Illustrationer til undervisningsbrug

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Projekt: <indsæt projektnavn>
Advertisements

Nye samarbejdspartnere – nye udfordringer
Kursus den 12. marts Program i dag: Opsamling fra sidst.
Projekt: <indsæt projektnavn>
Illustrationer til undervisningsbrug
Modul 1 - Processer.
Illustrationer til undervisningsbrug
Produktion og Logistik
Illustrationer til undervisningsbrug
Formål Definere og fastlægge projektets ansvarsmæssige struktur (HVEM?) Roller og ansvar Inddragelse af Interessenter Business Case Fremdrift Organisation.
Teststrategi Engrosmodellen
Step 5: Styring og kvalitetssikring af projektet
TAG EJERSKAB  FJERN BARRIERER  BESLUT PÅ STEDET
Kommunikation i projekter
Målsætning S.M.A.R.T Målsætningen: Ingen detaljeret målsætning
Kort statusopgørelse til styregruppen Efterår 2013 Projekttitel: Innovation i 1. linje – Praksisnær Lederuddannelse Navn på institution: VEU Center Øst.
Illustrationer til undervisningsbrug
Udvikling og styring af en virksomhed
Illustrationer til undervisningsbrug
Hvad er et produkt i faget teknologi - og hvorfor?
Risici for SAPA-projektet
NOEA/Aalborg Universitet
SLP 4 Samarbejde med vejleder Planlægning og styring
Illustrationer til undervisningsbrug
Illustrationer til undervisningsbrug
Interessenthåndtering
Først - hvad er et projekt?
Økonomi og organisation
Illustrationer til undervisningsbrug
Hvad er mål/resultat (output)?
03.1 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2001 © Klasser Oversigt, principper og teknikker Kapitel 3.
Akademiuddannelsen i Ledelse Modul 2 Lederskab
planlægnings- og styringsmodel og afsnit i bogen
1 Mikkelsen & Riis Projektmodel C PROJEKTMETODIK Illustrationer til undervisningsbrug Dette sæt indeholder udvalgte illustrationer fra Grundbog i Projektledelse.
Barrierer i og for forbedringsprojekter Udenom, indenom, henover eller igennem barriererne Hvilken vej vil du? 12. oktober C2E netværk.
Illustrationer til undervisningsbrug
Illustrationer til undervisningsbrug
planlægnings- og styringsmodel og afsnit i bogen
Det autentiske Team Autentisk lederskab © Udviklings & Kompetencegivende træningsforløb For medarbejder.
Illustrationer til undervisningsbrug
Illustrationer til undervisningsbrug
1 Mikkelsen & Riis Projektmodel C PROJEKTMETODIK Illustrationer til undervisningsbrug Dette sæt indeholder udvalgte illustrationer fra Grundbog i Projektledelse.
1 Mikkelsen & Riis Projektmodel C PROJEKTMETODIK Illustrationer til undervisningsbrug Dette sæt indeholder udvalgte illustrationer fra Grundbog i Projektledelse.
Projektstyring dag 2.
Illustrationer til undervisningsbrug
Det autentiske Team Autentisk lederskab © Udviklings & Kompetencegivende træningsforløb For medarbejder i grupper og teams.
At deltage i projektarbejde
Projektledelse Projekter og Projektarbejdsformen
Proces og projekt metrikker. Proces metrikker er metrikker målt henover alle projekter og over lange tidsperioder Projekt metrikker er metrikker der bruges.
September 20031KUP - Projektstyring Formålet med projektstyring Formålet med projektstyring er at planlægge og styre et udviklingsprojekt, således at projektet.
Styr på ressourcer og projekter Inspirationsseminar 31. oktober 2006.
Introduktion til KVIK Modellen Tovholderens rolle og opgaver
Systematisk problemløsning i kriminalitetsbekæmpende funktioner
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Introduktion til KVIK Selvevaluering fra start til slut 27. september 2007 SCKK temadag.
Projektledelse To timer på anerkendende vis…. Velkommen Navn og spejderfunktion Hvorfor er du her i dag?
01.1 Mathiassen, Munk-Madsen, Nielsen & Stage, 2001 © Objektorienteret Analyse & Design (OOA&D) Grundbegreber, principper og metode Kapitel 1.
Last Planner System V/Erik Jung
PRINCIPPER FOR PROJEKTLEDELSE IT PROJEKTLEDELSE 14. marts 2014.
Skab engagement som coach Dette er et værktøj for dig, som vil Skabe motivation, engagement og ejerskab Sikre bedre performance Skabe udvikling og læring.
Muligheder og perspektiver1 Indledning. Muligheder og perspektiver2 Processen – formål # 1 Den forestående 2-årige proces har som mål: 1. At brancheskolerne.
Procesorientering Indhold: Hvad er en proces? Procesorientering og effektiviteter Systemorientering Lektion 3.
Juridiske Organisation Byggemodningen (Funktionsprincip)
TFV teorien Produktion som en transformation af input til output.
Statusrapport: [Projektnummer og navn]
45116 Teknologisk Forandring og Postal Logistik
[Indsæt projektnavn her]
Risikostyring.
Forretningsprojektplan
[Projektnavn] Post mortem
En fælles platform til integreret styring af ressourcer, projekter og budgetter hos DIN Forsyning Projektchef Henrik Blicher fortæller om hvordan en uigennemsigtig.
Præsentationens transcript:

Illustrationer til undervisningsbrug Dette sæt indeholder udvalgte illustrationer fra Grundbog i Projektledelse og Projektstyring med enkle midler. Sættet må anvendes af undervisere i projektledelse, med kildeangivelse.

