Kørselsafgifter i København - Samfundsøkonomisk metode og resultater Uffe Nielsen, Seniorøkonom, Institut for Miljøvurdering, Otto Anker Nielsen, Professor,

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Skal forbrugernes adfærd eller luftfartens regulering ændres? Jacob Sørensen, NOAH Bæredygtighed DGI-byen, 23. november 2011.
Advertisements

Indvandrere og efterkommere i grundskolen Niels Egelund, professor, dr
Resultatopgørelsen – grundlæggende begreber
Uddannelsesaktivering - Hvad ved vi?
Oplæg til BRK: Udligningsreform og overvejelser vedr. anvendelser af CRT’s data og modeller Bjarne Madsen.
Økonomiske styringsmidler i forhold til regulering af landbrugets tab af fosfor og kvælstof Konference om slutevaluering af Vandmiljøplan II og det faglige.
Fremtidig finansiering af foderstofkontrol Henrik Nielsen & Lis Marianne Hansen PLANTEDIREKTORATET.
Budgetgrundlag i planteavlen
Infrastruktur om gasstationer - Partnerskab mellem Fredericia kommune, Tide busser og Bionaturgas Danmark.
BIM-baseret planlægning
Samlet udbud - Hvad er det?
de sundhedsøkonomiske perspektiver
Erhvervslivets gevinster ved forbedring af infrastrukturen
mulige reformstrategier
Byggeriets Evaluerings Center
Debatmøde Århus, 20. februar 2006 Thomas Krag Mobility Advice Cykeltrafik – økonomi og baggrund.
Danmark som produktionsland Direktør Tine Roed 28.maj 13 En registreringsafgift i tiden Direktør Tine Roed.
Skattereformen Baggrunden for skattereformen. Den demografiske udvikling (færre personer i den arbejdsdygtige alder) Globaliseringen (større international.
BackIIBasic En undervisningscase i entrepreneurship
Temadag om takstberegning Herning
Stiliseret cost-benefit som ”evalueringsmetode” Rasmus Højbjerg Jacobsen CEBR Copenhagen Business School.
En national godstrafikmodel – klarlæggelse af behov Mogens Fosgerau.
Jeppe Rich Center for Trafik og Transport AUC 2006 | | Analyse af vejafgifter for lastbiler og afledte regionale effekter - Implementering af.
1 Middelfart Kommune Synsvinkler i forhold til den sociale udligning.
Aktivitetsbaseret Omkostningsstyring
DEKS brugermøde Den nationale database for parallelanalyse mellem almen praksis og laboratorier knyttet til regionernes laboratoriemedicinske.
© Copyright CTT 2007 Center for Trafik og Transport Opgørelse af regularitet på jernbaner | 27. august 2007 | Opgørelse af regularitet på jernbaner Alex.
Selengødskning Bent T. Christensen & Peter Sørensen DJF
© Copyright CTT 2006 Center for Trafik og Transport Simulering af passagerforsinkelser på jernbaner | Trafikdage 2006 | Simulering af passagerforsinkelser.
København, den 1. maj 2006 Konverterings- gevinster og tillægsbelåning 2005 Seniorkonsulent Simon Bjerremann Jensen.
MMP 21 Model og Metode til Programudvikling – MMP 2 Modellering og simulering af Posthus – 2: Ekspedienten Pointer operationer Disken, oprettelse af objekter.
Europæiske udstødningsnormer for motorkøretøjer
En ny strategi for transportforskning Workshop - Trafikdage i Aalborg 28. august 2006.
© Copyright CTT 2006 Center for Trafik og Transport Trafikdage Aalborg Universitet | Tirsdag 29. august 2006 | Undersøgelse af stationsoplande Bedre adgangsveje.
© 2003 Center for Trafik og Transport Sten Hansen | Trafikdage Aalborg 2003 | CLG – Virtuelt center for forskning i Logistik og Godstransport1 Gods- og.
VANDMILJØPLAN II - Økonomisk slutevaluering
Støjreducerende asfalt, international status Seniorforsker Hans Bendtsen Vejdirektoratet Vejteknisk Institut Trafikdage på AUC august 2006.
Trafikdage på Aalborg Universitet 28. august 2006 Velfærdsgevinster ved differentiering af kørselsafgifter for lastbiler Ole Kveiborg, Ninette Pilegaard.
En empirisk undersøgelse af Vurderinger af tid i trafikken
Hvad er trængslens karakter i dag? Otto Anker Nielsen, Professor
© Copyright CTT 2007 Center for Trafik og Transport Trafikdage Aalborg Universitet | 27. august 2007 | Følsomhedsanalyse af samfundsøkonomiske tidsværdier.
Udregning af UseCasePoints UCP = UUCP*TCF*EF UseCasePoint = Ujusteret Use Case Point * Tekniske Komplexitets Faktor * Miljø Mæssige Faktor.
© Copyright CTT 2006 Center for Trafik og Transport Banedanmark Trafikdage 2006 | 29. august | Kapacitetsvurdering af jernbaneinfrastruktur Alex Landex.
Trafikdage Variation i rejsetid - effekter for modellering og værdisætning Camilla Riff Brems Danmarks TransportForskning
StartSlut Beslutningsgrundlagets rolle Niels Buus Kristensen Fremtidens beslutningsgrundlag på transportområdet COWI 24. maj 2006.
Omlægning af bilafgifterne: Hvad sker hvornår?
© Copyright CTT 2006 Center for Trafik og Transport Trafikdage Aalborg Universitet | 28. august 2006 | LETBANEPROJEKT I KØBENHAVN - Ring 2½-korridoren.
Samfundsmæssige betydning af klimaændringer indenfor landbruget Brian H. Jacobsen, FOI, KU (KVL)
Hvert år dræbes 500 i trafikken og kommer alvorligt til skade Hvad er problemet? mennesker bliver dræbt eller alvorligt kvæstet de næste.
Trafikdage på Aalborg universitet 28. august 2006 Special session: Kørselsafhængige afgifter for tunge køretøjer Ole Kveiborg Danmarks Transportforskning.
Udvidelse af Århus Havn
Otto Anker Nielsen Center for Trafik og Transport Danmarks Tekniske Universitet Storbytrafik - Indledningssession ved Trafikdage på AUC | 28/03/2015 |
Dansk Landbrugsrådgivning Landscentret | Økonomi og Jura Selskabsregnskaber 1. Selskabsregnskaber - overordnet 2. Hvad kommer hvornår? 3. Bestillingsnumre.
Chris ToppingSunday, 29 March Department of Wildlife Ecology & Biodiversity, National Environmental Research Institute, Denmark Effekter ved ophør.
VMS Energi Lektion 4 9 Marts 2010 Dynamisk effektivitet og værdisætning af forbrug af samfundsressourcer over tid. (Fokus på forskellige rentebegreber.)
DJF Anvendelighed af udvasknings- modeller i forhold til kvælstofbalancer Uffe Jørgensen & Peter Sørensen Danmarks JordbrugsForskning Afdeling for Jordbrugsproduktion.
Trafikdage Kørselsafgifter i Norden Erling Hvid COWI.
Klinten, Rødvig 24. januar 2007 CEEH CEEH Analyser af helbredsmæssige og økonomiske konsekvenser af ændret adfærd omkring frugt og grønt, fysisk aktivitet.
Maskinfællesskaber i praksis
TrafikdageAnnette Christensen & Thomas Odgaard 23.aug. 16 De trafikale infrastrukturs betydning for erhvervslivet Chefkonsulent Annette Christensen, DI.
Hvorvidt påvirkes beslutninger af cost-benefit analyser? - Et dansk empirisk studium Otto Anker Nielsen, Professor.
Fleksible krav ved ændret vandløbsvedligeholdelse kan reducere omkostningerne Brian H. Jacobsen, Fødevareøkonomisk Institut Københavns Universitet IDA.
Præsentation af forretningsplan
Trafikale og miljømæssige effekter
Samspil mellem nationale, regionale modeller og kommunale modeller
Præsentation af forretningsplan
Klar til smart vækst / GATE21
Firmanavn Forretningsplan.
Præsentation af forretningsplan
Jeppe Rich Professor, Trafikmodeller Otto Anker Nielsen
Præsentationens transcript:

