Universitetet i Nordland, 14.11.2014. ‘Grenseløs tur gjennom Sjunkhatten nasjonalpark’ Valnesfjord Helsesportssenter, Aktivitet.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
PRAKTIKDOKUMENTET CUPP –PROJEKT
Advertisements

Barrierer for solidaritet i velfærdssamfundet
KONFLIKTHÅNDTERING Velkommen! Dias.
Hej. Jeg hedder Ronja, og jeg har fået en gynge i julegave.
At bruge disse to ord rigtigt
Set i forældreperspektiv
Hvem er vi? Martin Dahl Karin Dam Nielsen
Vi er overbevist om at livet vil være perfekt når vi bliver gift og får et barn......og et til.... Så bliver vi frustrerede over at vores børn ikke er.
GRAFISK FORTÆLLING 1.
Nonne historie.
Verber/Sagnir Hvordan bøjes de?.
James Bond går tur i en park...
Mine roser Jeg elsker alle blomster, men aller mest roser Roser er aldrig ens men er lige så forskellige som os mennesker Det er hvad der gør dem så fascinerende.
FORSTÅ DIN NABO! VI ER FORSKELLIGE.
En ultra kort og praksisnær introduktion til mentaltræning
BIOANALYTIKERES KERNEFAGLIGHED OG PROFESSIONSIDENTITET
”Vind gratis sex når du tanker”
I dag er temaet Visualisering
3 Historier fra det virkelige liv
Borgernes barrierer for brug af IT
Uddannelsessystemet Paradokser og muligheder
Advisory board-møde, MDI, den 17. april 2013, Mathilde Hjerrild Carlsen, Holger Højlund Oplevelser fra felten.
Pronominer/Stedord (Fornöfn).
Er mit barn klar til skolestart ?
Børns udvikling Af Sasja og Caroline.
Handicap, idræt og social deltagelse
Børn og sorg - og sprældøde døde
Festligt fællesskab med livsglæde som værdi. v25 Men den ældste søn var ude på marken. Da han var på vej hjem og nærmede sig huset, hørte han musik og.
Min hobby Fornuftig og relevant tekst af emnet:
Taktil – Røre børnene Jeg er god til at huske noget, hvis jeg tegner, mens jeg får det forklaret Jeg er god til at lytte, hvis jeg må pille ved noget imens.
Samarbejde bibliotek og uddannelse – et bud på hvordan
Den bestøvlede kat. Illustreret af I.C.
Joken, der bringer dig held!
Nissen på tur På loftet sidder nissen med sin julegrød,
Hvem kommer på Perron 3 Hvilken profil har de? Hvad har fået dem til at komme?
Alle børn skal have mindst et fornavn og et efternavn … det skal computerens ”børn” også !! Computerens ”børn” kaldes alle for filer uanset hvilke programmer.
Problemløsningsheuristik I.1 Hvordan besvarer man sin problemstilling? I.Forstå problemstillingen 1.Hvad er det (i min problemstilling) som jeg ikke ved.
”Skodjobs og gode gys!” - Unges forhold til risiko i arbejdslivet Ph.d. Mette Lykke Nielsen
Fortællinger fra kanten
Hvilken del af “vær stille” forstod du ikke??
Kristus er opstanden! ”Efter sabbatten, da det gryede ad den første dag i ugen, kom Maria Magdalene og den anden Maria for at se til graven. Og se, der.
Amy følte sig ikke rask, da hun gik i skole
En helt normal samtale ved morgenbordet:
Introduktion til Kongen og hans Rige
Hold fast, hold ud eller hold igen
Joken, der bringer dig held!
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne med ADHD har ofte mange negative erfaringer med sig. Mange har fået megen skæld ud som børn, og de.
Læsegruppel ederen. Kursets ethos  Den ethos som kendetegner Læseforeningens aktiviteter er, at litteraturen kan blive genstand for menneskelig erkendelse,
Dansen omkring handicapbegrebet
Geriatri med fokus på funktionsevne
i det senmoderne Danmark med fokus på kristendom.
Midtvejsseminar den november Disposition  Kort om undersøgelsen  Psykisk sårbare og rygestop  Rygestoprådgiveren  Rygestopkurset som.
»En mand havde to sønner
......der møder han en rigtig Bond-pige og stopper op....
Din Økonomi Dit Valg Dit Mål.
Tema 5 Hverdagsliv i familien
Den fortabte søn »En mand havde to sønner. Den yngste sagde til faderen: Far, giv mig den del af formuen, som tilkommer mig. Så delte han sin ejendom imellem.
Forældreinddragelse Støt dit barn til et liv uden tobak.
Den digitale kløft Professor Birgit Jæger Institut for Samfund og Globalisering Roskilde Universitet.
Idrettsaktivitet som døråpner for samfunnsdeltakelse ‘Ulikhet gir mulighet – sammen for beste praksis’ Bodø 2014.
Hvis du ønsker at opnå fremragende
Anne Mette Rosendahl Rasmussen
Problemløsningsheuristik I.1 1.Hvad er det (i min problemstilling) som jeg ikke ved endnu? Dvs. hvad leder jeg efter (og hvorfor er det vigtigt/interessant.
Problemløsningsheuristik A.1 1.Hvad er det (i min problemstilling) som jeg ikke ved endnu? Dvs. hvad leder jeg efter (og hvorfor er det vigtigt/interessant.
Bulbjerg.
At være søskende… At være søskende i en familie med et anderledes, sygt eller handicappet barn. At være søskende til et barn med AD/HD.
Projekt ”Unge med psykiske vanskeligheder – overgang fra barn til voksen” Vingsted den 18.marts 2015.
Relations kompetencer
DANMARKS PÆDAGOGISKE UNIVERSITETSSKOLE AARHUS UNIVERSITET Karrierevejledning til personer med handicap Modul 1.3 – Ressourcer i et læringsperspektiv Anders.
Dagens program Hvem er jeg Formålet med workshoppen Forskning omkring fysisk aktivitet i undervisningen Formål med fysisk aktivitet i undervisning Hvordan.
Præsentationens transcript:

