Infomøde for mentorerne Tirsdag d. 29. juni 2010 Kl. 12.10 – 16.00.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Spørgeord/Spurnarorð
Advertisements

PRAKTIKDOKUMENTET CUPP –PROJEKT
Barrierer for solidaritet i velfærdssamfundet
KONFLIKTHÅNDTERING Velkommen! Dias.
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne beskriver og italesætter ofte sig selv med de ord, som voksne brugte om dem, da de var børn. Mange.
Hvem er vi? Martin Dahl Karin Dam Nielsen
Tyskeren fortæller at han købte en lille gave til sin kone i går.
Verber/Sagnir Hvordan bøjes de?.
©Jenny Bohr – Til underviserne Her er valgt at vise filmen ”et liv i kaos”. Hvis kursisterne er unge, kan man vælge en anden film eks. ”det.
? At sige NEJ Vrede uden autopilot Integritet & Samarbejde
Uskrevne Regler Modul november 2011.
Struktur: ”Quiz og byt”
Undervisningsmiljø undersøgelse fase 2
Det svære liv i en sportstaske
Den svære ungdom Om unge i gråzonen.
Da Gud skabte kvinden, var han kommet til den 6. dag med overarbejde.
Alle soldaterne i delingen var kaldt til samling, da der var
Kære ven her er Lidt godt grin til dig.... (Hehe) ;o)....ikke for børn og sarte sjæle...
Kursus den 12. marts Program i dag: Opsamling fra sidst.
Uddannelsesdag for kursusledere og efteruddannelsesvejledere Fra viden på kursus til handling i praksis Møde om God læring.
Coaching - det handler om at stille de rigtige spørgsmål…
Kastanjehaven - Sand Trivsels Agent Opsamlingsdagen 6. juni 2013
Den urolige chef kigger på uret,
Pronominer/Stedord (Fornöfn).
Arbejdspladsudvikling
Vold og job Viden, inspiration og værktøjer : Velkommen 12.15: Hvad ved vi om vold og trusler? 12.50: Spil dig til en god dialog 13.20: Pause 13.35:
Festligt fællesskab med livsglæde som værdi. v25 Men den ældste søn var ude på marken. Da han var på vej hjem og nærmede sig huset, hørte han musik og.
Smileyen, som fik en ven.
Digital jobklub Velkommen til Digital Jobklub 2. dag.
Supervision og faglig feedback
Darum skole 4. november 2013.
Joken, der bringer dig held!
Formålet At rumme børn i vanskeligheder i klassen.
”Kaldet til kærlighed”
5. Mos 6:4-9 Hør, Israel! Herren vor Gud, Herren er én. Derfor skal du elske Herren din Gud af hele dit hjerte og af hele din sjæl og af hele din.
mine observationer Filmanalyse af OK Gloser til filmen
Amy følte sig ikke rask, da hun gik i skole
Undersøgende. Indkredser situationen: Hvem gjorde hvad, hvor, hvornår, hvordan.? Hvad skete der? Hvem gjorde hvad? Hvad sagde hun? Var alle der? Hvem var.
SMUT PAKKE 4 VIDEN OM MOTION.
Psykoedukation til patienter med bipolar affektiv sindslidelse
Projektlederens rolle(r)
En tidlig morgen i februar dag var vi i piareersarfik og spurgte elever om hvad de synes om at gå i piareesarfik. Så her er deres svar:
Joken, der bringer dig held!
En køn pige inviterede en ung mand med hjem, -tog ham med ind i soveværelset, og foreslog straks at de skulle prøve at gøre det i stilling 69…...
Velkommen til Fællesskaber for Alle for Folkeoplysningsklubberne!
Velkommen til dag 2 på AUs vejlederuddannelse!
Løjtegårdsskolen tirsdag d. 12. januar 2010
Michael og Julie Hvad vil DU gøre? (Klik for at komme videre)
Tema 5: Relationer og kommunikation Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Midtvejsseminar den november Disposition  Kort om undersøgelsen  Psykisk sårbare og rygestop  Rygestoprådgiveren  Rygestopkurset som.
Læring i et vejledningsperspektiv
stilhed Hvorfor er stilhed så svært at have med at gøre?
Omgangstone og kollegialitet
Circle of change Benægtelse Reaktion Accept Handling
Psykoterapeutisk Center Stolpegård Klinik for Spiseforstyrrelser Flerfamilieeftermiddage II PC Stolpegård 1.
»En mand havde to sønner
Refleksioner og opsamling ift. i går
Det nationale ICS og DUBU superbrugerseminar 13
Lederseminar 2014 Varde Kommune
Den fortabte søn »En mand havde to sønner. Den yngste sagde til faderen: Far, giv mig den del af formuen, som tilkommer mig. Så delte han sin ejendom imellem.
Refleksion Hvad var din/jeres eftertanke efter dagen i går?
Relation mentee/mentee`s forældre/mentor – bud på, hvordan mentee og forældre involveres, så de spiller en aktiv rolle i relationen og selv opsøger mentor.
SAMMEN GØR VI DIG BEDRE 1 Rammesætning Kompetenceudvikling af pædagogiske ledere.
Velkommen til Mere liv i gamles hverdag Kan det lykkes? Formidlingsseminar 3. Marts 2010
Dinbundlinje.nu Tilbud om Kampagne Kick-off på jeres center.
Organisering Som vi plejer…… eller????.
Dagens program – ugens program
Sådan bruger du præsentationen
Godmorgen - og velkommen til alle de nye. Kulhuse-sangen Melodi: I en kælder sort som kul Nu vi samlet er igen og et år er gået Karlslunde vi sidst tog.
Forandringskompasset. Program 9:00- 9:15Velkommen og formål med dagen 9:15- 10:00Introduktion til kompassets forandringsfaser + mini øvelse 10:00-10:15Pause.
Præsentationens transcript:

Infomøde for mentorerne Tirsdag d. 29. juni 2010 Kl – 16.00

Henvendelse fra en ansat ”Jeg kender en somalisk kvinde som skal begynde på SOSU Hjælperuddannelsen. Hun har prøvet at begynde før, men uddannelsen var meget svær for hende og hun vil prøve igen her efter sommer. Jeg tror at denne ordning er lige det, der skal til for at få hende igennem?”

