Hvordan ser det ud i dag?.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Sygepleje i korttidsafsnit
Advertisements

Kandidaten i klinisk praksis
Mercantec NU forstår jeg det! Gennem bedre faglig læring til større faglig forståelse Mercantec.
Situationelle Metoder til Digitale Studier
G4S og Erhvervsakademi Aarhus
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Efter selvevalueringen Tovholderens rolle og opgaver 22. august 2007.
Klinisk sygeplejespecialist med en ph.d. i bagagen
Tværfagligt Klinisk Studieafsnit Læring af, med og om hinanden
Patientforløbet blødende ulcus Implementering set i et fagligt, organisatorisk og patientoplevet perspektiv Dorthe Oxholm Klinisk sygeplejespecialist.
NTS-centeret Nationalt center for undervisning i natur, teknik og sundhed - Fordi interessen for og kvaliteten af undervisningen i natur, teknik og sundhed.
TEMAGRUPPEN VEDRØRENDE IMPLEMENTERING
THE DANISH SCHOOL OF EDUCATION UNIVERSITY OF AARHUS * Kompetanseutvikling av voksenlæreren 1 Nye tanker gjennom erfaringsdeling og gjensidig inspirasjon.
EPJ i Region Nordjylland
Vicedirektør Susanne Poulsen, Bornholms Hospital
Konference om styring af specialundervisning og inklusion den 4
TIDLIGE INDSATS – HVAD VED VI OG HVORFOR ER DET SÅ SVÆRT
Implementering af EPJ – ændring i arbejdspraksis
Susan Munch Simonsen Uddannelsesansvarlig sygeplejerske, MdE
Praktik i 07 læreruddannelsen Niels Grønbæk Nielsen
Kompetent til at støtte livet med kræft
Center for Kliniske Retningslinjer Nationalt Clearinghouse for Sygepleje, Aarhus Universitet Dokumentation og implementering – før, nu og i fremtiden Yrsa.
Fra forskning til forandring Lektor og udviklingsleder Camilla Hutters Center for Ungdomsforskning, DPU, Aarhus universitet
Evaluering af dagtilbud Oplæg til DLO’s konference København 25. april 2007 Anne Kjær Olsen og Pia Vinther Dyrby konsulenter på Danmarks Evalueringsinstitut.
1 Betydningen af præanalytiske forhold? DSKB Forårsmøde   Formiddag Kemiker, ph.d. Anne Schmedes Klinisk Biokemisk Afdeling ∙ Vejle & Give Sygehuse.
Kursus i udvikling af kliniske retningslinjer
Recovery-mentor projektet
1 Marianne Tewes, Hjertecentret Implementering af en klinisk retningslinje – effekt af et uddannelses- & træningsforløb for erfarne sygeplejersker Dokumentationskonference.
Forskningsenheden for Almen Praksis Århus Universitet Kvalitetsudvikling i almen praksis Marianne Rosendal & Peter Vedsted.
Omsorg for patienter i det endoskopiske afsnit. Styrer driften?  Stort flow af patienter  Korte kontakter  Øget instrumentel / teknologisk sygepleje.
DSKB’s Generalforsamling Vision og strategi 24. Maj 2011.
10. og 31. januar 2013 Introduktionsmøde Praktiserende øjenlægers rapportering til Diabasen og redskaber til benchmarking.
AARHUS UNIVERSITET AU WORKSHOP 1 EPIDEMIOLOGI. AARHUS UNIVERSITET AU WORKSHOP 1 EPIDEMIOLOGI  Associationen mellem løbetræning og løbeskade er et forsøg.
Højskolernes Internationale og Europæiske arbejde Resultater fra undersøgelse forår 2006 På baggrund af besvarelser fra 74 ud af 79 højskoler.
Uddannelsesrådet byder Velkommen Konference 26. maj 2010 Charlotte Simonÿ.
Regions Midtjyllands elektroniske patientjournal
6. Evaluere og vurdere vores strategier og virkelig- gørelsen af dem 3. Tegne vores strategier Strategicirklen 5. Følge op på vores strategier i dagligdagen.
Kliniske retningslinjer, patientforløb og daglig klinisk praksis
” Snart – hvis ikke allerede – vil studerende forvente at kunne søge i ’alt’ ét sted fra; det der ikke bliver fundet her, findes ikke” Danmarks Tekniske.
Reform til Kærbyskolen Overordnede mål - Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige de kan. -Folkeskolen skal mindske betydningen af.
Kompetencerejsen netværksmøde den 17. august 2002.
Stine Skøtt Thomsen - Sex og Samfund - NGO-træf 18. marts 2006 WHRAP Partnerskab for Fortalervirksomhed om Kvinders Sundhed og Rettigheder i Sydasien Et.
Ida Sofie Nygaard Næstformand, SFSP Sygeplejerske, VIA Aarhus Sabina Bay Hermansen Formand, SFSP Medicin m. Industriel Specialisering, AAU.
Samskabelse – forældre som ressource Rådet for Børns Læring, 8. April 2016 Rikke Slot Johnsen, konsulent Aarhus Kommune T: E:
Evidensbaseret medicin ”Europæere har brug for nemme forklaringer. De vil til enhver tid foretrække en entydig løgn for en modsigelsesfyldt sandhed.” ”Frøken.
Tværfagligt ungeteam i et uddannelsesmiljø  Baggrund/Hvorfor  Vision  Hvordan  Gør det en forskel? Bornholms Regionskommune Allan.
Sundhedsdataprogrammet Præsentation DRG-konferencen 2015 Ved Malene Højsted Kristensen, sekretariatschef Sundhedsdataprogrammet Sundheds- og Ældreministeriet.
Bo Christensen professor praktiserende læge ph.d 2011 KVALITET I ET SAMMENHÆNGENDE SUNDHEDSVÆSEN – HVORDAN KAN DET LADE SIG GØRE?
Hvad kan evalueringsteori bruges til i planlægning af et evalueringssystem vedr CME? (30 min) Kolding 29 april 2011 Professor Peter Dahler-Larsen, PhD.
UNIVERSITETSBIBLIOTEKET AALBORG UNIVERSITY DATA MANAGEMENT IN PRACTICE TRACK 5: MARKETING AND TRAINING TOOLKIT Karsten Kryger Hansen Specialkonsulent,
Ledende oversygeplejerske Arne Brehm Høj Afdeling for Operation og Anæstesiologi Sydvestjysk Sygehus.
SAMMEN GØR VI DIG BEDRE 1 SIP4 Pædagogisk ledelse i praksis – fra ord til handling.
Bente Jensen, LANDSKONFERENCE 2006 Udsatte børn i dagtilbud Hvad ved vi, hvad gør vi - og hvordan kan kvalitet fremmes? Oplæg på FOA Landskonference,
Aktiviteter OutputResultater kt. sigt Effekt ml. sig t Virkning lg. sigt Lokalt samarbejde med private og offentlige arbejdspladser om IKV Ledige, a-kasser.
Danske Musik- og Kulturskoleledere
Forskningstræning: Fra evidens til guidelines
NU forstår jeg det! Gennem bedre faglig læring til større faglig forståelse Mercantec.
CENTER FOR KLINISKE RETNINGSLINJER - CLEARINGHOUSE
Evaluering af jobfirst
Kompetenceudvikling af pædagoger i skolen
Kompetenceprogram for reumatologiske sygeplejersker
Faldnørden møder de studerende Involvering af studerende i forskning gennem træning af faldudredning Lotte Evron, Ph.d. adjunkt Professionshøjskolen Metropol.
SIP4 Pædagogisk ledelse i praksis – fra ord til handling
Sundhedspraksis - At blive bevidst om transfer
Mette Rosendal Darmer, Centerchefsygeplejerske
Implementering af akupunktur Dasys konference
Forebyggelse af akut kritisk forværring ved hjælpe af et Early Warning Score system Gitte Bunkenborg Ph.d. stud. Lunds Universitet, Udviklingssygeplejerske,
Øget professionalisme som resultat af fokuseret uddannelse v
Forbedringsmodellen Test og læring Hvad ønsker vi at opnå? Mål
Fundamentals of care - værdigrundlag
Observations-informeret lærersamarbejde og undervisningskvalitet
Præsentationens transcript:

Hvordan ser det ud i dag?

Vi kan se en virkning Ernæring er på dagsordenen – på konferencer og faglige fora Akkrediteringsdata fra journalaudit på RH-niveau Analyser af data fra tværsnitsstudie viser vedvarende effekt på ernæringsområdet Ansvaret for udvikling er forankret hos ledelse og klinisk sygeplejespecialist Forankret i afsnittet – ikke koblet på en enkelt person

Resultater fra fokusgruppeinterview Viser større bevidsthed om egen rolle og ansvar øget viden om ernæring øget viden om implementering større sikkerhed og selvstændighed i deres handlinger Viser også forventet mere undervisning i ernæringspleje behov for at udvikle de analytiske kompetencer yderligere behov for begreber til at beskrive eget fagområde

Strategien om kompetenceudvikling i klinisk praksis Hvor de arbejder, med det de har lært – training by doing under kvalificeret vejledning, for at styrke de faglige og analytiske kompetencer - bekræftes af fundene i fokusgruppeinterviewene.

Uddannelse kan føre til forbedringer når: - Uddannelse sker som led i fælles visioner og strategier - Der arbejdes systematisk med strategierne og de aktiviteter, der sættes i værk Der er en kobling mellem det kliniske og det pædagogiske i samspil med organisationen Ansvar for udvikling er forankret hos en lokal ledelse og i en organisation på centerplan

Projektet er gennemført af Preben Ulrich Pedersen, Aarhus Universitet, Merete Bjerrum, Aarhus Universitet og Marianne Tewes, Hjertecentret, Rigshospitalet, - i samarbejde med Hjertecentrets oversygeplejersker, afdelingssygeplejersker, kliniske sygeplejespecialister og de sygeplejersker, der deltog i uddannelses- & træningsforløbet i 2005/2006. Tak til alle

I vil kunne læse mere .... Pedersen PU, Tewes M, Bjerrum M. Implementing nutritional guidelines – the effect of systematic training of nurse practitioners. Scandinavian Journal of Caring Sciences Bjerrum M, Tewes M, Pedersen PU. An educational programme targeted nurses with special responsibility for nutrition care: impact on nurses’ awareness of nutrition management. Scandinavian Journal of Caring Sciences Grårup J, Pedersen PU, Tewes M, Bjerrum M. Nurses’ awareness of nutrition in fast-track programmes (arbejdstitel)

Tak for opmærksomheden - spørgsmål?

Akkreditering, journalaudit