Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Møde i Globaliseringsrådet

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Møde i Globaliseringsrådet"— Præsentationens transcript:

1 Møde i Globaliseringsrådet
1. december 2005 Møde i Globaliseringsrådet Emne: Det globale Uddannelsesmarked Af: J. Ørstrøm Møller Visiting Senior Research Fellow, ISEAS, Singapore Adjungeret Professor ved Handelshøjskolen i København Web:

2 I. Udviklingstendenser der sætter rammerne
Nøgleord: Immaterielt samfund Tilknytning mellem personer og institutioner/virksomheder: Værdibaseret. Gratisydelser ud → økonomi, pris, marked Jagt på talenter (ét mål, ikke 100 hjørnespark).

3 II. Økonomisk skift til Kina og Indien
Nøgleord: Økonomisk centrum Middelklassen rykker frem med penge til rådighed. Kinas andel af det globale BNP 2,7% og Indiens 1,2%. Bruger vi PPP stiger de til 12,4% hhv 6,2%. Samlet fra 3,9% til 18,6%. PPP giver Kina + Indien lig 80% af USA's BNP. Målt efter PPP er Kina verdens næststørste og Indien den fjerdestørste økonomi. Middelklassen afgørende. Nu 17,4% af kinesiske husholdninger i byerne indkomst > USdollar. År 2014 → 90% Årlig vækst 24%. Slag på tasken: Snart 400 mio mennesker i middelklassen i Kina + Indien.

4 III. Nyt teknologisk gennembrud, det vil ske i Kina
Nøgleord: Samspil kultur – teknologi Nu skabes nomadekommunikation. Kina: 402 mio. abonnenter på mobiltelefon ultimo 2005. Indien: 60 mio. Mobiletelefonen bliver sesam luk dig op. Ex vi betaler med den! SMS: 6 mia. på én dag i Kina. Nyt sprog er ved at opstå. 2b?Ntb?=? Prognose 2010: Kina global nummer et med 178 mio PC’ere. 103 mio kinesere på internettet. Bredbånd ultimo 2005 i USA 39 mio og Kina 34 mio. Prognose for 2007: Kina 57 mio – USA 54 mio.

5 IV. Konsekvens for uddannelse
Nøgleord: Maskiner under kommando af Mennesker (MM) → Optioner til rådighed for den Menneskelige Intelligens (OMI). Det immaterielle samfund. Uddannet arbejdskraft USA. 1950: 29%. 2005: 85%. Ny teknologi → bruge dens MULIGHEDER.

6 V. Det internationale uddannelsesmarked – ja, MARKED
Nøgleord: Stærk stigende efterspørgsel Traditionelle udbydere falder delvist ud.

7 V. Det internationale uddannelsesmarked – ja, MARKED
 Betyder det noget? Udenlandske studerende bidrager til USA's BNP med ca 12 mia Usdollars. Nobelpristagere udefra 1/3. 50% af US vækst i de sidste 60 år tilskrives ny teknologi. Uddannelse mv er New Zealands fjerdestørste erhverv. Australien henter ca 25 mia DKK hjem hvert år med Kina som vigtigste leverandør af studenter ( i 2003). Det globale uddannelsesmarked = mia Usdollar. Prognose for 2025: Globale antal studerende højere uddannelse = 160 mio. Ca 84 mio i 2004.

8 V. Det internationale uddannelsesmarked – ja, MARKED
 Efterspørgsel/Udbud. Exponentiel stigning i efterspørgsel. Primært fra Asien. Uddannelse opfanges af trend’en om økonomisk styring. MARKED. Udenlandske studenter i engelsksprogede universiteter er ca 1 mio og ventes at stige til 2,6 mio i år % af udenlandske studenter fra Asien. Prognose for 2020: 75%. Udbud. Fra 2001 til 2004 faldt antallet af visa udstedt af USA til udenlandske studenter fra lidt under til lidt over

9 VI. Universiteternes struktur ændrer sig
Nøgleord: → virksomhed → en intellektuel virksomhed → en intellektuel multinational virksomhed. Benchmarking Alliancer Mergers & Acquisitions Datterselskaber Konglomeraternes endeligt Off shoring. Se Innocentive

10 VII. Åbne universitet for verden, bringe universitet ud til verden
Nøgleord: Pensum ens – metoder skaber forskellene

11 VII. Åbne universitet for verden, bringe universitet ud til verden
 Tiltrække udenlandske studenter. Det er et marked. Det accepterer de. Finansiering af vort universitet. Finansielt råderum til tiltrækning af talenter. Opad stigen. Ph.D. Angrib skelnen mellem uddannelse og forskning. Man kan ikke gøre det ene uden det andet; vel at mærke, hvis man ønsker at spille i Champions League. Ikke en læreanstalt, ej heller et forskningsinstitut, MEN en virksomhed, som udvikler producerer sælger KUNDSKABER plus evnen til at bruge dem

12 VII. Åbne universitet for verden, bringe universitet ud til verden
 Skabelse af et gunstigt miljø for udvikling af kundskaber. Udvikling af tværgående kundskaber; evne til at kombinere. Kobling mellem institutioner fra forskellige dele af samfundet Opbygning af internationalt netværk.

13 VII. Åbne universitet for verden, bringe universitet ud til verden
 OPC → OpenCourseWare, se fx 2000 MIT emner på OCW. 70% af MIT studenter bruger OCW. Siden januar 2003: Webhits 182 mio i USA, 66 mio i Europa, 84 mio i Østasien, 25 mio i Sydasien. Februar 2005: 18 mio webhits. Indien 1,6 mio, Kina 1,3 mio i spidsen. CORE → China Open Resources for Education. 100 universiteter med 10 – 20 mio brugere.

14 VII. Åbne universitet for verden, bringe universitet ud til verden
 Kobling. Teknologi → Kultur → Uddannelse = Nomadekommunikation. Ipod 20 gigabytes for 400 USdollar → 2005, 60 gigabytes for 449 USdollars → prognose for 2025, 40 petabytes for 400 Usdollar. Pensum bliver transparent og – formentligt – mere standardiseret. Ingen reel konkurrence dsv ikke konkurrenceparameter. M + M. MEN læremetoder, pædagogik, indlæring får stigende betydning. Det er her konkurrencen kommer til at udspille sig. O + MI. Det kan ikke flyttes. Det kan ikke eftergøres. Det bliver ligegyldigt, hvor på kloden, man tilegner sig et pensum; men det bliver af altafgørende betydning under hvilke vilkår, og med hvilke metoder man gør det. Hvem bliver bedst til at tilegne sig den viden, som er tilgængelig for alle og bruge den viden (obs ikke det samme som kundskaber), som langt de fleste vil være i besiddelse af.

15 J. Ørstrøm Møller


Download ppt "Møde i Globaliseringsrådet"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google