Børn og unges sociale liv online Hvilken rolle spiller forældrene?

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Børn og digitale medier
Advertisements

Børns sociale liv med digitale medier
Børns sociale liv med digitale medier
At forholde sig professionelt Anne Skov
“Mobiltelefon og chatrooms”
Vore børn skal trives, og det kan vi forældre være med til at styrke.
EN SAMTALE OM VOLD I NÆRE RELATIONER
Hvordan bruger jeg MinInstitution?
Ved egen kraft Marte Meo En udviklingsstøttende metode
Undervisningsmiljø undersøgelse fase 2
Chat og SMS på den fede måde!
Den svære ungdom Om unge i gråzonen.
Workshop almene boligdage
Afrejsebriefing 2013 Mødet med det fremmede
Seksuelle overgreb mod børn i Danmark
Status IT. Vognparken Computerlokaler: 39A: 24 computere fra : 21 computere fra 2005 og 6 computere fra 2007 Biblioteket: 2 computere fra 2005.
Hvem, Hvad, Hvor om mobning & digital mobning
Om mobning & Børns og unges hverdag på nettet og mobilen
Psykoedukation til unge i OPUS
Hvordan kan forældre støtte op om barnets skoleliv?
Internet til alvor og sjov
Konflikter på nettet. Og hvordan du løser dem.
Børns udvikling Af Sasja og Caroline.
Digitale medier og mobning
Anonym Digital Rådgivning
Børns nye ”elektroniske” liv Oplæg i Mammen d. 29/
Elevernes digitale dannelse
Taktil – Røre børnene Jeg er god til at huske noget, hvis jeg tegner, mens jeg får det forklaret Jeg er god til at lytte, hvis jeg må pille ved noget imens.
Børns og unges hverdag på nettet og mobilen - dejligt og dæmonisk
Sociale Medier og Jobsøgning - Sælg dig selv på nettet.
Profil af Olivias læsere Marts 2007 Media. 2 Hvor mange læser Olivia  Olivia har læsere  Kernelæserne skal findes blandt de 8-12 årige piger.
Hvordan handler jeg ved æresrelaterede konflikter v. Susanne Willaume Fabricius Projektleder LOKK.
Forældrenetværk Hvad – hvordan – hvilke emner
Teenage Coaching Dagnæsskolen.
Livsmod - tematimer om digital mobning
Overgang fra børnehave til skole/fritidshjem Hyltebjerg Skole
Psykoedukation for patienter med bipolar affektiv sindslidelse
Redskaber til at støtte børn og unge i deres sociale liv på nettet Marianne Pihl, Projektkoordinator i Red Barnet Lystrup
Den nødvendige opdragelse i en børnefamilie
forældre og klassens sociale liv.
Facebook Ung i Grenå.
Løjtegårdsskolen tirsdag d. 12. januar 2010
SSP- hvad er det? Skolerne Socialforvaltningen / Fam.afd. Politiet
Ungdom og Online Social Networking
Resultater fra 50 skoler knækker mobbekurven – 1. Undersøgelsesrunde (2009) Mere mobning i 4.kl. end i 6.kl.,og 9.kl. (flest piger, 19,2 %) På alle klassetrin.
Børn og unges sociale liv online Og hvilken rolle spiller læreren?
HUSK BILLEDE Foredragsaftnens tema
UDDANNELSER I UDVIKLING – side 1 Skolebiblioteket som læringscenter Rikke Schultz
Børn og unges sociale liv online
Digitale redskaber i arbejdet med unge Erroll Marshal | Leder Jeg er – praktikeren Folkeskolelærer / socialt pædagogisk CfDP / Cyberhus.dk Undervisning.
Tema 5 Hverdagsliv i familien
Børn og unges sociale liv online
Bestyrelsesdag Middelfart Generationsskifte i korpsene - fornyende organisation.
Forældreinddragelse Støt dit barn til et liv uden tobak.
Projekt X:IT -Støtter dit barn til et liv uden tobak Forældremøde 7. klasse – Projekt X:IT.
Mobning – en definition
Læsning.
AKT på Dybbøl Skolen.
Projekt X:IT - Støtter dit barn til et liv uden tobak Forældremøde 7, 8 og 9. klasse – Projekt X:IT.
Hvem, hvad, hvor om mobning
Hvilken indflydelse har forældre på elevernes trivsel og læring?
FTF Kommunikation og Konflikthåndtering Vinterkonferencen 2013
PHOTO STORY I 2.KLASSE FORTÆLLING I DANSK. FORTÆLLING I DANSK Går du med tanker om, hvordan du kan få dine elever til at fortælle og udtrykke sig i både.
Hvad er en trivselsgruppe ?  3-5 forældregrupper, som er sammensat af lærerteamet  Trivselsgrupperne forsøges blandet ifht. sociale kompetencer  Det.
Undersøgelse om sikker internetbrug
Forløbet: Unge – identitet, socialisering og sociale medier
Den gode tone Lse.
Den gode tone Lse.
Emner Konsekvenser af valg Straffeloven Straffeattest
Unge & Rygning: Forældres rolle
Præsentationens transcript:

Børn og unges sociale liv online Hvilken rolle spiller forældrene?

