Rektorer fra Fyn. Lørdag den 25 februar 2006. Emne: DET GLOBALE VIDENSAMFUND Lørdag den 25 februar2006 Af:J. Ørstrøm Møller Visiting Senior Research Fellow,

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Tekstslide med bullets Brug ‘Forøge / Formindske indryk’ for at skifte mellem de forskellige niveauer DANMARK I GLOBAL KONKURRENCE Fakta og myter om produktiviteten.
Advertisements

Hjalleseskolen – Fremtidens 7. klasser
Hvad er internationalisering
Hvorfor er det offentlige marked interessant?
1 November 2002 Skanska Danmark A/S Ledelse af innovation - Entreprenøren Udviklingschef Niels Falk.
Finansieringsmekanismer på det specialiserede socialområde
Vækstforum Hovedstaden
Konference den 5 september Rundt om Region Midtjylland – status og perspektiver. Emne: Regionerne i Verden – Regionerne som vigtige aktører i fremtiden.
Network Marketing En 2 til 5-års Plan Fremtidens Virksomhed
Det Internationale Område
Unge & IT. Kampagne og rekruttering af rollemodeller.
Afdelingschefer, mandag den 8. August Emne: Den globale udfordring Af: J. Ørstrøm Møller, Ambassadør, Adjungeret professor ved Handelshøjskolen i.
DC-seminar på Skjoldnæsholm januar 2005 Emne: Danmark og Globaliseringen Af: Ambassadør J. Ørstrøm Møller, adjungeret professor ved Handelshøjskolen.
Hvad kan København som hovedstad?
Dansk Vækst: Fortid, Nutid, Fremtid ATV Carl-Johan Dalgaard.
Center for Ledelse den 6 september Toplederseminar. Globalisering – chancer og risici med særligt henblik på Asien. Af: J. Ørstrøm Møller, Visiting.
Den danske universitetssektor
Børne- og Kulturchefforeningens årsmøde. Den 17. november  Emne: Globaliseringen er over os.  Af: J. Ørstrøm Møller, Visiting Senior Research Fellow,
Skal uddannelser handles på et marked - globalt og lokalt – og hvordan i Danmark? A A R H U S U N I V E R S I T E T.
25. FEBRUAR 2011 AARHUS UNIVERSITET Aarhus Universitets strategi AARHUS UNIVERSITET.
Virksomheder - definition
Infrastruktur som en vækstdriver for Danmark Københavns Lufthavne 9. marts 2011 Kan transportinfrastruktur skabe vækst? Niels Buus Kristensen 1.
Følgende temaer går som en rød tråd gennem målene og de strategier, der knyttes til dem: det multisektorielle ansvar for sundhed sundhed gennem hele livet.
1 Samfundsøkonomi-7 Uge Aktuel økonomi ECB rentenedsættelse.(Formål, virkning) Dansk Nationalbanks reaktion. G20. Hvad kom der ud af topmødet?
BackIIBasic En undervisningscase i entrepreneurship
Teknologi og samfund Den teknologiske udvikling 1 Samfundsudviklingen
Orientering fra bestyrelsesmøde 3. november 2006 Medarbejdermøde.
Medarbejdermøde 11. september Orientering om ASB’s strategi og udvikling  Hvordan klarer ASB sig lige nu?  Får vi flere penge og mere plads i.
Uddannelsesniveau og erhvervsudvikling - lokalt og regional
Infrastruktur, erhverv og vækst i hovedstadsregionen Den Sorte Diamant 23. maj 2011 Investeringer i infrastruktur i Hovedstadsregionen og Øresundsregionen.
Biblioteket som læringssted: Nye bibliotekarroller – nye biblioteksydelser Handelshøjskolens Bibliotek Århus Odense 15. maj 2002 Fra et bibliotek i bevægelse.
Folkeskolesamling 2008 – Globalisering og integration. Køge 15. november Den danske folkeskole i en globaliseret verden. Danmark som abe, leopard.
