Workshop 31.10.11 Temadag om samarbejdet med sikrede insitutioner Børne- og ungeforvaltningen Familierådgivningen.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Hvilken afdeling på Hadsund skole går dit barn i?
Advertisements

PPR og Samarbejdet om børn som mistrives
Set i forældreperspektiv
Inddrag nu Kick-off møde
Socialfagligt oplæg Underretning, Tavshedspligt mv.
LÆSNING på Ahlmann - Skolen
Initiativer i forlængelse af kommissionen vedr. ungdomskriminalitet Januar 2011.
Temadag 16. august 2010 Projekt ”Sæt viden i bevægelse”
Lærerprofessionen.
Forældreindflydelse ift. børn med psykiatriske vanskeligheder
Rene Boulevardbebyggelser - et børn og ungeprojekt Et forebyggende projekt med hensyn til hærværk og kriminalitet Boulevardbebyggelserne.
Opgaven jeg fik stillet
Inddrag nu kredsformandsmøde den 8 marts 2011
Lovgivning og etik i forhold til unge og deres retsstilling
Hvem kommer på Perron 3 Hvilken profil har de? Hvad har fået dem til at komme?
Teenage Coaching Dagnæsskolen.
- Hvad kan I forvente som forældre?
Kompetencecenter for Hirtshals Skolecenter
Kortlægningsundersøgelsen 2013
Tema 3 Samarbejde om indsatsen for barnet Udgivet af Socialstyrelsen februar 2014.
Oplæg om DUKH og retssikkerhed for handicappede
Barnets Reform – tidlig indsats og tværfagligt samarbejde
Unge-støttecenter Lemvig ungdomsgård.
Red Barnet Kalundborg FRITIDSKONTOEN
Det nationale ICS og DUBU superbrugerseminar 13
Fokuspunkter Hvem er vi? Hvad tilbyder vi? Samarbejdsaftaler mellem skole og UUV. Valg af uddannelse - tal på vejen.
Skolens Ansvar Skolen skal:  Tage vare på eleverne, så forældre trygt kan overlade deres børn til skolen  Reagere, hvis elever holder fri uden skolelederens.
Tema 6 Samvær og fælles aktiviteter
Samarbejde om de unge mellem myndighed og kommune
Bo Ravn Kommunernes indsats En samlet, strategisk indsats i kommunen En tidlig og differentieret indsats i grundskolen (overgang til ungdomsuddannelse)
Paradigme 2.0.
DEN UNGE SOCIALT DYSFUNKTIONELLE PATIENT. LÆGEDAGE 2014
Unges holdninger til kriminalitet, staf og behandling
Program Velkommen AKT i Herning Kommune
R etsplejelovens § 115 b. Tavshedspligt POA Politiet kan videregive oplysninger om enkeltpersoners rent private forhold til andre myndigheder, hvis videregivelsen.
FORÆLDREINDDRAGELSE - I DAGBEHANDLING AF BØRN OG UNGE MED SPISEFORSTYRRELSE Ved sygeplejerske John Dietz, psykolog Anne Lydolff og forælder Eva Elle.
Hjemmeboende borgere hvor der ophober sig genstande og affald
Dette er starten på et lille slideshow, der kan præsenteres på minutter. Slideshowet bygger alene på de materialer, der er udleveret i ’Pårørende-kittet’
Projekt ”Unge med psykiske vanskeligheder – overgang fra barn til voksen” Vingsted den 18.marts 2015.
Borgerinddragelse Projekt Vejen til Uddannelse og Beskæftigelse Torsdag den 10.april 2014.
BØRNELINIEN Definition på kompetente børn og unge med særlige behov.
Inklusion Fokus: Udsatte unge og samarbejde med kommunerne Pædagogisk konsulent Maren Ottar Hessner
Alle børn er alles ansvar Trivselspolitik for Aars Skole August
Oplæg om DUKH DH - Sønderborg 9. marts Dagens program:  Kort præsentation  Orientering om DUKH  Retssikkerhed  Hvad kan DUKH – opgaver  Henvendelse.
Gode relationer, tydelige rammer og klar kommunikation - 10 trin til det gode samarbejde mellem efterskoler og kommuner omkring sårbare og udsatte unge.
Barnets Reform Ledernetværk Juridisk konsulent Annette Baun Knudsen KL November 2011.
Koordinator på børneområdet Henvendelse til handi- caprådgiver på baggrund af bekymring 2 2 Øvrige afdelinger/ forvaltninger el. eksterne samarbejds- partnere.
Voksenansvar for anbragte børn og unge Rusmiddeltest
Voksenansvar overfor anbragte børn og unge Fysisk guidning
Sikrede afdelinger Særlig sikrede afdelinger
Voksenansvar for anbragte børn og unge Børn og unges rettigheder
SSP Årsmøde 9. november 2016 Skoleforsømmere.
Målgrupper: Private opholdssteder Alle døgninstitutioner
Læring gennem registrering og indberetning
Voksenansvar for anbragte børn og unge Undersøgelse af person eller opholdsrum og bevaring af effekter Private opholdssteder Åbne døgninstitutioner Delvis.
Videregivelse af oplysninger om medarbejdere
Voksenansvar for anbragte børn og unge
Private opholdssteder Alle typer døgninstitutioner
Alle typer døgninstitutioner Private opholdssteder
Private opholdssteder Alle typer døgninstitutioner
Sikrede døgninstitutioner Særlig sikrede afdelinger
Voksenansvar for anbragte børn og unge Husorden
Præsentation af projektet Udviklingsprojekt vedr
Den kriminelle fødekæde i bander og
Underretning, handleplan, børnefaglig undersøgelse mv
V. Tilsynskonsulent Anja Bechgaard.
Centrenes opgaver og ansvar ift. de unges uddannelsesparathed
Ledermøde Vest 6. Februar 2013
Inspirationsworkshop med fokus på
Tre fokuspunkter Inddragelse, bisidder og samvær
Præsentationens transcript:

Workshop Temadag om samarbejdet med sikrede insitutioner Børne- og ungeforvaltningen Familierådgivningen

Forvaltningsnavn Familierådgivningen Hvem er jeg? -Stine Lukowski Grønn -Socialrådgiver fra DSH-K -Teamleder i Køge kommunes familierådgivning -Cand.soc. Fra AAU -Speciale i grupperelateret kriminalitet blandt etniske minoritetsdrenge

Forvaltningsnavn Hvilke krav stilles der til samarbejdet? -MANGE! -Derfor skal vi se lidt på: -situationen -samarbejdspartnere -behov -udfordringer -muligheder -Køge modellen Familierådgivningen

Forvaltningsnavn Hvilke krav stilles der til samarbejdet fortsat… -Forskellige positioner - udfordrer evnen til at tage den andens position -Krise -Varetægtsfængslinger er ofte en krise for familien/den unge og der opstår mange uafklarede spørgsmål -Skyld – hvis ”skyld” er det og hvordan kommer vi videre? -Uforudsigelighed -Det er aldrig planlagt og fordrer hurtighed og smidighed i samarbejdet. Særligt de første dage Familierådgivningen

Forvaltningsnavn Samarbejdspartnere -Den unge -Familien -Sikret afdeling -Politiet -Anklagemyndigheden -Skolen -Evt. foranstaltningspersoner -Der er forskel på varetægt, anbringelse og fase 1. -Koordinator Familierådgivningen

Forvaltningsnavn Behov -Nem og tilgængelig kommunikation -Minimering af splitting -Eks. En ung tilbageføres i fase 1 til en sikret afdeling. Den unge fortæller en ansat, at han er tilbageført fordi, at sagsbehandler ikke mente, han kunne opføre sig ordentligt. Den ansatte ringer til sagsbehandler og er indigneret på den unges vegne. Faktum er, at den unge var tilbageført pga. trusler på livet mod en pædagog. -Skriftligt materiale -Udgangspunkt i midlertidig handleplanen -Der er en årsag til, at den er som den er! Kendskab til og viden om den unge. -Tiden styrer kvaliteten. Familierådgivningen

Forvaltningsnavn Muligheder -Screening af den unge -Vi mangler at vide, hvad det er I kan! -Forskellige i den pædagogiske tilgang. Oppefra og ned eller nedefra og op?? -Indblik i misbrugsproblematikker -Vi oplever, at der ofte er stoffer på de sikrede afdelinger. -Eks. En ung indsat, med massive misbrugsproblematikker bliver varetægtsfængslet. Han har en voldsomt udadreagerende adfærd, som følge af sit misbrug og det hindrer, at der kan arbejdes med den unge, idet han ikke formår at holde sig ud af misbrug. Sagsbehandler har en forventning om, at den unge vil blive afruset, men det viser sig, at han fortsætter med samme adfærd til stor undren. Den unge fortæller selv, at der er massere af stoffer på afdelingen og forklarer stolt, hvordan han skjuler det i undertøjet, idet personalet ikke visiterer her. Han fortæller ligeledes hvordan stofferne kommer ind fra andre unge, der er på udgang, eller når venner/forældre er på besøg. Familierådgivningen

Forvaltningsnavn Muligheder fortsat… -Observationer -Ofte er det unge, der er svære at ”fange ind”, derfor en oplagt mulighed til at få et bedre indblik. -Break fra dagligdagen -Eks. En ung fra et belastet hjem oplevede hverdagen på sikret afdeling som meget tryg. Han fik tre måltider mad, kunne sove trygt om natten og fik flere lommepenge end nogensinde før. -Rolleskift. Mulighed for at være en anden. Familierådgivningen

Forvaltningsnavn Udfordringer -Geografien -Der er ofte langt til de sikrede afdelinger og placeringerne er uhensigtsmæssige ift. offentlig transport. -Tidsperspektivet er oftest ukendt -I starten er de unge okay med det, men efter fristforlængelse nr. 1 og 2 breder frustrationen sig. -Eks. En ung er blevet forlænget flere gange. Det peger hen mod en ungdomssanktion og sagsbehandler oplever, at den unge er ukritisk og har ikke noget bud på, hvad det er han vil, andet end væk fra sikret afdeling. Dette vanskeliggør matchningen mellem ung og opholdssted.