Styring af projektet

Den adrætte portefølje De adrætte ressourcer porteføljeledelse projekter

5x5 modellen som Styringsmodel Projektledelse Lede projektet Planlægge Organisere og lede samvirket Håndtere opmærksomhedsområder Sikre læring Projektopgaven Sætte kursen mod behov og nytte Styre opgaven og kvaliteten Fremtage og overdrage produktet Styre forandringsprocessen Styre fremdriften Ressourcer Tilføre kompetencer Styre energien (ressourcer) Styre økonomien Styre faciliteterne Styre logistikken Omgivelser Overvåge og reagere Skabe sammenhæng med omgivelserne Sikre overholdelse af regelsæt Interessenter Opnå ejerskab Påvirke interessenternes forventninger Opnå forståelse og accept Lytte til og forstå Informere

Projektets udfordringer (belyst) Interessenthåndtering Ledelse af projektarbejdet Interessenthåndtering Styring af forventninger Håndtering af udfordringer og opmærksomhedspunkter Fokus på forandringsprocessen. Forståelse og accept. Reaktion på erkendelser og læring. Proaktive beslutninger. Anvendelse af råderummet Opmærk somheds- punkter Fokus på missionen og nytteværdierne

Projektet må være styrbart! – på flere områder Forventningerne Interessenterne De politiske vilkår Budgettet Samvirket og aftalerne Aktørerne Produktet Grænsefladerne Fremgangsmåden og tidsplanen

Udføre projektarbejdet Projektopgaven og projektets mål Produktmål og produkt/løsning Plan for fremgangsmåde, organisation, ressourcer og økonomi Fremadrettet opfølgning Konstatere præstationer, afvigelser og ændrede ydre vilkår Projektstyringens styringssløjfer Udføre projektarbejdet Lede projektarbejdet Korrigerende indgreb på et eller flere niveauer

Leverings-/ibrugtagningsterminer Virkningsområder ved styringsbeslutninger Fremgangsmåde Ressourcer Kompetencer Mængde Projektomkostninger Leverings-/ibrugtagningsterminer Produkt - Omfang - Funktioner - Egenskaber - Kvalitet - Sammenhæng med omgivelserne - Økonomi Nytteværdi Anvendelse Driftsnytte Forretningsnytte Interessenternes - Engagement Forståelse Accept Anvendelseskompetence Tilfredshed

7 principper for adrætte projekter Vedrørende produktet: Værdi og kvalitet Aktualitet   Vedrørende processen: Retning og sammenhæng Brugerne med Flow og tempo Kompetent og bemyndiget team Forenkling og forbedring

Fremadrettet opfølgning Ret blikket mod projektets slutsituation og tiden derefter Hold øje med udvikling og hændelser uden for projektet, med relation til projektet Rapporter forventet slutsituation versus målsat slutsituation Disponeringstænkning - konsekvens, værdi, egnethed Det er kun det, som ligger foran dig, du kan forsøge at styre Hvor langt, du er kommet i projektet bestemmes af, hvad der ligger foran dig

Projektopfølgningen omfatter fem forhold Fundamentet, dvs. om de ydre forudsætninger for projektet, dets mål og dets betydning fortsat er til stede Præstationen, dvs. det udførte arbejde eller rettere de præsterede resultater, såvel mængde som kvalitet Fremdriften, dvs., hvorledes arbejdet følger tidsplanen Omkostningerne, dvs., hvorledes forbruget såvel i ressourcemængder og materialemængder som kroner, svarer til budgettet Effektiviteten, dvs., hvor effektivt og produktivt projektarbejdet udføres - og hvor godt samvirket i og omkring projektorganisationen fungerer

Projektarbejdets stade Konstateres ved: Måle udført arbejde Milepæle eller arbejds- opgaver nået Måle resterende arbejde Estimeret ressourcebehov til færdiggørelse Estimeret varighed til færdiggørelse Udtrykkes ved: Er i gang, er afsluttet Forventet sluttidspunkt % udført eller % rest

PMS grundbegreber Omkostning og værdi Forventet slutomkostning EAC BAC Omkostningsbudget ACWP BCWS BCWP Tid Plan slut- dato Forven- tet slut- Stade- BCWS = Budgetteret omkostning for planlagt arbejde BCWP = Budgetteret omkostning for udført arbejde (præsteret værdi) ACWP = Faktisk omkostning for udført arbejde BAC = Budgetteret omkostning ved afslutning EAC = Forventet omkostning ved afslutning

Resultatbillede 5x5 modellen Projektopgaven Projektledelse Omgivelser Ledelse (udad, indad) Fremgangsmåde, plan og styring Organisering og samvirke Håndtering af opmærksomhedsområder Læring Ressourcer Kompetencer (personale m.m.) Økonomi Faciliteter Interessenter Interessenternes engagement og tilfredshed Interessenternes forståelse og accept Ejernes sponsorat Omgivelser Samklang med omgivelserne Sammenhænge med omgivende systemer Overholdelse af normer Projektopgaven Nyttevirkning, lønsomhed Omfang (scope, aftale) Produkt (funktioner, egenskaber, kvalitet) Driftskompetence Timing (levering, ibrugtagning)

Ledelsesrapporten Forventet projekt slut: opfyldelse af formål og succeskriterier? Interessenternes tilfredshed opfyldelse af krav til slutprodukt terminsoverholdelse budgetoverholdelse ressourcer udgifter/investeringer Væsentlige problem-stillinger og handling desangående Ønske om ledelsens beslutning/handling