Lederforum Torsdag den 16. august 2007 Dagsorden: Velkommen Trivselsundersøgelse Ledelsesværdier Budget 2008
Generel orientering v/Benny Balsgaard
Generel orientering MED-repræsentanter/TR/SIK m.fl. – adgang til netværk Trivselsundersøgelse nr. 2 – maj 08 Fokus på aftalerne herunder budgetoverholdelse
TRIVSELSUNDERSØGELSE MAJ 2007
SVARPROCENT 65 2 inst. har ikke deltaget 5 andre <5 besvarelser 55 frugtkurve
Hvad er undersøgelsen Måling på medarbejdernes opfattelse af trivsel Værktøj til dialog om Hvad er trivsel Hvad er et sjovt og meningsfuldt arbejde Hvordan udvikles trivslen på arbejdspladsen
Hvad er undersøgelsen ikke Eksaminering af lederne (bestået/ikke-bestået) Intern konkurrence Rangordning
Hvad skal undersøgelsen bruges til Dialog mellem leder og medarbejdere om: - Hvordan udvikles i fællesskab en god arbejdsplads - Prioritering af indsatsområdet Husk: Prøv ikke at ændre på noget, der ikke kan laves om og lad være med at acceptere forhold, som burde forbedres Dialog/erfaringsudveksling mellem lederne internt - Det formelle og uformelle niveau
Faaborg-Midtfyn kommune som helhed 64,64%
Samarbejdet med kolleger Gennemsnit:0,63 Kommentarer: Selvom gennemsnittet er mindre end 0,7 er der elementer i blokken der bør give anledning til drøftelse.
Oplevelse af fælles kultur og værdier Gennemsnit:0,83 Kommentarer: Forventningerne til at kende til fælles kultur og værdier overstiger det oplevede.
Ledelsen Gennemsnit:0,81 Kommentarer: Forventningerne til ledelsen overstiger det oplevede
Fysiske forhold Gennemsnit:0,50 Kommentarer: Selvom gennemsnittet er mindre end 0,7 er der elementer i blokken der bør give anledning til drøftelse.
Arbejdet generelt Gennemsnit:0,53 Kommentarer: Selvom gennemsnittet er mindre end 0,7 er der elementer i blokken der bør give anledning til drøftelse.
Samlet vurdering Generelt er trivslen god Dog er der en række områder, der bør give anledning til drøftelse
Det videre forløb Planlægge og afholde personalemøder - indrage medarbejderrepr. - dialog - sparre med kolleger fagchef HR - tilbagemelding til HR senest
Hele områder m. 3 el. flere blokke over 0,7 Rådgivning børn og unge Social- og arbejdsmarked Forebyggelse og sundhed
Hele områder m. 2 blokke over 0,7 Handicap og psykiatri Undervisning Pleje og omsorg Stabene
Hele områder m. 0 eller 1 blok over 0,7 Plan og kultur Vej og forsyning Dagtilbud børn
Husk værdierne Vi tager lederskabet på os! Dialog er en forudsætning for at vi lykkes! Det skal være sjovt og meningsfuldt at gå på arbejde! Vi forenkler det komplicerede!
NÆSTE TRIVSELSUNDERSØGELSE MAJ 2008
Ledelsesværdier Vi tager lederskabet på os! Dialog er en forudsætning for at vi lykkes! Det skal være sjovt og meningsfuldt at gå på arbejde! Vi forenkler det komplicerede!
Budget 2008 Budgetopfølgning 2007
Resume – budget 2007 Mio. kr Skattefinansieret område – balance 29,8-2,7 (19,0) -21,7 -32,0-39,4 Direktionens udgangspunkt for ”økonomisk råderum”
Budgetoplæg 2008 pr Mio. kr Skattefinansieret område – balance -59,4-80,3-67,1-74,8
Tekniske korrektioner i mio. kr. Finansiering til 30 mio. kr. – altså umiddelbart merudgift på 48 mio. kr. Overskrider I øjeblikket servicerammen med 22,3 mio. Kr. Korrektionerne gennemgås frem til budgetseminaret – samtidig udarbejdes resultat af budgetopfølgning pr
Regnskab 2006 “strukturel ubalance” Evt. ”regnskabserfaringer” vil udhule effekt af 94 pct. budgetlægningen
Tekniske korrektioner Lov- og cirkulæreændringer Mængdeændringer Demografi Fejl Regnskabserfaringer
Budgetopfølgning 2007 pr
Budgetopfølgning 2007 pr – opfølgning blev taget til orientering Budgetopfølgning pr – under udarbejdelse. Der vil være overskridelser på overførselsområdet, entreprenøraftaler I f.t. alkoholbehandling mm. Det kan konstateres at ældreområdet har svært ved at overholde budgetrammen – endelig resultat til seminaret
Overholdelse af budgetrammen Der er en klar forventning om, at alle aftaleholdere overholder den tildelte ramme Budgetrammen er den ramme hvor alt skal holdes indenfor – drop ansøgninger om tillægsbevillinger til kørsel, uddannelse etc. – skab i stedet selv råderummet Overskrides servicerammen, er der en særdeles stor risiko for, at der må foretages generelle besparelser Alle der har mulighed for at spare i år, bedes gøre det, så der overføres overskud til næste år Max. Grænsen for underskud vil formodentlig blive hævet – med en frist på 2 år til at dække underskuddet ind
Budgetopfølgning 2007 Gennemsnitlig kassebeholdning de første 6 måneder = 133,6 mio. kr. (kassekreditreglen) + deponerede midler på 76 mio. kr. Samlet forbrugsprocent på drift = 56%, efter 7 mdr.
Andet Egenbudgettering af skat og bloktilskud Ikke indregnet låneoptagelse endnu Anlægspulje på 55 mio. kr. – evt. dække både anlægsønsker og udviklingsønsker Spildevandsområdet Det er vigtigt, at servicerammen overholdes, derfor behov for reduktion af driftsbudgettet
Den videre procedure 22. og 23. august 2007: Budgetseminar 3. september: Økonomiudvalg indstiller til 1. behandling 10. september: 1. behandling af Budget september: sidste frist for høringssvar 2. oktober: sidste frist for politikernes ændringsforslag 11. oktober: 2. behandling af Budget