© Copyright CTT 2006 Center for Trafik og Transport Trafikdage Aalborg Universitet | Tirsdag 29. august 2006 | Undersøgelse af stationsoplande Bedre adgangsveje.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Katalog over nationale standarder på sundhedsområdet.
Advertisements

VMS data Geografisk og tidsmæssig udvikling af indsatsen i tobisfiskeriet v/ dataspecialist Josefine Egekvist Sekretariat for myndighedsbetjening.
Illustration fra Bogen om kræft figur 4.1.
Dimensioner i refleksionsskabelon og introduktion til scoringer
Når felter forandres 5 Fysik – kemi i 9..
Brøndby Kommune udfordringer og potentialer
LEAN UDEN STRESS (Leanus)
Fremtidige tekniske fokusområder i Kortforsyningen Nikolaj Kamstrup National Geodatabank, Kort & Matrikelstyrelsen.
Studieretningsprojektet Styringsgruppen september 2007.
Mobilitet og personbefordring i landdistrikter
Dataopsamling og GPS-styring
Herredsvejs forlægning og udretning af Paludan-Müllers Vej
Illustration fra Kort om kræft figur 4.1.
Esbjerg Trafik- & Mobilitetsplan
Differentiering og funktioner generelt
Implementering af brandingstrategi på nettet
Forældremøde Herningvej Skole, torsdag den 1
Baggrund for etablering af infosystem
Usability – øvelse 2: Heuristisk inspektion
1 Ambulant genoptræning i Region Midtjylland: 2007 Sundhedskoordinationsudvalgsmøde 18. maj 2009 v/ senior projektleder Susanne Reindahl Rasmussen, Ph.d.,
Bro over Munksjön - Jönköping
Validering af data (Access, del 7)
Spørgsmål: 1 Hvad er en knallertansvarsforsikring? Svarmuligheder: Ja
Pressemøde mandag den 29. august Kl Vi sikrer en retfærdig og effektiv finansiering af fremtidens offentlige sektor Mission.
Overskrift Max 1 linje v/Petrea Busck og Gitte Aagaard Hvad betyder skolereformen for færdselsundervisningen?
© Copyright CTT 2007 Center for Trafik og Transport Opgørelse af jernbanekapacitet | 28. august 2007 | Opgørelse af jernbanekapacitet Alex Landex.
© Copyright CTT 2007 Center for Trafik og Transport Opgørelse af regularitet på jernbaner | 27. august 2007 | Opgørelse af regularitet på jernbaner Alex.
© Copyright CTT 2007 Center for Trafik og Transport Lokalbanernes trafikale begrænsninger | 28. august 2007 | Lokalbanernes trafikale begrænsninger Alex.
© Copyright CTT 2006 Center for Trafik og Transport Simulering af passagerforsinkelser på jernbaner | Trafikdage 2006 | Simulering af passagerforsinkelser.
Geoforum 3D By- og landskabsmodellering Geoforum af Flemming F. Christensen Silkeborg Kommune og Poul Nørgård COWI Integration.
Fremtidens regulativer Envina-møde oktober 2014
Oplæg ved Aalborg Trafikdage, august 2003 Miljøtrafikugen 2002 – Kan vi lade bilen stå? Annette Egetoft, Københavns Kommune Carina Botoft, Hovedstadens.
MOBILITY MANAGEMENT INTRODUKTION MOBILITY MANAGEMENT & BEVIDSTHED INTRODUKTION.
Workshop 1 Integrering af et sundhedshensyn i udarbejdelsen af projekter og planer på det tekniske område.
Kørselsafgifter i København - Samfundsøkonomisk metode og resultater Uffe Nielsen, Seniorøkonom, Institut for Miljøvurdering, Otto Anker Nielsen, Professor,
Forslag til Kommuneplan 2009 Infrastruktur, transport og miljøbeskyttelse Veje og stier Trafiksikkerhed Havn og lufthavn Kollektiv trafik Tekniske anlæg.
Udpegning af grå strækninger i det åbne land Michael Sørensen, civilingeniør, ph.d.-studerende Trafikforskningsgruppen ved Aalborg Universitet Trafikdage.
