1 Det Videnskabelige Råd ved Center for Kliniske retningslinjer Hvilke problemstillinger arbejdes der med?

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Erfaring med udvikling af 150 nationale, kliniske retningslinjer i Dansk Selskab for Obsterik og Gynækologi (DSOG-Guidelines) Ulla Breth Knudsen Tidl.
Advertisements

Hvad er behovene i Danmark?
AT opgave 2014 Mad og Mennesker
Sygepleje i korttidsafsnit
Større Skriftlig Opgave
Studieretnings projektet ÅSG Studieretningsprojekt  En skriftlig opgave i typisk to fag  Du har 2 uger uden anden undervisning til opgaven  Der.
SRP på Faaborg Gymnasium 2013
VIDENSKAB Et videnskabeligt arbejde er ikke videnskab før det er publiceret! Hasenkam’s I. Tese.
Center for Kliniske Retningslinjer - en ny spiller i sygeplejen
Center for Kliniske Retningslinjer
Dag 1: Tilstede: AV, MH • – Introduktion, præsentation af undervisere og kursister samt projekttitler • – 09.45Hvorfor er det vigtigt.
Grundlæggende IT, niveau G
Almen studieforberedelse
Kursus i udvikling af kliniske retningslinjer
Møde for kontaktpersoner – Høng 10. September 2013.
Bytte   PowerPoint  .
JobPAS – En gennemgang PAS-koncepter og Basiskurser v. Steen Hilling, psykolog
Klinisk retningslinie (clinical guideline)
Samarbejde bibliotek og uddannelse – et bud på hvordan
Workshop 1: Ideudvikling og problemformulering
1 Præanalytiske forhold — en værre suppedas? Præanalytiske forhold  DSKB (Forårs)møde  September 2006 ∙ Version 4.0 Overlæge, dr.med. Ulrik.
Studietyper Katharina M.Main
Forskellige studietyper
Mads Nybo Klinisk Biokemisk Afd., Rigshospitalet
Vejledning i projektarbejde
BA-projekt 2014 Krav før I går i gang Tidsfrister Eksamensbestemmelser
Biostatistics mm5 SPSS crash course II. But why? Hvorfor læser vi videnskabelig litteratur? Hvordan læser vi?
Forskellige studietyper
Main 2010Forskningstraining Modul I Kritisk Læsning af Litteratur Katharina M.Main Afd. For Vækst og Reproduktion Afsnit GR 5064, Rigshospitalet
AT9 - 2g April-maj 2007 Formalia 16 moduler 4 timers elevtid Der arbejdes individuelt, i par eller i grupper (max 4 medlemmer) Individuel fremlæggelse.
Workshop 1: Ideudvikling og problemformulering Sarah m. L. Krøtel
Kursus i udvikling af kliniske retningslinjer
Systematisk litteratursøgning
S TUDIERETNINGSPROJEKTET ÅSG H VAD ER ET STUDIERETNINGSPROJEKT ? En skriftlig opgave i typisk to fag Du skal tage udgangspunkt i et studieretningsfag.
Studieretnings projektet ÅSG Studieretningsprojekt  En skriftlig opgave i typisk to fag  Du har 2 uger uden anden undervisning til opgaven  Der.
Oplæg modul 13 Evidensbaseret sygepleje – klinisk forskning
VELTEK medlemsmøde 22. januar 2008 DS Certificering A/S VA-godkendelser – nu og i fremtiden.
