Inklusion Noget der sidder mellem ørerne. Alt er en del af noget større Inklusion er et fælles ansvar – ikke kun noget lærere og pædagoger skal beskæftige.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Hvorfor denne opgave Fordi erfaring og forskning viser, hvad der duer
Advertisements

Danehofskolens værdigrundlag
Hjerterum og opsøgende funktion
Lederkonference Holdbar ledelse – i pædagogisk praksis
Set i forældreperspektiv
Forældremøde Lærkebo. Mariagerfjord Kommune.
Hvis inklusion er lig retten til deltagelse som forudsætning for udvikling og læring er inklusion principielt grænseløs.
V ELKOMMEN TIL FÆLLES P- AFTEN I G L. B RABRAND DAGTILBUD Fællesskab skaber vi sammen Mangfoldigt fællesskab.
Agi Csonka, direktør Danmarks Evalueringsinstitut
Inklusion – et fælles anliggende Daugaard
Nye krav og besparelser – hvordan sikrer vi kvaliteten v/ Dorte Bloch
Pædagoguddannelsen Professionsbachelor 3½ år Teori – praksis
Buskelundskolens børnehave Fokus for år
Center for Videnbaseret Pædagogisk Praksis Grænseløs viden – netværksdannelser Ole Hansen, UCN.
Fra integration til inklusion
Indledning I forbindelse med den pædagogiske indsats for at skabe øget sammenhæng i overgangen fra SFO til klub, er der udarbejdet en overgangsmappe med.
Forældremøde X årgang.
Tofthøjskolen nu og i fremtiden Skoleplanarbejde 2011.
Fælles bestyrelsesmøde Ødis skole
Inklusion i Børneinstitution Højme
Hvad render vi rundt og laver?
Del projekt i Inklusionsprojektet Aktivitetscenter Kernen Projektet er gennemført i samarbejde mellem: Helene Hansen (pædagog) Kernen Jeanette Sanderhoff.
Program Velkomst og intro! Opdeling i arbejdsgrupper.
Psykoedukation for patienter med bipolar affektiv sindslidelse
Inklusion i folkeskolen: Vision og byggesten
Sammenhæng: Reduktion af det daglige energiforbrug. Energiforbruget i den enkelte kontraktstyrede enhed skal nedbringes med 2% om året. Mål: Aktiviteter.
Velkommen til SKJOLDHØJ FORSAMLINGSHUS. Historien om Mahmoud Hvordan var det engang……
- Hvad kan I forvente som forældre?
Konference om styring af specialundervisning og inklusion, 4. oktober 2010.
Vor børn skal trives og det kan vi forældre være med til at styrke Formålet er at skabe et kontinuerligt og fremadrettet skole/hjem samarbejde der sikrer.
Opdagende skriftsprog i et inklusionsperspektiv
Skolens fællesskab er for alle. Hvordan arbejder vi i DH med inklusionsbegrebet ? Et paradigmeskift: Fra de gode viljer til rettigheder Fra parallelle.
Forældremøde august Skoleområdets oplæg – Trørødskolens indskolingsplan.
Udviklingsprojekt - Drømmeskole Skoleår 2011/2012 og 2012/2013 En fælles rejse.
Nye strukturer i ledelse: Pædagogisk ledelse som holdsport Ungdomsringen 25. oktober 2012.
Den gode vuggestue - om pædagogisk arbejde med små børn
Pædagogfagets kernefaglighed
Guldet i nabolaget – om læring og fællesskab i lokalsamfundet Børne- og Kulturchefforeningen.
Fællesskab og relAtioner i fdf
Nærvær og engagement som brændstof for læring - og hvordan Kulturtjenesten medvirker til at skabe kvalitet og udvikling.
Relationskompetence – hvad er det?
Forældresamarbejde/fællesskaber
LÆRING, LEG & BEVÆGELSE.
Hvad ser BKF som de vigtigste indsatsområder i den nærmeste fremtid på børne- og ungekultur området? Flemming Olsen, Børne- og Kulturdirektør Herlev Kommune.
Inklusion på Skovlyskolen. Mål for inklusionsarbejdet; Udvikle inkluderende læringsmiljøer Understøtte stærke forældrefællesskaber Fastholde høj faglighed.
Den unge projektgeneration - om det lokale guld, deltagelsesstrategier og medborgerskab. KL’s kultur- og fritidskonference Kolding maj 2011 Flemming.
Inklusion – en fælles opgave Maglehøjskolen
Ledelse af inkluderende læringsmiljøer Nyborg Strand 8. juni 2012
- en del af fremtidens skole Skoler fra Århusområdet og Fyn deltager i et forskningsprojekt Kreativ tænkning.
Hvilken indflydelse har forældre på elevernes trivsel og læring?
Fælles fagligt fundament ”nye briller i det pædagogiske arbejde
Inklusion – også et forældreanliggende
Velkommen til Regnbuen Her finder du kort fortalt lidt om institutionen.
Det pædagogisk upåagtede og dets inklusionsmuligheder
Kompetenceudvikling og Teamsamarbejde Projekt ”Fælles Værdier – Fælles Fodslaw” - når vejen dertil er gennem vores pædagogiske praksis.
Relations kompetencer
”Inklusion er en vedvarende proces, der handler om at skabe åbne og udviklingsorienterede miljøer, hvor alle børn og unge oplever sig som aktive deltagere.
Gesten Børnecenter Velkommen i skole 2015.
BUPL’s syn på små og store institutioner
1 Faglige udfordringer og kommende initiativer på dagtilbudsområdet Ny Dagtilbudslov Læring, udvikling, omsorg og dannelse Pædagogiske læreplaner Krav.
1 Hvem deltager i Program for læringsledelse ?. 2 Deltagende kommuner med dagtilbud Billund Fredericia Hedensted Kolding Nordfyn Svendborg.
Sanne Lorentzen NLS Ledertræf, Island september 2012.
Strategi for inklusion x. Hvorfor en inklusionsstrategi? For at: Binde inklusionsarbejdet sammen på tværs af dagtilbud, skole, fritidstilbud og det specialiserede.
Inklusion i Åkanden Pædagogisk grundlag Åkandens pædagogik tager udgangspunkt i den anerkendende tilgang. Anerkendelse er en ligeværdig relation mellem.
Børnene kommer til tiden og har det nødvendige udstyr med
Robuste børn Skæring dagtilbud.
Den pædagogiske læreplan
Fokus på kerneopgaven Kom godt i gang…. Til proceslederen:
Vision Børn og unge oplever glæden ved at deltage i fællesskaber   Værdigrundlag Fællesskaber er en styrke – Forskellighed er et potentiale Målsætning.
Barnesyn og børneperspektiv
Præsentationens transcript:

