Kvalitet - et spørgsmål om synsvinkel og prioritering Sandbjerg Konferencen 2008 Morten Fogh Bibliotekschef
Disposition Definitioner Forståelser Kvalitetsmåling Real life stories Scenen er min -Bibliotekschefens bud på kvalitet
Definitioner 1 E = mc 2
Definitioner 2 Kvalitet (af latin qualitas = "art", "beskaffenhed" fra qualis = "hvordan") kan defineres som forholdet mellem oplevelsen af og forventningen til f.eks. et produkt. Hvis denne definition benyttes, er kvalitet altså afhængig af, hvem der udtaler sig, og begrebet bliver subjektivt. (kilde:wikipedia)latin
Definitioner 3 Et niveau for hvor godt noget er (kilde: Nudansk ordbog)
Forståelse 1 Samfundsborgeren Hvordan evner biblioteket at understøtte demokratiet – lokalt, regionalt, nationalt og internationalt
Forståelse 2 Skatteyderen Hvad får jeg for pengene?
Forståelse 3 Kunderne De rigtige varer på hylderne til den rigtige pris? Overensstemmelse mellem kontrakt og ydelser Tilkøbsmuligheder Det lille ekstra Service, service, service
Forståelse 4 Politikerne Budgetterne holder Brugertilfredshed Fyrtårne Nytteværdi
Forståelse 5 Forvaltningsdirektøren Synergi Sammenhæng Helhed Brugertilfredshed
Forståelse 6 Brugerne Åbningstider og tilgængelighed Valgmuligheder Hurtig, præcis, kompetent hjælp Personaliseret og individuel hjælp Brugerinvolvering Alverdens materialer nu og her Ingen gebyrer
Forståelse 7 Biblioteksansatte Materialevalg og udvælgelseskriterier Objektivitet og troværdighed Normeringer, vagtdækning, faggrænser Regler og procedurer – 0-fejls kultur Unikke biblioteker Dannelse og kulturformidling
Kvalitetsmåling 1 Væk med smagsdommerne (Anders Fogh Rasmussen, 2001) Noget er bedre end andet (Brian Mikkelsen 2008) Kan kvalitet overhovedet måles?
Kvalitetsmåling 2 Oplevet kvalitet Faglig kvalitetOrganisatorisk kvalitet Brugernes oplevelse af kvaliteten Vurderes ud fra faglig viden om muligheder på området Udtryk for effektiv arbejdstilrettelæg gelse, ledelse, resurseudnyttelse etc. Brugertilfredsheds undersøgelser Selve ydelsenRammerne
Real life stories 1 Faglig kvalitetOplevet kvalitet Søger, selekterer, redigerer og producerer netresurser Netbiblioteker: Nej, tak. Vi har Google Mødet mellem bibliotekar og bruger er uvurderligt Selvbetjening 23 ting for borgerne Facilitere den demokratiske proces Er det en biblioteksopgave? Brugerdreven innovation i fremtidens bibliotek Vi ønsker det traditionelle bibliotek med masser af bøger Etablering af ungdomsmiljøer Vi er studerende
Real life stories 2 Faglig kvalitetOplevet kvalitet Vi vil så gerne, at I bliver lidt længere Afhentningssted for serveringsklare pakketilbud Hjælp til selvhjælpJeg vil jo bare lige… Det hellige materialevalgReserveringskøer Egen hjemmesideBibliotek.dk Faguddannet bibliotekar – evt. cand. scient. bibl. Kvalificeret betjening
Scenen er sat Muligheder Resignere Kæmpe imod Dialog
Ledelsesafsæt Bibliotekskundskab er ikke en eksakt videnskab Dialog er forskellig fra kompromis Hvem ejer biblioteket? Deal or no deal
Kvalitet Identificer fællesmængden af kvalitetsparametre Opstil succeskriterier Vær professionel
Kvalitet iflg. Morten Fogh Objektive kriterier Tilgængelighed Benyttelse Præsentation og performance Ledelsesmæssige og faglige kriterier Spidskompetencer Innovation og udvikling Nyeste værktøjer LEAN-effektivitet Modtagerkriterier Brugerinvolvering Brugertilfredshed Statuskriterier Samarbejdsrelationer Fyldt balkort Fælles kriterier Stolthed og ejerskab
Vi vil gerne være det første brugerne tænker på, når de vågner om morgenen! Tak for opmærksomheden