Chr. Viktor Rasmussen IT-Universitetet februar 2009 Målgruppeanalyse Målgruppeanalyse Kategorisering.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Metode 2 Kvantitativ metode Spørgeskema
Advertisements

Chr. Viktor Rasmussen IT-Universitetet januar 2009 Målgruppeanalyse Målgruppeanalyse INTRODUKTION TIL FAGET.
Oplæg d PD i Fortællinger og genrer
Kultur på arbejde: Kulturforståelse og merkantil kultur
LEVEKÅR, LIVSFORMER & LIVSSTIL
HHX - Lene Baake Afsætning 2012.
A&B ANALYSEs Danmarkspanel - Foreningen ”Odinstårnet” -
Kim Lyng Madsen Lau Kingo Marcussen
Kan man gøre andre mennesker lykkelige?
Skriftlige opgave kom IT
Afsætning 2012.
Dahlbom & Mathiassen Computers In Context 9. Power
Chr. Viktor Rasmussen IT-Universitetet februar 2009 Målgruppeanalyse Målgruppeanalyse Kompleksitet, relevans og tillid.
Postkulturel kommunikation - fordi kultur ikke altid er vigtigst
Sprog/billeder på Internettet
Målgruppeanalyse Kategorisering.
ART GALLERIES Gruppe 4.
UDGANGSPUNKT 6. Februar Læringsmål Den studerende • har indsigt i og forståelse af forholdet mellem unges livs- og udviklingsbetingelser • kan reflektere.
Interessenter og interessentanalyse
8 Segmentering og målgruppevalg
Chr. Viktor Rasmussen IT-Universitetet august 2008 Målgruppeanalyse Målgruppeanalyse Introduktion til faget.
Sociologi – Individ og samfund
Chr. Viktor Rasmussen IT-Universitetet september 2008 Målgruppeanalyse Målgruppeanalyse Kompleksitet.
Virksomheder - definition
Projektlederens rolle(r)
Levy Pierre (2001), Cyberculture Teksten til i dag er fra sidste kapitel og konklusionen fra bogen Cyberculture. Tekno optimist.
INTRO Foreløbig titel: ’Når vægttabet bliver virtuelt’ Slankedoktoren.dk –Vinder af E-handelsprisen – juryens specialpris – for med succes at have overført.
INFORMATIONSMØDE PURE4 / TYPO3 m.v.
Bloggerkultur Hvorfor blogger vi?.
Præsentation af Det retoriske kompas
Præsentation af Det retoriske kompas
Virtuelle verdener og rum Lisbeth Klastrup og Troels Degn Johansson IT-højskolen I København F-2002, Design, Kommunikation & Medier.
Medieforløb 2006 Internettet som offentlighed og læringsrum Udarbejdet af Rie, Nadja, Maha og Mette R.
De nye kommunikationspolitikker - hvad skal de indeholde?
TEMA-EVENT OM KØN, KROP OG KOMPETENCER KØBENHAVNS UNIVERSITET 17/11/2010 Uniformerede mænd og maskuliniteter.
Chr. Viktor Rasmussen IT-Universitetet april 2009 Målgruppeanalyse Målgruppeanalyse Metode 4 Farer og fejlkilder.
Virtuelle verdener og rum III. 20. februar Konstruktion af 3D-verdener Primærlitteratur: Peter Anders: ”Cybrids” med reference til hans bog, ”Envisioning.
Fremlæggelse af teori og metode d.24 Nov. 2010
Virtuelle verdener og rum Lisbeth Klastrup og Troels Degn Johansson IT-højskolen I København F-2002, Design, Kommunikation & Medier.