Velkomst og præsentation Kort om dig selv. Hvad er din motivation for at fungere som mentor?

Baggrund for projekt ”Inklusion gennem relation” Skolens tidligere projekt ”Rummelig Ældrepleje” Analysemodel: Det Blå hus

Forløbets opbygning JuniAugustSept./okt. November (1. uge) (2. uge) (3. uge) (4. uge) (5. uge)(6. uge)(7. uge) Rekruttering af mentorer Infomøde for mentorer Tirs d. 29/ – Udvælgelse af elever Datingarrange-ment elev-mentor Aftal dato & tidspunkt med mentorerne Formøde Tirs. Fra – Fungerer som mentorer. I perioden fra 2. uge – 7. uge aftaler elev & mentor selv, hvornår de vil mødes. Min. 1 g/ugen Sparring (2 x 1 time) Gruppe Gruppe – Sparring (2 x 1 time) Gruppe – Gruppe – Afsluttende arrangement elev- mentor Tirs 21/ – Diplom Opfølgning & evaluering

Dagens program Opmærksomhedspunkter i forhold til fastholdelses- / skubbe-ud-faktorer. Pause Udarbejdelse af Ram·plet model (opgave- og kompetenceprofil for mentorer). Pause PDSA-cirkel som metode til at skabe forandring. Info om det videre forløb.

Think-pair-share Er der noget fra oplægget, som har gjort indtryk på dig? Hvorfor? I får hver to minutter til at dele jeres tanker med sidemanden. Vi samler op i plenum efter pausen.

15 minutters pause: Hvil hjernen Stræk dig Rejs dig Snak med side-m/k’en

Opsamling i plenum

Think-pair-share Hvad synes du selv har været svært/nyt for dig, da du startede på Social & SundhedsSkolen? Hvad har været en god hjælp for dig i dit uddannelsesforløb? I forhold til to-sprogede elever: Hvilke udfordringer tror du særligt at de stilles overfor? På hvilken måde kan mentorer bidrage til, at de føler sig vel mødt og godt tilpas på skolen? Hvad kan du bidrage med? Hvad mener du er vigtigt i forhold til at fungere som mentor?

Jeg kan Ikke relevant for jobfunktionen Er på bar bund Er usikker Er på vej Rimelig sikker Sikker Kompetenceprofil Mentorer Social & SundhedsSkolen 2010 RAM·PLET model © Social & SundhedsSkolen, Herning /ME Jeg kan Kan inspirere/oplære andre

Ram·plet model Grundantagelse: Uden et mål kan man ikke ramme plet Brainstorm og 0psamling Find overskrifter på baggrund af udsagnene – Hvad skal en mentor lave? hvori består mentorernes hovedopgaver? På sporet af kompetencer: Hvad skal en mentor kunne for at løse de forskellige hovedopgaver? Ram·plet modellens anvendelse; dannelse af alsidige grupper dokumentation

15 minutters pause: Hvil hjernen Stræk dig Rejs dig Snak med side-m/k’en

Klappe øvelse MÅL Plan – mit tiltag Do – jeg gør… Study – jeg ser at … Act – jeg erfarer/justerer mit tiltag

PDSA-cirklen i brug 2. Do 1. Plan 3. Study Hvem gør hvad – hvornår, hvordan og hvorfor? Pham har boet på plejehjemmet i 2 år. Han går sjældent ud af sit værelse og taler ikke med nogen. Jeg vil ved at lære få ord på vietnamesisk forsøge at få en dialog i gang med Pham og få ham til at åbne sig mere op. Jeg vil involverer mine kolleger og sammen vil vi prøve det i 14 dage 4. Action Hvad lærte vi af det? Hvilke ændringer skal med i de næste planer? Ved at bruge få ord (som at hilse) på Phams sprog åbner han mere op. Han lyser op hver gang vi går ind og spørger ham, om han har det godt. Han gentager sætninger på vietnamesisk og svarer på dansk. Han fortæller glad sine børn at jeg kan kan tale vietnamesisk og de griner lidt sammen over min accent. Hvad gjorde vi faktisk, og hvad var resultatet af det? I dag bankede jeg på hos Pham. Jeg gik ind, smilede og hilste på ham på vietnamesisk ”chao bac”. Han kiggede forundret på mig, men sagde ingenting. Har vi opnået det, vi ville hvorfor/hvorfor ikke? De første par gang vi hilste på Pham på vietnamesisk, forstod han ikke og blev usikker. Næste dag gik jeg hen til ham, holdt hans hånd og spurgte: ”bac khoe khong? Og derefter: har du det godt?” hvorefter han smilede, nikkede og sagde: ”Ja tak, jeg har det godt”. Vi fik et godt grin sammen.

Plan for det videre forløb September/oktober (find dato): Datingarrangement Præsentation af Ram·plet modellen + pjece November: Brush-up 1. scoring Gruppeopdeling