Digital Post – kommunikationen til borgerne

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Klar til håndtering af fritagelse af borgers fra Digital Post
Advertisements

Din kontakt med det offentlige starter på nettet
Workshop hjælpeforanstaltninger til bølge 2 Netværksdag for it-formidlere 22. maj 2013 Michael Fagerlund Andersen,
1 Hjælp ifm. overgang til obligatorisk digital selvbetjening.
It-hjælp til mindre it-parate virksomheder på biblioteker
Din kontakt med det offentlige starter på nettet
It-hjælp til mindre it- parate virksomheder på biblioteker Gentoftebibliotekerne 29. april 2013.
Hvad skal vi i dag? Hvad er NemID?
Netbank Det offentlige Dk e-Boks
Dokumentboks og NemSMS Præsentation ved Myndighedsforum 24. juni 2009.
Myndighedsnetværk Digital Post 4. marts 2014 Digitaliseringsstyrelsen
Jens Krieger Røyen 11. oktober 2012 Den digitale vision for Danmark - en fælles udfordring.
1 Hvordan gør vi bibliotekerne interessante for andre samarbejdspartnere i forhold til it-svage og it-læring? It for alle – nå ”glemte” grupper gennem.
Kampagneopstartsmøde ”Fællesoffentlig kampagne om overgangen til obligatorisk digital kommunikation med det offentlige, 2013”
Netværksdag for it-formidlere 22. maj 2013 Fuld digital kommunikation i 2015 – hvordan hjælper vi bedst dem, der ikke kan? Kontorchef i Digitaliseringsstyrelsen.
Trådløst net. Trådløst netværk i hele huset • Det nytter ikke at købe internetudbyderens hurtigste forbindelse, hvis den trådløse netværksrouter er.
Hvordan fortæller vi borgerne at de skal betjene sig selv digitalt?
Postkasser Sådan sendes post fra Digital Post Lars Sommer –
Nyt om borger.dk september 2010
Tjekliste Er din myndighed klar til Digital Post? Kan din myndighed modtage og besvare digital post? Test om det virker Sørg for at teste, om myndigheden.
Digital post på Virk.dk Siden 2010 I dag ca brugere
Din kontakt med det offentlige starter på nettet [kommune, logo, dato]
Nemt på nettet at understøtte og øge borgernes brug af NemID og digitale selvbetjeningsløsninger med udgangspunkt i den fælles offentlige digitaliseringsstrategi.
Din kontakt med det offentlige starter på nettet [kommune, logo, dato]
E-dag 2 Netikette Persondatalov
Digital Post til borgerne i vejen dertil
It-hjælp til mindre it- parate virksomheder på biblioteker Aalborg og Vejle 12. og 13. september 2013.
Status på projektet It- hjælp til mindre it- parate virksomheder Kjersti Lunde, Projektleder, Erhvervsstyrelsen.
Hvordan påvirker NemKonto din hverdag…?. NemKonto, hvornår?
Digital Post til foreninger Kommunikation mellem det offentlige og din forening.
Befolkningens it-parathed Kilde: Danmarks Statistik De 16 til 89-åriges internetbrug. Har aldrig prøvet og vil ikke kunne Har sjældent.
Fællesoffentlig kampagne om overgangen til obligatorisk digital kommunikation med det offentlige 2013.
Din kontakt med det offentlige starter på nettet - hvad betyder det for dig? [kommune, logo, dato]
Din kontakt med det offentlige starter på nettet
Oprettelse af Digital Post
Version 3.1 Velkommen til introduktion af Digital Post PS: Er du dårligt hørende eller seende, så flyt venligst op foran. Side 1.
Digital Post – kommunikationen til borgerne 9. september 2013.
Din kontakt med det offentlige starter på nettet [kommune, logo, dato]
Organisation og kommunikation
It-hjælp til mindre it- parate virksomheder på biblioteker Roskilde Bibliotekerne 7. februar 2013.
It-hjælp til mindre it- parate virksomheder Kjersti Lunde, Projektleder, Erhvervsstyrelsen.
Hvorfor Digital Post? - og vejen dertil
Sådan sender myndigheder Digital Post til virksomheder
1 Folkebibliotekernes it-læringsaktiviteter set fra staten Internat 29. november 2012 for Digitale kontaktpersoner i Roskildes CB område Jonna Holmgaard.
Digitalt Landsmøde, Vejle 4. oktober 2012 Hvordan hjælper vi borgerne med digital kommunikation? -Ann Sophie Storm, Faglig koordinator,
Løsninger og teknik
Digital post Generel information og tiden frem mod d. 1. nov Bibliotekernes landsmøde den 4. oktober.
Sådan modtager myndigheden Digital Post som virksomhed
DIGITALT LANDSMØDE, VEJLE 1. OKTOBER 2014 Hjælp til mindre it-parate virksomheder -Status -Evaluering -Fremtid.
For at få en postkasse på borger.dk, så du kan kommunikere digitalt med det offentlige, skal du være logget på med din digitale signatur. Du klikker nu.
Lokale grønne partnerskaber
Digital post – kommunikationen til borgerne. Kommunikation og indsatser – overblik (”forberedelse” frem til juli 2014) Kampagneaktiviteter Bølge 2-kampagne;
3. bølge i obligatorisk digital selvbetjening
Mod obligatorisk Digital Post - for virksomheder
Digital Forvaltning (44405) Introduktion til Digital Forvaltning1 Digital Forvaltning ”Bedre service..” ”Lavere omkostninger…”
Ny regering, nye tider – dag 1
Fællesoffentlig kampagne for offentlig digital selvbetjening 2013 Fokus og mål: Informere om overgangen til obligatorisk digital kommunikation - med.
Vejle 4. oktober 2012 Hvordan fortæller vi borgerne at de skal betjene sig selv digitalt? Jeanette Leah Vinther, Kommunikations- og kampagnemedarbejder,
Digital formidling af offentlig borgerservice, kursusnr Værdien af digital formidling af offentlig borgerservice.
Juridiske overvejelser Juridiske overvejelser Breve sendt til Digital Post får samme retsvirkning som papirbreve Hvem har ansvaret.
Idékatalog Inspiration til arrangementer og aktiviteter i uge 46 og 47
Introduktion til digital post på borger.dk/Virk.dk.
Digitaliseringsstyrelsen den 4. december 2012 Netværksmøde.
5: Har du en digital postkasse, hvis ja, hvad har du så modtaget?
Fællesoffentlig digitaliseringsstrategi
Modul 8: ”Sådan bruger du digital post og e-boks”
1. oktober 2015 Digitalt Landsmøde i Vejle
Sikker adfærd er vigtig I det offentlige arbejder vi ofte med personoplysninger, som er følsomme eller skal behandles fortroligt Sikkerhedspakken.
Inspirationsdag 2018 It-sikkerhed It-afdelingen i Sekretariatet
Tanja Louise Weis, Erhvervsstyrelsen
Præsentationens transcript:

Digital Post – kommunikationen til borgerne 1. oktober 2013

Formålet med kommunikationen frem til 1. november 2014 Glat overgang; flest mulige tilmeldinger af borgerne Alle målgrupper skal være velinformerede og føle sig trygge Viden om, at der er hjælp og støtte til dem, der har behov for det

Navnet på løsningen Korrekt: Forkert: Digital Post (om løsningen) den digitale postkasse Forkert: sikker post e-Boks Dokumentboks

Forskellen mellem Digital Post og e-Boks Offentlige myndigheder er afsendere Private virksomheder er afsendere Tilmelding på borger.dk eller e-boks.dk (tilmeld alle off. myndigheder) Tilmelding på e-boks.dk Obligatorisk pr. 1. november 2014 Frivilligt at anvende Kan ”flettes”, så borgeren kun skal tjekke sin digitale post ét sted; på borger.dk (tilvalg) eller e-boks.dk (automatisk)

Kommunikation og indsatser – overblik (”forberedelsesfasen” frem til juli 2014) Kampagneaktiviteter Bølge 2-kampagne; presse, netværk og annoncering e-Boks-kampagne for ”tilmeld alt” i samarbejde med Trafikstyrelsen (Virksomhedskampagne (Erhvervsstyrelsen)) Netværkskommunikation Myndigheder (borger.dk/for-myndigheder) e-Boks (fx info i adviseringsmails + på e-boks.dk) Interesseorganisationer (Ældresagen, Dansk handicapforbund m.fl.) It-formidlere – opdateret undervisningsmateriale Hjælp til borgerne www.borger.dk/digitalpost (FAQ, trin-for-trin-vejledninger, support-oplysninger) Den digitale postkasse (optimering af tekster i løsningen) Biblioteker, borgerservice og 1881-support

