Bestyrelsesdag 27.09.2014 Middelfart.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
PR KAMPAGNE.
Advertisements

Trehøje-Pigerne Side 1 Vejledning til brug af hjemmesiden Det er slet ikke så vanskeligt – så brug hjemmesiden flittigt… Det er.
Den Danske Kvalitetsmodel
Forældredage i indskolingen Alt hvad du skal vide om Forældredage på Hellerup Skole Mini guide Praktiske oplysninger Tidspunkt: Datoer for forældredagene.
Skolebestyrelsesvalg 2012
Caseoplæg om Facebook.
Årsmøde 2013 i NORDFYN. Scleroseforeningens lokalafdeling NORDFYN.
Dagens program Hvad er frivillig.dk Hvordan er frivillig.dk bygget op
Vi arbejder i bestyrelsen på at sikre og føre tilsyn med, at den rette kurs sættes og holdes. Overordnet retning og overblik, vi arbejder ikke ”i maskinrummet”.
LinkedIn Intro.
Ude af 10. klasse, og hva’ så? l
Torbenfeldvej Vallensbæk strand Tlf.: – – dagligt brug af vores hjemmeside •AGEN LYS har en stor og omfattende.
Bestyrelsesdag Høje Taastrup.
Introduktion Stil gerne spørgsmål og giv kommentarer – på forhånd tak
1 Innovation i AT i 2g på Fjerritslev Gymnasium Branding (2.22) Fremtidens by ( )
Velkommen til - Infomøde for projektstillere til Operation Dagsværk
Introduktion til Det Praktiske Projekt Det Praktiske Projekt Udvikling og skriveproces.
Nyt fra sekretariatet Mette Bryde Lind.
DT-ledermøde Kongeå Distrikt 26. maj 2011 FamilieSpejd.
› Synlighed skal altid baseres på Sct. Georgs Gildernes vedtagne mål: › At arbejde med personlig udvikling, støtte spejderarbejdet og medvirke til løsning.
De Aktive Kultur Samvær Fitness Netværk De Aktive Generalforsamling 16. maj 2012.
Landlivs seminar den 24.november 2012 Hvad er der brug for på landet: Nytænkning af landdistrikter? Alt det praktiske v. Mona Hvid
Velkommen til temadag om Indholdskanalen. Program: : Indholdskanalens muligheder Baggrunden for Indholdskanalen : Leverandør-præsentationer.
Innovation og iværksætteri
1 Formandens rolle - I bestyrelsen. 2 • Hold øje med trivslen –Inddrag medlemmer, der ikke siger meget –Få nye medlemmer godt ind i gruppen, besøg evt.
Velkommen til Generalforsamling i SAK 77 Tirsdag d Svømmecenter Nordvest.
Fælles forældremøde Thurø
Dialogmøder 2012 De private tilbud og kommunerne - fælles udfordringer og muligheder Geert Jørgensen.
Hvordan bruger jeg First Class konferencerne ?
SSP-Samrådet Værdier, mission og visioner
LK møde Grand Hotel Odense To punkter på max. ti min. 3½ min: Arrangementer i 2013/2014 5½ min: Oplæg til samarbejde mellem korps, regioner.
Velkommen. Per Roholt Praktisk Tidsplanen Tilmelding til workshops Pauser Rygning Frokost Toiletter Og husk, Mobiletelefoner skal være tændt!
Holmen 21. Juni 2005 Action Learning Videnskalas Bo Tovby Jørgensen & Lise Rosendal Østergaard
Overgang fra børnehave til skole/fritidshjem Hyltebjerg Skole
Nanna Højlund, FOA, formand for PASS
9 steps på vejen – frem til i dag?. Siden 2010 = 6 årlige kalendere på 5 regioner. Del af kommunikationsstrategien = se på, om det er en bedre løsning?
Efteruddannelsesindsatsen 2007 Analyse Danmarks undersøgelse januar 2008 Oplæg på Kompetencerådets møde den v./ Merete.
Sådan skaber vi et kampagnekorps Baggrund Foreningen skal bruge flere frivillige til centrale og lokale events For fortsat at sikre midler til foreningens.
Danske Handicaporganisationer Handicapbevægelsens paraplyorganisation siden 1934.
Velkommen til Projekt Frivillig Infomøde og workshop d. 23. maj 2013 Maj 2013 | Projekt Frivillig | Foreninger i Aarhus Kommune.
Søg støtte til projekter… København, 8. februar 2008.
4. Det kommunale valgår –Nyvalg til handicaprådet, LBR og klagerådet –Valgkampen generelt –Andet.
Kursus om borger.dk og brugen af digital signatur
Informationsmøde tirsdag den 10. juni Reformen - formål 1.Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan. 2.Folkeskolen.
Gl. Hellerup Der er brug for dig Min. 17 år Veje min. 50 kg. Være sund og rask.
MFU beretning Landskomitémøde 12. maj Kommunikationsstrategi? Opsamling på punkt 11 Kommunikationsuddannelse af korpsene Synlighed – tidssvarende.
Fritidstilbuddene pr. 1/ Det betalte modul ( morgen, afslutning samt ferie) på alle ”ikke skoledage” v/ institutionsleder Erik Vadsager Det gratis.
Bestyrelsesdag Middelfart Opmærksomhed.
Lederseminar 2014 Varde Kommune
Bestyrelsesdag Middelfart Generationsskifte i korpsene - fornyende organisation.
Møde med Trygfonden Den 29. august 2011 Danmarks Lungeforening.
Følfods historie Naturbørnehaven en lokal ide En gruppe lokale forældre udarbejder et oplæg til en skovbørnehave Forældregruppen præsenterer.
Blodområdet i Region Syddanmark Møde i Bloddonorernes Landskomite
Velkommen til Fællesledermøde. Program for i dag.
Introduktion til arbejdet som kasserer
Facebook: ”Informatør for BiD” Bloddonorernes informatører Siden 2001 Ca. 250 fordelt i landet.
Velkommen til forårs SFO på Hunderupskolen
Velkommen til Green Field. Hvad er Green Field? På Green Field er alting muligt: Her er ingen restriktioner Her kan man udfolde sig Her er alle imødekommende.
Sekretær Introduktion til arbejdet som klubsekretær Sekretær1.
Mød Aalborg Universitet
Folkeskolereform august 2014 Velkommen til oplæg om implementeringen af folkeskolereformen på Haldum-Hinnerup Skolen.
Fællesoffentlig kampagne for offentlig digital selvbetjening 2013 Fokus og mål: Informere om overgangen til obligatorisk digital kommunikation - med.
SPEJDERNES LEJR 2012 Ildsjæle - rundt om lejren. Spejdernes Lejr 2012 HVEM OG HVOR MANGE Hvem: De spejderkorps i Danmark Forventet deltagere på lejren.
Forældremøde 9. april.
{ Bestyrelseskursus Marts 2015 Bestyrelsens opgaver og ansvar.
Skabelon til udarbejdelse af YoungCRM Årshjul
Årskursus i Hjertemotion
Kommunikation Kommunikationskanaler 2 Hjemmesider 3 Reklamer 4
Hjertecafèer - tilbageblik
Narcotics Anonymous’ SERVICESTRUKTUR.
Præsentationens transcript:

Bestyrelsesdag 27.09.2014 Middelfart

Ved jeg, hvad I tror, I ikke ved?

A G E N D 10.30 Intro til BiD 11.15 Kort pause Landskontoret Donor Nyt bloddonor.dk, videnbank og webshop Hvad landskontoret kan hjælpe med 11.15 Kort pause 11.30 Korps, komitéer og udvalg Korpsstruktur - de forskellige måder at sammensætte og drive korpsbestyrelser på Tilrettelæggelse af "årshjul" Regionsbestyrelserne - Landskomitéen (LK) - Forretningsudvalget (FU) Markedsføringsudvalget (MFU) - Ungdomskomitéen (UK) - Internationalt udvalg (IU) 12.10 Kort pause 12.15 Vi fortsætter, herunder bestyrelsesarbejde/ansvar 12.50 Frokost 13.30 Fællessession 14.10 Opfølgning på formiddagen 14.30 Sådan hverver du 16.00 Spørge- og diskussionstid 16.30 Tak for i dag A G E N D

L ndskontoret Intro til BiD Bloddonorernes landskontor varetager den daglige drift af organisationen, der tæller 62 lokale donorkorps med i alt omkring 225.000 bloddonorer Donor Nyt, nyhedsbreve, hjemmeside, webshop samt udvikling og indkøb af nye donorgaver og varer i samråd med MFU Sikringsfonden: Landskontoret varetager kontakten til donorer, som har haft en skade ifm. tapning og er ‘forkontor’ til Patienterstatningen Forskningsfonden: Uddeler legater til relevant forskning inden for blodområdet Den unge spejderleder og landsretssagfører Tage Carstensen bragte i 1930 idéen om et frivilligt bloddonorkorps med sig hjem til Danmark fra et besøg i England