DIIS ∙ DANISH INSTITUTE FOR INTERNATIONAL STUDIES Udvikling, bistand og forretning Lars Engberg-Pedersen 6. november 2009.
Skolerigsdag 2011 Folkeskolen – liv og læring Data peger på behov for nye veje Anders Hingel Tidl. kontorchef, EU’s analysekontor for uddannelse.
Center for Ledelse den 6 september Klub 3. Globalisering – chancer og risici. Af: Visiting Senior Research Fellow ved ISEAS, Adjungeret Professor.
CBS Bibliotek …flere fremtider, én strategi René Steffensen Statsgruppens temadag 20. november 2006.
Global Biodiversity Information Facility GLOBAL BIODIVERSITY INFORMATION FACILITY Hugo von Linstow Seminar om DanBIF & Amternes Naturdata 8. November 2004.
1 Lektion 25, Repetition-3 1.Diverse 2.Stedprøven og herunder kurverepetition 3.Makroprøven, II (17-30)
Statistik om kvindelige iværksættere - udviklingen
Undervisningsministeriet Emne: Den globale udfordring/Det globale uddannelsesmarked Fredag den 2. december 2005 Af:J. Ørstrøm Møller Visiting Senior Research.
En ny strategi for transportforskning Workshop - Trafikdage i Aalborg 28. august 2006.
Møde med Nykredit Emne: Den globale udvikling med særligt henblik på Kina og Indien Onsdag den 7. december 2005 Af:J. Ørstrøm Møller  Visiting Senior.
Hvor mange traktorer er nødvendige? - en tommelfingerregel !
Teknik og videnskab for samfundet. Den polytekniske læreanstalt - Danmarks Tekniske Universitet (DTU) Oprettet af H.C. Ørsted i 1829 som Den Polytekniske.
Stedet som indgang til digital forvaltning
Danskernes Digitale Bibliotek Hvorfor er det en god idé? Børne- og kulturdirektør Flemming Olsen, næstformand i Børne- og Kulturchefforeningen DB SYD –
Den digitale kløft Professor Birgit Jæger Institut for Samfund og Globalisering Roskilde Universitet.
Lauritz B. Holm-Nielsen, Rektor Statsbiblioteket-AU kick off-møde, 22 marts 2006 A A R H U S U N I V E R S I T E T Aktuelle udfordringer til de Videregående.
Floor Heating arketype processen. Hvorfor skal vi dog se på værdierne? I 2003 køber Danfoss DEVI A/S. DEVI brand´et forandres fra et Corporate Brand til.
Flere vækstiværksættere i Danmark Oplæg på rådgiverkonference den 20. november 2008 V/ Lars Nørby Johansen Formand for Danmarks Vækstråd.
Lauritz B. Holm-Nielsen, Rektor Årsmødet for Studieadministratorer, 25 november 2005 A A R H U S U N I V E R S I T E T Videregående uddannelse i internationalt.
Lauritz B. Holm-Nielsen, Rektor Oplæg for statslige topledere 2006 A A R H U S U N I V E R S I T E T Internationalisering af uddannelser.
Informationssamfundet Dansk Statistisk Forening 30. maj 2005.
Økonomiske begreber Samfundsfag.
Lauritz B. Holm-Nielsen, Rektor ECTS-konference, 7. december 2006 A A R H U S U N I V E R S I T E T DEN GLOBALE UDFORDRING - ECTS LABEL- en del af den.
RECTOR LAURITZ B. HOLM-NIELSEN AARHUS UNIVERSITET REKTOR LAURITZ B. HOLM-NIELSEN UNIVERSITETERNE I FREMTIDEN.
Lauritz B. Holm-Nielsen, Rektor Norden i verden A A R H U S U N I V E R S I T E T Videregående uddannelse i internationalt perspektiv  Det internationale.
Lauritz B. Holm-Nielsen, rektor Forberedelsesudvalget Region Midtjylland A A R H U S U N I V E R S I T E T Aarhus Universitet  studerende pt. 

