Er de nuværende regler om rådgivnings- påbud en hensigtsmæssig måde at sikre at virksomhederne får tilstrækkelig ad- gang til arbejdsmiljøviden? Anders.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Fortolkning af AMO reformen
Advertisements

Amu-faglærere Vingstedcentret 21. juni 2011
Inspirationstema: Børns rettigheder
Organisering af arbejdsmiljøapparatet
CSR-Review ®. CSR-Review® er et computer- program, som gør det nemt for alle virksomheder at skabe overblik, vurdere og evaluere alle deres aktiviteter.
Ny sikkerhedsorganisation – nu med efteruddannelse
Arbejdsmiljø mellem sidevogn og mainstream
John.M.Nielsen Metode & Co.
Hvordan handler jeg ved æresrelaterede konflikter v. Susanne Willaume Fabricius Projektleder LOKK.
3F vidensdag om ultrafine partikler fra køretøjer og fly i Københavns Lufthavn 8. sept
Fra regulering til engagement i arbejdsmiljøet
AM 2006 Birgit Lübker AM 2006 Hvem har magten i arbejdsmiljøarbejdet? Seniorkonsulent Birgit Lübker Teknologisk Institut - Center for Arbejdsliv.
Arbejdsmiljøcertificering
DRA ledelsessystem 13. maj 2011
SSID´s årskonference Arbejdstilsynet v/ Jens Jensen
Arbejdsmiljø og beredskab.
Fit for Fight seminar september Operationalisering af strategi for resten af 2009 og 2010 Afdeling: Marketing, Innovation, AXOCO & CSR Vil…Mål…Gør…
Høring om byggeriets kvalitet, effektivitet og udvikling, 20. november 2002 Indledning ved Lone Møller Sørensen, direktør for By og Byg.
DEN INNOVATIVE ARBEJDSMILJØPOLITIK OG ARBEJDSMILJØINDSATS
Lovgivning og etik i forhold til unge og deres retsstilling
Regionale Væksthuse tilbyder eksisterende og kommende væksthuse:
AMO-reformen og dens ambitioner Anders Kabel SAM’s bestyrelse
Hvordan handler jeg ved æresrelaterede konflikter v. Susanne Willaume Fabricius Projektleder LOKK.
Arbejdsmiljøregulering - reformens baggrund, intentioner og realiteter Anders Kabel, Arbejdsmiljørådgiverne Selskab for Arbejdsmiljø, IDA, december 2007.
Arbejdsmiljørådgivningen i det nye reguleringsparadigme
Hans Jørgen Limborg & Hans Hvenegaard
Arbejdsmiljørådgivning anno 2009 – vilkår, udfordringer og dilemmaer Udviklingen af samarbejdsrelationen mellem AM-rådgiveren og virksomheden Jens Voxtrup.
Nye roller og udfordringer - arbejdsmiljørådgivningens nye vilkår SAM medlemsmøde Tirsdag den 19. maj 2009 i Ingeniørhuset.
SAM-møde 29. september 2009 Virksomhedernes interne arbejdsmiljøarbejde Hvorfor er der behov for en SiO-modernisering? Anders Kabel.
Uddannelse til Alle! FNs topmøde for uddannelse i Dakar 2000 FNs topmøde for uddannelse i Dakar konkrete målsætninger 6 konkrete målsætninger 2015-målene.
Sundhed og vandkvalitet Henrik L Hansen, Sundhedsstyrelsen Fremtidens drikkevand.
Kodeks for offentlig topledelse
Dan Zielke og 1.
Det Sociale Kapitel
Projektstyring dag 2.
Seminar 2 – Kortlægning og risici APV
Elementer i ”Forebyggelsespakken om Tobak”, der i særlig grad kan løfte kommunernes indsats Tobakstemagruppemøde i Sund By Netværket 17. juni 2013 Chefkonsulent.
1 COWI BAR Handel, BAR Jord til Bord, BAR Kontor, Grafisk BAR, Industriens BAR 1 ARBEJDSMILJØLEDELSE OHSAS Seminar 1 Arbejdsmiljøledelse OHSAS
Quality Management Systems
The KaosPilots August Arne Kleven og & friends Opgaven Introduktion til analysen Praktisk gennemførsel - personlig tilbagemelding.
1 Definition: ”Teknisk bistand omfatter enhver form for bistand i forbindelse med reparation, udvikling, fremstilling, samling, prøvning, vedligeholdelse.
Visionen for de fremtidige opgaver Stig Langvad, formand for Danske Handicaporganisationer.
Fra kontrol til sparring Jesper Hansen Jammerbugt Kommune.
Hvordan virker certificering som arbejdsmiljøregulering? Robson Sø Rocha, PhD Assistant Professor Copenhagen Business School.
Projektstyring dag 2.
”Vigtigheden af bæredygtig HR på tværs af landegrænser” Set og oplevet udfra skandinaviske virksomheders synspunkt.
COWI BAR Handel, BAR Jord til Bord, BAR Kontor, Grafisk BAR, Industriens BAR 1 Seminar 1 Arbejdsform og indhold Seminar 1 - Præsentation af principperne.
©SCKK - KVIK læringsmiljø om arbejdsgange Hvorfor måle? Tilfredsstille eksterne interessenters behov Få fokus på fakta Få overblik over hvad tid og ressourcer.
Arbejdstilsynets særlige tilsynsindsats 2011 i Hjemmepleje og Døgninstitutioner.
Samspil, Plan & Perspektiver
Ny arbejdsmiljøreform Hvad kontrollerer Arbejdstilsynet?
Sammen finder vi ud af det
26. september 07Tendenser i arbejdsmiljøarbejdetside 1 Tendenser i arbejdsmiljøarbejdet Klaus T. Nielsen Center for Arbejdsmiljø & Arbejdsliv RUC.
Aftale om psykisk arbejdsmiljø FTF’s arbejdsmiljøseminar Den 26. september 2007 Mette Bergmann - viceformand Lisbet Lund – faglig sekretær.
Dias om psykisk arbejdsmiljø Følgende dias beskriver, hvad psykisk arbejdsmiljø er for en størrelse. Der findes også en række dias, der beskriver, hvad.
1 Screening, tilpasset tilsyn, rådgivning og smiley-ordning fra 1. april 2007 Indlæg ved temamøde hos Miljøforum Fyn den 8. maj 2007.
DANSK OG INTERNATIONAL ERHVERVSRET, 3. UDGAVE Kapitel 23 Rådgiveransvar.
Vidensarbejderens særlige arbejdssituation - forebyggelse af arbejdsrelateret stress Oplæg i IDA, fredag, 27. april 2007 Christine Ipsen, Ph.d.
Sygefravær eller arbejdsglæde APV – kørekort til et godt arbejdsmiljø.
Psykisk arbejdsmiljø – en styrket indsats
Sundhedspædagogisk forum - for ledende tandlæger DPU 1. marts 2010
Grundliggende principper
Leveregler Ledelsen skal være helhedspræget for at sikre bæredygtige resultater Resultatmål og forventninger baseres på fakta og dialog Synliggørelse af.
– de studerendes læring sat i centrum
Tag snakken – bryd vanerne
Hvordan sikrer vi, at vores viden bruges til
Regionale arbejdsmarkedsråd og borgere med funktionsnedsættelse
Arbejdsmiljøledelse Status på Kronesmileyordningen og samarbejdet mellem AT og de certificerende organer 28. januar 2019 Kåre Appel Weng Sales and Marketing.
Præsentation af IT-sikkerhedsfunktionen
APV - Arbejdspladsvurdering
Præsentationens transcript:

Er de nuværende regler om rådgivnings- påbud en hensigtsmæssig måde at sikre at virksomhederne får tilstrækkelig ad- gang til arbejdsmiljøviden? Anders Kabel, Arbejdsmiljørådgiverne AM Nyborg september 2006

Hvorfor arbejdsmiljørådgivning? Arbejdsmiljøindsatsen bør bygge på et arbejds- miljøfaglig videngrundlag Arbejdsmiljøløsninger er billige at etablere, men dyre, når de går galt Det vil sjældent være fornuftigt for den enkelte virksomhed at opbygge og vedligeholde et til- strækkeligt videngrundlag Virksomhedens vaner skal udfordres Erfaringer bør udnyttes på tværs af virksomheder En “fremmed” kan bedre koordinere og fastholde følsomme udviklingsforløb Uvildighed, troværdighed og etik er afgørende

Arbejdsmiljørådgivningens rolle? Pligtig arbejdsmiljørådgivning som element i den samfundsmæssige regulering af virksomheder- nes arbejdsmiljøadfærd (overholdelse af lovgiv- ningens formelle og materielle regler) …eller… Frivillig arbejdsmiljørådgivning som element i den enkelte virksomheds værdiskabelsesadfærd (motivation, sygefravær, medarbejderattraktion, image, kunde- og leverandørrelationer osv.)

Pligtig arbejdsmiljørådgivning Generel rådgivningspligt jf. AML §12 AT-påbud om rådgivning ved manglende overholdelse af AML-regler §21-udredninger

Det nye rådgivningssystem Fokus på målbare og detaljeret regulerede ar- bejdsmiljøforhold - ikke på komplexe fx psykiske, fysisk-kemiske og ergonomiske forhold Fokus på overholdelse af konkrete AML-regler og ikke på virksomhedens indsats og prioritering Fokus på dagsaktuelle risici og ikke på den fore- byggende håndtering af faremomenterne Fokus på afgrænset problemløsning og ikke på kontinuerlig forebyggelse Fokus flyttes fra inddragelsen af medarbejdere til ledelsesansvarlighed

Kvalitet, troværdighed og etik Manglende offentlig kontrol af rådgivningens faglige kvalitet Markedsstyring sikrer ikke uvildighed i forhold til partsinteresser Indhold i den påbudte rådgivning sikres ikke gen- nem en attestationsordning - rådgivning og kon- trol sammenblandes Arbejdsmiljøcertificering er ikke udtryk for at virk- somheden ikke har behov for rådgivning Rådgivningskrav bør ikke afhænge af AT-reaktio- ner, men til arbejdsmiljøfagligt begrundede behov Arbejdsmiljørådgivningen må ikke være en straf

Godt udgangspunkt for forbedring Den nye rådgivningsordning er dog grundlæggende en løsning på nogle af BST-ordningens problemer: Ingen forskelsbehandling af brancher Differentiering af rådgivningspligten efter behov Rådgivning af småvirksomheder begrænses ikke af en generelt fastlagt norm

Hvad skal der til? Vurdering af rådgivningsbehov efter § 12 skal sammenkobles med APV-processen og krav til virksomhedernes egen arbejdsmiljøkompetence Grundlaget for rådgivningspåbud skal forbedres Sikring af et reelt indhold i den påbudte rådgiv- ning, der sikrer udviklingen af en forebyggende adfærd § 21 udredninger må anvendes langt mere, så AT ikke sammenblander sin kontrolant-rolle med en form for “rådgiver”-rolle Den frivillige rådgivning bør stimuleres både økonomisk og politisk

Der er udfordringer nok… …. men der savnes et ligeværdigt og tillidsfuldt samarbejde mellem det politiske og administra- tive system, arbejdsmarkedets parter og de ar- bejdsmiljøprofessionelle Tak for ordet!