Matematik på Trapholt Om samarbejdet mellem matematikhold på Læreruddannelsen i Jelling og Kunstmuseet Trapholt
Samarbejdsprocessen Uden om de klassiske museumsfag Hurtig, fleksibel direkte kontakt mellem Mie og Kirsten Diskussion og accept af de 2 institutioners forskellige tanker om formål og mål 2 studerende i intensiv, selvkørende arbejdsgruppe
Arne Jacobsens sommerhus
Museumsbriller: fleksibelt, funktionalistisk formsprog Matematikbriller, 6 klodser: Hvor mange forskellige ”huse” kan man lave med de klodser? Mål omkreds på de forskellige huse Lær: Systematisk optælling. Omkredsen kan variere, selvom der er samme grundareal.
Afprøvninger:
Syveren Museumsbriller: teknologisk nytænkning, organisk formsprog Med matematikbriller: Lad os bygge! Lær: byg, lav tabel, se mønster. Find sammenhæng mellem, regel, funktionsbegrebet
Resultater: 3 ”færdige” læremidler, der kombinerer matematiske begreber med oplevelsen på museet 16 ”skitser” til andre læremidler, der evt. kan færdiggøres Et ændret syn på egen faglighed hos de studerende Åbning for matematik som en relevant mulighed for arbejdet med den faste samling på museet Flere billeder her: PicasaPicasa