Konflikthåndtering – sammen med brugerne

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Fordybelsesdag med fokus på konflikter
Advertisements

KONFLIKTHÅNDTERING Velkommen! Dias.
At forholde sig professionelt Anne Skov
RBU Jon Kristian Lange.
Workshop almene boligdage
Haslebo, relationer i organisationer kap. 14/15
Kursus den 12. marts Program i dag: Opsamling fra sidst.
Unge Hjælper Unge. Projektmål Fastholde elever. Mindske frafaldet med 7,4%
UDVIKLINGSKATALOG - A •være mere direkte og krævende overfor andre •påtage sig nye varierede opgaver noget oftere •bruge sin autoritet noget mere •træffe.
AM 2006 Birgit Lübker AM 2006 Hvem har magten i arbejdsmiljøarbejdet? Seniorkonsulent Birgit Lübker Teknologisk Institut - Center for Arbejdsliv.
Indgange til samt roller/ansvarsområder i forbindelse med RKV & IKV i AMU i VEU-centrene TUP 2012 Organisering VEU-centrene i Region Syddanmark VEST, FYN,
Det danske konfliktråd- bekymringsstøv Fra en nær ven.
Møde med retsmæglere 7. Februar 2011 Ph.d.-projekt Retsmægling: Et alternativ til traditionel domstolsbehandling af konflikter? Konfliktmægling i Danmark.
Samarbejde med brugerne – konflikthåndtering og den gode relation Træf om Mening i arbejdet 2011 Julie Gredal og Ida Bering 13. Januar 2011.
Orienterende møde 7. november Agenda Velkomst Præsentation af bestyrelsen 0.Bestyrelsens opgaver og ansvar 1.Britts fratrædelse 2.Byggeriet 3.Den.
En konflikthåndterende kultur
Oplæg om konflikthåndtering
Kommunikation i samarbejdet mellem Mentor og Mentee
Hvordan passer jeg på mig selv ?
Den nødvendige opdragelse i en børnefamilie
Støvring den 11. september 2007
Forældremøde Herningvej Skole, torsdag den 1
- Hvad kan I forvente som forældre?
forældre og klassens sociale liv.
Øjeblikkets kunst Facilitering af tværfaglighed
Velkommen Ledelse i praksis (AU)
Kick-off: Hele Ledelser
Søren Viemose Konflikter i hverdagen Forhandling i samarbejde
Definitionen på en konflikt
Køb af processer Dialog med kaospiloterne hold september 2004 Lisbet Thyge Frandsen, adm.dir. BDO ScanRevision.
Konfliktløsning på den professionelle måde
Team En gruppe er en samling mennesker, der Har fælles mål
FÆLLESSKAB GLÆDEANERKENDELSE LÆRING Vores F L A G Ådalskolen og SFO Kvædehuset.
Konfliktmægling Lars Kristensen EUR ING, Projektleder
Gruppeudviklingssamtaler
DCUM Oprettet 2002 – indskrevet i lov om elevers og studerendes undervisningsmiljø fra 2001 Sikre og udvikle et godt undervisningsmiljø gennem videnindsamling,
Værdisæt Hylleholt Skole Respekt Faglighed og udvikling Engagement
Sæt det rigtige hold. v. Sofie Mørch Ravn
Konflikthåndtering.
Konfliktløsning ”Det er min dystre overbevisning, at mennesker kun kan blive enige om det, der ikke interesserer dem.” Bertrand Russel Ordet betyder sammenstød.
Ledelse og kollega-adfærd
Center for Konfliktløsning. En socialøkonomisk virksomhed Formålet fremme fredelig konfliktløsning uddanne i konflikthåndtering uddanne mæglere bidrage.
AKT på Dybbøl Skolen.
Projektmentor Lars Kristensen Bygningsingeniør EUR. ING, Projektleder, Konfliktmægler Udarbejdet af Lars Kristensen.
FTF Kommunikation og Konflikthåndtering Vinterkonferencen 2013
Misbrugsgruppe på sengeafsnit S1/32 i Psykiatrien Syd Baggrund og opstart Gruppen i praksis Udsagn Effekt, udfordringer og udvikling Spørgsmål Misbrugskonsulent.
Samarbejde og kommunikation på en arbejdsplads
HVAD ER EN KONFLIKT ? Center for Konfliktløsning:
SSP-konsulent Jesper Snitgaard 1 Konflikthåndtering og konfliktløsning Ejby SFO marts 2012.
Konflikthåndterende kultur på SOSU-Silkeborg. Educating Tommorrow´s Professionals Konflikt - definition En konflikt er: En uoverensstemmelse, der indebær.
Velkommen til Workshop ”Forebyg konflikter og vold” Torsdag den 28. april 2016 Lise Keller.
Gap! Forskelligt syn på sagsbehandlingen Andreas Jull Sørensen, sekretariatschef Det Centrale Handicapråd.
Konflikthåndtering og hensigtsmæssig adfærd Ililissat den 11. februar 2016 Jakob Munk Jensen Danmarks Lærerforening.
Skift farvedesign Gå til Design i Topmenuen Vælg dit farvedesign fra de seks SOPU-designs Vil du have flere farver, højreklik på farve- designet og vælg.
Isbjergmodellen. Isbjergmodellen Sociale og følelsesmæssige kompetencer: at anerkende sig selv og andre at kende følelser og forstå egne reaktioner at.
Konflikt håndtering Jan Christiansen Sosu Fyn. Hvorfor opstår konflikter? Uoverensstemmelser Uenigheder Aftalebrud Misforståelser Interessemodsætninger.
Brug konflikten Konflikthåndtering i skolen. Programoversigt Intro Konflikter er en social realitet I de gode gamle dage Det vi ser efter Giv konflikten.
Konflikter Forstå betydningen af at arbejde med konflikthåndtering Læringsmål: -Du skal kunne fortælle om de forskellige trin i konflikttrappen. -Du skal.
Drives af LOKK (landsorganisationen af kvindekrisecentre) Rådgivning for unge, fagfolk og forældre – alle kan være anonyme Oplæg og undervisning Hotline.
POWERPOINT-SAMLING Du har et valg
Konflikter og kommunikation
KONFLIKT- TRAPPEN SSP - KH 2017.
Redskab: Fra konflikt til fælles løsning
Interview-teknik.
45. Konflikthåndtering Indhold: Man får redskaber til at tackle konflikter med forældre på kanten, i en anerkende og nedtrappende facon. Du vil lære,
Konflikttrappen 5. Fjendebilleder opstår Opsplitning i ”dem” og ”os”
Redskaber og overvejelser
Personalepolitiske værdier for Assens Kommune
Intro nye elever og studerende i Center Nord-Vest 2018
Emner Konsekvenser af valg Straffeloven Straffeattest
Præsentationens transcript:

Konflikthåndtering – sammen med brugerne Bocenter Hedelund Kompetenceteamet

Bocenter Hedelund Kompetenceteamet Konfliktråd Bocenter Hedelund Kompetenceteamet

Bocenter Hedelund Kompetenceteamet

Bocenter Hedelund Kompetenceteamet Projektforløb Psykofysisk træning og voldsafværgelse Brugerinddragelse og recovery Konflikter kan føre til udvikling Samarbejde med Center for konfliktløsning Undervisning til medarbejdere og brugere Kulturændring Bocenter Hedelund Kompetenceteamet

Bocenter Hedelund Kompetenceteamet Undervisningsforløb Måder at forstå en konflikt på Hvordan udvikler konflikter sig Måder at møde en konflikt på Redskaber for dialog At være tredje part i en konflikt Bocenter Hedelund Kompetenceteamet

Hvad er en konflikt En uoverensstemmelse mellem 2 eller flere mennesker, der giver spændinger i mindst én af dem. Bocenter Hedelund Kompetenceteamet

Bocenter Hedelund Kompetenceteamet Trusler Kold trussel: At vinde kontrol over den anden eller situationen Varm trussel: At genvinde kontrol over sig selv eller situationen KRAV MAGT AFMAGT SANKTIONER RISIKOVURDERING Bocenter Hedelund Kompetenceteamet

Bocenter Hedelund Kompetenceteamet Konflikttrappen pause Polarisering interview Åben fjendtlighed At såre mægling Fjendebilleder Jeg vil have min ret hjælp Samtale opgives Taler om - ikke med aktuel Problemfeltet udvides nysgerrig Generaliseringer Personificering Du - sprog sagen 1. Uoverensstemmelse: vi vil ikke det samme Jeg - sprog Vi snakker om det, forklarer vores standpunkt – det er OK at vi er uenige Hold dig til sagen og undgå at blive personlig 2. Personificering: dens andens skyld Du - sprog Den anden er problemet, negative følelser, angreb, bebrejdelser, betvivle motiver og karakter, forsvar, sårethed, misforståelser, forvrængninger Vær nysgerrig overfor, hvordan den anden oplever situationen. Uoverensstemmelse Jeg - sprog Bocenter Hedelund Kompetenceteamet

Grundlæggende Jeg vil Jeg vil Fakta Fakta Følelser Følelser Interesser Personlige behov Interesser Personlige behov Se den anden som menneske med basale menneskelige behov Bocenter Hedelund Kompetenceteamet

Bocenter Hedelund Kompetenceteamet Konfliktråd Hvis du har en uenighed med en anden person, hvor du synes at I er kørt fast, Og hvis du ønsker hjælp til at begge parter kan lytte til hinanden, Eller du er kommet i konflikt med en anden person, som I ikke kan løse selv, Så kan du kontakte en af konfliktrådets medlemmer og få hjælp. Bocenter Hedelund Kompetenceteamet

Mægling En frivillig konfliktløsningsmetode, hvor en eller flere upartiske personer hjælper parterne med at forhandle sig frem til en for dem tilfredsstillende løsning. Mægleren træffer ingen afgørelse i sagen. Bocenter Hedelund Kompetenceteamet

Bocenter Hedelund Kompetenceteamet Hvordan foregår det? Alle parter bliver hørt, og man taler sammen indtil man bliver enige om en løsning Upartisk og neutral rådgivning med respekt for alle parter Hjælp til at løse konflikter og uoverensstemmelser i hverdagen Dialogen foregår i trygge rammer Der vil komme mindst 2 mæglere fra konfliktrådet I bestemmer selv, hvem det skal være Henvendelse til en fra konfliktrådsgruppen Bocenter Hedelund Kompetenceteamet