L ndskontoret Intro til BiD Landskontoret er BiDs eneste lønnede funktion med 4½ lønnede medarbejdere + løbende praktikant(er) Økonomi kommer fra korpsene – for hver tapning, der foretages på hospitalerne, modtager korpset et tappegebyr på ca. 50,- fra deres region (forskellig blandt regionerne) Korpsene betaler deraf et tappegebyr til landskontoret på ca. 8,- Landskontoret bor i Handicaporganisationernes Hus i Høje Taastrup Altid åben for besøg, spørgsmål osv. Den unge spejderleder og landsretssagfører Tage Carstensen bragte i 1930 idéen om et frivilligt bloddonorkorps med sig hjem til Danmark fra et besøg i England

Intro til BiD DonorNyt Donor Nyts redaktion består frivillige, en blodbanklæge og medarbejdere fra landskontoret Udkommer fire gange årligt – sendes til alle landets donorer og blodbankerne Artikler om, hvad blodet bruges til – patienthistorierne er vigtige Artikler fra arrangementer, særlige tapninger, forskning, information, andre organisationer etc. ALLE artikler er velkomne til redaktionen Donor Nyt tilbage fra 1982 kan læses på bloddonor.dk Tage Carstensen stiftede i 1932 Spejdernes og Væbnernes Frivillige Bloddonorkorps sammen med en overkirurg og direktøren for Statens Serum Institut

Bloddonor.dk Intro til BiD Bloddonor.dk er en hjemmeside for donorer, korps, informatører, presse, blodbanker og andre nysgerrige Den vedligeholdes af landskontoret – men er afhængig af input fra korpsene Korps og lokal donorinformation, nyheder, arrangementer, billeder osv. Dødeligheden blandt bloddonorer er estimeret til at være 30% reduceret i forhold til baggrundsbefolkningen

Videnbank Intro til BiD På bloddonor.dk findes BiD’s videnbank Find den ved at skrive ”Videnbank” i søgefeltet Administreres af landskontoret, men opdateres med hjælp fra korpsene Hent inspiration til alt lige fra bestyrelsessammensætninger til hvervearrangementer og materialer Alle kan tåle O RhD negativt blod - derfor kaldes det også "akutblod", da hospitalerne kan give O RhD negativt blod til tilskadekomne, indtil patientens egen blodtype kendes

Bloddonorer i Danmark, tappes i gennemsnit 1,40 gange om året Intro til BiD Webshop På bloddonor.dk findes BiD’s webshop Der sælges kun til donorkorps og blodbanker Bestilling foretages af formand/næstformand eller blodbank Forslag til indhold kan sendes til BiD Bloddonorer i Danmark, tappes i gennemsnit 1,40 gange om året

Hvad landskontoret kan hjælpe med Intro til BiD Hvad landskontoret kan hjælpe med Nyhedsbreve – du kan komme med input Hjælper med pressemeddelelser og anden lokal kommunikation Koordinerer nationale medieindsatser Arrangerer nationale konkurrencer, f.eks. Plakatkonkurrence og SkydBlod Afholder kurser for korpsbestyrelser osv. Kan udsende fælles mails til alle korps/informatører/etc. Grundregistreringer af unge informatører Landet over blev der efter 1932 organiseret selvstændige bloddonorkorps, som blev tilknyttet de lokale sygehuse

Hvad landskontoret kan hjælpe med Intro til BiD Hvad landskontoret kan hjælpe med Koordinering af Ungdomskomitéen og kurser for de unge Designer kampagnematerialer Skaffer kontakt til f.eks. uddannelsessteder og institutioner Indkøber særmaterialer til lavere pris Bistår regionsbestyrelser Hjælp til hjemmeside på bloddonor.dk/korps-side Udsender ”officielle” breve, informationer, mails osv. Kontakt til myndigheder, Sundhedsstyrelsen, EU osv. Landet over blev der efter 1932 organiseret selvstændige bloddonorkorps, som blev tilknyttet de lokale sygehuse

Fyld i – tøm ud – stræk ben Vi mødes igen kl. 11.30 Kort pause Fyld i – tøm ud – stræk ben Vi mødes igen kl. 11.30

