Interessegruppe 7: Intensiv sprogindlæring

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Vi er overbevist om at livet vil være perfekt når vi bliver gift og får et barn......og et til.... Så bliver vi frustrerede over at vores børn ikke er.
Advertisements

Forældremøde Lærkebo. Mariagerfjord Kommune.
Læsning og skrivning i børnehaveklassen
Samtaler i hverdagen & Understøttende sprogstrategier
Ved egen kraft Marte Meo En udviklingsstøttende metode
©Jenny Bohr – Til underviserne Her er valgt at vise filmen ”et liv i kaos”. Hvis kursisterne er unge, kan man vælge en anden film eks. ”det.
Samspilstema 1: SMIL Vis positive følelser – vis at du er glad for barnet Det er vigtigt for barnets tryghed,
Læringsstile og lektier
Energi- & Vandværkstedet
Afrejsebriefing 2013 Mødet med det fremmede
Lærings- og praksisfortællinger:
- gennem Marte Meo metoden
Buskelundskolens børnehave Fokus for år
BØRN GØR DET RIGTIGE HVIS DE KAN
Er mit barn klar til skolestart ?
Introduktion til Sprogpakken
Velkommen i Valhalla en præsentation af hverdagen...
Børns udvikling Af Sasja og Caroline.
Kids n’ Tweens, Leg og læring
Præsentation af Børnehaven Thorshavnsgade
Børnehaveklassen Velkommen til Hunderupskolen.
….er familiens pusterum. Muligheder og udfordringer Familiens store udfordringer:  Tid  Individualisering  Mediebombardementer  Opbrud – mange skilsmisser,
Master titel: Gill Sans 40pt (ALL CAPS) Brug under titel til: Præsentation holders navn (Gill Sans 19pt) Afdelingsnavn (Gill Sans 15pt) KØBENHAVNS KOMMUNE.
Jeg støtter barnet ved:
Måltidet – lyst og fællesskab
Der var engang en dreng ved navn Vincent Han var en dreng der altid elskede at lege og have det sjovt. Men hans land var døjet med borgerkrig. Med livet.
Zellervidenskabsteori 4. sem. F 05, Wittgenstein 1 tankeeksperiment 1. Eksperiment: Forestil dig følgende situation: du vil sige til et andet menneske.
Overgang fra børnehave til skole/fritidshjem Hyltebjerg Skole
1 Beboerkommunikation BL: Mål og Budskaber Paul R. Metelmann.
Opgaver om omsorgssvigt
SFO – mellem skole- og fritidspædagogik
Børnehaveklasserne Brædstrup Skole
Udredning af beboernes kommunikation Til brug i kommunikationsdelen i beboerens handleplan.
Øjenstyringscomputer – og hva’ så? Familieweekenden d september 2014 Center for Rett Syndrom.
Social færdighedstræning i Gruppe
Program - ICDP International Childhood Development Program
Vejlederens kommunikation
Den inkluderende skole
Videoanalyse efter VIKOM´s principper:
Videre med praksis - fremlæggelse af praksisopgave
Alsidig personlig udvikling Sociale kompetencer Sproglig udvikling Krop og bevægelse Naturen og naturfænomener Kulturelle udtryksformer og værdier x Læreplans.
INDSKRIVNINGSMØDE.
Bevægelse i hverdagen. Navn Navnesen  1,6 mio. idrætsaktive  frivillige ledere, trænere og instruktører.  foreninger er organiseret i.
Alsidig personlig udvikling Sociale kompetencer Sproglig udvikling Krop og bevægelse Naturen og naturfænomener Kulturelle udtryksformer og værdier x Læreplans.
Dialogisk læsning Fokuseret indsats.
Barndommen er fremtiden Fremtidens institutioner 2015
HANDLEPLAN PÆDAGOGISK IDRÆT Dato:
Sprogets legeplads Sprogudvikling Højtlæsning og billedbøger
Erfaringer i arbejdet med social arv, udsatte børn i en daginstitution. Præsentation af mig og institutionen.
Det autentiske Team Autentisk lederskab © Udviklings & Kompetencegivende træningsforløb For medarbejder.
Læring, kommunikation og samarbejde
Hvinningdalskolen Eidervej Silkeborg Tel.: silkeborg.dk Krop og hjerne – En sund skole.
Interessegruppe 7: Intensiv sprogindlæring
De 3 domæner. Produktionens domæne. (Forældre) Procedure-regler – beslutninger -monolog. Refleksionens domæne. (Voksen) Ligeværdighed -accept- respekt-nysgerrighed.
Anne Mette Rosendahl Rasmussen
Det robuste barn – et foredrag om opdragelse
HANDLEPLAN PÆDAGOGISK IDRÆT Dato:
AKT på Dybbøl Skolen.
Videnskabsteori og metode pkp september 2006
Præsentation af forårs-sfo
Hvilken indflydelse har forældre på elevernes trivsel og læring?
Strategisk kompetenceudvikling - konteksten
Alsidig personlig udvikling Sociale kompetencer Sproglig udvikling Krop og bevægelse Naturen og naturfænomener Kulturelle udtryksformer og værdier x Læreplans.
Inklusion for alle – Illusion eller virkelighed?
Kvalificeret selvbestemmelse i afdelinger. Dele viden Beslutte fælles mål Koordinere handling.
Børns udvikling og samspil med ”de andre” Minileder 2 kursus august 2015.
0. Kl 2016/2017.  I bh.kl skal undervisningen tilrettelægges og udføres således at eleven får kompetencer inden for:  1)Sprog  2)Matematisk opmærksomhed.
Bayley Scales of Infant and Toddler Development, 3rd ed.
5 gode argumenter for hvorfor det skal til din klub
Velkommen Pårørendekursus Livet med demens i eget hjem
Præsentationens transcript:

Interessegruppe 7: Intensiv sprogindlæring Autismekonferencen 5.-6. maj 2003 Interessegruppe 45 ABA i praksis Linda Lundgaard Andersen Cecilia Brynskov www.ABA-forum.dk

Hvad er det særlige ved ABA? Interessegruppe 7: Intensiv sprogindlæring Autismekonferencen 5.-6. maj 2003 Hvad er det særlige ved ABA? www.ABA-forum.dk

Hvad er det særlige ved ABA? Autismeforståelse – individualitet • Læringsforståelse • Intensitet • Integration i typiske børnemiljøer: børnehave eller skole • Kvalitetssikring: supervision, team-organisering og dataregistrering • Forældre som samarbejdspartnere ABA / Interessegruppe 45 / Odense 2004

Trinvis læring Opsplitning – succes Forstærkning og belønning Prompting Genralisering ABA / Interessegruppe 45 / Odense 2004

Trinløs integration 1:1-træning Omvendt integration Integration ABA / Interessegruppe 45 / Odense 2004

Træningsområder 1 Øjenkontakt, imitation og fælles opmærksomhed Koncentration og opmærksomhed Diskrimination – matching og sortering Sprog og kommunikation Leg og samspil Socialitet Følelser og sanser ABA / Interessegruppe 45 / Odense 2004

Træningsområder 2 Kreative færdigheder Motorik Selvhjælpsfærdigheder Søvn og spisevaner Skolefærdigheder Fritidsinteresser Begrænsning af uhensigtsmæssig adfærd ABA / Interessegruppe 45 / Odense 2004

At lære at forstå en historie Formål At lære Rud at forstå større sætninger og at handle på flere små sætninger. Styrke hans hukommelse ved at skulle huske historien et øjeblik inden handling Sikre hans forståelse gennem at bede om udpegning på spørgsmål. ABA / Interessegruppe 45 / Odense 2004

