Kirk Formand for UdviklingsRåd.
Sundhedspolitik for Favrskov Kommune Sundhedsambassadører i landsbyerne i Favrskov Sundhedskonsulent Christina Rasmussen-Rubæk.
Er Hovedstaden klar til fremtidens udfordringer? v. Cheføkonom Klaus Rasmussen, DI 2. april 2008.
IT- og Telestyrelsen Evaluering og Information på nettet.
Afdelingsbestyrelsernes rolle i særligt udsatte boligområder Konference 19. november 2011.
Planlovsdage 2004 Nyt fra Landsplanafdelingen Vicedirektør Niels Østergård, Skov- og Naturstyrelsen.
KAB’s erfaringer med boligløse unge Konference på Kofoeds Skole den 3. november 2009 Jesper Nygård Administrerende direktør KAB.
ANALYSE AF UNGE I RINGSTED KOMMUNE Oplæg for Det Lokale Beskæftigelsesråd i Ringsted Kommune den 17. juni 2014 Oplæg v/ direktør Mads Kromann Fog, mploy.
VEU-Centrenes rolle i løsning på voksen- og efteruddannelsesområde
KULTUR FOR ALLE. Hovedbudskaber I: ”Ikke brug for flere kulturinstitutioner!”
Konference om Grøn Transport DI – den 25. november 2009 CO 2 -tiltag her og nu Center for Grøn Transport v/direktør Henning Christiansen, Færdselsstyrelsen.
Workshop 1 Integrering af et sundhedshensyn i udarbejdelsen af projekter og planer på det tekniske område.
Elementer i ”Forebyggelsespakken om Tobak”, der i særlig grad kan løfte kommunernes indsats Tobakstemagruppemøde i Sund By Netværket 17. juni 2013 Chefkonsulent.
En ny strategi for transportforskning Workshop - Trafikdage i Aalborg 28. august 2006.
Mindre CO 2 fra transporten Et V-oplæg om reduktion af CO 2 udledningen fra transport – med omtanke.
Mobilitetsplanlægning i en dansk sammenhæng Johan Nielsen Danske Regioner GATE marts 2010.
Cykelkonference 2005 IDA, 14. oktober 2005 Thomas Krag Mobility Advice.
Ny driftsstrategi for offentlige veje og parker i Københavns Kommune
 Kommunalreformen, alle regioner og kommuner skal være medlem af et trafikselskab  Gl. Århus Amt og Gl. Ringkjøbing Amt havde ikke noget trafikselskab.
Hvad er trængslens karakter i dag? Otto Anker Nielsen, Professor
Argumenterne Motorvejen betyder: Tilgængelighed, erhvervsudvikling og konkurrenceevne Lige muligheder for Midt- og Vestjylland Grundlag for serviceniveau.
1 Trafikdage 2006: Evaluering af hastighedsplan i åbent land 1 Erfaringer fra Trafikpuljeprojekt i Karlebo Kommune Evaluering af hastighedsplan i åbent.
Strategi for Danmarks Elektroniske Forskningsbibliotek.
Hvad vil vi med Mobility Management? Kristoffer Kejser Albertslund Kommune.
Forslag til Kommuneplan 2009 VELKOMMEN. Forslag til Kommuneplan 2009 Planens principper På skuldrene af Planstrategi 2007 Bæredygtig byudvikling Inde-fra.
Ledelses- og Styringsgrundlag. Oplæg v. Bo Johansen – 20. aug
Trafikdage Storbytrafik. Vækst i BNP og Trafikarbejdet.
Introduktion tirsdag den Per Christensen Lektor Vismand.
Lolland Kommunes udfordringer. Udfordring 1: Faldende indtægter.
3. December 2009 Møde i elbilsnetværk For en bæredygtig transport Center for Grøn Transport v/Centerleder Niels-Anders Nielsen.
Indlæg på Trafikstyrelsens netværkskonference angående buspuljer Odense, 15. Juni 2010 Henning Nielsen, Midttrafik Thomas E. Øster, Arriva kollektiv trafik.
Arriva Danmark de bedste rejseoplevelser i den kollektive trafik Tid til at komme frem i bussen? Anvendelsen af og forventninger til gasbusser i Arriva.
Ikke vestlige indvandrere og efterkommere v. Jobcenterchef Chr. Schacht-Magnussen 1.
Trafik & Byrum, Simon Wrisberg Kollektiv trafik i et helhedsperspektiv – d. 11. januar 2012 Kollektiv trafik i Helsingør.
Infrastrukturkommissionens seks fokusområder 1.Ringforbindelserne skal sluttes i Hovedstadsområdet på både vej og bane. 2.Der skal udarbejdes en samlet.
TrafikdageAnnette Christensen & Thomas Odgaard 23.aug. 16 De trafikale infrastrukturs betydning for erhvervslivet Chefkonsulent Annette Christensen, DI.
Baggrund for præsentationen
Optakt til samarbejdet om sundhedsaftaler og praksisplan 2014
Gladsaxestrategien omfatter også erhvervslivet
Boligpolitik Temadrøftelse Økonomiudvalget 13. november 2018.
Lær med Familien - et projekt om forældreinvolvering i folkeskolen
Præsentationens transcript:

Transport, trængsel og planlægning – I klimaperspektiv Kommunernes Klimakonference – 31. marts 2008 Teknisk Forvaltning Teknisk Direktør

Teknisk Forvaltning Teknisk Direktør Er den så gal på transportområdet? Fra ”Grøn indikator- rapport”, IDA/CASA Grøn indikator- rapport

Teknisk Forvaltning Teknisk Direktør Køge Kommune – Et transportknudepunkt -Tre motorveje fletter sammen mod Hovedstaden/Sverige, Fyn/Jylland og Sydsjælland/Tyskland -S-bane og regionalbaner Kbh. – Ringsted og Roskilde - Næstved -Regionalt transportcenter med omlastning og transport af gods med lastvogn, bane og skib -Erhvervshavn og færgefart til Bornholm

Teknisk Forvaltning Teknisk Direktør Transportområdet i Kommuneplan- og Agenda 21-strategien Blandt de seks vigtigste satsninger som Køge Kommune vil være kendt for, er bl.a.: ”Effektive og miljørigtige transportløsninger, såvel regionalt som lokalt”

Teknisk Forvaltning Teknisk Direktør Udviklingstendenser med betydning for transportområdet -Byomdannelse og byfortætning indenfor eksisterende byområder -Forlængelse og fortykkelse af fingerbystrukturen, hvor der er gode muligheder for kollektiv transport -Forventet vækst for Køge Havn pga. udvikling i Østersølandene -Fortsat byudvikling med befolkningstilvækst og øget transportbehov (f.eks. Sdr. Havn, bymidten m.m.) -Udvikling af Køge By som regionalt detailhandelscenter -Udflytning af virksomheder fra de indre dele af Hovedstadsområdet til bl.a. Køge pga. trængselsproblemer

Teknisk Forvaltning Teknisk Direktør Udfordringer på klimaområdet -En stigende andel erhvervsaktive pendler over kommunegrænsen for at komme på arbejde -Flere og flere skifter ”ben”, cykel og kollektiv transport ud med personbil -Kødannelser og trængsel skaber øget CO2-udledninger -Mere godstransport transporteres på veje i forhold til bane (og skib) -Vækst i boliger og erhverv skaber øget bil og lastvognstrafik -Biler bliver større og tungere og brændstofeffektiviteten (km/l) stagnerer -Skoler centraliseres – børn cykler ikke til skole men køres …………..med en lang række afledte problemer som mangel på motion (folkesundhed), luftforurening, støjgener og trængselsproblemer

Teknisk Forvaltning Teknisk Direktør Virkemidler -Udvikling af nye erhvervs- og boligområder omkring stationer og eksisterende trafikal infrastruktur -Byfortætning -Øget satsning på cykeltransport -Fleksibelt transportsystem - kobling mellem privatbilisme, cyklisme og kollektiv transport (parker og rejs anlæg, cykelparkering m.m.) -Forbedret bus- og togdrift -Understøtte delebil- og samkørselsordninger aktivt -Transportplaner for virksomheder (mobility management) -Styrke regionalt samarbejde på trafikområdet

Teknisk Forvaltning Teknisk Direktør Planlægningsværktøjer -Anvende en trafikmodel som omfatter cykler -Opstille bæredygtighedsindikatorer på transportområdet

