Lederforeningen for VUC:

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Præsentation af resultater for projekt ”Analyse af samarbejdet mellem kommunerne og Region Midtjylland, Jord og Råstoffer” Jord-ERFA-Midt,
Advertisements

Arbejdspladstyverier
KiMs – Maj KiMs SMAGSTEST - franske kartofler - Maj 2012.
Analyse af rejsekortet for
Den danske befolknings syn på handicappedes rettigheder
Atomer Et programmeret forløb. En måde at lære på.
Humanistundersøgelsen 2007 miniSeminar 6. maj 2008 Flemming Meier, CBS Learning Lab
Århus Kommune Undersøgelse på tilsynsområdet Telefonundersøgelse foretaget november respondenter.
Forhold på arbejdsmarkedet efter uddannelsen 13. uge 2007.
UU-Aalborg Evaluering af brobygning og intro 2013/14 Velkommen UU-Aalborg Ungdommens Uddannelsesvejledning.
Pionerprojektet i BUF – bedre arbejdsmiljø og mindre sygefravær
NIELS BROCK ERHVERVSUDDANNELSERNE Erfaringer med butiksmedhjælperelever på specialefagsdelen • Antal hold / elever • Karakteristika ved elevgruppen • Hvilke.
Hvad viser de foreløbige progressionsdata på tværs af landet? Michael Rosholm Aarhus universitet.
Uddannede færingers tilpasning til arbejdsmarkedet og erfaringer med studieophold i udlandet En spørgeskemaundersøgelse blandt færdiguddannede
BL – Danmarkspanel - oktober A&B ANALYSEs Danmarkspanel - BL − Danmarks Almene Boliger - Oktober 2011.
Evaluerings-, erfa og udviklingsmøde Studiepraktik 2012.
1 Alder år 55 % år 24 % år 17 % Hvor længe på VUC? 1 år 93%
Hvordan bruger de unge folkebiblioteket – fysisk og digitalt Adfærd, betydning, interesser & forventninger Lotte Hviid Dhyrbye Tænketanken Fremtidens Biblioteker.
Samlet årsrapport for Gårdhaven 2012 SIP-socialpsykiatri
v/ Professor Lars Ehlers, Aalborg Universitet
Elevernes evaluering af grundforløbet Efterår 2012.
Hvem er vi? •Vi er organiseret i KBH Amts behandlingscenter for stofbrugere. •Vi er 3 år gamle. •Hjulpet i gang af fokus på Ecstasy. •Hjulpet i gang af.
Biblioteket er ”godt tidsfordriv” til at få tiden til at gå.
2-årigt HF i UUO’s område Tirsdag d. 1. november 2011 Asger Raahauge Rasmussen, FYNs HF-kursus.
1 DSB og Bibliotekerne Personlige interview foretaget 20. til 25. januar respondenter Holdning til evt. ny portal.
Generationsskifte I praksis. FORMÅL  At belyse formodede salgsvilkår i de 2 amter  Formodet alder ved afgang fra praksis.  Praksistypernes fordeling.
Analyse for Ældre Sagen:
Samlet årsrapport for Sønderparken 2013 SIP-socialpsykiatri
Bolig selskabernes Landsforening– Almene lejeboliger - Maj/Juni Almene lejeboliger - Danmarkspanelet - Maj/Juni 2010.
Sortering af affald Dato: 17. december Agenda Sortering af affald Dato: 17. december 2010 TNS Gallup A/S Kontaktperson Celia Paltved-Kaznelson Danmarks.
Analyse for Ældre Sagen: Trafikundersøgelse: Cykel, cykelhjelm mv Rapport Marts 2010.
Trivselsundersøgelse og ledelsesevaluering
Kristelig Arbejdsgiver- forening – Den Danske Model August 2012.
Kundeanalyse 2014.