Lauritz B. Holm-Nielsen, rektor Lederudvikling, 2. oktober2006 AARHUS UNIVERSITET Lederudvikling forventninger til ledelsen i universitetets strategiske.
Matchmaking konference 2010 Egenkapitalinvestering Ja og Nej 4/ Lars Krull.
29. MARTS 2011 FREMTIDENS AARHUS UNIVERSITET. Rektor Lauritz B. Holm-Nielsen  studerende, heraf 52% indskrevet på graduate niveau 
Lauritz B. Holm-Nielsen, Rektor Rotary 3. marts 2006 A A R H U S U N I V E R S I T E T Skal uddannelser handles på et marked - globalt og lokalt – og hvordan.
7. MARTS 2011 AARHUS UNIVERSITET Aarhus Universitets strategi AARHUS UNIVERSITET.
Globalisering, side
Fremtidens arbejdspladser i et grønnere Danmark. 3/  Klimaudfordringens betydning for morgendagens verdensmarked.  Jørgen Ørstrøm Møller  Visiting.
En fremtid med muligheder: Fremtidens produktion i Danmark Jesper Bo Jensen, ph.d. Fremtidsforsker.
Den nye verden Hver dag bringer en ny global nyhed Vores liv påvirkes direkte af globaliseringen Tidligere var nationalstaten rammen om politiske beslutninger,
Møde i Globaliseringsrådet
Energierhvervsanalyse
Præsentationens transcript:

Rektorer fra Fyn. Lørdag den 25 februar Emne: DET GLOBALE VIDENSAMFUND Lørdag den 25 februar2006 Af:J. Ørstrøm Møller Visiting Senior Research Fellow, ISEAS, Singapore Adjungeret Professor ved Handelshøjskolen i København Member of the Extern Faculty, Singapore Management University Web:

Præludium. Fire hovedblokke  Strukturændringer/trends. Det immaterielle samfund. Den virtuelle virksomhed. Ændret tyngde mellem økonomi og værdinormer.  Geografiske forskydninger. Østasien verdens økonomiske centrum. Nye forbrugsmønstre & nye teknologiske færdigheder herfra. Fremtidens samspil mellem teknologi, kultur og organisation  Uddannelse, universiteter, OCW, off shoring, outsourcing.  Globaliseringens gennemslag på Danmark. Muligheder, udfordringer. Hvad skal vi stille op?

EXECUTIVE SUMMARY  Fremstillingsindustri følger samme kurve som landbrug for 100 år siden.  Forbrugsvalgets afgørende parameter ændrer sig. ●Værdinormer/etik ●Immaterielt samfund. Underholdning, videnformidling, oplevelser. Uddannelse.  Kongruente værdinormer knytter forbrugere til virksomhed. ●Forbrugere fra købere til aktivmasse, menneskelig og etisk kapital. ●Idebank til rådighed for virksomhederne – gratis.

EXECUTIVE SUMMARY  Modstykket hertil er økonomisk fiksering for: ●Forholdet mellem virksomheden og dens medarbejdere. Z- kæden klynger sig til virksomheden. A-kæden transfermotiveret. ●Offentlige ydelser. Det offentlige udbyder, hvad der betales for og prisfastsætter.  Politisk system. National synsvinkel – koncensus – velfærdsmodel - sikring af den enkelte: UD. International synsvinkel – værdinormer – marked – åbne muligheder/perspektiver for den enkelte: IND. Bush/Blair et trin i udvikling af Reagan/Thatcher model eller slutsten med ny/anden politisk cyklus forude?

I. GEOGRAFISKE FORSKYDNINGER

Nøgleord:  Økonomisk tyngde  Ny teknologi omkring bærbar kommunikation.  Hub konceptet.