Kørselsafgifter i København - Samfundsøkonomisk metode og resultater Uffe Nielsen, Seniorøkonom, Institut for Miljøvurdering, Otto Anker Nielsen, Professor, Center for Trafik og Transport (CTT) Jeppe Rich, Lektor, Center for Trafik og Transport (CTT) Trafikdage 2006

Formål Overblik over fordele og og ulemper ved forskellige kørselsafgifts-systemer Indgangsvinkel Samfundsøkonomisk (nationalt) perspektiv –ikke fokus på fordelingseffekter Kortsigts-analyse –ikke fokus på afledte effekter i økonomien –dog søges langsigts-effekter skønnet Betaling skal så vidt muligt modsvare ekstern marginal omkostning

Marginal skadesomkostning (centrale estimater, by-områder, kr pr. km) LastbilVarebil, diesel Varebil, Benzin Personbil, diesel Personbil, benzin Luftforurening0,530,210,030,020,09 Klimaforandring0,100,040,060,030,02 Støj1,690,47 0,29 Uheld1,330,16 0,20 Trængsel0,700,42 0,28 Vejslid1,110,02 0,01 Samlet5,461,311,140,840,89 Kilde: Trafikministeriet 2003

Opgørelse af de samfundsøkonomiske fordele og ulemper (i ét år) Analysens tilgang

Forventede fordele og ulemper for fire afgiftsmodeller, 2005

Resultat, Km-takst modellen, 2005

Fordele og ulemper for to modeller for kørselsafgifter, 2015

Km-afgifter med tilbageførsel af provenu, 2015

Konklusion kørselsafgifter kan ikke forventes at give samfundsøkonomisk overskud på kort sigt på langt sigt kan kørselsafgifter give samfundsøkonomiske gevinster … med det rette design … og den rette anvendelse af provenuet Det kan ikke anbefales at tilbageføre hele provenuet til transportprojekter.

Forudsætningerne er vigtige Resultaterne baserer sig på en trafikmodel – ikke direkte observeret adfærd. Hvordan påvirker kørselsafgifter arbejdsmarkedet? Kan systemet designes bedre? Der er også en stor fordelingsmæssig diskussion.

IMVs og DØRs analyser Forskelle i tilgang: –IMV: Kort sigt; Detaljerede trafikale effekter –DØR: Langt sigt; Afledte effekter i økonomien Ligheder i konklusioner: –Kørselsafgifter bør ses i sammenhæng med den samlede bilbeskatning –Gevinster og omkostninger tæt balancerede – men god ide på langt sigt –Kræver grundig forberedelse – og bør derfor tages alvorligt allerede nu –Øremærkning af provenu er en dårlig ide