Oversigt Oplæg i tre dele: 1.Børn og unges sociale liv med digitale medier 2.Negative oplevelser – mobning og trusler og overgreb 3.Hvad kan forældre gøre? Diskussion

Børns online-hverdag Har dit barn en profil på nettet? Bruger dit barn Messenger ? Sender dit barn mere end 20 sms’er om dagen?

Fakta om børn og unges online kommunikation Har en profil på nettet: 86% af årige og 61% af årige Lægger billeder og video ud på nettet: 66% af årige og 32% af årige Har en mobiltelefon: 99% af årige og 98% af årige (Medierådets undersøgelse 2009)

Ny kommunikationskultur blandt børn og unge Børn er eksperter i at netværke Internet og mobil er redskaber i børns sociale liv

Netmødesteder har profiler, nyheder, debat mm

Profiler har billede, profiltekst, gæstebog mm

Messenger-eksempel Chat kan foregå i chatrum eller på messenger

Facebook – invitér vennerne ind i din digitale dagligstue

Poker eller Warcraft – online spil er populære

Populære netmødesteder – et udpluk

Hvad er det gode ved at chatte* iflg. børn og unge? At holde kontakt med mine venner At folk ved, hvem jeg er – kan gå ind og se, hvem jeg er Vise min profil – vise hvem jeg er Jeg kan få venner hurtigere” (tilflytter) Jeg er ikke så genert på chatten Større mulighed for at få kærester Det er billigere end mobilen *Chat er her fællesbetegnelse for at bruge nettet som mødested Kilde: AMOK stikprøve-undersøgelse om børn og unges chattrafik

Negative online oplevelser En stikprøveundersøgelse 4 ud af 10 børn og unge har haft voldsomme negative chatoplevelser med andre børn som afsender. Flest negative oplevelser i relationen til andre børn og unge 23% af de adspurgte har oplevet chatchikane som en del af mobning eller konflikt med klasse- og skolekammerater Kilde: AMOK stikprøve undersøgelse om børn og unges chattrafik 2006

Hvad handler negative online oplevelser om? 1.Konflikter 2.Mobning 3.Trusler og chikane 4.Seksuelt grænseoverskridende oplevelser

Forstå begreberne Konflikt – uoverensstemmelse mellem to personer, eller to grupper, der kommer til udtryk i den digitale kommunikation Mobning – gruppens systematiske forfølgelse eller udelukkelse af en person i en formel-social sammenhæng, der kommer til udtryk i den digitale kommunikation Chikane – sårende, intimiderende handlinger fra en person til en anden udenfor eller i online bekendtskaber

Konflikter på net og mobil Konflikter mellem børn og unge kan optrappes på net og mobil Konflikter, der kører online, bliver usynlige for de voksne

Mobning – nye dimensioner Digitale kendetegn kan ændre mobbemønstre: Afstand mellem afsender og modtager Ingen ”helle” nogen steder Øget acceleration Offentliggørelse

Online trusler og chikane Børn udsættes for trusler online: ”Jeg smadrer dig!” eller ”Du skal dø!” Chikane kan komme fra fremmede eller fra kammerater Trusler og chikane står i straffeloven

Seksuelle krænkelser Internettet giver anonym adgang til unges privatsfære. En række børn og unge udsættes for seksuelt grænseoverskridende adfærd Seksuel chikane Blufærdighedskrænkelse Presset til cybersex Kontakt, der fører til fysiske seksuelle overgreb

Brug for voksne i børns sociale liv online Har forældre berøringsangst? Medierne er kun redskaber – det handler om sociale værdier Dialog virker bedre end forbud

Diskussion Hvad er fordele og ulemper ved forbud? Hvordan skabes dialog - i skolen og i familien?

Gode råd til forældre Interesser dig for dine børns sociale liv på nettet Lær dine børn at være kritiske overfor indhold og kontakter på nettet Lad familiens computer stå i stuen Diskuter regler for god etik Tal med dine børn om personlige oplysninger Tal med dine børn om netkærester og lær dem, at de ikke må mødes med en ven fra nettet alene. Vær klar over, hvor du kan henvende dig Brug redskaber på forældresektionen på

Forældreråd – forslag til dialog: Spørg til dit barns yndlingshjemmesider Spørg om du må se en af dit barns profiler. Snak om profilbilleder - hvad er det for signaler, man sender. Snak om personlige oplysninger, hvorfor man ikke skal give sit eget eller sine kammeraters mail eller mobilnummer til andre. Spørg til dit barns oplevelser med trusler og mobning online: Snak om forskel på tale og skrift - det skrevne ord kan virke hårdere, og det er lettere at misforstå hinanden på skrift.

Forældremøder – aftaler for klassen Diskuter fælles retningslinjer Lav aftaler om, hvad man gør hvis mobning eller chikane opstår Aftal, at læreren udvikler færdselsregler for internet og mobil sammen med eleverne i klassen. På baggrund af klassereglerne udsendes et nyhedsbrev, der opfordrer til dialog hjemme. Drøft hvordan internet og mobil etik kan indgå i undervisningen.