Inklusion Noget der sidder mellem ørerne

Alt er en del af noget større Inklusion er et fælles ansvar – ikke kun noget lærere og pædagoger skal beskæftige sig med Også forældreopgave – forældre er medvirkende til inklusion ( og dermed også eksklusion) Børn skal også være inkluderende – vi voksne skal vise dem hvordan! Passe på ikke at skabe modsætninger Individ kontra fællesskab – fokus skal ligge på det sidste

Fokuspunkter Alt er en del af noget større Fokus på udviklende fællesskaber Fokus på læringsmiljøer Fjendebilleder, dem og os! Så er dialogen gået i stå

Inklusion - hvad skal der til? Fysisk tilstedeværelse Interaktion Gensidig berigelse Timeout, aldrig en løsning – kan ikke stå alene Noget der sker mellem mennesker -Relationer Ikke kun være en del af et fællesskab – også berige og være til gavn

Ensliggørelse –Nej tak! Forskellighed er en læringsbetingelse

Inklusion i Landsbyordningen Inklusion handler om holdninger Vi benytter en systematisk metode LP = læringsmiljø og pædagogisk analyse Det giver : Fælles sprog, fælles samarbejdsflader LP uddannelse Skole og Dagtilbud

Kernen Inklusion: Det, at kunne rumme sig selv i mødet med andre