Hvorfor er valgsystemer interessante. De påvirker bl. a

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Demokrati og styreformer
Advertisements

Den danske befolknings syn på handicappedes rettigheder
Valgkampens og valgets matematik
Den danske strukturreform
Vælgerne og danske EP-valg
Demokraticafé om lobbyisme Handelsskolen København Nord 24. marts 2010
v/ Professor Lars Ehlers, Aalborg Universitet
Ændring af arbejdsmiljøloven
Vinterman seminar 28. April SIDE 2 Vinterman seminar 28. april Ca. 80 personer: • 30 kommuner (23 Vinterman, 5 -Light og 2 -Melding) • 5 Vejcentre.
Video Active Præsentation på Christianshavns Gymnasium 29. april 2009 Af: Kristian Damsbo Eriksen, DR Arkiv & Research.
USA, ENGLAND & TYSKLAND Politiske systemer.
Partiernes funktioner
VERDENS BEDSTE NYHEDER HVAD SIGER DE LAVT HÆNGENDE FRUGTER? Interview med en forældre fra min datters Vesterbro-vuggestue.
Illustration fra Kort om kræft figur 4.1.
Trivselsundersøgelse og ledelsesevaluering
Arbejdsglæde eller sygefravær
Kristelig Arbejdsgiver- forening – Den Danske Model August 2012.
Fattigdom i Danmark og EU Afslutningsevent for fattigdomsåret National Implementing Body Den 30. november 2010 Scandic Copenhagen Paneldebat: Fattigdom.
Generelt om straflempelse
PROGRAM Introduktion til internettet Hvad er en PC? Musetræning
PARTIERNES STRUKTUR, VALG TIL FOLKETING & REGERINGEN
Folketinget Frisholm.
Økonometri 1: Specifikation og dataproblemer1 Økonometri 1 Specifikation, og dataproblemer 4. november 2005.
2. Kommissionen og lobbyismen 3. Lobbyisme i teori og praksis
Demokraticafé om lobbyisme Gefion Gymnasium 27 jan. 2012
Valgsystemer (til holdundervisningen i uge 9 v/ Peter Nedergaard)
1 Peter Mair ”Partisystemer” 1. november Disposition Typer af partisystemer Partisystemers struktur Forholdet mellem partisystem og afstemninger.
1 New Right September Hvordan skabes politik Supply side – fokus på staten som bestemmende aktør Demand side – fokus på grupper som bestemmende.
1 Lijphart Præsidentskab vs. parlamentarisme 8. november 2005.
Katz/Mair – Kartel parti
Demokratiteori I 21. September a. Kriterier for en demokratisk proces Udgangspunkt for kriterier for en demokratisk politisk beslutningsproces:
Opslagsfelter (Access, del 6). RHS – Informationsteknologi 2 Udgangspunkt Vi er ofte i den situation, at valg af en type for et felt ikke begrænser vores.
Etnisk konsulent Produktionsskolerne i Danmark Tværkulturelt seminar.
Friluftsrådet – mere natur – mere friluftsliv Velkommen til Fællesmøde den 29. oktober
EU’s demokrati – hvem bestemmer? Gammel Hellerup Gymnasium 16. Januar 2014 Rasmus Nørlem Sørensen Oplysningsforbundet DEO.
Kapitel 5 Folketing og vælgere. Krav Støtte OMGIVELSER: Økonomisk udvikling Globalisering Økologiske systemer Migrationer Politiske partier FOLKE- TINGET.
Opsummering af statsteorier 11. Oktober 2005
Dansk kvalitetsmodel på det sociale område.
Trivselsundersøgelse og ledelsesevaluering Anæstesiologisk Afdeling Flere ledere
Sted og dato (Indsæt --> Diasnummer) Dias 1 NYE MAGTHAVERE – NYE UDFORDRINGER ”Læring i et Nyt Europa” Tirsdag d. 4 november 2014 Post.doc Julie Hassing.
Uddrag af politiske principprogrammer
▪ Dansk kvalitetsmodel på det sociale område Forberedende møder august 2008.
1 Borgerpanelet i Silkeborg Kommune.
SAMFNU Demokrati og menneskerettigheder 1.Demokratidefinitioner 2.Fordele og ulemper ved direkte og repræsentativt demokrati 3.Kriterier for demokrati.
8. maj Folkeskolens nationale tests Karl-Åge Andreasen 2.
Ministry of Environment and Energy, Denmark The National Environmental Research Institute Problemer ved værdisætning af pesticidanvendelsens natureffekter.
Globaliseringsredegørelsen 24.mar. 14 Figurer fra Danmark tiltrækker for få udenlandske investeringer i Sådan ligger landet
Politik i teori og praksis 1
Professor, dr. jur. Mette Hartlev
Bundesrepublik Deutschland
Social kapital som internationalt konkurrenceparameter – den danske model på virksomhedsplan FAOS-seminar 19. maj 2008 FAOS Sociologisk Institut Københavns.
Danmark i EU og EU’s fremtid
Introduktion til Den Kolde Krig
Opslagsfelter (Access, del 6). RHS – Informationsteknologi – Udgangspunkt Vi er ofte i den situation, at valg af en type for et felt ikke begrænser.
10.mar. 15 Udvikling i løn, priser og konkurrenceevne Dansk Industri.
Økonometri 1: Specifikation og dataproblemer1 Økonometri 1 Specifikation, og dataproblemer 9. november 2004.
Økonometri 1: Specifikation og dataproblemer1 Økonometri 1 Specifikation og dataproblemer 2. november 2004.
Økonometri 1: Dummy variable1 Økonometri 1 Dummy variable 24. marts 2003.
Økonometri 1: F151 Økonometri 1 Specifikation og dataproblemer 10. november 2006.
Hvem skal have magten og hvor meget skal den være spredt?  Danmark og de andre  Styreformer  Problemer i udvalgsstyret  Reformer i andre lande  Strukturkommisionen.
Samband íslenskra sveitarfélaga NORDISK NETVÆRKSMØDE OSLO MAJ 2015 Anna G. Björnsdóttir Magnús Karel Hannesson Islands kommuneforbund Samband íslenskra.
Politiske partier Jan Christiansen Sosufyn
Lov ” med lov skal land bygges” Jan Christiansen Sosu Fyn.
Folketinget JAN CHRISTIANSEN SOSU FYN. Folketinget og opbygning – De politiske partier i Folketinget er opbygget på forskellige måder.
Kvalitative og kvantitative undersøgelser
Hvorfor er valgsystemer interessante. De påvirker bl. a
AS uge 17/2017 Parlamentarisme og vælgeradfærd v/ Peter Nedergaard
Energierhvervsanalyse
Europa-Parlamentet – folkets stemme
Præsentationens transcript:

Hvorfor er valgsystemer interessante. De påvirker bl. a Hvorfor er valgsystemer interessante? De påvirker bl.a. *Hvilke valgmuligheder vælgerne har *Incitamenterne til at stemme *Om vælgerne kan stemme oprigtigt eller skal stemme strategisk *Om der er en retfærdig fordeling af mandaterne *Hvordan minoriteterne er repræsenteret *Hvor mange partier, der er i partisystemet *De enkelte partiers enhed (interne disciplin) *Konkurrencen og samarbejdet mellem partierne *Regeringsdannelsen og regeringsstabiliteten

Valgsystemer

Valg: Hvornår og til hvad? Til hvilke institutioner? Nationalt: Parlament, præsident, evt. andre offentlige embeder (politi, retsvæsen) Subnationalt: Region, kommuner, provinser Europæisk: Europa-Parlamentet Ikke-institutionelle valg: Folkeafstemning Om ”store” spørgsmål (fx grundlovsændringer) eller i ”tvær-politiske” sager (EU, moralspørgsmål) Hvornår? Faste intervaller (fx Norge, Sverige, Schweiz) og typisk i præsidentielle systemer Maksimumperioder, men ikke minimumperioder - Normen: Regeringen har prærogativ og dermed opstår strategiske hensyn m.h.t. timing og valg

Adgang til stemmesedlen Hvilke partier partier/kandidater har ”ret” til at opstille? Hvilke krav skal opfyldes: Repræsentation i folkevalgt forsamling Underskrifter Afgift eller depositum Sekundære krav Hvordan, hvornår… Lande med særligt høje krav: Japan, USA.