Stedet som indgang til digital forvaltning
Et computerbaseret projekt. Udgangspunkt  Formål og præmis Hurtig adgang til hjælp Oplyse om faren ved og bag rygning Informere og rådgive brugeren Applikationen.
© Copyright CTT 2005 Center for Trafik og Transport Trafikdage på AUC | | Opdatering af model for Hovedstads- regionen Christian Overgård Hansen.
Globaliseringsredegørelsen 24.mar. 14 Figurer fra Danmark tiltrækker for få udenlandske investeringer i Sådan ligger landet
Placering af dagligvarebutik i Kvistgaard ‏ Kvistgård-Nyrup borgerforening 19. November 2014.
Hvad er trængslens karakter i dag? Otto Anker Nielsen, Professor
© Copyright CTT 2007 Center for Trafik og Transport Trafikdage Aalborg Universitet | 27. august 2007 | Følsomhedsanalyse af samfundsøkonomiske tidsværdier.
© Copyright CTT 2006 Center for Trafik og Transport Banedanmark Trafikdage 2006 | 29. august | Kapacitetsvurdering af jernbaneinfrastruktur Alex Landex.
Trafikdage Variation i rejsetid - effekter for modellering og værdisætning Camilla Riff Brems Danmarks TransportForskning
Visionerne for matrikulær infrastruktur KMSs oplæg til processen med at skabe en fælles vision for matrikulær infrastruktur 16. september 2003.
© Copyright CTT 2006 Center for Trafik og Transport Trafikdage Aalborg Universitet | 28. august 2006 | LETBANEPROJEKT I KØBENHAVN - Ring 2½-korridoren.
Trafikdage på Aalborg universitet 28. august 2006 Special session: Kørselsafhængige afgifter for tunge køretøjer Ole Kveiborg Danmarks Transportforskning.
Objekter og klasser Rasmus D. Lehrmann DM
Perspektivering & Demonstration v. Claus. Resultat af Accepttest Produkt perspektiver Videreudvikling Demonstration.
DIEB4.1 Kursusgang 4 Oversigt: Sidste kursusgang Opgaver Aktivitet 2: Generer design (fortsat) Design af interaktionselementer.
NVF 8. juni 2005 Dias 1 DOGS-systemet Nyt adaptivt system DOGS af Steen Lauritzen.
Introduktion til netværk Hidtil: Lokalisering i planen Nu: Lokalisering i et netværk Hvad er et netværk - knuder - kanter.
Lars Bodum PML GIS kursusgang 9 Netværk og tilgængelighed.
Trafikdage Kørselsafgifter i Norden Erling Hvid COWI.
VTU 2008 | Virksomhedstilfredshedsundersøgelse Aalborg Tekniske Skole Svarprocent: 27% (414 besvarelser ud af mulige)
Hvordan skriver man sin afsluttende opgave?
SKABELON.
Indlæg på Trafikstyrelsens netværkskonference angående buspuljer Odense, 15. Juni 2010 Henning Nielsen, Midttrafik Thomas E. Øster, Arriva kollektiv trafik.
DABYFO kredsmøde i Odsherred 2. september 2015 Dispensation fra kravet til parkering i henhold til byggeloven Jens Bendix, Slagelse Kommune.
Manøvrering med bybus Skadernes omfang og betydning Psykologiske faktorer De enkelte manøvrer Når skaden sker Opgaver Praktik Program.
Litteraturstudie af effekterne af BRT, letbaner og metro Trafikdage, 22. august 2016 Jesper Bláfoss Ingvardson, Ph.D.-studerende, DTU Management Engineering.
Ny bane Hovedgård - Hasselager Informationsmøde i Blegind Forsamlingshus tirsdag den 30. august 2016 kl
Aftale format – Use cases
Parametrisk programmering
Videnskabeligt projekt
Fremtidens regulativer Envina-møde oktober 2014
BLINDE OG STÆRKT SVAGSYNEDES LEVEVILKÅR Muligheder og barrierer for samfundsdeltagelse Anna Amilon, Lena Bech Bojsen, Stine Vernstrøm Østergaard, Anna.
Parameterfremstilling og punktmængde
Præsentationens transcript:

© Copyright CTT 2006 Center for Trafik og Transport Trafikdage Aalborg Universitet | Tirsdag 29. august 2006 | Undersøgelse af stationsoplande Bedre adgangsveje – større stationsoplande Jonas L.E. Andersen Alex Landex Stephen Hansen

© Copyright CTT 2006 Center for Trafik og Transport Trafikdage Aalborg Universitet | Tirsdag 29. august 2006 |2 Disposition  Baggrund  Metode  Forøgelse af oplandet  Gadenet  Opsummering

© Copyright CTT 2006 Center for Trafik og Transport Trafikdage Aalborg Universitet | Tirsdag 29. august 2006 |3 Disposition  Baggrund  Formål  Introduktion til oplandsanalyser  Metode  Forøgelse af oplandet  Gadenet  Opsummering

© Copyright CTT 2006 Center for Trafik og Transport Trafikdage Aalborg Universitet | Tirsdag 29. august 2006 |4 Formål  At forbedre metoden til oplandsanalyser  Mulighed for at vurdere ændringer i gadenet  Sammenholde den forbedrede metode med den eksisterende metode  Vurdering af den forbedrede metode i forhold til den eksisterende metode

© Copyright CTT 2006 Center for Trafik og Transport Trafikdage Aalborg Universitet | Tirsdag 29. august 2006 |5 Introduktion til oplandsanalyser  Bestemmelse af potentielle rejsende til stop/stationer  GIS Overlay analyser  Buffere om stop/stationer  Kort indeholdende relevant information  Boliger og arbejdspladser  Anvendes i planlægningsfasen af:  Standsningsmønstre og linjeføring for kollektive linjer Hele linjestrækninger Enkelte stop/stationer  Stoppetider for enkelte stop/stationer

© Copyright CTT 2006 Center for Trafik og Transport Trafikdage Aalborg Universitet | Tirsdag 29. august 2006 |6 Disposition  Baggrund  Metode  Cirkulære oplande  Service område  Omvejsfaktor  Forøgelse af oplandet  Gadenet  Opsummering

© Copyright CTT 2006 Center for Trafik og Transport Trafikdage Aalborg Universitet | Tirsdag 29. august 2006 |7 Cirkulære oplande  Cirkulære buffere  Fugleflugtsafstand  Flere ringe – bedre detaljeringsgrad  Primært og sekundært opland  Næropland Fx villig gangafstand  Fjernopland Fx bestemt andel af passagerer  Traditionel metode

© Copyright CTT 2006 Center for Trafik og Transport Trafikdage Aalborg Universitet | Tirsdag 29. august 2006 |8 Cirkulære oplandes svaghed  Der tages ikke hensyn til stationens omgivelser  Kanaler, jernbanetraceer mm. kan virke som barrierer  Perifere områder kan fejlagtigt blive inkluderet i oplandet  Til- og frabringerrejser er ofte længere end fugleflugstafstanden  Omveje

© Copyright CTT 2006 Center for Trafik og Transport Trafikdage Aalborg Universitet | Tirsdag 29. august 2006 |9 Service område  Rejser i byer er oftest betinget til gadenettet  Metode til søgning i gadenet  De faktiske afstande/tid for til- og frabringer trafik  Service område-metoden er en GIS-baseret søgning i digitale gadenet  Søgning ud i et gadenets grene fra et defineret udgangspunkt (stationen)  Søgningen baseres på defineret modstand i gadenettet Fx længde eller tid  Punkterne som angiver søgningens slutpunkter, interpoleres til en polygon Amøbeformet buffer

© Copyright CTT 2006 Center for Trafik og Transport Trafikdage Aalborg Universitet | Tirsdag 29. august 2006 |10 Teknisk fremgangsmåde  Data krav:  Stop-/stationsplaceringer  Gadenetværk  Stationer/adgangsveje kobles på gadenettet  Via connectors uden modstand  Flere adgangsveje til perronen - flere ”startpunkter”

© Copyright CTT 2006 Center for Trafik og Transport Trafikdage Aalborg Universitet | Tirsdag 29. august 2006 |11 Service område-resultater  Oplandsbuffer svarer til gadenettet omkring stationen  Områder der er adskilt fra stationen af barrierer er ikke længere en del af oplandet  Cirkulære buffere overestimerer oplandet  Uden omvejsfaktor

© Copyright CTT 2006 Center for Trafik og Transport Trafikdage Aalborg Universitet | Tirsdag 29. august 2006 |12 Omvejsfaktor  Omvejsfaktorer reducerer cirkulære oplande  Korrektion for fugleflugtslinje-problematikken  Den samme faktor anvendes ofte for alle stationer  Service område-metoden viser at én omvejsfaktor ikke er dækkende  Proportionalitetsfaktoren for de to metoders oplandsstørrelser er varierende