Teknisk Forvaltning Teknisk Direktør Information, holdninger og adfærd -Gennemføre kampagner som får flere til at gå, cykle eller tage tog/bus, f.eks. ved: -At støtte aktivt op om ”Cykle til arbejde kampagnen -At støtte op om ABC-kampagnen for skolebørn (Alle børn cykler) -At samarbejde med den forebyggende sundhedsindsats ved at sætte fokus på aktiv transport, sundhed og motion -Arbejde strategisk med at gøre kollektiv transport, cyklisme og gang synlig i kommunikation fra kommunen -Bruge lokal Agenda 21 og lokale Agenda 21-centre, Energitjensten eller andre lokale aktører til mobility-vejledning -Brev til tilflyttere med information om kollektiv transport

Teknisk Forvaltning Teknisk Direktør Case 1 Odense cykelby Odense Kommune har satser på at forbedre forholdene for cyklisme markant. Projekt Odense Cykelby løb fra Evalueringen har vist følgende: -Cykeltrafikken steg med 20 % -Ekstra cykelture pr. dag. Godt halvdelen fra bilister som frivilligt skiftede til cykel -På sundhedsområdet blev der påvist besparelser på 33 mio. kr. - Mere end de samlede udgifter til hele cykelby-projektet som kostede 20 mio. -Antallet af ulykker faldt med 20 % på trods af markant stigning i cykel km -Cykelby-projektet vandt 2131 leveår blandt borgerne i Odense, dødeligheden blandt 15 – 49 årige faldt med 20%. -Projektet har medført at Odense flere år er blevet kåret som landets cykelby

Teknisk Forvaltning Teknisk Direktør Case 2 Kollektiv transport i Helsingborg I Helsingborg har Arriva haft en fremgang i passagertal på busdriften på 18% fra 2004 til Ingredienserne i succesopskriften har være: 1.En politisk beslutning fra 2004 om at satse på kollektive transport 2.Klare målsætninger og langsigtet strategi 3.Konkrete virkemidler: -Bonus både efter passagertal og passagertilfredshed -Ekstra indsats for pæne, rene busser og chaufførerne er meget serviceminded -Kraftigt øget frekvens på travle ruter og kørebaner forbeholdt bustrafikken -Holdepladser placeret mere strategisk og adgangen til kollektiv transport lettet -Alle dieseldrevne busser udskiftet med biogasbusser -Stabile billetpriser -Tæt samarbejde mellem kommune og busselskaber

Teknisk Forvaltning Teknisk Direktør Case 3 Transportplaner for virksomheder Typiske elementer i transportplaner: -Firmacykler, gratis bus og togkort, samkørselstilbud på intranet, delebil, videokonferencer, opbakning til ”cykel til arbejde” kampagne, færre P-pladser m.m. Effekter af transportplaner: -Med firmacykler har syv virksomheder i Herning flyttet 5-10% bolig – arbejde transport fra bil til cykel -Tilbud om gratis månedskort fik 68 bilister til at skifte bil ud med offentlig transport hos Danica i Lyngby -Videokonferencer sparede DMU 9 % af transportarbejdet

Teknisk Forvaltning Teknisk Direktør Case 4 Pro.Motion- Et bud på fremtidens transport I Det Grønne Hus koordinerer stort EU-projekt for 15 lande: Nov. 07 – okt. 10 Mål at skabe levende boligområder samtidig med at energiforbruget til transport nedbringes Indsats i Køge -Hastrup parken udvalgt -Fokus på borgerinvolvering og behovsundersøgelse -Forbedre valgmuligheder (fysisk planlægning) -Indbyggeres transportbehov inddrages (perception) -Indbyggere motiveres

Teknisk Forvaltning Teknisk Direktør Case 4 Pro.Motion- Et bud på fremtidens transport II Indhold 1.Kortlægge målgruppens transportmønster 2.Undersøge målgruppes behov og ønsker 3.Borgerinvolvering – skaber forståelse af klimaproblemet og engagement i trafikløsninger 4.Tilpasning og afprøvning af virkemidler på baggrund af borgerinddragelse f.eks. Buslinier, delebil, cykeltilbud, information og velkomstpakke, direkte transportvejledning (mobility kontor i området), webside, m.m. 5.Evaluering