Det brændende engagement Videnmedarbejderen mellem performancemåling og fællesskab Jakob Skov Bog udkommer på Gyldendal Business forsommeren 2009.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Psykisk arbejdsmiljø.
Advertisements

Medarbejderudviklingssamtalen
Mor På Vej •Fokus på faglige og sociale kompetencer.
Forældremøde Lærkebo. Mariagerfjord Kommune.
SOCIAL KAPITAL - EN FÆLLES SAG
Samspilstema 1: SMIL Vis positive følelser – vis at du er glad for barnet Det er vigtigt for barnets tryghed,
Kursus den 12. marts Program i dag: Opsamling fra sidst.
Hvordan kan du arbejde med meningsfuldhed?
Projekt 5 i 12 Laboratorium 9: 26. februar 2013 ”At holde udviklingsgejsten oppe i en travl hverdag” ”At holde udviklingsgejsten oppe i en travl hverdag”
Hierarki for styringsredskaber
VISION FOR ORDRUPSKOLE2010 Sammenfatningsarbejde.
UDVIKLINGSKATALOG - A •være mere direkte og krævende overfor andre •påtage sig nye varierede opgaver noget oftere •bruge sin autoritet noget mere •træffe.
Hvordan kan man arbejde meningsfuldhed i forandringsprocesser?
Slå dog SU og SIU sammen 17. september 2009
Lærerprofessionen.
LEAN UDEN STRESS (Leanus)
Produktion og Logistik
Slutkonferencen Vartov d ved Anders Bech Thøgersen, UC Syd
Social kapital, fair proces og upopulære forandringer
BELØNNINGSSYSTEMER En gennemgang af:
Lærerprofessionen - en definition.
Det autentiske menneske
Hvilke faglige basiskompetencer bør den ideelle talentudvikler besidde? Hvilke personlige egenskaber er vigtige for en talentudvikler at besidde? Hvordan.
Supervision og faglig feedback
Trivselsundersøgelse og Ledelsesevaluering i Region Midtjylland
Fremtidens offentlige styring Hvor er vi på vej hen efter NPM?
Målsætning S.M.A.R.T Målsætningen: Ingen detaljeret målsætning
Refleksionsopgave Succesruten: Hvad har været motiverende for jer i denne proces? Hvad skete der? Hvem tog ansvar? Hvordan var humøret/stemningen? Hvordan.
1 Rekruttering og fastholdelse • Få fat i de rigtige folk til din afdeling • Skab en spændende arbejdsform, så de har lyst til at blive.
Den brændende platform
Målsætning og værdigrundlag for Sølvgades Skole Målet er, at eleverne på Sølvgades Skole bevarer lysten til at lære, at være nysgerrige, selvstændige og.
Tillid Temadag for AMIR
NOEA/Aalborg Universitet
Forældreuddannelse? Oplæg til Skolerådsmøde 30. marts 2004.
Læringsstile i Friskolen Surfer…. Læringsstile i Friskolen Program: Oplæg om Læringsstile i friskolen Workshop Workshop.
Vores projektorganisering
Irene Oestrich, psykolog, ph.d., adj. Professor
Forældremøde Herningvej Skole, torsdag den 1
- Hvad kan I forvente som forældre?
Bjergprædikenen (13) Loven om rene motiver (a) Matt 6,1-18.
Vision for Holmebækskolen Holmebækskolen er en skole med en stærk kultur og et fælles sprog, hvor fællesskaber styrkes omkring: Børnene, klassen og klassesamarbejdet.
Vis mig værdien v. arbejdsmarkedschef i Viborg Kommune Jette Lorenzen
Informationsmøde tirsdag den 10. juni Reformen - formål 1.Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan. 2.Folkeskolen.
Team En gruppe er en samling mennesker, der Har fælles mål
Eksamen i AT Vejledningsplan Ma2VINTERFERIEVINTERFERIE 2Afle- vering Ti23 On32 To2223 FrSkrive -dag.
Vision Danmark aktiverer sin gæstfrihed under klimakonferencen.
Lærerprofessionen.
Lidelsens problem (teodicé)
Marielund Psykologisk Praksis og Kursussted Min egen recoveryproces Vendepunkter Udløsende.
MANGLER BØRN GRÆNSER – eller mangler de voksne?
Carl Winsløv ”Didaktiske elementer”
Det autentiske Team Autentisk lederskab © Udviklings & Kompetencegivende træningsforløb For medarbejder i grupper og teams.
KVIK-modellen KVIK-modellens historie Modelgennemgang
Det autentiske menneske Autentisk lederskab © Udviklings & Kompetencegivende træningsforløb.
1 1 Vision 2020 Sammen rykker vi verden – med vilje.
LP-MODELLEN ● FORSKNINGSBASERET VIDEN, DER VIRKER
1 Søndre Skole skal være et sted, hvor elever hver dag bliver udfordret og derved får de bedste betingelser for at tilegne sig faglige, sociale og personlige.
Isbjergmodellen. Isbjergmodellen Sociale og følelsesmæssige kompetencer: at anerkende sig selv og andre at kende følelser og forstå egne reaktioner at.
Stressmanagement En ledelsesopgave
Nyt fra sekretariatet Fortsat mange personsager Overvej niveau (mindste indgreb) Inddrages Koncernservice? Bortvisninger særligt problem DLF centralt medvirker.
Ansvarlig.
Oplæg om 3-timers møder Regionshospitalet Randers.
1. kontaktmøde Velkommen til Workshop om afkodning af jobopslag og telefonisk kontakt Hils på hinanden  Husk at bestille drikkevarer Præsentér dig.
Interne survey som ledelsesværktøj
Lær med Familien - et projekt om forældreinvolvering i folkeskolen
Søndre skoles vision Søndre Skole skal være et sted, hvor elever hver dag bliver udfordret og derved får de bedste betingelser for at tilegne sig faglige,
Arbejdstidsopgørelse 2018: Tjek tiden
Arbejdstidsopgørelse 2018: Tjek tiden
Gruppeudviklingssamtale Trin 1-2-3
Eksempel på mål Inspiration Handlinger / opgaver Ressourcer Refleksion
Præsentationens transcript:

Det brændende engagement Videnmedarbejderen mellem performancemåling og fællesskab Jakob Skov Bog udkommer på Gyldendal Business forsommeren 2009

2 JAKOB SKOV: DET BRÆNDENDE ENGAGEMENT Performancemåling og evaluering i den moderne videnbaserede virksomhed

Performance management – performancecyklussen 2) Arbejds-performance 3) Opfølgnings-processen - den samlede evaluering 1) Udviklingsplan- processen: Opstilling af udviklingsmål / kommunikation af centralt fastsatte mål 3 JAKOB SKOV: DET BRÆNDENDE ENGAGEMENT

Performance management – systemets elementer Performancecyklussen Karriereplanen & opfølgningsprocessen (1) Forhandlede udviklingsmål for kompetencer og performance (2) Projektevalueringer Karakterer for projektperformance Forhandlede mål Tidsforbrug Medarbejderen må ikke overskride det planlagte timeforbrug på det enkelte projekt (3) Tidsregistrering Utilization, Norm for antal viderefakturerbare timer per uge, måned og år. (4) Salgsmål Krav om medvirken til salg af en vis størrelse (afhængigt af karriereniveau) (5) Øvrige bidrag/practice contribution Hvordan opleves medarbejderen at bidrage til virksomheden i øvrigt? 4 JAKOB SKOV: DET BRÆNDENDE ENGAGEMENT

Videnarbejdets engagementsorganisering – fra industriarbejdet til videnarbejdet Industriarbejdet – velafgrænset ansvar Adskillelse af planlægning og udførelse Overvågning af processen Fokus på processen Fast arbejdstid Interessemodsætning mellem arbejdsgiver og arbejdstager Videnarbejdet – uafgrænseligt engagement Medarbejderen planlægger selv Tillid til medarbejderens dømmekraft og kompetencer Fokus på leverancen Ingen arbejdstid Fælles målsætninger – medarbejderen overtager virksomhedens målsætningen 5 JAKOB SKOV: DET BRÆNDENDE ENGAGEMENT Medarbejderen skal identificere sig med virksomheden overtage dens målsætninger overtage dens blik på verden overtage den metoder, så hun selvstændigt kan gøre sig nyttig inden for virksomhedens ramme Radikalt engagementskrav. Fællesskabet med virksomheden forudsættes.