Kultur på arbejde: Kulturforståelse og merkantil kultur
Chr. Viktor Rasmussen IT-Universitetet April 2009 Målgruppeanalyse Målgruppeanalyse OPSUMMERING.
Et computerbaseret projekt. Udgangspunkt  Formål og præmis Hurtig adgang til hjælp Oplyse om faren ved og bag rygning Informere og rådgive brugeren Applikationen.
Ministry of Environment and Energy, Denmark The National Environmental Research Institute Problemer ved værdisætning af pesticidanvendelsens natureffekter.
Samskabelse Den 19. februar 2014 blev der afholdt Visionsseminar for Kommunalbestyrelsen i Lemvig Kommune, hvor der på politisk niveau blev drøftet og.
3.Lektion: Identitet 3.Lektion i undervisningsforløbet ”Identitet i forandring”, baseret på kapitel 3 i Luk Samfundet Op! af Brøndum og Hansen, Columbus.
Livsstilsanalyse i Danmark
Velkommen Inddragelse af barnets udtalelse i analysen.
28. februar 2007Organisationskultur i Praktikkenside 1 Organisationer Struktur og kultur - for praktikanterne under RUC’s praktikordning
Chr. Viktor Rasmussen IT-Universitetet februar 2005 Formidling på Nettet Målgruppen i formidlingen på nettet.
Ved eksamen bliver de studerende prøvet i forhold til deres: Viden om grundlæggende begreber, teorier og forskningstraditioner vedrørende IT som medie.
Dagsorden Alle ”kender” Hattie
Chr. Viktor Rasmussen IT-Universitetet april 2005 Formidling på Nettet 1.Om evalueringen 2.Annedorthe Kring og Stine Thulin : - om E-nyhedsbreve 3.Viktor:
8 Segmentering og målgruppevalg
Segmentering.
Specialeforsvar d. 25/ , IT-Universitetet København Mette Gamborg Jensen & Karina Kold Foldager STORYTELLING - Markedsføring af en kunstorganisation.
Organisering og navigation Ole Gregersen 22. Februar 2006 Usability.
Tekstformidling på Internettet E 2003 Tekstgenrer II: ”sociale” tekst genrer Session 9 (29/10/03)
Kunstnergruppen Problemformulering: Der eksisterer ikke en effektiv formidling af/platform for, digital kunst på internettet. Vi vil finde ud af, hvordan.
Chr. Viktor Rasmussen IT-Universitetet april 2005 Formidling på Nettet Opsummering - og eksamen.
Brand Communities: Nye Segmenttyper? Per Østergaard Institut for Marketing Syddansk Universitet.
Kapitel 6: Teorier om social ulighed – fokus på funktionalismen og Bourdieus teori om social ulighed Ulighedens mange ansigter – perspektiver på social.
SKABELON.
Sociologisk Grundkursus. Hovedtemaer og klassikere
KNÆK KODEN. Tidsplan TidspunktAktivitet 12. april Information om intern prøve i Studieområdet Del 1 Lodtrækning om område i klasserne 29 april Valg af.
Målgrupper og segmentering
Livsstilsanalyse i Danmark
It i folkeskolens matematikundervisning
Digital dannelse i gymnasiet
Hvordan vil vi samarbejde fremover?
Barnesyn og børneperspektiv
Præsentationens transcript:

