Digital Post – kommunikationen til borgerne 1. oktober 2013
Formålet med kommunikationen frem til 1. november 2014 Glat overgang; flest mulige tilmeldinger af borgerne Alle målgrupper skal være velinformerede og føle sig trygge Viden om, at der er hjælp og støtte til dem, der har behov for det
Navnet på løsningen Korrekt: Forkert: Digital Post (om løsningen) den digitale postkasse Forkert: sikker post e-Boks Dokumentboks
Forskellen mellem Digital Post og e-Boks Offentlige myndigheder er afsendere Private virksomheder er afsendere Tilmelding på borger.dk eller e-boks.dk (tilmeld alle off. myndigheder) Tilmelding på e-boks.dk Obligatorisk pr. 1. november 2014 Frivilligt at anvende Kan ”flettes”, så borgeren kun skal tjekke sin digitale post ét sted; på borger.dk (tilvalg) eller e-boks.dk (automatisk)
Kommunikation og indsatser – overblik (”forberedelsesfasen” frem til juli 2014) Kampagneaktiviteter Bølge 2-kampagne; presse, netværk og annoncering e-Boks-kampagne for ”tilmeld alt” i samarbejde med Trafikstyrelsen (Virksomhedskampagne (Erhvervsstyrelsen)) Netværkskommunikation Myndigheder (borger.dk/for-myndigheder) e-Boks (fx info i adviseringsmails + på e-boks.dk) Interesseorganisationer (Ældresagen, Dansk handicapforbund m.fl.) It-formidlere – opdateret undervisningsmateriale Hjælp til borgerne www.borger.dk/digitalpost (FAQ, trin-for-trin-vejledninger, support-oplysninger) Den digitale postkasse (optimering af tekster i løsningen) Biblioteker, borgerservice og 1881-support
Kommunikation og indsatser – overblik (juli 2014 ) Kampagne- og informationsaktiviteter: Digital Post-kampagne (august-oktober 2014); presse, annoncering, netværk og lokale kampagner Bølge 3-kampagne (november 2014 – jan. 2015); presse, annoncering, netværk og lokale kampagner Fortsat fokus på samarbejde og partnerskaber (Ældresagen, Ældremobiliseringen, Dansk Handicapforbund, Dansk Blindesamfund, it-formidlere…) Direkte henvendelse til borgerne: Underretningsbrev til borgere uden en digital postkasse Digitalt underretningsbrev til Digital Post-brugere Påmindelsesbrev, hvis borgeren ikke har været logget på, efter første digitale meddelelse er modtaget Løbende underretningsbreve til 15-årige og tilflyttere
Tina Windeløv Myrhøj Draminsky, twm@digst.dk, 4065 7015 Spørgsmål og input: Tina Windeløv Myrhøj Draminsky, twm@digst.dk, 4065 7015
Budskabshierarki Tilmeld dig: Opret en digital postkasse – så kan du sikkert, hurtigt og gratis sende og modtage post. Du skal: Fra 1. november 2014 skal du kunne modtage al din post fra det offentlige digitalt. Tilmeld dig på borger.dk/post eller tilmeld dig i din e-Boks. Fordelene: Sikkert, hurtigt, gratis, et digitalt arkiv, hvor som helst – når som helst (når du flytter adresse og er på ferie), intet bliver væk, flet med din e-Boks og få én postkasse. Økonomi: Med Digital Post er du med til at spare det offentlige for op imod 1 mia. om året - penge, som kan bruges på velfærd. Økonomi: konkrete eksempler på besparelser (fx Trafikstyrelsen – hvor meget har de sparet på digitale synsindkaldelser?) IKKE nævne tovejskommunikationen i den fællesoffentlige kampagne – dette kan nævnes i lokale kampagner, hvor myndighederne er langt fremme med tilbagesvar og postkassehierarki.
Målgrupper e-Boks-brugere (ca. 3,4 mio. – ikke alle aktive) Kun tilmeldt private virksomheder Tilmeldt offentlige myndigheder (før eDag3) Digital post-brugere (ca. 1,6 mio. – heraf ca. 1,575 mio. tilmeldt e-Boks) Tilmeldt alle myndigheder (ca. 1.200.000) Tilmeldt nogle myndigheder (ca. 400.000) Ikke-digitale borgere Ældre Unge Handicappede Børnefamilier Kan vi i virkeligheden helt droppe (aktive) e-Boks-brugere som målgruppe i den brede kommunikation? De nås sandsynligvis via e-Boks’ egen kommunikation… Målgrupper er relevante for differentiering af budskaberne i fx adviseringsbrevet og i samarbejds-/netværkssammenhæng og i forklaringen af forskellen mellem e-B og DP.
Netværkskommunikation – borger.dk/for myndigheder Tekster til intern kommunikation/”oplæring” (faktaark, forskellen mellem Digital Post og e-Boks) Tekster til borgerne (fordelene, e-Boks vs. Digital Post, trin-for-trin-guides til tilmelding og send post mv.) Materialer: Ikon, bannerannonce, film, e-mailsignatur mv. Folder til borgere: info og trin-for-trin-guide Idékatalog Hjælp til målgruppe-analyse: statistik over tilmeldte borgere (geografi og demografi) – ligger på digst.dk Deling af myndighedernes egne materialer med andre (inspiration + genbrug) Statistik over tilmeldte borgere: http://www.digst.dk/Loesninger-og-infrastruktur/Digital-post-NemSMS-og-Fjernprint/Til-myndigheder/Statistik-over-tilmeldte-borgere Print på kuverter/breve: fx”Fra 1/11 2014 får du dine breve fra det offentlige som digital post” / ”Dette brev kunne du have fået digitalt – og have sparet det offentlige for portoen på 8 kr.”