Boligselskabernes Landsforening – Danmarkspanel - Januar A&B ANALYSEs Danmarkspanel - Boligselskabernes Landsforening - Januar 2010.
NUAS okt Hvor i studiet bør karrierevejledning komme? V/ Christian Volmer Nielsen Aalborg Universitet.
SMUT PAKKE 4 VIDEN OM MOTION.
Efteruddannelsesindsatsen 2007 Analyse Danmarks undersøgelse januar 2008 Oplæg på Kompetencerådets møde den v./ Merete.
AMU evaluering Oplæg på Kompetencerådets møde den v./ Merete Giehm-Reese, Region Midtjylland.
Statistik.
Det Regionale Råd for Lægers Videreuddannelse Lisbet Hørslev Rasmussen.
Naboskabet - en undersøgelse af 3 boligområder 473 beboere besvarede undersøgelsen 6-11 år: år: år: 4 Voksne: 454.
Arbejdsmarkedsuddannelser – også for personer med læse-, skrive- og regnevanskeligheder Oplæg fra AMU-Fyn Konference d. 22/5 -07.
22. september 2008 i Landstingssalen, Christiansborg Direktør Bjarne Hastrup Ældre Sagen Den gode genoptræning.
Kvalitetstest af Palles Gavebod Spørgeskemaundersøgelse November 2010 – januar 2011 Center for Playware DPU.
Nyborg kommune Brugerundersøgelse på Skoleområdet 2014 DANEHOFSKOLEN
HUSKESPIL – den lille tabel
Jobrådgivernes Brancheforening Brugertilfredshed hos ”anden aktør” København 30. november 2011.
Naboskabet - en undersøgelse af det sociale liv i Skovengen Skovengen.
Titel: Arial, fed, skriftstr. 20, mørkegrå. Tekst: Arial, normal, fed eller kursiv, skriftstr. 10, 12 og 14 til print – 16 og 18 til projektor – mørkegrå.
Relativ vigtighed for elektroniske ressourcer,24,22,20,18,16,14,12,10 Indeks FARM nem at bruge Info om anvendelse af elektroniske.
 2 3  3 =  83  43  53  63  73  93  10 4.
Resultater fra 50 skoler knækker mobbekurven – 1. Undersøgelsesrunde (2009) Mere mobning i 4.kl. end i 6.kl.,og 9.kl. (flest piger, 19,2 %) På alle klassetrin.
ERHVERVSPHD Hvordan gør vi ordningen til en succes i Nordjylland?
UTA- Årshjul. Optag på ungdomsuddannelserne 11. September 2013.
Pleje og Sundhed Gennemførte719 Inviterede895 Svarprocent80% FREDERICIA KOMMUNE MTU og Psykisk APV 2012 Rapportspecifikationer.
Region Midtjyllands tilbud 2013
Trivselsundersøgelse og ledelsesevaluering Anæstesiologisk Afdeling Flere ledere
ETU 2008 | Elevtilfredshedsundersøgelse Erhvervsskolen Nordsjælland HTX (Teknisk Gymnasium) - Hillerød Baseret på 313 besvarelser.
Naboskabet - en undersøgelse af det sociale liv i Egedalsvænge Egedalsvænge.
Undersøgelse af voksnes smerter efter Tonsillectomi.
1 Borgerpanelet i Silkeborg Kommune.
Uddannede færingers tilpasning til arbejdsmarkedet og erfaringer med studieophold i udlandet En spørgeskemaundersøgelse blandt færdiguddannede
Matematik B 1.
Claus Brabrand, ITU, Denmark Mar 10, 2009EFFECTIVE JAVA Effective Java Presentation Workshop Claus Brabrand [ ] ( “FÅP”: First-year Project.
1 Tråde 2 Plan Trådbegrebet Synkronisering Koordinering Eksempel: et flertrådet spil.
Grunde til at jeg elsker dig
PERIODE Uge 36 – august 2009 – 30. oktober 2009
Borgerservice Undersøgelse af brugertilfredsheden med Borgerservice Marts
Præsentationens transcript:

Lederforeningen for VUC: Evaluering af FVU August/september 2009 JYSK ANALYSE A/S

Undersøgelsens gennemførelse Denne undersøgelse er gennemført blandt et udvalg af tidligere kursister, der har modtaget undervisning på FVU. Der er gennemført 1020 telefoninterviews ud fra en fastsat spørgeramme. Interviewene er gennemført i perioden 1. til og med 10. september 2009. Der blev kontaktet 1292 kursister. 1020 (79%) indvilgede i at deltage, 164 kursister ønskede ikke at deltage, 108 telefonnumre matchede ikke med det tilhørende navn. Der blev foretaget op til 8 opkald til den enkelte kursist før kontakt blev opgivet. Der blev ringet til kursisterne såvel om dagen som om aftenen. De 29 VUC centre har leveret udvalget af tidligere kursister. JYSK ANALYSE A/S

Undersøgelsens gennemførelse Fordelingen af kontakter JYSK ANALYSE A/S

Undersøgelsens indhold Profilbeskrivelse af respondenterne pba. køn og alder Kendskab til, begrundelse for at starte og kontakt til FVU Motiv for at fortsætte på FVU Tilfredshed med undervisningen Tilfredshed med information og vejledning om FVU Forsørgelse ifm. kursusforløb Deltagelse i afsluttende prøve JYSK ANALYSE A/S

Profilbeskrivelse af respondenterne på baggrund af region # alder JYSK ANALYSE A/S

Profilbeskrivelse af respondenterne på baggrund af region # køn JYSK ANALYSE A/S

Profilbeskrivelse af respondenterne pba. region, køn og alder Region Nordjylland og Region Syddanmark har den højeste gennemsnitsalder med 43 år. I Region Nordjylland er 2/3 af respondenterne 40 år eller ældre Respondenter med den laveste gennemsnitsalder finder vi i Region Hovedstaden med 35 år. Her er 2/3 af respondenterne under 40 år. 2/3 af respondenterne i regionerne Syddanmark, Sjælland og Hovedstaden er kvinder. 50/50 fordeling blandt mænd og kvinder i region Nord- og Midtjylland. JYSK ANALYSE A/S

Hvordan blev du opmærksom på mulighederne for at gå på FVU Hvordan blev du opmærksom på mulighederne for at gå på FVU? (Gerne flere svar) Top 5 svar N=1020 respondenter (100%) JYSK ANALYSE A/S

Hvordan blev du opmærksom på mulighederne for at gå på FVU Hvordan blev du opmærksom på mulighederne for at gå på FVU? (Gerne flere svar) Top 5 svar N=1020 respondenter (100%) JYSK ANALYSE A/S

Hvorfor valgte du at deltage i FVU? (Gerne flere svar) Hyppigste besvarelser N=1020 respondenter (100%) JYSK ANALYSE A/S

Hvorfor valgte du at deltage i FVU? (Gerne flere svar) Hyppigste besvarelser N=1020 respondenter (100%) JYSK ANALYSE A/S

Hvor gik du til undervisning? - på en skole eller på en virksomhed? JYSK ANALYSE A/S

Hvorfor valgte du lige præcis ”navn på skole” (Gerne flere svar) Top 6 svar 93% af kursisterne blev undervist på en skole N=1020 respondenter (100%) JYSK ANALYSE A/S

Hvorfor valgte du lige præcis ”navn på skole” (Gerne flere svar) Top 6 svar 93% af kursisterne blev undervist på en skole N=1020 respondenter (100%) JYSK ANALYSE A/S

Henvendte du dig på eget initiativ eller blev du henvist eller opfordret til at begynde på FVU? N=1020 respondenter (100%) JYSK ANALYSE A/S

Henvendte du dig på eget initiativ eller blev du henvist eller opfordret til at begynde på FVU? N=1020 respondenter (100%) JYSK ANALYSE A/S

