Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Interessegruppe 7: Intensiv sprogindlæring

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Interessegruppe 7: Intensiv sprogindlæring"— Præsentationens transcript:

1 Interessegruppe 7: Intensiv sprogindlæring
Autismekonferencen maj 2003 Temagruppe D ABA En introduktion Linda Lundgaard Andersen Cecilia Brynskov

2 De pædagogiske teknikker

3 De pædagogiske teknikker
Trinvis læring Trinløs integration Træningsområder Eksempler på træning ABA / Temagruppe D / Odense 2004

4 Trinvis læring Opsplitning – succes Forstærkning og belønning
De pædagogiske teknikker Opsplitning – succes Forstærkning og belønning Prompting Generalisering ABA / Temagruppe D / Odense 2004

5 Trinløs integration 1:1-træning Omvendt integration Integration
De pædagogiske teknikker 1:1-træning Omvendt integration Integration ABA / Temagruppe D / Odense 2004

6 Træningsområder 1 Øjenkontakt, imitation og fælles opmærksomhed
De pædagogiske teknikker Øjenkontakt, imitation og fælles opmærksomhed Koncentration og opmærksomhed Diskrimination – matching og sortering Sprog og kommunikation Leg og samspil Socialitet Følelser og sanser ABA / Temagruppe D / Odense 2004

7 Træningsområder 2 Kreative færdigheder Motorik Selvhjælpsfærdigheder
De pædagogiske teknikker Kreative færdigheder Motorik Selvhjælpsfærdigheder Søvn og spisevaner Skolefærdigheder Fritidsinteresser Begrænsning af uhensigtsmæssig adfærd ABA / Temagruppe D / Odense 2004

8 Eksempler 1 Rud (alder) Receptiv udpegning og finalemix Betty (alder)
De pædagogiske teknikker Rud (alder) Receptiv udpegning og finalemix Betty (alder) Tidlig verbal imitation ABA / Temagruppe D / Odense 2004

9 Eksempler 2 David (3;10) Butiksleg De pædagogiske teknikker
introduktion af legen (baseline) mestret, fremvisning på team-møde generalisering, med andet barn generalisering, rolleskift, med voksen generalisering, rolleskift, med andet barn ABA / Temagruppe D / Odense 2004

10 Eksempler 3 Emil (7;5) Integration, skrivning på klassen Emil (8;5)
De pædagogiske teknikker Emil (7;5) Integration, skrivning på klassen Emil (8;5) Generalisering, læsetræning med andet barn på fællesarealet David (6;6) Theory of mind ABA / Temagruppe D / Odense 2004

11 Hvad er det særlige ved ABA?

12 Hvad er det særlige ved ABA?
Autismeforståelse – individualitet • Læringsforståelse • Intensitet • Integration i typiske børnemiljøer: børnehave eller skole • Kvalitetssikring: supervision, team-organisering og dataregistrering • Forældre som samarbejdspartnere ABA / Temagruppe D / Odense 2004

13 Autisme-forståelsen Ikke et centralt deficit
Hvad er det særlige ved ABA? Ikke et centralt deficit Mange funktionshæmninger – den funktionelle analyse Fokus på adfærd – ikke på autisme Autisme kan være produkt af flere problemkomplekser Individualitet ABA / Temagruppe D / Odense 2004

14 Lærings-forståelsen 1 Læring er ændring af adfærd
Hvad er det særlige ved ABA? Læring er ændring af adfærd Læring kan observeres og måles Mikro-blikket på adfærd ABA / Temagruppe D / Odense 2004

15 Lærings-forståelsen 2 Børn med autisme kan og skal lære at lære
Hvad er det særlige ved ABA? Børn med autisme kan og skal lære at lære Lærer i mindre grad ved imitation Lærer i mindre grad i grupper og naturlige situationer Lærer i mindre grad gennem leg Lærer i mindre grad automatisk ABA / Temagruppe D / Odense 2004

16 Lærings-forståelsen 3 Hvad er det særlige ved ABA? ’Læringsmotoren’ skal hjælpes i gang gennem etablering af et intensivt ydre læringsmiljø En svag indre motivation forstærkes gennem ydre tilrettelagte rammer ABA / Temagruppe D / Odense 2004

17 Intensitet 30 timer i daginstitution/skole 10 timer i hjemmet
Hvad er det særlige ved ABA? 30 timer i daginstitution/skole 10 timer i hjemmet 1:1-forholdet mellem voksen og barn ABA / Temagruppe D / Odense 2004

18 Integration Internationale konventioner
Hvad er det særlige ved ABA? Internationale konventioner Menneskesyn – etiske prioriteringer Udfordring i stedet for beskyttelse Lære at klare sig i normale miljøer Nødvendigheden af gode rollemodeller Typiske legekammerater Forskning i udviklingen hos børn med autisme ABA / Temagruppe D / Odense 2004

19 Citat: Integration Hvad er det særlige ved ABA? »Min søn har for nylig været med på SFOens sommerlejr. Det var første gang i hele hans liv, at han var væk fra ’moar’ i mere end et døgn, og det var ikke let for mig. Det er virkelig noget, jeg skal lære, at han er væk nogle dage. Og helt dejligt samtidig at opleve, at han virkelig kan undvære sin mor, specielt når han har sådan en fantastisk tur, som vi bagefter kunne høre, at han havde haft. … ABA / Temagruppe D / Odense 2004