Kommunikation og indsatser – overblik (juli 2014 ) Kampagne- og informationsaktiviteter: Digital Post-kampagne (august-oktober 2014); presse, annoncering, netværk og lokale kampagner Bølge 3-kampagne (november 2014 – jan. 2015); presse, annoncering, netværk og lokale kampagner Fortsat fokus på samarbejde og partnerskaber (Ældresagen, Ældremobiliseringen, Dansk Handicapforbund, Dansk Blindesamfund, it-formidlere…) Direkte henvendelse til borgerne: Underretningsbrev til borgere uden en digital postkasse Digitalt underretningsbrev til Digital Post-brugere Påmindelsesbrev, hvis borgeren ikke har været logget på, efter første digitale meddelelse er modtaget Løbende underretningsbreve til 15-årige og tilflyttere

Tina Windeløv Myrhøj Draminsky, twm@digst.dk, 4065 7015 Spørgsmål og input: Tina Windeløv Myrhøj Draminsky, twm@digst.dk, 4065 7015

Budskabshierarki Tilmeld dig: Opret en digital postkasse – så kan du sikkert, hurtigt og gratis sende og modtage post. Du skal: Fra 1. november 2014 skal du kunne modtage al din post fra det offentlige digitalt. Tilmeld dig på borger.dk/post eller tilmeld dig i din e-Boks. Fordelene: Sikkert, hurtigt, gratis, et digitalt arkiv, hvor som helst – når som helst (når du flytter adresse og er på ferie), intet bliver væk, flet med din e-Boks og få én postkasse. Økonomi: Med Digital Post er du med til at spare det offentlige for op imod 1 mia. om året - penge, som kan bruges på velfærd. Økonomi: konkrete eksempler på besparelser (fx Trafikstyrelsen – hvor meget har de sparet på digitale synsindkaldelser?) IKKE nævne tovejskommunikationen i den fællesoffentlige kampagne – dette kan nævnes i lokale kampagner, hvor myndighederne er langt fremme med tilbagesvar og postkassehierarki.

Målgrupper e-Boks-brugere (ca. 3,4 mio. – ikke alle aktive) Kun tilmeldt private virksomheder Tilmeldt offentlige myndigheder (før eDag3) Digital post-brugere (ca. 1,6 mio. – heraf ca. 1,575 mio. tilmeldt e-Boks) Tilmeldt alle myndigheder (ca. 1.200.000) Tilmeldt nogle myndigheder (ca. 400.000) Ikke-digitale borgere Ældre Unge Handicappede Børnefamilier Kan vi i virkeligheden helt droppe (aktive) e-Boks-brugere som målgruppe i den brede kommunikation? De nås sandsynligvis via e-Boks’ egen kommunikation… Målgrupper er relevante for differentiering af budskaberne i fx adviseringsbrevet og i samarbejds-/netværkssammenhæng og i forklaringen af forskellen mellem e-B og DP.

Netværkskommunikation – borger.dk/for myndigheder Tekster til intern kommunikation/”oplæring” (faktaark, forskellen mellem Digital Post og e-Boks) Tekster til borgerne (fordelene, e-Boks vs. Digital Post, trin-for-trin-guides til tilmelding og send post mv.) Materialer: Ikon, bannerannonce, film, e-mailsignatur mv. Folder til borgere: info og trin-for-trin-guide Idékatalog Hjælp til målgruppe-analyse: statistik over tilmeldte borgere (geografi og demografi) – ligger på digst.dk Deling af myndighedernes egne materialer med andre (inspiration + genbrug) Statistik over tilmeldte borgere: http://www.digst.dk/Loesninger-og-infrastruktur/Digital-post-NemSMS-og-Fjernprint/Til-myndigheder/Statistik-over-tilmeldte-borgere Print på kuverter/breve: fx”Fra 1/11 2014 får du dine breve fra det offentlige som digital post” / ”Dette brev kunne du have fået digitalt – og have sparet det offentlige for portoen på 8 kr.”