Chr. Viktor Rasmussen IT-Universitetet februar 2009 Målgruppeanalyse Målgruppeanalyse Kategorisering

Chr. Viktor Rasmussen IT-Universitetet februar 2009 Målgruppeanalyse 1.Lidt opsamling 2.Kategorisering 3.Gruppearbejde 4.Opgave og litteratur til næste gang Plan for i dag

Chr. Viktor Rasmussen IT-Universitetet februar 2009 Målgruppeanalyse Lidt af hvert 1.Øvelsesopgaver 2.Vægtning af teori og metode

Chr. Viktor Rasmussen IT-Universitetet februar 2009 Målgruppeanalyse Opgavens indhold 1.Casebeskrivelse med målformulering 2.Problemformulering, hypoteser og arbejdsspørgsmål 3.Forundersøgelse. 4.Teoretisk udgangspunkt med argumentation for indsnævring af analysefokus 5.Dataindsamling 6.Analyse 7.Fejlkildediskussion 8.Konklusion 9.Perspektivering

Chr. Viktor Rasmussen IT-Universitetet februar 2009 Målgruppeanalyse AFSENDER MODTAGER E F INDHOLD Æ INTERNETTET SOM MEDIE Modtagere (community)

Chr. Viktor Rasmussen IT-Universitetet februar 2009 Målgruppeanalyse Modtagere (community) "Sociale" genrer på nettet: Debatfora (emnebaserede diskussioner mellem forskellige usere. Deling af viden og egne erfaringer. Mere eller mindre i dialog med folk, der styrer site). Kan være baseret.Debatfora (emnebaserede diskussioner mellem forskellige usere. Deling af viden og egne erfaringer. Mere eller mindre i dialog med folk, der styrer site). Kan være baseret. Weblogs (kommunikerer typisk i et "blogcluster", forholder sig til andres blogs,comments-funktion).Weblogs (kommunikerer typisk i et "blogcluster", forholder sig til andres blogs,comments-funktion). Øvrige community sites (indlæg, artikler, , maillists, weblogs, newsgroups, online spil, chat rooms, videoconferencer, virtuelle rum).Øvrige community sites (indlæg, artikler, , maillists, weblogs, newsgroups, online spil, chat rooms, videoconferencer, virtuelle rum).

Chr. Viktor Rasmussen IT-Universitetet februar 2009 Målgruppeanalyse Qvortrup… Afsender-modtager

Chr. Viktor Rasmussen IT-Universitetet februar 2009 Målgruppeanalyse Hvad gør brugeren? Vurderer afsenderenVurderer afsenderen Vurderer sig selvVurderer sig selv Vurderer medietVurderer mediet Spiller på sin erfaringSpiller på sin erfaring Afsender-modtager

Chr. Viktor Rasmussen IT-Universitetet februar 2009 Målgruppeanalyse Begrebet kategorisering betyder ganske enkelt at inddele i grupper. Indenfor samfundsvidenskaberne taler man også om segmentering, men det handler om det samme: at opdele en population efter en eller flere faktorer. Kategorisering

Chr. Viktor Rasmussen IT-Universitetet februar 2009 Målgruppeanalyse Kategorisering Hvad er kategorisering? Klassifikationer er udtryk for hierarkiske systemer. For det andet har klassifikationer udelukkende et spekulativt formål. Formålet er at gøre menneskelige forhold forståelige. Durkheim Durkheim. 1903: Primitive Classification

Chr. Viktor Rasmussen IT-Universitetet februar 2009 Målgruppeanalyse 1) For at danne sig et overblik over en kompleks verden. 2) For at legitimere vores status som eksperter overfor omverdenen - dvs. at bemyndige sin analyse overfor andre menneskers fagligheder (programmører, designere og ikke mindst den kunde, der har bestilt analysen) for at analysen vil fremstå som indiskutabel. 3) For rent faktisk at vide noget mere om den målgruppe vi beskæftiger os med. Kategorisering

Chr. Viktor Rasmussen IT-Universitetet februar 2009 Målgruppeanalyse Menneskets udvikling Menneske Bonde Herremand Bonde Borger Adel Herremand Arbejdsgiver Arbejdstager Funktionær Hobbylandmand Forsker Bonde Kunstner Pædagog Studerende Direktør Popstar...etc......etc... Engang Nu Førindustrielle – Industrielle – Moderne (- Postmoderne)

Chr. Viktor Rasmussen IT-Universitetet februar 2009 Målgruppeanalyse Segmenteringens historik 19. århundrede: Segmentering primært i forlængelse af klassesamfundet (Marx) 20. århundrede: Løbende udvikling af Marx’ klassemodel med inddragelse af flere variable – køn, geografi, erhverv, osv. (bl.a. Weber) 1960erne og 70erne: Klassebegrebet afløses delvist af socialgruppebegrebet 1970erne og frem: Begrebet livsstil ’opfindes’ Livsstilstermen forfines og segmentering efter livsstil udbredes I dag: Segmentering efter livsstil  segmentering efter livssituation