Kendskab til, begrundelse for at starte og kontakt til FVU Knap 20% får kendskab til FVU via sin arbejdsplads. 16% får kendskabet til FVU via venner og bekendte. I Region Nordjylland har 40% af respondenterne fået kendskab til FVU via deres arbejdsplads. 45% angiver ønske om at blive bedre til dansk, som begrundelse for at deltage i FVU. 31% angiver ønsket om at blive bedre til at læse og skrive. For respondenterne i Region Hovedstaden er det ønsket om at blive bedre til dansk og vil tage en uddannelse, der er de oftest valgte begrundelser. For respondenterne i region Nordjylland er det flere, der også angiver tilbud fra arbejdsgiver og tilbud ifm. arbejdsløshed. 93% tog kurset på en skole. 66% tog selv initiativ til at kontakte skolen. 28% blev henvist/opfordret. I Region Nordjylland blev 42% respondenterne henvist/opfordret i modsætning til de øvrige regioner, hvor kun ca. 25% blev henvist/opfordret. JYSK ANALYSE A/S

Har du overvejet at tage mere undervisning i FVU? N=1020 respondenter (100%) JYSK ANALYSE A/S

Har du overvejet at tage mere undervisning i FVU? N=1020 respondenter (100%) JYSK ANALYSE A/S

Hvorfor vil du tage mere undervisning i FVU? Top 5 svar 62% har overvejet at tage mere undervisning i FVU N=635 respondenter (62%) JYSK ANALYSE A/S

Hvorfor vil du tage mere undervisning i FVU? Top 5 svar 62% har overvejet at tage mere undervisning i FVU N=635 respondenter (62%) JYSK ANALYSE A/S

Hvorfor vil du ikke tage mere undervisning i FVU? Top 5 svar 35% overvejer ikke at tage mere undervisning i FVU N=362 respondenter (35%) JYSK ANALYSE A/S

Hvorfor vil du ikke tage mere undervisning i FVU? Top 5 svar 35% overvejer ikke at tage mere undervisning i FVU N=362 respondenter (35%) JYSK ANALYSE A/S

Efter du nu har gennemført FVU, hvad vil du så helt konkret sige at du har fået ud af det? Top 5 svar N=1020 respondenter (100%) JYSK ANALYSE A/S

Efter du nu har gennemført FVU, hvad vil du så helt konkret sige at du har fået ud af det? Top 5 svar N=1020 respondenter (100%) JYSK ANALYSE A/S

Motiv for at fortsætte på FVU 62% af respondenterne har overvejet at tage mere undervisning på FVU. Vigtigste argumenter for at tage mere undervisning er: Blive bedre til dansk (34%) Blive bedre til at læse og skrive (26%) At ville have en uddannelse (15%) 35% af respondenterne har ikke overvejet at tage mere undervisning på FVU. Vigtigste argumenter for ikke at tage mere undervisning er: Tager anden undervisning (28%) Har taget det/de nødvendige trin (27%) Har ikke tid pga. arbejde (18%) De væsentligste fordele ved at starte på et FVU kursus: At blive bedre til dansk og grammatik (49%) At blive bedre til at læse, skrive og regne (43%) JYSK ANALYSE A/S

I hvilken udstrækning er du tilfreds eller utilfreds med den undervisning, du har modtaget? N=1020 respondenter (100%) JYSK ANALYSE A/S

I hvilken udstrækning er du tilfreds eller utilfreds med den undervisning, du har modtaget? N=1020 respondenter (100%) JYSK ANALYSE A/S

Hvad har især været godt? Top 5 svar 82% er enten meget tilfredse eller overvejende tilfredse med undervisningen N=1020 respondenter (100%) JYSK ANALYSE A/S

Hvad har især været godt? Top 5 svar 82% er enten meget tilfredse eller overvejende tilfredse med undervisningen N=1020 respondenter (100%) JYSK ANALYSE A/S

Hvad er årsagen til at du ikke har været tilfreds med undervisningen? Udvalg af besvarelser 6% er enten meget utilfredse eller overvejende utilfredse med undervisningen "vil gerne have meget mere undervisning" "synes ikke undervisningen var god, ingen lektier, for afslappede forhold" "eleverne er som i en børnehave" "der var ikke styr på tingene - lærer og lokaler" "det gik for hurtigt - de tog ikke hensyn til at folk var på forskellige niveauer" N=1020 respondenter (100%) JYSK ANALYSE A/S