At lære at forstå en historie Metode Trinvis læring 1:1-træning Receptiv udpegning af billeder Promptning Positiv forstærkning ABA / Interessegruppe 45 / Odense 2004

Ruds forudsætninger før træningsområdet begyndes ABA træning i knapt to år intet ekspressivt sprog stor impressiv sprogforståelse kommunikerer med PECS, gesti og lyde arbejder med alternativt Læse- og Skriveprogram trænet koncentrationstræning, grov-og finmotorisk imitation, receptiv udpegning af hverdagens områder og andre kategorier, verbal imitation, leg og legekæder ABA / Interessegruppe 45 / Odense 2004

Træning trin-for-trin trin tempotræning og hukommelsestræning i receptiv udpegning sensommer 2003 trin receptiv udpegning af ca 50 verber sommer 2003 trin omvending af udpegning af verber: træner viser en handling Rud udpeger rigtigt billede ca 25 verber september 2003 ABA / Interessegruppe 45 / Odense 2004

Træning trin-for-trin trin receptiv udpegning af naturlige billeder med handlinger udført af mand, kvinde, dreng og pige = verber. ’Pigen drikker. Hvad gør pigen?’ ca. 40 verber efteråret 2003 trin receptiv udpegning af steder - Hvor….? : ’Pigen drikker i køkkenet. Hvor drikker pigen?’ ca. 15 billeder efteråret 2003 ABA / Interessegruppe 45 / Odense 2004

Træning trin-for-trin trin: receptiv udpegning af personer og steder - Hvem …? Pigen drikker i køkkenet. Hvem drikker i køkkenet? Foråret 2004 trin: receptiv udpegninger af kombinationer af Hvem og Hvor…? Pigen drikker i køkkenet. Hvem drikker i køkkenet? Hvor drikker pigen? Foråret 2004 ABA / Interessegruppe 45 / Odense 2004

Eksempel: Verber ABA / Interessegruppe 45 / Odense 2004

Eksempel: Hvor ABA / Interessegruppe 45 / Odense 2004

Samlet oversigt over trin tempo- og hukommelsestræning receptiv udpegning af verber omvending af udpegning af verber udpegning af naturlige billeder af verber udpegning af steder – Hvor…? udpegning af personer – Hvem…? udpegning af kombination Hvem – Hvor..? ABA / Interessegruppe 45 / Odense 2004

David (3;10) Grovmotorisk imitation med voksen Grovmotorisk imitation med andet barn ABA / Interessegruppe 45 / Odense 2004

David (6;7) Refleksive verber – det refleksive pronomen Baseline: ”Vasker mig/dig/sig/os/jer” UDEN anvendelse af det refleksive pronomen Mestret: ”vasker mig/dig/sig” MED anvendelse af det refleksive pronomen ABA / Interessegruppe 45 / Odense 2004

David (6;10) Rap-sang Baseline, verbal imitation Under indlæring ABA / Interessegruppe 45 / Odense 2004

David (6;5) Rundbold Baseline: rollerne Mestret: vurdering af, om man kan løbe på bolden. ABA / Interessegruppe 45 / Odense 2004

Information ABA-forum www.abaforum.dk ABA-foreningen www.abaforening.dk Ny pjece og folder i foyeren Kurser København (Videnscenter) Norge (Glenne) Uddannelse CVU Storkøbenhavn, diplom Karolinska, fjernstudie Univ. of Wales, Master www.abaforum.dk/kurser

Købes hos Videnscenter for Autisme Ny pjece om ABA Købes hos Videnscenter for Autisme Pris: 50 kr.

Information ABA-forum www.abaforum.dk ABA-foreningen www.abaforening.dk Ny pjece og folder i foyeren Kurser København (Videnscenter) Norge (Glenne) Uddannelse CVU Storkøbenhavn, diplom Karolinska, fjernstudie Univ. of Wales, Master www.abaforum.dk/kurser