Chr. Viktor Rasmussen IT-Universitetet februar 2009 Målgruppeanalyse Kategorier Social klasse Køn Uddannelse/erhverv Indtægt Alder Værdier Etnicitet Geografi Generationer Livsfaser Livsstil Seksualitet Subkultur …og?.. Alle kategorier er brikker i ’målgruppepuslespillet’

Chr. Viktor Rasmussen IT-Universitetet februar 2009 Målgruppeanalyse 15 Kategorier af målgrupper Struktur/organisering Individer Grupper Netværk Opinionsledere Fællesskaber Organisation - Skal ikke ses isoleret, men i samspil.

Chr. Viktor Rasmussen IT-Universitetet februar 2009 Målgruppeanalyse 16 Definition af målgruppen bør afhænge af, hvad intention med kommunikationen er: 1.Informere 2.Forandring/handling 3.Salg 4.Læring 5.Underholdning 6.Fællesskab (faglig, socialt) 7.Andet? Kategorier af målgrupper

Chr. Viktor Rasmussen IT-Universitetet februar 2009 Målgruppeanalyse Formålet kunne f.eks. overordnet være: - at bibeholde eller forbedre omdømme - etablere et ansigt udadtil - udbredelse af kendskab - etablere en forbedret kundekontakt - osv. osv.… Kategorier af målgrupper

Chr. Viktor Rasmussen IT-Universitetet februar 2009 Målgruppeanalyse Formålet kunne f.eks. underordnet være: -at aflaste supportafdelingens arbejde -stramme op på hjemmesidens rod - få kunderne til at anbefale hjemmesiden til andre - osv. osv.… Kategorier af målgrupper

Chr. Viktor Rasmussen IT-Universitetet februar 2009 Målgruppeanalyse Demografiske variable: Alder, bopæl, køn. Socio-økonomiske variable: Arbejde, indtægt, uddannelse, socialgruppe. Kulturelle variable: Etnicitet, seksualitet, subkultur, værdier, livsform og livsstil. Kategorisering

Chr. Viktor Rasmussen IT-Universitetet februar 2009 Målgruppeanalyse Demografiske og Socio-økonomiske variable. Kategorisering VariabelSkala AlderIntervalGeneration (alder)Generation (opvækst) Livsfase TeenagerComputer- generation Studiesøgende Sen karriereBlomster- generation Overgangsalder ÆldreKrigs-generationPensioneret

Chr. Viktor Rasmussen IT-Universitetet februar 2009 Målgruppeanalyse Demografiske og Socio-økonomiske variable. Variablen bopæl kan tilsvarende skaleres på forskellig vis: Geografisk navn: byens navn, kommunens navn, amtets navn. Bopælstype: f.eks. villa, landbrugsejendom, lejlighed – herunder ejer, andel, leje osv. Overordnet geografisk placering: i land eller byområde. Kategorisering

Chr. Viktor Rasmussen IT-Universitetet februar 2009 Målgruppeanalyse Demografiske og Socio-økonomiske variable. Tilsvarende er det muligt at opdele arbejde på forskellig vis, f.eks.: Det specifikke arbejde: postbud, tømrer, revisor osv., eller Overordnet kategori: funktionær, tjenestemand, selvstændig, ufaglært osv. Kategorisering