Tilfredshed med undervisningen 82% af respondenterne er enten Meget tilfredse eller Overvejende tilfredse med undervisningen. På tværs af regionerne svinger tilfredsheden fra 79% i Region Hovedstaden til 85% i Region Syddanmark. Vigtigste parametre for tilfredsheden: Dygtige undervisere (54%) Måden undervisningen foregik på (25%) Læreren tog hensyn til alle (23%) Blot 6% af respondenterne er enten Meget utilfredse eller Overvejende utilfredse med undervisningen. JYSK ANALYSE A/S

Hvem gav dig information eller vejledning om FVU, inden du startede? Top 6 svar N=1020 respondenter (100%) JYSK ANALYSE A/S

Hvem gav dig information eller vejledning om FVU, inden du startede? Top 6 svar N=1020 respondenter (100%) JYSK ANALYSE A/S

I hvilken udstrækning er du tilfreds eller utilfreds med den information/vejledning, du modtog, inden du startede på FVU? 84% kan huske at have modtaget information/ vejledning inden start på FVU N=860 respondenter (84%) JYSK ANALYSE A/S

Hvad har især været godt (med den information/vejledning, du modtog)? Top 5 svar 76% af dem, som kan huske at have modtaget information/ vejledning, er enten meget tilfredse eller overvejende tilfredse N=657 respondenter (65%) JYSK ANALYSE A/S

Hvad har især været godt (med den information/vejledning, du modtog)? Top 5 svar 76% af dem, som kan huske at have modtaget information/ vejledning, er enten meget tilfredse eller overvejende tilfredse N=657 respondenter (65%) JYSK ANALYSE A/S

Hvorfor er du ikke tilfreds med den information/vejledning, du har modtaget? Udvalg af besvarelser 4% af dem, som kan huske at have modtaget information/vejledning, er enten meget utilfredse eller overvejende utilfredse "de holdt ikke hvad de lovede - niveauet var for lavt" "blev ikke informeret at kurset var så grundlæggende, at der ingen udfordring var" "der var ikke nok af den" "manglede information om hvornår og hvor undervisningen foregik" "vidste ikke nok om uddannelsen, vejlederne virkede forvirrede" N=860 respondenter (84%) JYSK ANALYSE A/S

Deltog du i anden undervisning, samtidig med at du gik på FVU? N=1020 respondenter (100%) JYSK ANALYSE A/S

Deltog du i anden undervisning, samtidig med at du gik på FVU? N=1020 respondenter (100%) JYSK ANALYSE A/S

Tilfredshed med information og vejledning om FVU 84% af respondenterne kan huske at have modtaget information/vejledning, inden start på FVU. Halvdelen af respondenterne fik information eller vejledning gennem uddannelsesstedet, der gennemførte kurset. Af de respondenter, der kan huske at have modtaget information/vejledning 76% er Meget tilfredse eller Overvejende tilfredse med informationen/ vejledningen. Følgende argumenter blev brugt til at forklare tilfredsheden: 56% følte sig velinformeret 35% synes at vejledningen var god 22% synes at informationsniveauet var dækkende 80% af respondenterne deltog ikke i anden undervisning, samtidig med at de gik på FVU. JYSK ANALYSE A/S

Fik du SVU, mens du gik på FVU? N=1020 respondenter (100%) JYSK ANALYSE A/S

Fik du SVU, mens du gik på FVU? 25% af kursisterne på landsplan modtog SVU, mens de gik på FVU N=1020 respondenter (100%) JYSK ANALYSE A/S

25% af kursisterne modtog SVU, mens de gik på FVU Fik du tilstrækkelig vejledning/hjælp til at udfylde skemaet i forbindelse med at du skulle ansøge om SVU? 25% af kursisterne modtog SVU, mens de gik på FVU N=250 respondenter (25%) JYSK ANALYSE A/S

25% af kursisterne modtog SVU, mens de gik på FVU Fik du tilstrækkelig vejledning/hjælp til at udfylde skemaet i forbindelse med at du skulle ansøge om SVU? 25% af kursisterne modtog SVU, mens de gik på FVU N=250 respondenter (25%) JYSK ANALYSE A/S