I. GEOGRAFISKE FORSKYDNINGER  Kinas andel af det globale BNP 2,7% og Indiens 1,2%. Bruger vi PPP stiger de til 12,4% hhv 6,2%. Samlet fra 3,9% til 18,6%. Målt efter PPP er Kina verdens næststørste og Indien den fjerdestørste økonomi. Kina største modtager af udenlandske direkte investeringer. Kina: Verdens værksted, prisfastsætter for traditionelle industrivarer, teknologi. Indien: Servicecenter, prisfastsætter for traditionelle serviceydelser, løsninger.

I. GEOGRAFISKE FORSKYDNINGER  Hvor opstår ny teknologi? Kina. 402 mio abonnenter på mobiltelefoni, fastlinieabonnenter ca 360 mio, 111 mio på internettet heraf 64 (50% stigning i 2005) mio bredbånd, SMS. 2b?Ntb?=? Indien. 60 mio abonnenter på mobiltelefoni og 2,5 mio flere ….hver….måned! År Kina nummer et globalt med 178 mio PC´ere. Indien 80 mio. Illustration: Fra 2000 til 2003 faldt andelen af ikke- elektroniske transaktioner i den største indiske bank fra lige under 60% af alle transaktioner til omkring 20%. På 3 år!

I. GEOGRAFISKE FORSKYDNINGER  Hub eller metropolis som trendsætter. Shanghai, Beijing, Guangdong-Hong Kong-Shenzhen, Mumbai, Kolkatta måske Tokyo. Subhubs Bangkok, Saigon, Singapore-Johore, Sydney samt mindst 10 og formentligt flere i Kina.

I. GEOGRAFISKE FORSKYDNINGER  Asien løber muligvis med standarderne. Det kan aflæse af Kinas interesse. Cernet2, IPv4 til IPv6. 3G teknologi. Hvorfra? Generelt rejser det spørgsmålet om, hvorledes forholdet mellem standarder og brug heraf udvikler sig. På samme måde som veje dvs en vej bygges og kan frit bruges eller betalingsveje bygges og kan bruges af dem, som betaler. Valget mellem disse to optioner får vidtrækkende politiske, økonomiske, teknologiske og sociale konsekvenser. Og den som finder den rigtige model bliver førende.

II. UDDANNELSER/UNIVERSITETER.

A. UDDANNELSER Nøgleord:  Maskiner under kommando af Mennesker (MM) → Optioner til rådighed for den Menneskelige Intelligens (OMI). Det immaterielle samfund. Uddannet arbejdskraft USA. 1950: 29%. 2005: 85%. Ny teknologi → bruge dens MULIGHEDER. Exponentiel stigning i efterspørgsel. Primært fra Asien. Uddannelse opfanges af trend´en om økonomisk styring. MARKED. Udbudstab USA, men også Japan.

A. UDDANNELSER  Udenlandske studenter i engelsksprogede universiteter er ca 1 mio og ventes at stige til 2,6 mio i år % af udenlandske studenter fra Asien. Prognose for 2020: 75%.  USA's lovgivning efter 11 september I de sidste tre akademiske år er antallet af visa til udenlandske studerende i USA faldet fra lidt under til lidt over Vel at mærke efter konstant stigning i forudgående tiår. Seneste akademiske år fald på 8% fra Kina og 4% fra Indien. Illustration indonesiske studenter i USA i år sidste år!!!!

A. UDDANNELSER  Nye udbydere. UK, Australien, New Zealand. Indien viser stigning i studenter til Australien fra 2800 i til 9000 i løbende akademiske år. Flere lande inkl UK og Tyskland agter at lempe visaregler.  Udenlandske studerende bidrager til USA's bruttonationalprodukt med 12 mia Usdollars. Nobelpristagere udefra 1/3. 50% af USA's vækst i de sidste 60 år beror på ny teknologi. Uddannelse mv er New Zealands fjerdestørste erhverv. Australien henter ca 25 mia DKK hjem hvert år med Kina som vigtigste leverandør af studenter ( i 2003). Det globale uddannelsesmarked = mia Usdollar. Prognose for 2025: Globale antal studerende højere uddannelse = 160 mio. Ca 84 mio i 2004.

