Punkterne 15, 16 og 17 Status på cykelsuperstierne
Cykelsuperstier koncept som Hvad er en Cykelsupersti? –en cykelsti, som specielt retter sig mod cykelpendlernes behov –samme høje standard hele vejen fra A til B Målsætning –Udvikle et sammenhængende net af cykelpendlerruter i høj kvalitet. –30 % flere cykelpendlere for hele hovedstadsregionen på ruter over 5 km sammenlignet med i dag. 2
Cykelsuperstier koncept Fire kvalitetsmål: 1.tilgængelighed 2.fremkommelighed 3.komfort 4.sikkerhed og tryghed Kommunerne: helhedsbetragtning (antal cyklister, øvrige trafikanter, byrum, økonomi, m.v.) By- og landkoncept: Der er forskellige krav til, hvordan Cykelsuperstierne udformes i eksempelvis Ballerup og i det indre København. Frederikssundsruten bliver den første Cykelsupersti i Regionen, der anlægges efter landkonceptet. 3
Cykelsuperstier – status efterår –21 kommuner plus Region Hovedstaden –Planlagt netværk med 28 ruter - total 500 km –Realiseret: Alberstlundrute (april 2012) og Farumrute (april 2013) –Kommende 9 ruter ( ): Farumrutens forlængelse, Allerød-, Frederikssunds-, Helsingør-, Indre Ring-, Ishøj-, Københavner-, Ring- 4- og Værløseruten
Tre Cykelsuperstier i Ballerup 5 Tørveslettestien (1. etape af Frederikssundsruten C97 ) Ring-4 ruten C84 Statsveje Værløseruten C82 Frederikssundsruten C97 Ring-4 ruten C84
Cykelsuperstier – tilsagn og koordinering –Vejdirektoratet har givet tilsagn om medfinansiering til anlæg af 9 ruter i 15 kommuner (sommer 2013) –Acceptbreve – hver kommune skal underskrive senest d. 1. november 2013 –Samarbejdsaftaler – kommunerne skal samlet for hver rute underskrive senest d. 1. november –Underskriftsceremoni - Ballerups borgmester inviterer de andre cykelsupersti borgmestre til en underskriftsceremoni d. 30. oktober. Ved eventen i Ballerup Superarenaen bliver aftalerne underskrevet og overrækkes til Vejdirektoratet. Formålet er at markere at kommunerne står sammen om cykelsuperstierne. 6
Cykelsuperstier – potentiale for Ballerup –Cykelsuperstierne i Ballerup Kommune understøtter kommunens arbejde med at: –Forbedre forholdene for nye og eksisterende cyklister –Forbedre borgernes sundhed og velvære –Forbedre pendlerforholdene og mindske trængsel –Knække CO 2 -kurven på transportområdet 7
Cykelsuperstier – samfundsøkonomisk potentiale –Cykelsuperstierne giver store samfundsøkonomiske gevinster og er med til at reducere trængsel, klimapåvirkning og luftforurening. –Samfundsøkonomisk analyse: samfundsøkonomisk rentabelt og intern rente på 19 pct., hvilket ligger over de 5 pct., der normalt kræves af Finansministeriet for investeringer i infrastrukturprojekter. –To store poster dominerer gevinsterne: –Sundhedsgevinsterne er 2,30 kr. pr. km –Gevinsten for (eksisterende) cyklister: spare 2 minutter på en 7,4 km lang tur 8
9