Hvordan har du forsørget dig? N=1020 respondenter (100%) JYSK ANALYSE A/S

Hvordan har du forsørget dig? N=1020 respondenter (100%) JYSK ANALYSE A/S

Hvor mange timer arbejdede du om ugen? 36% havde arbejde ved siden af FVU forløbet N=371 respondenter (36%) JYSK ANALYSE A/S

Hvor mange timer arbejdede du om ugen? 36% havde arbejde ved siden af FVU forløbet N=371 respondenter (36%) JYSK ANALYSE A/S

Forsørgelse ifm. kursusforløb 25% af respondenterne fik SVU, mens de gik på FVU, mens stort set resten 74% ikke fik det. I Region Nordjylland fik 44% af respondenterne SVU, mens de øvrige regioner lå på en andel mellem 17 – 27%. 70% af respondenterne mener, at de fik tilstrækkelig hjælp og vejledning til at ansøge om SVU Blot 5% kunne godt have brugt mere hjælp/vejledning til at ansøge om SVU Fordelingen af hvordan respondenterne har forsørget sig selv: 36% arbejdede ved siden af kurset 25% fik SVU 11% var på dagpenge og 11% var på SU Resten (17%) fordeler sig på pension, revalidering, kontant-/ bistandshjælp og andet. JYSK ANALYSE A/S

Gik du til prøve? N=1020 respondenter (100%) JYSK ANALYSE A/S

Gik du til prøve? N=1020 respondenter (100%) JYSK ANALYSE A/S

Hvorfor gik du til prøve? Top 5 svar 64% af kursisterne gik til prøve N=649 respondenter (64%) JYSK ANALYSE A/S

Hvorfor gik du til prøve? Top 5 svar 64% af kursisterne gik til prøve N=649 respondenter (64%) JYSK ANALYSE A/S

Hvorfor valgte du ikke at gå til prøve? Top 5 svar 36% af kursisterne gik ikke til prøve N=371 respondenter (36%) JYSK ANALYSE A/S

Hvorfor valgte du ikke at gå til prøve? Top 5 svar 36% af kursisterne gik ikke til prøve N=371 respondenter (36%) JYSK ANALYSE A/S

Deltagelse i afsluttende prøve 64% af respondenterne gik til prøve efter endt kursusforløb. Flest gik til prøve i Region Hovedstaden (71%) og færrest i Region Nordjylland (55%). Af de som gik til prøve: Vil 38% have et bevis på gennemførelse. 30% vil have bevis på at jeg kan noget. 19% vil have beviset som adgang til anden uddannelse. 18% for at give adgang til næste trin. Af de 36% af respondenterne, der ikke gik til prøve: 17% at de ikke behøvede at gå til prøve. 15% at det ikke var muligt, at gå til en prøve. 11% gennemførte ikke kurset. JYSK ANALYSE A/S

Sammenfatning af resultaterne 82% af respondenterne har været Meget tilfredse eller Overvejende tilfredse med undervisningen. På tværs af regionerne svinger tilfredsheden fra 79% i Region Hovedstaden til 85% i Region Syddanmark. 76% af dem som kan huske at have modtaget information/vejledning er Meget tilfredse eller Overvejende tilfredse. 62% overvejer at tage mere undervisning. Undersøgelsen viser også, at der er regionale forskelle på køns- og aldersfordelingen, hvilket man skal være opmærksom på ifm. tolkningen af de regionale forskelle, vi har fundet i materialet. 64% af respondenterne gik til prøve efter endt kursusforløb. Flest gik til prøve i Region Hovedstaden (71%) og færrest i Region Nordjylland (55%). Regionale forskelle på hvordan respondenterne får kendskab til og kontakt med FVU. Flest bliver henvist/opfordret til at begynde på FVU i Region Nordjylland med 42% i modsætning til de øvrige regioner, hvor kun ca. 25% blev henvist/opfordret. JYSK ANALYSE A/S