Chr. Viktor Rasmussen IT-Universitetet februar 2009 Målgruppeanalyse Demografiske og Socio-økonomiske variable. Socialgruppe I: Selvstændige med store virksomheder og funktionærer med mere end 50 underordnede samt selvstændige og funktionærer med akademisk uddannelse. Socialgruppe II: Selvstændige med større virksomheder og funktionærer med underordnede med mellemlang teoretisk uddannelse. Socialgruppe III: Gårdejere med 0-3 ansatte, mindre selvstændige og funktionærer med 1-10 underordnede eller i stillinger, der kræver en vis oplæring. Socialgruppe IV: Faglærte arbejdere, funktionærer uden underordnede samt husmænd. Socialgruppe V: Ikke faglærte arbejdere og specialarbejdere. Kategorisering

Chr. Viktor Rasmussen IT-Universitetet februar 2009 Målgruppeanalyse Kulturelle variable: Etnicitet, seksualitet, subkultur, værdier, livsform og livsstil. En kultur er et fælles betydningsunivers, hvor deltagerne forstår verden og udtrykker sig tilnærmelsesvist på samme måde. Kategorisering

Chr. Viktor Rasmussen IT-Universitetet februar 2009 Målgruppeanalyse Værdibaseret segmentering: -Kategorisering på baggrund af immaterielle værdier, holdninger og handlinger -Principielt fri af traditionelle sociodemografiske kriterier Kultur KAN i NOGET omfang også hænge sammen med sociodemgrafiske forhold. -Livsstilsmodeller kan primært bruges til at påpege tendenser og sammenhænge på en letforståelig og forenklet måde… -Og bør altid bruges i relation til en konkret situation. Kulturel kategorisering

Chr. Viktor Rasmussen IT-Universitetet februar 2009 Målgruppeanalyse Segmenteringsmodeller: Minerva og Kompas Udgangspunktet er livsstil: Livsstil er systematisering af livsførelse på typiske måder. Kulturel kategorisering

Chr. Viktor Rasmussen IT-Universitetet februar 2009 Målgruppeanalyse Dimensioner (livsførsel og orienteringer): Minerva Moderne – Traditionel Pragmatisk - idealistisk - giver fire segmenter (+ et gråt) Kompas Moderne – neutral - Traditionel Fællesskab – neutral - individ - giver 9 segmenter (inkl. et ”gråt” – kaldet ”center”) Kulturel kategorisering

Chr. Viktor Rasmussen IT-Universitetet februar 2009 Målgruppeanalyse Minerva Moderne MaterialismeIdealisme Traditionel Stabilitet og tryghed Individualisme og personlig frihed Pragmatiks og rationel Følelsesmæssig og idealistisk

Chr. Viktor Rasmussen IT-Universitetet februar 2009 Målgruppeanalyse [O]ne has no chance of giving a scientific account of practice [...] unless one is aware of the effects that scientific practice produces. Kritik af prækonstruerede modeller: Kategorisering Bourdieu, Pierre (1992): : The Logic of Practice

Chr. Viktor Rasmussen IT-Universitetet februar 2009 Målgruppeanalyse Kategorisering "Det er forbudt at forbyde noget som helst" Bourdieu, Pierre og Wacquant, Loïc J. D. 1996: Refleksiv Sociologi. Nogle gange vil Minervamodellen vise sig at være relevant, men andre gange vil anden slags kategorisering (eller mangel på samme) vise sig at være det mest hensigtsmæssige.

Chr. Viktor Rasmussen IT-Universitetet februar 2009 Målgruppeanalyse ØVELSE Beskriv følgende udfra alle relevante 1. demografiske, 2. socioøkoniske og 3.kulturelle variable, samt placer evt. i Minerva eller Kompas – med begrundelse. 1)Eksisterende målgruppe (herunder gerne primær og sekundær målgruppe (s. 71) 2)Potentiel målgruppe (gerne primær og sekundær) Kategorisering

Chr. Viktor Rasmussen IT-Universitetet februar 2009 Målgruppeanalyse Litteratur til næste gang Kompendie: Side (Nielsen), side (Stormhøj). +”Målgruppeanalyse”: Side og side Sekundær litteratur: Kompendiet: Side (Cooper), side (Jensen), side (Poulsen)