Dobbeltheden mellem fællesskab og performanceevaluering 6 JAKOB SKOV: DET BRÆNDENDE ENGAGEMENT To forskellige måder at skabe den engagerede medarbejder Kontrol Mistillid Pisk og gulerod Incitamentsstyring Fællesskab Tillid Begejstring

Afstikker til Kierkegaard 1/2 7 JAKOB SKOV: DET BRÆNDENDE ENGAGEMENT Mennesket bestemt på kærligheden Kærligheden som en indstilling en måde at relatere på selvoverskridelse Trangen, lysten til kærligheden I den kærlige indstilling er vi i overensstemmelse med os selv Uden: fortvivlelse, depression

Afstikker til Kierkegaard 2/3 8 JAKOB SKOV: DET BRÆNDENDE ENGAGEMENT Angsten Angsten for ikke at være elsket Kærligheden Trangen til kærligheden Mennesket Angsten for ikke at være god nok Trangen til fællesskabet Mennesket Angsten transformerer vores relationer: fra kærlighed og generøsitet og uselviskhed til ærgerrighed og egoisme

Performance management og angsten 9 JAKOB SKOV: DET BRÆNDENDE ENGAGEMENT Evalueringsregimet kalder på medarbejderens angst for ikke at være god nok Angst, ærgerrighed, egoisme, higen efter personlig anerkendelse og egoisme erstatter fællesskabets ægte hjælpsomhed, generøsitet og uselviskhed At sikre sig selv Engagementet bliver til hykleri PM-systemet skubber medarbejderen væk fra fællesskabet med virksomheden Resultat: fortvivlelsen – stress og depression

Performancemålingens angst vs. fællesskabet 1/2 10 JAKOB SKOV: DET BRÆNDENDE ENGAGEMENT Løgstrup: fællesskabsrelationaliteten bryder frem i mødet Vedvarende kamp i virksomheden mellem 1)performancemanagementsystemets noget-for-noget-logik og 2)en fællesskabslogik, der bryder frem i det mellemmenneskelige møde

Performancemålingens angst vs. fællesskabet 2/2 11 JAKOB SKOV: DET BRÆNDENDE ENGAGEMENT

To kritikker 12 JAKOB SKOV: DET BRÆNDENDE ENGAGEMENT 1)Videnvirksomheden er i modstrid med sig selv. Spildte kræfter 2)Medarbejderens trivsel

Alternativer 13 JAKOB SKOV: DET BRÆNDENDE ENGAGEMENT 1)Tre generelle principper 2)Syv konkrete ændringsforlag til den performance management-ramte videnvirksomhed

Præcisering af kritikken af performance management-systemet 14 JAKOB SKOV: DET BRÆNDENDE ENGAGEMENT Hvad er det, der er destruktivt i PM? Kontrol – mistilliden; mistilliden ser medarbejderen mindre Incitamentslogikken Det objektive bedømmelse Karakterer –sammenligningen Jeg anfægter ikke evalueringen i sig selv ledelsesretten Lederens opgave er at retlede, vejlede og anerkende.

15 JAKOB SKOV: DET BRÆNDENDE ENGAGEMENT 3) Fra kontrollerende til udviklingsfokuseret evaluering Væk fra: Kontrol og mistillid Det objektive blik Karakterer Sammenligning Al incitamentslogik: Belønning og straf Hen til: Fokus på udvikling Konstruktiv kritik Anerkendelsen i centrum Udvikling fra medarbejderens egne ressourcer 2) Nærværende ledelse AnerkendelseVejledning Retledning (med baggrund i anerkendelsen) Lytten Relevant feedback til tiden 1) Engagementsorganisering med fællesskabet i centrum Væk fra: Mistillid og kontrol Organisering omkring tillid: Tillid til medarbejderens kompetence Tillid til medarbejderens vilje til virksomhedens projekt Tillid til medarbejderens vilje til fællesskabet med virksomheden DE TRE GENERELLE PRINCIPPER

16 JAKOB SKOV: DET BRÆNDENDE ENGAGEMENT 7) Fast ledelsesperson for given medarbejdergruppe Fast ledelsesperson til hver ca. ti medarbejdere Til at følge demSe dem Opsamle viden om dem hos projektledere Udøve nærværende ledelse: vejlede, retlede, anerkende og lytte 6) Afskaffelse af opgørelsen af utilization Opgørelse af arbejdstidKommunikation om en forventet ugentlig arbejdstid 5) Afskaffelse af utilizationkrav Tillid til at medarbejderen udfører den opgave hun har fået eller har påtaget sig 4) Afskaffelse af karakterer generelt Forbud mod standardfraser i alle evalueringerFjernelse af det sammenlignende element 3) Afskaffelse af den normalfordelte samlede karakter 2) Kollektiv bonus i stedet for den individuelle 1) Opsamlende udviklingsorienterede evalueringer Væk fra: ”Objektive”, kontrollerende evalueringer Karakterer Incitamentslogik: belønning og straf Hen til: Systemisk fastsatte udviklingsorienterede evalueringer Output: udviklingsplan Ved afslutningen af alle projekter Mindst hvert kvartal Opsamlende evalueringer hvert halve år SYV KONKRETE ÆNDRINGSFORSLAG