20 Citat: Integration Hvad er det særlige ved ABA? … Men det er jo heldigvis også en del af at være integreret i et normalt miljø. Han havde en dejlig tur, og personalet gav udtryk for, at det havde være skønt at have ham med, og opleve ham i andre situationer end dem, man oplever til daglig. Og ja, der var ikke noget bedre for ham end at ligge i en stor sovesal med alle sine klassekammerater.« Mor til enkeltintegreret dreng på 7 år ABA / Temagruppe D / Odense 2004

21 Kvalitetssikring 1 Supervision Direkte supervision
Hvad er det særlige ved ABA? Supervision Direkte supervision Forholdet mellem supervisor og superviseret Etisk sikring Uddannelse via supervision ABA / Temagruppe D / Odense 2004

22 Kvalitetssikring 2 Dataregistrering • Baseline og tests • Mestring
Hvad er det særlige ved ABA? Dataregistrering • Baseline og tests • Mestring • Læringsprofil • Dokumentation ABA / Temagruppe D / Odense 2004

23 Eksempel: Indlæringsgraf
Hvad er det særlige ved ABA? Øvelse: Farver, diskrimination, receptivt ABA / Temagruppe D / Odense 2004

24 Eksempel: Øvelse Hvad er det særlige ved ABA?
ABA / Temagruppe D / Odense 2004

25 Eksempel: Ugeoversigt
Hvad er det særlige ved ABA? ABA / Temagruppe D / Odense 2004

26 Kvalitetssikring 3 Team-organisering
Hvad er det særlige ved ABA? Team-organisering Alle personer af betydning for barnet Ugentlige møder Evaluering og planlægning Udveksling af viden om barnet helt aktuelt Etisk sikring ABA / Temagruppe D / Odense 2004

27 Forældre som samarbejdspartnere
Hvad er det særlige ved ABA? • Forældre deltager i alle møder omkring barnet • Forældre deltager i evalueringen og planlægningen af træningen • Forældre træner • Forældre generaliserer • Forældre superviseres og efteruddannes ABA / Temagruppe D / Odense 2004

28 Citat: Forældre Hvad er det særlige ved ABA? »Det kan godt være en ny situation som pædagog at skulle have forældrene i så tæt et samarbejde. Jeg tror, at mange har et tæt forældresamarbejde, men det at forældrene kommer ind og ved lige præcis, hvad jeg laver med deres barn, uge for uge og dag for dag, det er i hvert fald lidt specielt. Det skal man lige vænne sig til, men jeg synes også, at der er en stor styrke i det. …« ABA / Temagruppe D / Odense 2004

29 Citat: Forældre Hvad er det særlige ved ABA? »… Der er et stort engagement i det fra forældrenes side, og det gør, at behandlingen kommer hele vejen rundt i alle de miljøer, hvor barnet færdes. Og man kan også vende den om og sige, at det er en stor opgave for forældrene at skulle arbejde så tæt sammen med professionelle. Vi skal alle sammen vænne os til dette tætte samarbejde.« Anja Hansen, pædagog, træningsleder ABA / Temagruppe D / Odense 2004

30 Citat: Supervision Hvad er det særlige ved ABA? »Jeg bliver også testet engang imellem. Hver tredje uge, når vejlederen fra TIPO kommer, ser hun blandt andet på, hvordan min øjenkontakt er med David, om jeg – når jeg introducerer en opgave – stiller opgaven på samme måde hver gang, om jeg bruger forstærkerne rigtigt, osv. Det er hendes arbejdsredskab til at kunne vejlede mig. Hun kan på den måde se, om der er nogle områder, hvor jeg skal vejledes noget bedre i forhold til træningen. … ABA / Temagruppe D / Odense 2004

31 Citat: Supervision Hvad er det særlige ved ABA? … Det er vigtigt at se det på den måde, for man kan som pædagog måske godt tænke, at der kommer en eller anden ekspert, som sidder og krydser af for at se, om man er god nok. Men det er ikke sådan, det skal opfattes. Det skal bruges som et arbejdsredskab til at vejlede mig.« Anja Hansen, pædagog, træningsleder ABA / Temagruppe D / Odense 2004

32 Information ABA-forum www.abaforum.dk
ABA-foreningen Ny pjece og folder i foyeren Kurser København (Videnscenter) Norge (Glenne) Uddannelse CVU Storkøbenhavn, diplom Karolinska, fjernstudie Univ. of Wales, Master

33 Købes hos Videnscenter for Autisme
Ny pjece om ABA Købes hos Videnscenter for Autisme Pris: 50 kr.

34 Information ABA-forum www.abaforum.dk
ABA-foreningen Ny pjece og folder i foyeren Kurser København (Videnscenter) Norge (Glenne) Uddannelse CVU Storkøbenhavn, diplom Karolinska, fjernstudie Univ. of Wales, Master


Download ppt "Interessegruppe 7: Intensiv sprogindlæring"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google