A. UDDANNELSER  Et af de hurtigst voksende erhverv med ”kunder” og en omsætning på ca 2 mia Usdollars er….amerikanske gymnasielevers brug af indiske tutors primært i matematik (og 1500 i Mellemøsten). Der er en hjemmeside for kontrakter:

B. UNIVERSITETERNES PÅTVUNGNE/UFRIVILLIGE STRUKTURÆNDRING  N ø gleord: → virksomhed → en intellektuel virksomhed → en intellektuel multinational virksomhed. Benchmarking Alliancer Mergers & Acquisitions Datterselskaber Konglomeraternes endeligt Off shoring. Se Innocentive

B. UNIVERSITETERNES PÅTVUNGNE/UFRIVILLIGE STRUKTURÆNDRING  Å bne universitet for verden, bringe universitet ud til verden. N ø gleord:  Pensum ens – metoder skaber forskellene.

B. UNIVERSITETERNES PÅTVUNGNE/UFRIVILLIGE STRUKTURÆNDRING a) Tiltr æ kke udenlandske studenter. Det er et marked. Det accepterer de. Finansiering af vort universitet. Finansielt r å derum til tiltr æ kning af talenter. Opad stigen. Ph D. Angrib skelnen mellem uddannelse og forskning. Man kan ikke g ø re det ene uden det andet; vel at m æ rke, hvis man ø nsker at spille i Champions League. Ikke en l æ reanstalt, ej heller et forskningsinstitut, MEN en virksomhed, som udvikler, producerer, s æ lger KUNDSKABER plus evnen til at bruge dem.

B. UNIVERSITETERNES PÅTVUNGNE/UFRIVILLIGE STRUKTURÆNDRING b) Skabelse af et gunstigt milj ø for udvikling af kundskaber. Udvikling af tv æ rg å ende kundskaber; evne til at kombinere. Kobling mellem institutioner fra forskellige dele af samfundet Opbygning af internationalt netv æ rk.

B. UNIVERSITETERNES PÅTVUNGNE/UFRIVILLIGE STRUKTURÆNDRING c) OPC → OpenCourseWare se fx MIT emner p å OCW. 70% af MIT studenter bruger OCW. Siden januar 2003: Webhits 182 mio i USA, 66 mio i Europa, 84 mio i Ø stasien, 25 mio i Sydasien. Februar 2005: 18 mio webhits. Indien 1,6 mio, Kina 1,3 mio i spidsen. CORE → China Open Resources for Education. 100 universiteter med 10 – 20 mio brugere.

B. UNIVERSITETERNES PÅTVUNGNE/UFRIVILLIGE STRUKTURÆNDRING d) Kobling. Teknologi → Kultur → Uddannelse = Nomadekommunikation. Ipod 20 gigabytes for 400 USdollar → gigabytes for 449 USdollars → prognose for petabytes for 400 Usdollar. Pensum bliver transparent og – formentligt – mere standardiseret. Ingen reel konkurrence dsv ikke konkurrenceparameter. M + M. MEN læremetoder, pædagogik, indlæring får stigende betydning. Det er her konkurrencen kommer til at udspille sig. O + MI. Det kan ikke flyttes. Det kan ikke eftergøres. Det bliver ligegyldigt, hvor på kloden, man tilegner sig et pensum; men det bliver af altafgørende betydning under hvilke vilkår, og med hvilke metoder man gør det. Hvem bliver bedst til at tilegne sig den viden, som er tilgængelig for alle og bruge den viden (obs ikke det samme som kundskaber), som langt de fleste vil være i besiddelse af.

C. OUTSOURCING. IT → BPO → KPO. Værditilvækststigen. Illustration Outsourcing Indien : IT: 17 mia Usdollar med stigning til 2010 til 57 mia Usdollar. Vækstrate 20%. BPO: 7,7 mia Usdollar med stigning til 39,8mia Usdollars i Vækstrate 36%. KPO: 1,2 mia Usdollar med stigning til 17 mia Usdollar i Vækstrate 46%.

