Uddannelsesparathed som målestok for skolens resultater EVA’s repræsentantskab 24. januar 2011 - Klaus Majgaard.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
UUUC årskonference januar 2011 Nyt fra KL Chefkonsulent Jan Bauditz, KL.
Advertisements

Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" Ungepakke.
Ungdomsuddannelse for unge med særlige behov STU-Træf 1. december 2009
De ”ikke-uddannelsesparate” unge, 4. marts 2013 Tema 2: Uddannelsessystemet Sune Agger UU Horsens Hedensted 1.
LP-MODELLEN LP-modellen Hamar uge Mandag aften
Projektpræsentation Fra marginaliseringstruet til uddannelsesparat.
Kontakt forældre møde 12. Oktober 2011.
Ledelse af skoleledelse 11. februar 2010 Klaus Majgaard.
Inklusion i folkeskolen: Vision og byggesten
Spor for et samlet skolevæsen i Odsherred Kommune Budgetseminar 20. April 2012.
Kampen om skolestruktur Ledelse af forandring og læreprocesser Mariagerfjord Kommune 8. februar Klaus Majgaard.
”Vi når målet – men hvordan?”
Orientering forældremøde 10. klasse
Orientering forældremøde 9. klasse
Senest rettet: UU-Aalborg Unge på Tværs Nøgleord: – Uddannelsesparat – Udskoling – Uddannelsesforberedende indsats – Uddannelsesforberedende valgfag.
Esbjerg 5. nov 03 / TC1 Reform af de gymnasiale uddannelser.
- Hvad kan I forvente som forældre?
Lene Skovgaard Uddannelses Ungdomsvejleder
Uddannelsesvejledning – hvorfor og hvordan? Alle unge gennemfører en uddannelse Vejledningen skal differentieres eVejledning for unge med alm. vejledningsbehov.
Uddannelsesvejledning i 10.klasse Ungdommens Uddannelsesvejledning Nordvestsjælland UU-vejleder Brian Nybo (10.B, 10.C + drenge i 10.D) Tina Krogsdal (10.A,
Udfordringen - faglighed - fællesskab i en ikke ekskluderende folkeskole Århus d. 23. maj 2011 Flemming Olsen.
De mange muligheders skole Oplæg for skoleledere i Nordjylland 29. sept 2010 Klaus Majgaard.
Lokalsamfundet som læringsrum Ledelsesseminar i Gribskov Kommune 10. oktober 2012.
Strategier for uddannelsesparathed Dialogmøde for UUO Tirsdag 11. januar Klaus Majgaard.
Infoaften 9.kl. Ungepakke 2: uddannelsesparathed
Inklusion med læring Hvilke navne??.
EVA’s evaluering af 10. klasse Foreningen af 10. klasseskoler i Danmark, Trinity, Fredericia den 2. marts 2012 Kristine Bang Nielsen.
Forældremøde 7. klasse.
FORÆLDREMØDE 9. ÅRGANG AUGUST 2014
NETVÆRKSMØDE OM UU, FOLKESKOLE & UNGDOMSUDDANNELSERNE Forventninger, muligheder, udfordringer & handlinger i lyset af folkeskolereform og omlægninger af.
Nye strukturer i ledelse: Pædagogisk ledelse som holdsport Ungdomsringen 25. oktober 2012.
Forældremøde 8. kl. UEA-undervisning
Fokuspunkter Hvem er vi? Hvad tilbyder vi? Samarbejdsaftaler mellem skole og UUV. Valg af uddannelse - tal på vejen.
Uddannelsesparathed og vejen til de 95 pct. UU Københavns Kommune 29. september 2010 – Lis Rom Andersen.
Den kommunale vejledning om STU
Tema 4 Overgange i barnets liv
Udfordringer og visioner på børne- og kulturområdet BKF Syddanmark 18. marts 2010 Klaus Majgaard.
Børne- og ungepolitik i Fredensborg Kommune Inspirationsoplæg 21
Ungdommens Uddannelsesvejledning Odder & Skanderborg
Målstyret læringsreform
Nye veje i overbygningen Udgangspunkt i elevernes læringsmål og læringsstrategier Undervisningen tilrettelægges fleksibelt på tværs af klasser og årgange.
Hvordan får vi de sidste med? Professionshøjskolen UCC 7. maj 2010 – Anna Marie Illum.
Udfordringer og visioner på børne- og kulturområdet BKF Midtjylland 5. marts 2010 Klaus Majgaard.
Den koordinerede ungeindsats Silkeborg Kommune 21. marts Klaus Majgaard.
UU’s strategiske rolle UU Lederforeningens årsmøde 22. januar Klaus Majgaard.
Jagten på autenticitet i offentlig ledelse og styring
Lokalsamfundet som læringsmiljø Klog på den fede måde Horsens 24. november 2010 Klaus Majgaard.
Vi slipper ikke nogen! Om at få alle med gennem skolen og ind i ungdomsuddannelserne Task Force, Frederikshavns Kommune 24. januar Klaus Majgaard.
Vejledning på den politiske dagsorden Regeringsgrundlaget ”Nye Mål” Aftalen ”En ny chance til alle” 4 debatoplæg til Globaliseringsrådet Udspillet om ungdomsklassen.
Uddannelse som livschance og som krav Second Chance netværket 1. september 2010 – Lis Rom Andersen.
Inklusionens arkitekter PPR i en ny kontekst Århus 20. juni 2012.
Fremtidens folkeskole i et ledelsesperspektiv Forum Anders-Peter Østergaard Børne- og ungedirektør Lolland Kommune
På vej mod de 95% UURS Kongres 4. maj Klaus Majgaard.
Fælles fagligt fundament ”nye briller i det pædagogiske arbejde
Tværfagligt ungeteam i et uddannelsesmiljø  Baggrund/Hvorfor  Vision  Hvordan  Gør det en forskel? Bornholms Regionskommune Allan.
Strategi for inklusion x. Hvorfor en inklusionsstrategi? For at: Binde inklusionsarbejdet sammen på tværs af dagtilbud, skole, fritidstilbud og det specialiserede.
Ungdommens Uddannelsesvejledning UU Mariagerfjord.
Skoledagens indhold: Helstøbt kompetencebegreb, mange læringsrum SFO Tænketank Danmark Landsmøde 5. april 2013.
De syv fortællinger - hvad var det, vi ville, og hvad gjorde vi?
Udarbejdet af UU Randers
Kontakt- og tilbudstid
Den pædagogiske læreplan
Forældremøde UU Faaborg-Midtfyn.
Udkast til principper for forældresamarbejde Et stærkt samarbejde mellem forældre og personale skal styrke vores fælles indsats for børn og unges trivsel.
Dilemmaer i inkluderende pædagogik
Perspektiver i ungepakken Per Bredholt Frederiksen
Forældremøde.
Kontakt- og tilbudstid 2018
Målopfølgning – Børne- og Skoleudvalget
Mål for ungeindsatsen i Høje-Taastrup Kommune
Præsentationens transcript:

Uddannelsesparathed som målestok for skolens resultater EVA’s repræsentantskab 24. januar Klaus Majgaard

Uddannelsesparathed – mellem seggregering og inklusion Seggregeringens sprog Fokus på kompetencer som egenskaber ved det enkelte barn -det enkelte barn Abstrakt/akontekstuel Uddannelsesparathed som et niveau Inklusionens sprog Fokus på kompetence som deltagelsesmuligheder -relationen mellem barnet og den sociale kontekst Konkret/kontekstuel Uddannelsesparathed som adgang til konkrete uddannelsesfællesskaber

Etiske & eksistentielle Uddannelsesparathed som kompetenceideal Deltagelsesorienteret ideal: Sigtet er strategisk udvikling af læringsmiljøer, der giver alle deltagelsesmuligheder Faglige Relationelle & innovative Kompetencer

Resultatindikatorer Indikatorer – følg progressionen 1.Andel, der faktisk starter på en ungdomsuddannelse 2.Andel, der gennemfører første år 3.Andel årige, som er i gang med eller har fuldført en ungdomuddannelse Uddannelsesparathed som kompetenceideal: 1.Faglige kompetencer 2.Relationelle og innovative kompetencer 3.Eksistentielle og etiske kompetencer 1

Resultatindikatorer DagtilbudSkoleUngdomsudd. Gennem- førelse Udd. parathed Udd. parathed Fritidstilbud Sociale tilbud UU UU har en nøglerolle i at evaluere kvaliteten af skolens ”slutprodukt” (=uddannelsesparathed)

Kobling mellem resultatmål og strategier for udvikling af læringsmiljøer Ny overbygning i folkeskolen med integration til ungdomsuddannelserne Uddannelsesparathed som rød tråd i uddannelsesplan og evalueringer Uddannelsesparathed som rettesnor for differentierede læringsfællesskaber Uddannelsesparathed som tema for en ny og mere brugbar afgangsprøve

Uddannelsesparathed i en vejledningssammenhæng Den funktionelle vejledning, hvor der er fokus på den unges uddannelsesmål og kompetencer Den kritisk-frigørende vejledning, hvor der stilles spørgsmål til rammebetingelser og praksisformer Den eksistentielle vejledning, som stiller sig åben og lyttende i forhold til tilværelsen som et rum af fortolkningsmuligheder