Korps, komitéer og udvalg - lokale donorkorps Korpsstrukturer Alle landets ca. 225.000 donorer hører til et lokalt donorkorps I de 62 donorkorps findes der 62 forskellige måder at drive donorvirksomhed på Gennemsnitsalder i landets korpsbestyrelser ligger på ca. 50 år. Formål: Sikre nødvendig forsyning af blod til patientbehandling I 1932 var der 53 bloddonorer i Danmark, og man mente dengang, at 200 måtte være nok til at dække det fremtidige behov for blod

Korps, komitéer og udvalg - lokale donorkorps Korpsstrukturer Lokale korpsbestyrelser kan sammensættes på flere måder, bl.a.: Repræsentativt Forskellige foreninger, sport, kultur og f.eks. Spejderne Tilfældig sammensætning Nuværende og/eller tidligere donorer

Korps, komitéer og udvalg - lokale donorkorps Korpsstrukturer Blodtapning, analyser, forarbejdning og fordeling af det tappede blod m.m. sker gennem blodbankerne (som ikke er en del af BiD) Blodbankerne hører til regionerne - korps kan ikke bestemme, hvordan blodbankerne skal drives Antallet af årlige hvervearrangementer: 0 til 15 Lokale Føtex Messe eller en festival Sportsarrangementer

Korps, komitéer og udvalg Korpsstrukturer Tillidsposter: Samme person godt have flere poster.  Formand: Er korpsets ansigt og kontaktpersonen til blodbanken Dagsordner til møder - ofte også i regionsbestyrelsen Næstformand: Skal kunne erstatte formanden og deltage i forskellige bestyrelsesopgaver Kasserer: Sørger for regnskaber, kreditorer, revisor og forefaldende arbejde Kassereren skal også udfylde årsrapporter m.m. Praktisk leder: Bestiller mødelokaler og giver besked om afmeldinger, er i kontakt til BiD om kampagner, bestiller materialer til blodbanken, hvervning osv. Sekretær: Udsender dagsorden til møder, skriver referat , reviderer bestyrelsens adresseliste Webansvarlig: Ansvarlig for bloddonor.dk/lokal korps, evt. andre sider Informatørkontakt: Enten en aktiv informatør eller blot ansvarlig for kontakt til de unge Nålen, som typisk anvendes, når man donerer blod, er blot 1,6 mm tyk. Et lille prik - med stor effekt

Korps, komitéer og udvalg Årshjul Årshjul/markedsføringsplan/hverveplan Antal af arrangementer skal passe med: Reelle behov for nye donorer Blodbankens/bussens ressourcer Bestyrelsens ressourcer Arrangementer ift. sæson, højtider osv. Blod består af 25 billioner røde blodlegemer , 1,5 billioner blodplader, 35 milliarder hvide blodlegemer , og ca. 2½ liter plasma, der indeholder en række forskellige proteiner

Korps, komitéer og udvalg Årshjul - eksempel Odense Open by Night 3. maj - Åben fra 10-22. Hvervning fra 17.00-21.00 overfor H&M. Eventyrløbet, Kristi Himmelfartsdag, 17. maj BiD’s 80 års jubilæum 21. maj - BiD fejrer 80 års jubilæum den 21. maj - Udstilling i tre montre på Biblioteket på Odense Banegårdscenter i ugerne 20, 21 og 22. ”Vi rocker” i 1000-års skoven – 27. maj fra kl. 11.30 til 22.30 Stand udenfor indgangen i timerne op til musikstart + X antal armbånd til at kunne færdes på pladsen efterfølgende Storebæltsløbet 28/5  Odense Open by Night 1. juni Butikkerne holder åbent til kl. 22. Hvervning fra 17.00-21.00 overfor H&M International Bloddonordag 14/6 - Træk i rødt tøj, og løb med opmærksomheden Torsdagskoncerter i Kongens Have i juli og august Fra 2001-2007 var HKH prins Henrik protektor for bloddonorsagen. I 2008 overtog HKH kronprins Frederik protektionen af bloddonorsagen

Korps, komitéer og udvalg Det tager max et døgn, afhængigt af dit væskeindtag, før blodvolumen er oppe på det normale efter en tapning