Forvaltningsnavn Udfordringer fortsat… -Krisesituation -At kommunen på mange måder er sat uden for indflydelse -De unge får nogle gange fornemmelsen af, at det er ”kommunen”, der står på bremsen og at vi ikke ønsker, at den unge løslades/kommer videre. Familierådgivningen

Forvaltningsnavn Faldgruber… -Alliancer mellem den unge og en bestemt pædagog -Planer for fremtiden udenom sagsbehandler -Falder for godt til -For mange lommepenge -Bidrager til stigma med halskæder, trøjer m.m. Familierådgivningen

Forvaltningsnavn Mål: Hensigtsmæssig målrettet indsats -Få den unge godt beskrevet -Mulighed for udarbejdelse af en realistisk handleplan -Break fra hverdagen -Dagsrytme -Skolegang -Eksempel på handleplan ift. koordinering af skolegang

Forvaltningsnavn Køge modellen HandlingLovgrundlagAnsvarlig 1.Den unge varetægtsfængsles. Sagsbehandler orienterer skolelederen om selve varetægtsfængslingen, anbringelsessted og længden heraf. Persondatalovens § 8. Der bl.a. siger, at videregivelse af oplysninger om strafbare forhold ikke må videregives, medmindre det er nødvendigt for varetagelsen af myndighedens opgaver. Videregivelsen sker til varetagelse af offentlige interesser, der klart overstiger hensynet til de interesser, der begrunder hemmeligholdelse, herunder hensynet til den, oplysningen angår (værdispringsreglen). Videregivelsen er nødvendig for udførelsen af en myndigheds opgave. De personer, der informeres har tavshedspligt i ft. oplysningerne ift. straffelovens § 152. Dvs., at de ikke må videregive oplysningen til andre. Sagsbehandler

Forvaltningsnavn Køge modellen fortsat… HandlingLovgrundlagAnsvarlig 2. Skolelederen orienterer klasselæreren jf. ovenstående. Klasselæreren må IKKE videregive oplysningen hverken til kollegaer eller klassen, med mindre der foreligger samtykke fra forældrene. Det anbefales derfor, at der indhentes et skriftligt samtykke. Tip: Når der er indhentet samtykke fra forældrene er det muligt at af- eller bekræfte rygter blandt eleverne. Det er ligeledes muligt at skrive breve og besøge den unge i det omfang retten tillader det. SSP kan kontaktes for råd og vejledning. Persondataloven § 8 Se ovenstående Videregivelsen af oplysningerne med et samtykke gives efter Persondatalovens § 8. stk. 1. Skoleleder

Forvaltningsnavn Køge modellen fortsat… HandlingLovgrundlagAnsvarlig 3.Sagsbehandleren udarbejder en foreløbig handleplan. Sagsbehandleren skriver i handleplanen, at skolen er orienteret og skal samarbejde med institutionen om hvorledes undervisningen afvikles. Servicelovens § 57c der omhandler, at børn og unge under 18 år, der har begået voldskriminalitet eller anden alvorlig kriminalitet, skal kommunalbestyrelsen inden syv dage udarbejde en handleplan for en indsats, der kan modvirke yderligere kriminalitet og yde den nødvendige støtte til barnet eller den unge. Handleplanen udarbejdes i samarbejde med barnet eller den unge og dennes familie. Sagsbehandler Familierådgivningen

Forvaltningsnavn Køge modellen fortsat… HandlingLovgrundlagAnsvarlig 4.Skolen udarbejder inden for 7 kalenderdage en handleplan gerne i samarbejde med SSP og PPR ift.: Undervisningens gennemførelse Vedligeholdelse af kontakt mellem den unge og skolen. Hvordan den unge modtages ved løsladelse. Tip: Såfremt den unge fængsles uden brev- og besøgskontrol, kan det være en god idé, at en lærer besøger den unge. Det kan være en god idé, at klassen skriver breve til den unge. Skoleleder Familierådgivningen

Forvaltningsnavn Køge modellen fortsat… HandlingLovgrundlagAnsvarlig 5.Skolen kontakter anbringelsesstedet og orienterer om skolehandleplanen og aftaler det fremtidige samarbejde. Skoleleder Familierådgivningen 6.Den unge løslades og planen iværksættes. Det er sagsbehandler, der orientere skolen om løsladelsestidspunktet, lige så snart dette kendes. Såfremt den unge har en kontaktperson kan vedkommende med fordel inddrages. Alternativt SSP. Skoleleder og sagsbehandler