Mål på flere niveauer Centralt niveau: Klare politiske mål for centrale velfærdsområder – og mindre detailstyring. Kommuneniveau: Kommunale mål og ansvar.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Må vi kigge indenfor? - information som grundlag for en bedre offentlig sektor Indlæg ved Evalueringskonference 2007 Thorkil Juul.
Advertisements

Hvordan får vi arbejdet med kvalitet og afbureaukratisering forankret på vores arbejdsplads, så både ledere og medarbejdere er involveret og bidrager i.
Fredericia Former Fremtiden Længst muligt i eget liv
Frivillige aktiviteter for og sammen med ældre flygtninge og indvandrere den 10. november 2008 Ældre flygtninge og indvandreres medborgerskab Hvordan?
mellem Miljøministeriet og KL
Afbureaukratisering Alle taler om det – ingen gør noget ved det.
Kompressionsarbejdet på Bornholm
Konference d november 2007 varme hænder og køligt overblik
Date :31 1.
Kommuner og regioners perspektiv på revision af SOSU uddannelsen
Tillid Temadag for AMIR
Har resultatbaseret styring en fremtid i den offentlige sektor?
Følge- Op.
Helle Ulrichsen Screening i et organisatorisk perspektiv Hvad er konsekvenserne af indførelse af screeningsprogrammer?
Opfølgende hjemmebesøg efter udskrivelse fra hospital
Oplæg for DH-Vallensbæk d. 25. februar Inklusion i grundskolen
Status for regionsdannelsen - hvor er vi i Region Syddanmark Dansk Selskab for Medicinsk Prioritering, den 6. april 2006 I ndlæg v/sundhedsdirektør Jens.
Uddannelse til Alle! FNs topmøde for uddannelse i Dakar 2000 FNs topmøde for uddannelse i Dakar konkrete målsætninger 6 konkrete målsætninger 2015-målene.
Sundhedsaftaler De endelig rammer for arbejdet med den kommende sundhedsaftale kendes endnu ikke Udkast til ny bekendtgørelse og vejledning er sendt i.
Nye vilkår for kommunal dokumentation og evaluering Opgave- og strukturreformen Politisk interesse – lokalt og nationalt – for at synliggøre effektivitet.
Samarbejde om forebyggende hjemmebesøg – hvordan spiller de forskellige aktører sammen? Ved SUFO (Landsforeningen for ansatte i Sundhedsfremmende og Forebyggende.
Frederiksberg Ældreråd
Årskursus for visitatorer 2009 Et blik i krystalkuglen på visitatorernes fremtidige arbejdsområde.
Kommunernes Ydelsessystem
En ny strategi for transportforskning Workshop - Trafikdage i Aalborg 28. august 2006.
Mulighed for øget produktivitet i det offentlige.
Anne-Mette Sørensen, Allerød Kommune
1 Elektronisk borgerdokumentation i kommunerne Dasys Dokumentationskonference 15. september 2011.
Introduktion til ældreområdet Møde i ældreudvalget den 12. januar 2010.
6. maj Henning Nilausen, vicekommunaldirektør, Gribskov Kommune Kommunernes rolle og udfordringer i forhold til sygehus- og specialeplanlægning.
HelsingørModellen var nøglen
Tine Jerris, projektleder i Kronikerprogrammet
Jeg hedder …… og er indkøber i GLX.
Forebyggelse af genindlæggelser ved opfølgende hjemmebesøg
Nye ældre – nye muligheder
Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage.
Visitation i SUF Den Centrale visitation 24. november 2009
Indhold, indsatser, implementering
Oplæg om kommunale tilsyn 22. jan 2009
Befolkningsunderlag Samlet befolkning i København ca
Strategi for Danmarks Elektroniske Forskningsbibliotek.
Hvad er kvalitet i ældreplejen - og for hvem? Tine Rostgaard Socialforskningsinstituttet ’Kvalitet på ældreområdet’ 8 februar 2006 Ålborg.
Sårpleje i Aalborg kommune
Generelle udfordringer og perspektiver i kommunernes arbejde med kvalitet, effektivitet og styring  Oplæg ved Børne- og Kulturdirektør Per B. Christensen,
Strategier, udfordringer og udvikling Visitatorernes årsmøde 2011.
Ældre- og Handicapforvaltningen Seminar for tillidsrepræsentanter og Kredsbestyrelse i DSR Kreds Nordjylland Mandag den 3. juni 2013 Sundhedsaftaler i.
Faglige kvalitets- oplysninger 15. januar Faglige kvalitetsoplysninger - formål At udvikle og afprøve et katalog af syv redskaber for at Understøtte.
Nationale Indikatorer -et nyt element i socialstatistikken i Danmark Niels Ploug –
Jens Bejer Damgaard, kontorchef, kommunesamarbejde og sundhedsaftaler
Tillidsreform SKAL Principper for samarbejdet mellem den danske regering, arbejdsgiverne og de faglige organisationer.
Mål- og resultatstyring
Hvad er Frederiksberg Kommune for en størrelse – og SSA?
GPS til demente borgere
Mål- og resultatstyring i Beskæftigelsesministeriet Rigsrevisionens nationale konference 5. november 2015 Søren Kryhlmand.
Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" Et fagligt.
Visiteret tid til hjemmeplejen samt private leverandører. Udviklingen i perioden uge 1-42, 2012.
Visiteret tid til hjemmeplejen samt private leverandører. Udviklingen i perioden uge 1-20, 2012.
Albertslund Kommune Nordmarks Allé 2620 Albertslund T F Temadrøftelse SUS Sundhedsaftale.
AKTIV HELE LIVET HJEMMEPLEJEN UNDERSØGELSE AF BRUGERTILFREDSHEDEN MED HJEMMEPLEJEN APRIL 2015.
Sundhed og Omsorg Aarhus Kommune Forebyggende hjemmebesøg i Aarhus Kommune Ved områdechef Anette Poulsen Maj 2013.
En tidlig og intensiv indsats Syddanmark, Fredericia, juni 2008
Business Breakfast 7. september 2017
Hvordan får vi arbejdet med kvalitet og afbureaukratisering forankret på vores arbejdsplads, så både ledere og medarbejdere er involveret og bidrager i.
Ved Arnfred Bjerg og Søren Knudsen
Visiteret tid til hjemmeplejen samt private leverandører
Visiteret tid til Hjemmeplejen samt private leverandører
Rehabilitering og hjemmehjælp
Optakt til samarbejdet om sundhedsaftaler og praksisplan 2014
Visiteret tid til hjemmeplejen samt private leverandører
Velfærdsteknologisk netværksmøde
Præsentationens transcript:

Mål på flere niveauer Centralt niveau: Klare politiske mål for centrale velfærdsområder – og mindre detailstyring. Kommuneniveau: Kommunale mål og ansvar for bedre service. Institutionsniveau: Mål for arbejdet og dokumentation heraf.

Hvordan giver mål og resultatstyring bedre kvalitet ? Klare politiske mål for velfærdsområder kombineret med mindre detailstyring => frigør ressourcer. Kvalitetsstrategierne styrker det decentrale ansvar for prioriteringer og ansvaret for resultaterne. Dokumentationen på institutionsniveau gør kommunerne i stand til målrettet opfølgning, hvor kvaliteten ikke lever op til målsætningerne.

Mål- og rammeaftale om øget konkurrenceudsættelse Øge andelen af konkurrenceudsatte opgaver i kommunerne til 25 pct. i Ingen initiativer i perioden til yderligere procesregulering om generel pligt til øget konkurrenceudsættelse. Søge tilslutning til at afskaffe udfordringsretten.

Hvorfor dokumentation ? Klar forudsætning på centralt niveau for større frihedsgrader. Forudsætning for at synliggøre det lokale ansvar. Forudsætning for hurtig opfølgning på institutionsniveau.

Indikatorer på ældreområdet ” Effektindikatorer” Kvalitet af hjælpen (brugeroplevet) Hjælpens stabilitet (brugeroplevet) Antallet af forskellige hjælpere (brugeroplevet) Kendskab til frit valg (brugeroplevet) Kendskab til fleksibel hjælp (brugeroplevet) Det gennemsnitlige antal sygehusliggedage Det gennemsnitlige antal genindlæggelser

Indikatorer på ældreområdet Baggrundsindikatorer Antal leverede timers hjemmehjælp Antal visiterede timers hjemmehjælp Antal modtagere af hhv. praktisk hjælp og personlig pleje omfattet af frit valg Antal hhv. plejehjemspladser og plejeboliger Antal ældre der modtager genoptræning/træning Antal gennemførte forebyggende hjemmebesøg Antal der benytter en privat leverandør Antal hjemmehjælpsmodtagere der skifter leverandør Antal ældre der benytter frit boligvalg

Indikatorer på ældreområdet Baggrundsindikatorer Udgifter til hjemmehjælp omfattet af frit valg Udgifter til plejehjem/plejeboliger Udgifter til hjælpemidler til ældre Udgifter til træning og genoptræning Brugertidsprocent Andel af hjemmehjælpsbesøg, der gennemføres planmæssigt Den gennemsnitlige ventetid til plejebolig/plejehjemsplads

Fokus i dokumentationsprojekterne Dokumentation af regeringens overordnede mål og krav. Bidrage til mere vidensbaseret politikudvikling – fokus på effekter. National dokumentation er også dokumentation på kommuneniveau.

Fører dokumentation ikke til unødig administration? Det primære formål er national dokumentation, men den skal også kunne anvendes lokalt. Der lægges vægt på enstrenget informationsindsamling og IT-understøttende sagsbehandling. Kravene til dokumentation skal ikke være for komplekse. Bedre dokumentation er forhåbentlig på sigt lig med mindre og ikke mere administration.