Når de skal gøre det bedre? Kan vi gøre det bedre? Erfaringer fra fysik på Nærum Gymnasium Eva Danielsen.
Udarbejdelse af evidensbaserede kliniske retningslinjer
Introduktion til opgaveskrivning
Dagens program Præsentation af mig15 min. Præsentation af kurset samt praktisk info (herunder hjemmeside, køb af kompendium m.m.)15 min. Øvelse:
Kursus i udvikling af kliniske retningslinjer
VVM redegørelsen - hvordan arbejder vi for en højere kvalitet? GRUPPEOPGAVE 1: HVAD ER KVALITETEN AF REDEGØRELSEN? Miljøvurderingsdag
Fordybelse og formidling. Udvælge, inddrage og anvende. Overskue, bearbejde, disponere, sammenfatte og formidle.
Kursus i udvikling af kliniske retningslinjer
Kohorte og interventionsstudier
1 Marianne Tewes, Hjertecentret Implementering af en klinisk retningslinje – effekt af et uddannelses- & træningsforløb for erfarne sygeplejersker Dokumentationskonference.
▪ Dansk kvalitetsmodel på det sociale område Forberedende møder august 2008.
TATIONpRÆSEN AARHUS UNIVERSITET Institut for Folkesundhedcand.cur. Afdeling for Sygeplejevidenskab MASTERUDDANNELSEN I KLINISK I SYGEPLEJE VELKOMST TIL.
Introduktion til 6. semesters temakurser Ved Studievejledningen og undervisere Sådan ændres nummeret for det samlede antal dias i præsentationen: 1.Gå.
Evidens og accelereret patientforløb
Integration af undervisning om kliniske retningslinjer i professionsbacheloruddannelsen - ideer og tanker Lea D. Nielsen, Cand. Cur, Adjunkt, UC Syddanmark,
Velkommen til valgfaget: ”Kliniske retningslinjer – kvalitetsudvikling herunder implementering, sundhedsinformatik og evidens Udarbejdet af Lea D. Nielsen,
Globaliseringsredegørelsen 24.mar. 14 Figurer fra Danmark tiltrækker for få udenlandske investeringer i Sådan ligger landet
Professor, dr. jur. Mette Hartlev
Kursus for bedømmere af kliniske retningslinjer
Kliniske retningslinjer, patientforløb og daglig klinisk praksis
Usability ITU, forår Usability metoder. Usability ITU, forår 2008 Overvej undervejs ”- Hvilke metoder kunne være relevante at bruge ift. til de.
Globaliseringsredegørelse 21.mar. 11 Globaliseringsredegørelsen 2011 Grafer fra temakapitlet Eksporten som drivkraft for vækst og velstand.
SKABELON.
Hvorfor diskutere evidensbegrebet ved evaluering af interventioner? Margit Velsing Groth, DTU Fødevareinstituttet, Afd. For Ernæring Department of Nutrition,
Viden kan være erfaringsbaseret eller forskningsbaseret
Skriveperiode (synopsis)
Hovedfunn fra evaluering af VAM programmet
CENTER FOR KLINISKE RETNINGSLINJER - CLEARINGHOUSE
AGREE 2008 Dorte Rørmann SVS.
Vidensbaseret praksis i botilbud
Studieretningsprojektet
Evidenshierarki eller - typologi
A tool for the assessment of strengths and weaknesses in NGOs
Præsentationens transcript:

1 Det Videnskabelige Råd ved Center for Kliniske retningslinjer Hvilke problemstillinger arbejdes der med?

2 Det Videnskabelige Råd Skal rådgive i forhold til metodiske og forskningsmæssige problemstillinger

3 Det Videnskabelige Råd udtaler sig bl.a. om: Procedure ved bedømmelsen og godkendelse af kliniske retningslinjer Kvalitetskrav til bedømmerne Skabelon og manual til udarbejdelse af kliniske retningslinjer

4 Det Videnskabelige Råd Undersøge muligheden for at udvikle en metode til vurdering af kliniske retningslinjer baseret på konsensus Påpege fremtidige forsknings- og udviklingsområder Tage initiativ til formidling om relevante metodiske problemstillinger Integrere viden fra kvantitativ og kvalitativ forskning i udarbejdelsen af kliniske retningslinjer

5 Hidtil har det videnskabelige råd overvejende arbejdet med resultater fra kvantitative studier. Man har indført AGREE-instrumentet til at vurdere de kliniske vejledninger. (Appraisal of Guidelines for Research & Evaluation) Man har opbygget en kursusvirksomhed, der kan kvalificere personer til at udarbejde og at bedømme kliniske retningslinier.

6 AGREE seks områder: Afgrænsning og formål (emne 1-3) Inddragelse af interessenter (emner 4-7) Stringens i udarbejdelsen (emner 8-14) Klarhed og præsentation (emner 15-18) Anvendelighed (emner 19-21) Redaktionel uafhængighed (emner 22-23)

7 Man må dog konstatere at der mangler noget i det system der er bygget op: Patientaspektet behandles stedmoderligt inden for den kvantitative forskningstradition, og det kommer derfor kun i begrænset omfang ind i de kliniske retningslinier Patientaspektet dækkes oftest bedst gennem resultater fra kvalitative studier

8 Det Videnskabelige Råd Undersøge muligheden for at udvikle en metode til vurdering af kliniske retningslinjer baseret på konsensus Påpege fremtidige forsknings- og udviklingsområder Tage initiativ til formidling om relevante metodiske problemstillinger Integrere viden fra kvantitativ og kvalitativ forskning i udarbejdelsen af kliniske retningslinjer

9 Problemer med integrering af kvalitative undersøgelser Kvalitative forskere kender og bruger ofte kun én metode sygeplejersker, antropologer, samfundsforskere og psykologer bruger ofte forskellige metoder, eller bruger de samme metoder forskelligt. man kan ikke umiddelbart vægte metodernes evidensgrad mod hinanden og man kan ikke umiddelbart udpege den ene metode som værende bedre (have højere evidens) end den anden. dvs. metoderne kan ikke rangordnes i forhold til deres evidensgrad, på samme måde som vi ser det med kvantitative undersøgelser

10 Evidensgraduering 1.Metaanalyse (af RCT) Randomized Clinical Trials 2.Eksperimentelle studier som: Randomiserede kontrollerede studier (RCT) 3.Observationelle studier som: kohortestudier 4.Case-kontrol studier 5.Deskriptive studier (survey) 6.Oversigtsartikler 7.Ekspertvurderinger

11 Et andet problem er læsningen af kvalitative artikler: Forskningsartikler, der anvender kvalitative metoder, er ikke bygget op efter en fast disposition sådan som kvantitative forskningsartikler ofte er: IMRAD-princippet: Introduction Methods Results And Discussion Det kan gøre det vanskeligt og tidsrøvende at vurdere artiklerne. Ofte kræver det flere gennemlæsninger

12 Ved sidste møde havde Det Videnskabelige Råd besøg af: Dr Carol Pelowe, Thames Valley University der holdt oplægget: “Experiences using appraisal tool for qualitative studies, developed by Joanna Briggs Institute, Adelaide”

13 Vi blev præsenteret for forskellige checklister og har desuden selv identificere et par stykker. VAKS (Vurdering af kvalitative studier) H. Høstrup et al. (2009) CASP (Critical Appraisal Skills Programme) (2006) JBI (Critical Appraisal Instrument) – Fra Joanna Briggs Institute (2008) NICE (Methodology checklist: Qualitative studies). L Spencer et al. (2003)

14 Kategori Antal emnerVAKSCASPJBINICE Formelle krav65522 Teoretisk tilgang42223 Studiedesign Analyse Transparens66003 I alt

15 KategoriEksempler på evalueringsemner Formelle krav Relevante godkendelser Teoretisk tilgang Formål og metode beskrevet Er en kvalitativ tilgang passende til besvarelse af studiespørgsmålet ? Studiedesign Dataindsamling Er der anvendt triangulering ? Er konteksten beskrevet ? Er der en beskrivelse af informanterne ? Analyse Konklusion Er der en beskrivelse af analyseprocessen ? Overensstemmelse mellem fund og konklusioner Transparens Er forskerens baggrund beskrevet ? – er antagelser og forforståelse beskrevet ?

16 Hvordan kommer vi videre? Én ting er vi enige om: Vi starter ikke med at udvikle egne checklister ! Vi udvælger en række relevante artikler, hvor der er anvendt kvalitative metoder Vi vil bedømme reproducerbarheden ved at lade to bedømmere bruger samme checklister på de samme artikler To bedømmere anvender forskellige checkliste på samme artikler På grundlag af disse erfaringer må vi beslutte det videre forløb.