Definition på strategi Vejen til målet …. …. gennem et mønster af handlinger, der skaber konkurrenceevne og merværdi Lægaard og Vest er betydende danske tænkere på dette strategifelt – som vi er blevet inspireret af. Lægaard og Vest
Krav til en god strategi Konsistens – ikke indbyrdes modsætningsforhold Realistisk – svært, men opnåeligt Fordele – etablering og udvikling af fordele Forandringsbehov – følge udvikling God strategiudvikling skræddersyes til forandringerne omkring os
Hvad en vindervirksomhed ikke er kendetegnet ved… Bruger under én time om måneden på strategi Under halvdelen af de strategiske initiativer er underbygget af økonomiske overvejelser Kun få medarbejdere forstår (kender) virksomhedens vision Strategisk arbejde holdes tilbage under et alibi om, at forandringerne sker så hurtigt, at strategi ikke nytter
Fortsat.. SWOT-analyser er ukritiske og overfladiske Strategier uden nytænkning En god strategi – men hvad er det, vi gør anderledes på mandag? Lægaard & Vest
Jørgen Lægaard og Michael Vest De interne strategifaktorer – der er der nu fokus på, hvad vi har i gang – rep. ved ledergruppen. Ejernes og ledernes præferencer – er dels i dag og især den 22-23. De eksterne dele får vi dels gennem konstante analyser i forhold til omverdenen – men det er også det vi skal have frem via interviews. Men husk tænk dette som tjekliste. Jørgen Lægaard og Michael Vest
Strategiske målsætninger og mål Virksomheden bestemmer sig for, hvordan fremtiden skal se ud og sætter sine mål (Proaktiv) Pas på tre mulige faldgruber: Inaktiv. Ingen reaktion på forandringer/Tilfreds. Reaktiv. Reagerer efterhånden som forandringer opstår. Præget af hovsa-løsninger Preaktiv. Fremskriver den udvikling, som virksomheden har været igennem (mellem det optimistiske og realistiske) Lægaard og Vest
Bevidst tænkning om strategi Ledergruppen har sat sig for, at vi skal være mere bevidste om, hvilke dele vi skærer fra efterhånden – og hvad der vokser frem, som påvirker det. Vi skal med bestyrelsen lave aftaler om, hvordan vi kan lave check-ind på de forskellige strategi-dele – og hvornår, hvordan og hvem der kan ændre i strategien. Hvad er emergent ledelse Den emergente strategiproces er karakteriseret som værende kreativ, diffus, forandringsbaseret og videnbaseret. Den er funderet på konstant scanning af omgivelserne, hvor omgivelser og de interne ressourcer til stadighed vurderes og hvor vision, mission og mål samt strategi eventuelt revurderes i forhold hertil. Når omgivelserne er komplekse og måske ukontrollerbare og uforudsigelige, er det nødvendigt, at organisationen er i stand til at reagere på omgivelserne, fordi de strategiske handlinger nødvendigvis må fremspringe i tråd med omgivelsernes foranderlighed.