© Copyright CTT 2006 Center for Trafik og Transport Trafikdage Aalborg Universitet | Tirsdag 29. august 2006 |13 Disposition  Baggrund  Metode  Forøgelse af oplandet  Nye adgangsveje til stationer  Forbedringer i gadenettet  Detaljeringsgrad  Gadenet  Opsummering

© Copyright CTT 2006 Center for Trafik og Transport Trafikdage Aalborg Universitet | Tirsdag 29. august 2006 |14 Nye adgangsveje til stationer  Mange stationer har én adgang til perronen  Ofte placeret i den ene ende  Etablering af en ny adgang forøger oplandet  Ved den cirkulære oplandsmetode er forøgelsen altid den samme  Fx ca. 20% for 200 meter perron og 600 meter radius  Ved Service område-metoden afhænger oplandsforøgelsen af gadenettet omkring stationen  Kan være større eller mindre end for den cirkulære metode

© Copyright CTT 2006 Center for Trafik og Transport Trafikdage Aalborg Universitet | Tirsdag 29. august 2006 |15 Forøgelse af Service område ved en ekstra adgangsvej

© Copyright CTT 2006 Center for Trafik og Transport Trafikdage Aalborg Universitet | Tirsdag 29. august 2006 |16 Forbedringer af gadenettet omkring stationen  Ændringer i gadenet kan forøge oplandet  Fx passager gennem barrierer Broer, tunneller mm. Ved den cirkulære oplandsmetode kan sådanne ændringer ikke registreres  Oplandsstørrelsen er fast  Ved Service område-metode forøges oplandet  Gaps i oplandet kan forekomme  Dårlig forbindelse  Mangelfuldt gadenet

© Copyright CTT 2006 Center for Trafik og Transport Trafikdage Aalborg Universitet | Tirsdag 29. august 2006 |17 Disposition  Baggrund  Metode  Forøgelse af oplandet  Gadenet  Detaljeringsgrad  Uhensigtsmæssigheder  Opsummering

© Copyright CTT 2006 Center for Trafik og Transport Trafikdage Aalborg Universitet | Tirsdag 29. august 2006 |18 Detaljeringsgrad  Service område-metoden bruger digitale gadenet til søgning  Detaljeringsgraden af det digitale gadenet er vigtig for realismegraden  Gadenet skal repræsentere tilgængelige ruter for til- og frabringer trafik Stier skal også implementeres Motorveje skal ikke  Et detaljeret digitalt gadenet kan forøge oplandet  Et mangelfuldt digitalt gadenet kan give et mindre opland end det faktiske

© Copyright CTT 2006 Center for Trafik og Transport Trafikdage Aalborg Universitet | Tirsdag 29. august 2006 |19 Uhensigtsmæssigheder i digitale gadenet  Dobbeltdigitaliserede veje kan virke som barrierer i gadenetsøgningen  Ofte fire- eller flere-sporede veje med fysisk adskillelse af køreretning  I gadenetsøgningen kan de ikke forceres uden ”krydsende links”  I virkeligheden kan de ofte krydses af lette trafikanter via midterrabatten  Implementering af krydsende forbindelser kan forøge oplandet  Kendskab til den dobbeltdigitaliserede vej  Autoværn mm. forhindrer krydsning

© Copyright CTT 2006 Center for Trafik og Transport Trafikdage Aalborg Universitet | Tirsdag 29. august 2006 |20 Opsummering og perspektivering  Den cirkulære oplandsmetode overestimerer oplande og det er svært at implementere en omvejsfaktor der kompenserer for dette  Service område-metoden kan forbedre oplandsanalyser da den baseres på de faktiske ruter som til- og frabringer trafikken benytter  Oplandsforøgelser pga. nye adgangsveje til stationen kan undersøges mere detaljeret med Service område-metoden  Forøgelser i oplande som følge af forbedringer i gadenettet kan undersøges ved brug af Service område-metoden  Service område-metoden kræver detaljerede digitale gadenet og kan forbedres ved at implementere modstand for bakker, trapper, krydsning af større veje mm.

© Copyright CTT 2006 Center for Trafik og Transport Trafikdage Aalborg Universitet | Tirsdag 29. august 2006 | Undersøgelse af stationsoplande Bedre adgangsveje – større stationsoplande Jonas L.E. Andersen Alex Landex Stephen Hansen