C. OUTSOURCING. KPO domineres af:  Data Search and management  Biotech and Pharmaceutica,  Engineering and design (VLSI, Electronic highways)  R & D  Remote education and publishing  Animation and simulation

C. OUTSOURCING. Risici:  Omkostningsgevinst ikke altid gevinst for virksomheder og ikke altid varig.  Kontakt til end-users. Feed back.  To nye trends: Mindre begejstring – omlægning til Kina.   Politisk tilslutning til økonomisk globalisering.

C. OUTSOURCING. Konsekvens for virksomhedsstruktur:  Virksomhederne bliver mindre ”hele kompasset rundt”, mindre vertikale, mindre horisontale. Mindre virksomhed, mere kontroltårn.  Outsourcing og Off shoring dominerer.  Supranationale. Kapitalstærke i et omfang der gør den nationale scene uinteressant.  Økonomisk stærke virksomheder, økonomisk svage nationalstater bliver to sider af samme mønt.

D. KOBLINGEN Virtuel virksomhed. Virtuelt universitet. Supranationalt. Styres af samme parametre: Værdier (kunder, studerende) Kapital (konkurrenceevne, aflønning af super ressourcepersoner, transfermarked) Omkostningsniveau (outsourcing) Talent-og idejagt (off shoring). Virksomhederne og universiteterne brækkes begge op indefra. Fondsdannelser → ejendomsret uigennemsigtig → anonyme ejere. De politiske præferencer siger ja og amen til dette.

D. KOBLINGEN De basale vektorer bliver mindre nationalt forankrede, mere internationalt og mere flydende. Loyalitet, identitet, samhørighed frigøres fra den nationale ramme. Fondsdannelser udsletter samhørighed mellem ejere og ansatte. Erstattes af fælles værdisæt (religion? USA?). Nye gruppedannelser mindre regelstyret. Virtuelt samfund? HVAD HOLDER DET SAMMEN? Provo. Terroristerne gør det. Al Qaedas udvikling. En randbemærkning om USA.

III. DANMARK

A. Forudsætningerne 1.Udenrigs- og sikkerhedspolitisk placering. 2.Ingen store økonomiske skævheder ctr 1970´erne og Danmark på første klasse mv 3.Gunstig erhvervsstruktur. 4.Faktisk er vi et kreativt samfund ref skabelsen af store danske virksomheder. 5.De menneskelige ressourcer – menneskelig kapital, intellektuel kapital mv 6.Homogenitet (janteloven).

B. Og hvad er det så, vi burde/skal gøre? Fremtidens hovedvej har tre spor. Gøre noget som andre ikke gør. Gøre noget bedre and andre. Ikke gøre noget som helst andet. Der er tre indfaldsveje:

B. Og hvad er det så, vi burde/skal gøre?  Exogene faktorer dvs ydre omstændigheder uden for vor påvirkningsevne. a) Virtuel virksomhed, virtuelt universitet, KPO, Off shoring af R & D. Dette er ikke en trussel. Det er en gave. b) Satse på Danmark/København/Øresund som centrum/hub i Nordeuropa.

B. Og hvad er det så, vi burde/skal gøre? c) Udbygge det til europæisk hub vedrørende life sciences mv og koble den til de maksimalt fem globale hub indenfor life sciences. d) Erkende at fremtidens markeder samt udformning af nye strømninger udgår fra Asien. Kina, Indien, Sydøstasien. Placere os der - mentalt. e) Være på udkig efter hvilken model der vælges omkring teknologisk infrastruktur og betaling eller ej for brug heraf.

B. Og hvad er det så, vi burde/skal gøre?  Endogene faktorer dvs udnytte vore fortrin a) Helt ved siden af at se på livslang læring mv som noget, der kun hører til i de veluddannede cirkler. Måske laver vi noget helt andet på vor arbejdsplads om tre år end i dag; men har vi det samme job, udfører vi det på en anden måde. b) Kanalisere ressourcer – massivt - ind i udviklingen af menneskelige ressourcer. Uddannelse, universiteter, virtuel sektor. Der hvor vi i forvejen står rimeligt godt. Opbygge internationale alliancer. Gensidige campus mellem universiteter.

