Kvalitet - et spørgsmål om synsvinkel og prioritering Sandbjerg Konferencen 2008 Morten Fogh Bibliotekschef.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Kompetenceudvikling og innovation i yderområder
Advertisements

Præsentation af BibTeach2 Uddannelsesbiblioteket i en omstillingstid Middelfart, d november 2006 v. Susanne Nielsen Holstebro Tekniske Gymnasium.
- ”Digitalt medborgerskab” – om bibliotek og borgerservice som kulturkonvergens eller konvergenskultur.
Hvordan får vi arbejdet med kvalitet og afbureaukratisering forankret på vores arbejdsplads, så både ledere og medarbejdere er involveret og bidrager i.
Trivselspolitik på Løsning Skole
Kort om baggrunden for ”Bedst på Nettet”
Prissætning - hvordan gør man ?.
Hvilken forskel skaber mest værdi for brugerne?
Rykker vi? Eller er alt ved det gamle?
Frie informationer og kampen for demokrati Biblioteker og demokratisk dannelse.
Værdistrømsanalyser.
Marketingplanlægning
Byudvikling med kulturfokus
Cand.mag. Lise Vandborg, Chefredaktør Litteratursiden
INFORMATIONSFORMIDLING KRÆVER EN PLAN SKANKOMP VIBORG LOUNGE TIRSDAG DEN 5. OKTOBER 2010.
Sprog/billeder på Internettet
Offentlig-private innovationssamarbejder (OPI)
Erhvervscase Erhvervscasen kan f.eks. indeholde:
ART GALLERIES Gruppe 4.
Samarbejde bibliotek og uddannelse – et bud på hvordan
Digitalisering i Praktiken Workshops den 9. februar 2007
Roskilde Bibliotekerne Grundlæggende introduktion til projektarbejde
Sket er sket … Og står sjældent til at ændre
Visioner for udvikling af brugen af it i laboratoriespecialerne Nu i et nyt perspektiv…! 1 Dansk Selskab for Klinisk Biokemi ∙ Middelfart ∙
Mette Arleth Aalborg Universitet Fru Madsen og de interaktive spatio- temporale online GI-applikationer Kan vi forstå GIS? (skal vi?)
En fejl af stor betydning...
Den gode, den onde og den grusomme - om digital selvbetjening SnitkerGroup 6. September 2011 af Usability Specialist Thomas Visby Snitker.
Det handler om at følges med nogen og skabe resultater.
MedTech Innovation Center – effektiv kommercialisering af innovationer.
Anbefalinger Udvalget vedr. Kvalitetsmåling,- Måle- og Sigtepunkter (KMSU) Lone Knakkergaard DB’s 2. næstformand.
Søgeværktøjer i Hverdagen Fokus på Fælleskatalogen 8. maj 2008 Bodil Wöhnert.
Min første søgning Hvad gør du, hvis du ikke finder bogen på hylden ?
Opsamling og afrunding på konferencen “Den gode genoptræning” Landstingssalen, 22. september 2008 NB: Pga manglende tid blev hele oplægget ikke præsenteret.
Biblioteket som læringssted: Nye bibliotekarroller – nye biblioteksydelser Handelshøjskolens Bibliotek Århus Odense 15. maj 2002 Fra et bibliotek i bevægelse.
Struktur og processer I alle studier af innovationssucceser og fiaskoer er det konstateret, at de største årsager til manglende succes er: 1.Manglende.
- sikkert og enkelt netværk for ældre Greve Bibliotek Præsentation af AgeForce med fokus på seniorer, livslang læring og nye.
1 - sikkert og enkelt netværk for ældre Konference for Biblioteksassistenter Torsdag på Scandic Hvidovre Biblioteket som bindeled.
Udarbejde af den fremtidige flow
Kvalitet i offentlig service Sandbjerg Gods 5.sep. 2008
- sikkert og enkelt netværk for ældre
IT workshop 30. september 2004 Beslutningsgrundlag for IT-omlægninger Beslutningsgrundlag for IT-omlægninger Et par tommelfinger regler.
Highlights fra Københavns Bibliotekers digitale strategi Den 4
Videnskabsteori - for begyndere 3g AT 2014
Cand. scient. Soc. Charlotte Vincent
DBs kvalitetsmålingsredskab Strategi, værdi og kvalitet Af Niels Ole Pors.
Nå ud med jeres budskab – få budskabet ind Konference om rådgivning af deltidslandmænd 5. oktober 2011.
Den digitale kløft Professor Birgit Jæger Institut for Samfund og Globalisering Roskilde Universitet.
©SCKK - KVIK læringsmiljø om arbejdsgange Hvorfor måle? Tilfredsstille eksterne interessenters behov Få fokus på fakta Få overblik over hvad tid og ressourcer.
Fælles opgaveområder mellem Borgerservice og Biblioteker
KVIK-modellen KVIK-modellens historie Modelgennemgang
- Et samarbejdsprojekt om praksislæring
Temadag for klubberne i Roskilde 2012 Af Direktør Jesper Reming Tangbæk, Børn og Kultur Børn og Kultur.
V. Ole Thomsen, Koncerndirektør, Region Midtjylland
Børns behov for samspil på biblioteket?! Thessa Jensen, ph.d. Lektor, Aalborg Universitet.
Red Bull Sebastian Mikkelsen. Klassifikation  Redbull et er kortvarigt produkt, da man bare drikker den over et par minutter.
Ledelses- og Styringsgrundlag. Oplæg v. Bo Johansen – 20. aug
Hvordan samarbejder vi om kulturen?
Ole Nørby 1 Kvalitetsreformen Bedre velfærd og større arbejdsglæde Høj kvalitet i den offentlige service: 1.Brugerne i centrum 2.Attraktive arbejdspladser.
Om begrebet kvalitet Institut for Matematiske Fags undervisningsdage, Sandbjerg, maj 2006 Torben K. Jensen,
Målrettet biblioteks-betjening Integreret borgerservice
Sæt medarbejdere, fag og opfindsomhed fri – innovation? LO’s arbejdsmarkeds-, uddannelses- og erhvervspolitiske konference 25. november 2014 Pia Gjellerup.
Salg til det offentlige - Aarhus Kommune. Public Intelligence: Vi har lavet de fleste fejl selv. Peter Julius Public Intelligence rådgiver virksomheder,
Skriv hver især jeres tanker på post it… Hvad tænker du om Innovation? I har 5 min.
Betaler en professionel bestyrelse sig ?. Professionel bestyrelse og ejerskifte… Mindre pres på virksomhedens daglige ledelse En rigtig pris Mindre bøvl.
KONCERNSERVICE STRATEGI 2020
Politikernes og borgernes forventninger
SUCCES MED SALG 1.
Rum for uformel læring, 28. april 2011
Energiens infrastruktur – ejerskab og demokrati
10 grunde til hvorfor en digital strategi er altafgørende
Præsentationens transcript:

Kvalitet - et spørgsmål om synsvinkel og prioritering Sandbjerg Konferencen 2008 Morten Fogh Bibliotekschef

Disposition Definitioner Forståelser Kvalitetsmåling Real life stories Scenen er min -Bibliotekschefens bud på kvalitet

Definitioner 1 E = mc 2

Definitioner 2 Kvalitet (af latin qualitas = "art", "beskaffenhed" fra qualis = "hvordan") kan defineres som forholdet mellem oplevelsen af og forventningen til f.eks. et produkt. Hvis denne definition benyttes, er kvalitet altså afhængig af, hvem der udtaler sig, og begrebet bliver subjektivt. (kilde:wikipedia)latin

Definitioner 3 Et niveau for hvor godt noget er (kilde: Nudansk ordbog)

Forståelse 1 Samfundsborgeren Hvordan evner biblioteket at understøtte demokratiet – lokalt, regionalt, nationalt og internationalt

Forståelse 2 Skatteyderen Hvad får jeg for pengene?

Forståelse 3 Kunderne De rigtige varer på hylderne til den rigtige pris? Overensstemmelse mellem kontrakt og ydelser Tilkøbsmuligheder Det lille ekstra Service, service, service

Forståelse 4 Politikerne Budgetterne holder Brugertilfredshed Fyrtårne Nytteværdi

Forståelse 5 Forvaltningsdirektøren Synergi Sammenhæng Helhed Brugertilfredshed

Forståelse 6 Brugerne Åbningstider og tilgængelighed Valgmuligheder Hurtig, præcis, kompetent hjælp Personaliseret og individuel hjælp Brugerinvolvering Alverdens materialer nu og her Ingen gebyrer

Forståelse 7 Biblioteksansatte Materialevalg og udvælgelseskriterier Objektivitet og troværdighed Normeringer, vagtdækning, faggrænser Regler og procedurer – 0-fejls kultur Unikke biblioteker Dannelse og kulturformidling

Kvalitetsmåling 1 Væk med smagsdommerne (Anders Fogh Rasmussen, 2001) Noget er bedre end andet (Brian Mikkelsen 2008) Kan kvalitet overhovedet måles?

Kvalitetsmåling 2 Oplevet kvalitet Faglig kvalitetOrganisatorisk kvalitet Brugernes oplevelse af kvaliteten Vurderes ud fra faglig viden om muligheder på området Udtryk for effektiv arbejdstilrettelæg gelse, ledelse, resurseudnyttelse etc. Brugertilfredsheds undersøgelser Selve ydelsenRammerne

Real life stories 1 Faglig kvalitetOplevet kvalitet Søger, selekterer, redigerer og producerer netresurser Netbiblioteker: Nej, tak. Vi har Google Mødet mellem bibliotekar og bruger er uvurderligt Selvbetjening 23 ting for borgerne Facilitere den demokratiske proces Er det en biblioteksopgave? Brugerdreven innovation i fremtidens bibliotek Vi ønsker det traditionelle bibliotek med masser af bøger Etablering af ungdomsmiljøer Vi er studerende

Real life stories 2 Faglig kvalitetOplevet kvalitet Vi vil så gerne, at I bliver lidt længere Afhentningssted for serveringsklare pakketilbud Hjælp til selvhjælpJeg vil jo bare lige… Det hellige materialevalgReserveringskøer Egen hjemmesideBibliotek.dk Faguddannet bibliotekar – evt. cand. scient. bibl. Kvalificeret betjening

Scenen er sat Muligheder Resignere Kæmpe imod Dialog

Ledelsesafsæt Bibliotekskundskab er ikke en eksakt videnskab Dialog er forskellig fra kompromis Hvem ejer biblioteket? Deal or no deal

Kvalitet Identificer fællesmængden af kvalitetsparametre Opstil succeskriterier Vær professionel

Kvalitet iflg. Morten Fogh Objektive kriterier Tilgængelighed Benyttelse Præsentation og performance Ledelsesmæssige og faglige kriterier Spidskompetencer Innovation og udvikling Nyeste værktøjer LEAN-effektivitet Modtagerkriterier Brugerinvolvering Brugertilfredshed Statuskriterier Samarbejdsrelationer Fyldt balkort Fælles kriterier Stolthed og ejerskab

Vi vil gerne være det første brugerne tænker på, når de vågner om morgenen! Tak for opmærksomheden