Krav for at kunne deltage i valgene I demokratisk lande kan man ikke uden videre stille op til valgene Der kan være krav om, at et vist antal underskrifter – se næste figur (USA: ca. 1,1, mill.) Der kan også være krav om et ”opstillingsgebyr” – se næstfølgende figur for priserne for at stille op i alle kredse

Deltagelsen ved valg Der er generelt tale om en faldende tendens, men der er stor variation mellem landene Er det et problem, hvis ikke alle deltager? - demokratisk er et repræsentativt fremmøde afgørende for valget - er der også en ”indre værdi” af fremmødet? To ”direkte” faktorer af betydning for fremmødet: 1) Obligatorisk deltagelse - hvad taler for og imod? 2) ”Omkostninger” ved deltagelse - registrering og praktisk adgang til stemmeafgivning

Hvem stemmer? Almindelig stemmeret for mænd fra 1. verdenskrig og for kvinder fra anden verdenskrig. Normalt 18-års valgret. Nu har enkelte lande (Østrig) og (tyske) delstater 16 år. I Europa udarbejdes valglister over stemmeberettigede af myndighederne i modsætning til i USA, hvor man skal registrere sig selv. Stemmeprocenterne normalt på 70-85 % i Europa. Tvungen stemmeafgivning i visse lande (så 90 %).

Hvad betyder noget for fremmødet? Politisk kultur - har nogle befolkninger en mere deltagende kultur end andre Er valget til en vigtig politisk institution – kommune, parlament, Europa-Parlament… Frekvens af valgene: - fx lav valgdeltagelse i Schweiz Konkurrence og afgørende valg - information og interesse kan motivere til fremmøde (opfattelse af, at det har betydning) - påvirker partiernes incitament til at mobilisere vælgerne Valgsystemets betydning for deltagelse – kommer senere

Tre karakteristika ved valgsystemet 1) Valgsystemets størrelse - antal valgkredse og mandater i hver - et eller flere kreds-niveauer 2) Formel fordeling af mandater - flertal, kvote eller divisor-metode – ofte en kombination på forskellige trin (jf. det danske valgsystem) 3) Stemmesedlens struktur - en eller flere stemmer, åben/ lukket, prioritering mv.

Duvergers lov/hypotese Duvergers lov: Flertalsvalg fører til topartisystemer. Duvergers hypotese: Forholdstalsvalg fører til flerpartisystemer. Duvergers lov og hypotese holder m.h.t. det brede budskab: Vælgernes frihed til at vælge mellem partier bliver begrænset af valginstitutioner, og Duverger har en teori om institutionelle begrænsninger m.h.t. valg- og partisystemer. Disse institutionelle begrænsninger er både af mekanisk (direkte) og psykologisk (undgå stemmespild) karakter. Men der er tale om begrænsninger, som ikke udelukker undtagelser (Grækenland, Spanien – forholdstalsvalg, men topartisystemer og Canada og Indien - flertalsvalg, men flerpartisystemer).

Maurice Duverger

Flertalssystemer - baggrund Dominerende valgsystem i hele 1800-tallet. I rendyrket form i dag i Europa: kun Storbritannien og Frankrig. Simpelt system: landet inddeles i valgkredse, der hver vælger én og kun én repræsentant til parlamentet. ”Først over gærdet”.

Flertalssystemer - fortsat Det enkle flertalssystem (plurality) 1) Valgkredse: ét mandat i hver kreds 2) Formel: flertal (ikke absolut) 3) Stemmesedlens struktur: ét valg Andre flertalssystemer - alternative vote: Australien - stemmeseddel: prioriteret To afstemningsrunder - Frankrig: Hvis der ikke er absolut flertal i første runde - tærskel for at komme fra første til anden runde: parlamentsvalg: 12,5 %. Præsident: top to.

