Fritidshjemmet Villaen Per Schultz Jørgensen 10. Oktober 2012 Børns rettigheder Fritidshjemmet Villaen Per Schultz Jørgensen 10. Oktober 2012
Børn har rettigheder Flere end nogensinde tidligere i historien Hvorfor har de det? Hvad handler rettigheder om? Er vi gået for langt? Kan børn udnytte deres rettigheder? Hvilke krav stiller det vi voksne? Og til det pædagogiske miljø?
Vigtige aldersgrænser Myndighedsalderen: 18 år Den kriminelle lavalder: 15 Den seksuelle lavalder: 15 år Alkohol-lavalder: 16 år/18 år Fritidsjob: 13 år Køb af cigaretter: 18 år Almindelig kørekort: 18 år Knallertkørekort: 16 år
Børn skal inddrages Børn har ret til at blive hørt i skilsmissesager fra de er 10 år Børns samtykke kræves fra de er 15 år Børn kan klage fra de er 12 år – og kommunen skal yde klagevejledning
Børns rettigheder Politiske – skoleråd, børneråd, råd i fritidsinstitutionen Sociale – beskyttelse Retlige – medbestemmelse Pædagogiske – inddragelse Etiske – hvor er grænsen for børns ansvar, børn skal ikke fritstilles
Hvad ligger der bag? En betydelig humanisering – også af børn Demokratisering, hvor børn opfattes som medborgere Familiemæssigt, hvor børn er inddraget og hvor opdragelsen har skiftet karakter Børn opfattes som små selvstændige personer Men hvorfor denne udvikling?
Hvordan har familie og børn det i Danmark? Det korte svar er: ”godt – og bedre end de fleste andre steder i verden” Lidt mere nuanceret: ”anderledes end før” Forældre der arbejder meget Børn der er institutionaliserede Nye familiemønstre Udadvendte børn - og en relativt stor risikogruppe
Familie og børn i en opbrudstid Opbrud fra en gammel verden De store paraplyer er borte Individualisering som vilkår Selvrealisering Social kompetence Åben barndom
Tre familierekorder Småbørnsmødres erhvervsarbejde Børn i dagpasning 92 pct. er knyttet til arb.markedet Færre og færre har deltidsarbejde Børn i dagpasning 3 ud af 4 børn i offentlig dagpasning Familieopløsning 30 pct. af børnene vil opleve det inden de bliver 18 år
opdragelsesværdier
Opvækstnetværk arena arena arena BASE arena arena arena
Børn skal kunne klare sig selv Sociale kompetencer Kunne tage et ansvar Handle selvstændigt Træffe en beslutning Kan børn udvikle ansvar?
Sebastian og hans mor På vej ud ad bycentret En fredag eftermiddag efter en travl uge Jeg skal bæres! Du er træt, det er jeg også, nu sæter vi os der på bænken og hviler os – så siger du til, når du er klar! Jeg er klar!
Børnekonventionen Værdigrundlag Portalartikler Status Børns inddragelse Konventionens betydning
Værdigrundlag Respekt for barnet som ligeværdigt menneske barnets behov for omsorg og beskyttelse barnets rettigheder og integritet barnets meninger, som skal høres og tillægges passende vægt
Portal-artikler Artikel 2 - diskrimination: alle børn skal behandles lige Artikel 3 – barnets bedste interesse: i alle foranstaltninger skal barnets bedste interesse komme i første række Artikel 6 – ret til livet: børn skal beskyttes mod overgreb Artikel 12 – børneperspektiv: børns skal høres
Artikel 12: børns ret til deltagelse Medinddragelse Medindflydelse Medbestemmelse Selvbestemmelse
Dilemmaer Forældre har et ansvar for barnet – kan det deles med børn uden at det bliver kunstigt? Pædagoger skal står for miljøet i institutionen, kan det uddelegeres? Skal børn have indflydelse på næsten al ting? Kan børn i det hele taget ”bære” et medansvar for svære afgørelser i familien?
Begrebet inddragelse Information – i god tid Følelsesmæssigt – jeg forstår godt, du er ked af det, men….. Arbejdsmæssigt – børn har en rolle og en opgave, de skal klare Organisering af aktiviteter – børn er med i planlægningen Skal man også inddrage børn i de svære ting?
Inddragelse kræver et rummeligt miljø Hvor der ”er plads” til børn Deres forskellighed Tid, tempo, temperament – og tro på at man er god nok den troværdige voksne Traditioner og rutiner Berit Bae og hendes undersøgelse af samtaler mellem børn og voksne
Berit Baes undersøgelse ”Dialoger mellom førskolelærer og barn” (Universitetet i Oslo, marts 2004) To slags samtaler De trange samtaler De rummelige samtaler Turen i Zoologisk Have
Børneperspektiv ”Børneperspektivet handler konkret om, hvordan verden ser ud fra barnets synsvinkel – hvad de ser, oplever og føler” (Per Olav Tiller)