Universitetet i Nordland,

‘Grenseløs tur gjennom Sjunkhatten nasjonalpark’ Valnesfjord Helsesportssenter, Aktivitet og deltakelse

 deltagelse i et idrætsfællesskab øger sandsynligheden for, at personer med funktionsnedsættelse deltager i flere sociale fællesskaber  ….eller omvendt  DELTAGELSE ANSPORER TIL DELTAGELSE

 Gangbesværet, men går uden hjælp over kortere afstande  Bruger el-scooter over længere afstande  Har personlig hjælper til de fleste daglige gøremål og til at køre hans bil  Er aktiv i spejderbevægelsen, dyrker svømning og sejlsport  Er aktiv i flere handicaporganisationer og bestyrelser  Arbejder 3 dage om ugen som kranfører på kommunal forbrændingsanstalt

 Det begyndte, da jeg gik i børnehave. Allerede dér lærte jeg at være i vand, og der har jeg også lært at gå. Jeg har lært at svømme efter noget der hedder Halliwick-metoden. Jeg tror på, at det er derfor, jeg kan gå i dag. Det er jeg ret sikker på. At det var det, at de allerede i børnehaven sørgede for, at jeg ku holde balancen.  Så blev der oprettet en svømmeklub, der hed ’Sælungerne’. Den eksisterer stadigvæk. Der var 6 spastikere. Og så har jeg svømmet i skolen. Jeg svømmer stadig, når jeg har tid til det.

 Opmuntring til at komme på banen og bruge sit liv  Støtte fra omgivelserne og forhold, der passer til personen  Det ene tager det andet med sig

 Dengang var vi ulveunger. Og jeg kunne rigtig godt lide at spille ‘død-bold’. Men de spejdere kunne ikke li at ramme mig med bolden. Så jeg måtte fortælle dem, at det var helt ok at kaste efter mig. Jeg har lært mange børn, hvad handicap er, bare ved at være til stede….

 Udfordre usynlighed og berøringsangst  Ret til at risikere  At bliver betragtet som en del af holdet

 Jeg lærte at sejle på højskolen, da jeg var i tyverne. Det var vidunderligt at jeg kunne være alene i en båd og styre den selv. Man kunne jo godt se lidt på riggen og pille lidt ved roret. Men læreren han sagde: ‘Du er søn af en skipper, du må sgu lære at sejle’. Så skubbede han til båden, og jeg røg derudad! Og så måtte jeg jo prøve mig frem og hive lidt i snorene. Der gik ikke så lang tid, så havde jeg faktisk fundet ud af, hvordan man skulle sejle en mini-12er. Der var jo en motorbåd, ved siden af, der kiggede lidt efter mig. Jeg har sejlet lige siden.

 Omgivelserne forventer deltagelse  Oplevelse af ‘jeg kan’  Mulighed for at udvikle sine færdigheder  Fuldgyldig deltagelse i et fællesskab

 Brian er alene i båden. Det er dejligt, siger han, og smiler. Han har vinden i ryggen og farten er ret høj. Han sejler i zigzag og viser, at han har kontrol over vind og sejl. I båden har han ikke brug for hjælper. Jeg skal ud i fjorden, siger han. Jeg har lang vej igen. Sejl nu ikke for langt ud, siger coachen. Hvorfor ikke? Det er jo derfor jeg er her, siger Brian kækt og sætter sejlet op mod vinden.

 Definition: Menneskelig handling, der finder sted under bestemte betingelser sammen med andre i en social praksis i forhold til en fælles sag (Kritisk Psykology)  Såvel en subjektiv som en objektiv oplevelse  Angår forholdet mellem individ og samfund

 Deltagelse er ikke en selvfølge  Mennesker med nedsat funktionsevne deltager i markant mindre grad i alle samfundets fællesskaber end almindeligt (Bengtsson)  Uddannelse og formelle kvalifikationer (Barnes)  Arbejdsmarkedet (Bengtsson, Barnes)  Foreninger og fritidstilbud (Sandø mfl)  Fysiske og kommunikative barrierer og negative holdninger

 …hvis de rigtige forhold er til stede  Det handler om forholdet mellem individet og den sammenhæng, hun / han befinder sig i  At kunne se sig selv som handlende menneske inden for de konkrete betingelser  At fællesskabet kan drage nytte af personens kunnen / færdigheder og giver en hånd der, hvor det er nødvendigt  At man har et fælles forehavende

 Er individuel kompensation nok, hvis man skal sikre deltagelse i sociale fællesskaber?  Er ‘lige muligheder’ noget, det er knyttet til den enkelte?  Hvordan gøres forskelle synlige, så omgivelserne / vi alle kan skabe gode rammer for forskelligartede deltagere?  Hvad skal der til, for at sociale fællesskaber bliver steder, hvor mennesker med forskellige forudsætninger kan udvikle deltagelse sammen?

 Anne-Merete Kissow  AKTIV UNG, Valnesfjord.   Handicapidrætten Videnscenter, Roskilde, Danmark   forskning/forskningsprojekter/resume-af-phd- afhandling/ forskning/forskningsprojekter/resume-af-phd- afhandling/