Flertalssystemets fordele og ulemper 1) Reducerer antal partier: elektorale vs. parlamentære - Den psykologiske vs. den mekaniske effekt: incitamenter til strategisk adfærd hos politikere og vælgere 2) Retfærdighed i fordelingen - Disproportionalitet i stemme/pladsfordeling - Eksklusion af minoriteter (ikke repræsentativ) 3) Repræsentation: handlekraft og ansvarlighed - Peger mod enkelt-parti regeringer (stabilitet, funktion) - Øger ansvarlighed hos partierne (stemmes ind eller ud) - Bedre repræsentation af enkelte kredse (parti vs. kandidat)

Forholdstalsvalgsystemer - baggrund Baggrunden var utilfredshed med konsekvenserne af flertalsvalg i enkeltmandskredse – bl.a. for visse politiske nøglepartier. Førte til, at flere og flere lande gik over til en form for proportional repræsentation i slutningen af 1800-tallet og begyndelsen af 1900-tallet. Skyldtes bl.a. udvidelsen af valgretten, som truede konservative og liberale partier i en række lande.

Forholdstalsvalg – modeller - fortsat 1) anvendt formel til fordeling af mandater: d’Hondts metode (fordel for store partier), Sainte-Laguë, modificeret Sainte- Laguë (lille fordel for store partier). 2) distriktsstørrelsen: store distrikter giver størst proportionalitet (Holland fx én stor valgkreds). System med tillægsmandater retter op på proportionaliteten (Danmark 20 %, Norge 11 % af alle mandater er tillægsmandater). 3) blandingssystemerne (bl.a. Tyskland): man kan vælges direkte via direkte valg i valgkredsen eller via valget på nationalt plan, hvor en række ”nationale” mandater skal sikre proportionalitet (to stemmesedler: en til valgkredskryds og en til partilistekryds). 4) spærregrænser: modellen er normalt, at partierne skal have 2 til 5 % af stemmerne på nationalt plan (enkelte tilfælde på valgkredsplan). Eller de skal mindste vinde et kredsmandat p.g.a. regional styrke.

Første- og andenstemme i Tyskland

D’Hondt metoden – kredsmandater i danske storkredse

Modificeret Sainte-Laguë metoden – 40 tillægsmandater

Hare kvote metoden – overordnede mandatfordeling mellem partierne

Forholdstalsvalgliste: Åben eller lukket? Hvad betyder en åben liste? - Vælgerne bestemmer, hvem der bliver valgt ind - Kandidater fra samme parti bliver konkurrenter Hvad betyder en lukket liste? - Partierne bestemmer, hvem der bliver valgt ind Mellem-varianter: graden af ”åbenhed” - Hvad betyder det for partierne? - Magtfordeling i partiet - Partidisciplinen (enhedsaktør?)

Forholdstalssystemer – fordele og ulemper - Afspejling af borgernes præferencer - Oprigtige præferencer - Nemt at finde et parti, der passer - Nemt for nye partier at komme ind, dvs. fleksibelt over tid - Repræsentation af minoriteter Ulemper: - Problemer med fragmentering - Evt. manglende identificerbarhed af regering/opposition - Evt. manglende sammenhæng mellem valg og regering - Evt. mindre handlekraftigt og stabilt

Opsamling Flertalsvalgsystemer - Fremmer klare vindere, reducerer fragmentering - Faciliterer ”ansvarlighed” (synlighed) - Inducerer konkurrence om midten Men - Høje barrierer for s.v. a. repræsentation (monopoler/ eksklusion) Forholdstalsvalgsystemer - Tillader ”oprigtighed” i valg og stimulerer vælgermobilisering - Faciliterer repræsentation af alle synspunkter (afspejling) - Gør nye partiers indtræden lettere - Vanskeligere at identificere ansvarlige og konsekvenser af valg - Tillader ideologisk polarisering