Korps, komitéer og udvalg Regionsbestyrelser-Landskomitéen (LK) Forretningsudvalget (FU) Regionsbestyrelser Sammensættes af repræsentanter fra regionens korps – gerne én fra hver Regionale hverveaktiviteter Regionalt tappegebyr Regional korpspleje Forretningsudvalget To medlemmer vælges per region Den løbende drift af Landskontoret samt ansættelser Nationalt budget og oplæg til Landskomitéen Forskningsfond og Sikringsfond Landskomitéen Øverste ledelse for Bloddonorerne i Danmark Fra hver regionsbestyrelse udvælges op til syv medlemmer til Landskomitéen Nationale emner, f.eks. Adressesagen, Sundhedsloven, Sikringsfonden, Strategi Manglen på donorer før og under krigen førte til et samarbejde med hjælp fra andre humanitære organisationer, bl.a. Spejderne og Sct. Georgs Gilderne

Bloddonorerne i Danmark Korps, komitéer og udvalg Bloddonorerne i Danmark *Tal fra 2012

Korps, komitéer og udvalg Markedsføringsudvalget (MFU) Ungdomskomitéen (UK) Internationalt udvalg (IU) Markedsføringsudvalget Sammensat af frivillige repræsentanter Udvikler kampagner, hvervemateriale, donorgaver og strategi ift. markedsføring af BiD Ungdomskomitéen Sammensat af 2-3 UK’ere fra hver region + formand og næstformand Arbejder for større samarbejde mellem korps og informatører Informatørernes talerør Arrangerer nationale hvervearrangementer, basiskurser og informatørtræf Internationalt Udvalg Internationale regler om blodforsyning, bl.a. i WHO, EU og Europarådet Deltager på verdensplan i IFBDO’s arbejde for ubetalt bloddonation Før 2. verdenskrig fandt blodtapningen sted på det sygehus, hvor der var behov for blodet. Lægen tappede blodet i en glasflaske og overførte det straks til patienten, der ofte lå bag en skærm i samme rum

Bestyrelsesarbejdet Husk at få de unge med Ansvar Jura Moral

Jura Fuldmagtsregler Ansvarsforhold Fortrolighedsregler Kontrakt- og aftaleansvar Forsikringer? Tilladelse til brug af billeder mv. Culpa-regel (ikke lovbestemt)

Økonomi Regnskab Revision Budgetter

Moral Arrangementer Samarbejdspartner PR, Bloddonorernes ansigt udadtil

Elementær hverveteknik Sådan hverver du - hv r? Elementær hverveteknik Lokale messer F.eks. om sundhed, familie/børn, ferie Her kan du nå ud til mange typer af mennesker, som har tid til at lytte Sportsklubber/klubaftener/motionsløb/foreninger Dér fås kontakt til rigtig mange mennesker, som har fokus på sundhed og andre mennesker Arbejdspladser (dit job/studiejob, kærestens eller forældres arbejdsplads, etc.) Indkøbscentre og store supermarkeder Det er oftest nemt at få tilladelse til at stille op her, og man møder mange slags mennesker Undervisningssteder Hold et indlæg i en klasse, til en fællestime og/eller: Stil op med et bord eller blot et skriveunderlag foran kantine etc. Lokale arrangementer Som på årshjul og hverveplan Kombinér evt. ovenstående med besøg af Mobil tappeenhed, hvis muligt Efter krigen blev der etableret egentlige blodbanker, og i 1945 var antallet af bloddonorer vokset til cirka 5.000 i hele landet

Sådan hverver du - hvordan? Elementær hverveteknik Vær selektiv – men ikke for selektiv Alliér dig gerne med en lægefaglig person, hvis muligt Hverv gerne med en person, som er åbenlyst anderledes end dig Gode målgrupper Unge Mødre Par Grupper Stil åbne spørgsmål: Hvem, hvad, hvordan, hvornår og hvorfor/ikke Informér Sælg budskabet Vær ærlig Pres! – men kun til et vist punkt Pelikanen er blevet gjort til symbol for den alt opofrende moderkærlighed; dette hidrører fra den fabel, at pelikanmoren skulle rive hul på sit bryst, for at ungerne kunne drikke blodet

Spørgsmål og afslutning I 1952 enedes alle medvirkende i donorarbejdet om at oprette landsorganisationen Danmarks Frivillige Bloddonorer, der fik til opgave at fremme donorsagen og at overvåge dennes udvikling i Danmark

Tak for i dag Organisationen hedder i dag Bloddonorerne i Danmark, men bygger fortsat på de oprindelige principper om frivillig, anonym og ubetalt blodgivning Og DU er en del af det