B. Og hvad er det så, vi burde/skal gøre? c) Erkende at det danske samfund store styrke ligger i koblingen kreativitet, individualisme, holdsamarbejde. Ikke mange andre kan præstere det. Baggrunden herfor er for det første satsning på bredden og for det andet anerkendelse af livslang læring. e) Fokuspoint. Forskningsmæssige gennembrud og nye teknologiske tiltag: ja, men danske ressourcer begrænset. Derimod: Støvsuge globalt; opfange og derefter prøve at være bedre end andre til at bruge, omforme PLUS værditilvækst fra vor side. f) Ledesnor. Formidle dette budskab, skabe national koncensus om at det er den vej vi går, styre udviklingen, allokere menneskelige, forskningsmæssige og finansielle ressourcer dvs en kombineret policy/politisk/management opgave.

B. Og hvad er det så, vi burde/skal gøre?  Se på os selv ude fra – kend dig selv! Vi skal være opmærksom på, hvorledes udlandet ser os. For et stykke tid offentliggjorde The Economist Intelligence Unit en undersøgelse med Danmark som det bedste land for fremtidige investeringer. For nogle måneder siden udnævnte samme analysebureau Danmark som det bedste e-business land. I november 2004 gav The Economist Danmark førstepladsen i sit informations samfunds index. Vi ligger helt i top med hensyn til god regering og administration. Microsoft og IBM har placeret forskningscentre her i landet. En EU rapport sidste år viste, at 50% af danskerne deltager i livslang læring hvert år, absolut bedste i Europa. Hvert år bruges 36 mia DKK til livslang læring. Alt sammen flot; men bruger vi det til at erkende, hvor vore egne komparative kompetencer ligger? Bruger vi det i en branding af Danmark?

IV. Konklusion Danmark har en enestående chance for at blive et center for udvikling af kundskaber – det bærende erhverv for resten af samfundet – fra børnehave over skole, videregående uddannelser, livslang læring, voksenundervisning. Som nævnt: Det bliver ligegyldigt, hvor man tilegner sig et pensum, eftersom det er ens, og teknologi bringer det samme frem uanset, hvor og indenfor ramme af hvilken læreanstalt; men metoder og synsvinkel dvs evnen til at bruge sine kundskaber bliver afgørende

V. Alternativt Gøre som Burnside!

Hvad gør andre? (1)  Australien.  New Zealand

Hvad gør andre? (2)  Singapore. Grundlæggende filosofi:  Hub konceptet herunder uddannelse og navnlig højere uddannelse  værditilvækst,  konkurrence ref skift i politisk system,  world class,  hele tiden op ad stigen, aldrig stå stille,  beslutsom politisk ledelse,  store planer der føres ud i livet,  mobiliserer nationen bag målsætningen og FORKLARER den, det politiske system er ikke bange for at fortælle befolkningen, hvorledes de faktiske forhold er.

Hvad gør andre? (3)  Det singaporeanske skolesystem.  Elitært og tyngden på at lære noget i stedet for at lære at tænke. Internationale undersøgelser: Singapore ligger flot.  Kreativitet. Problem.  Sigter på at udskille dem der avancerer opad i systemet.  Betalingsskoler og privatskoler. Ja. Internationale skoler ja, men flere af dem ikke for singaporeanere. Hvorfor er de her så?  Nøgleord: Eliten trækker samfundet, uddan eliten.  Baggrund. Mennesker er forskellige, nogle er klogere end andre.

Hvad gør andre? (4)  Universiteterne. Tre og et fjerde på vej.  Den elitære synsvinkel.  Kun de bedste kommer ind, hvad med de andre?  Udenlanske studenter. 25%. Få dem til at blive her.  Finansiering. Her betales. Bond systemet.  PM NUS med i Staralliance

J. Ø rstr ø m M ø ller