Elev- og lærererfaringer

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
PRAKTIKDOKUMENTET CUPP –PROJEKT
Advertisements

It og av – alle lærere med
Lidt om vejleder rollen
Effekt af e-læring Certificering som e-underviser
Lablæring Uddannelsesforum 2011 Projekt i Sosuuddannelsen
Highlights fra fokusgrupperne Næstved, Undervisnings- og læringsformer med iPad (10-15 minutter) Hvad er nyt/hvad er kendt? Giv eksempler.
MEDIEKULTUR OG SKOLEKULTUR
5 IT-didaktiske principper
It og elevaktivering Workshop på Egaa Gymnasium d
Læringsmiljø på hhx; kvaliteter og udfordringer Temaoplæg 2: IKT i undervisningen på hhx DEA, 13. Oktober 2010 Ph.d.-stipendiat, Arnt Louw Vestergaard.
Elevmotiverende arbejdsformer Kompetenceudvikling for lærere i Gymnasiefællesskabet Moodle Fra it-teknik til pædagogik Fra pædagogik til.
Aalborg Handelsgymnasium på vej imod Det Digitale Handelsgymnasium.
Uddannelsesdag for kursusledere og efteruddannelsesvejledere Fra viden på kursus til handling i praksis Møde om God læring.
Strategi for brug af digitale medier i undervisningen
MEDIEPÆDAGOGISKE VEJLEDNINGSVÆRKTØJER
Læringscentret og nye vejledningsformer
Midtvejskursus i biologi efteråret 2001 Teknologistøttet undervisning - Pædagogik og værktøjer.
Flipped Classroom IT-faciliteret omlagte undervisningsformer.
Nedslag fra den empiriske undersøgelse
Digital produktion - leg og læring på begyndertrinnet
Dogmegruppe – 10.30Kaffe samt highlights fra fokusgrupper / Karin – 11.30Observation af undervisning med iPads – 12.00Frokost.
Forsvarets temadag, 14. november 2012 Foto: GettyImages.
Introduktion til Blackboard og netmedieret kommunika-tion
Nedslag fra den empiriske undersøgelse 1.Facebook og faglig brug 2.Forstyrrelser 3.Digitale versus analoge materialer 4.Fagligt niveau og fagligt udbytte.
Organisering af undervisningen. Det er muligt at indsætte links til diverse filer, hjemmesider, video- og lydklip eller åbne dem direkte i OneNote, så.
Clickers og podcast, en læringsunderstøttende ressource?
Udvikling af fagenes didaktik Flakkebjerg,
It og medier Folkeskolens formål Elevens alsidige personlige udvikling dansk, historie, sprog … matematik, natur og teknik … idræt, sløjd, billedkundskab,
Skriftlighed og læring
Gymnasielle Skoleprojekter 2011/2012
Informationssøgning for ungdomsuddannelserne
Observation af din/andres undervisning –
It i folkeskolen SkoleIntra-træf 2011
De naturvidenskabelige kompetencer og erhvervsudviklingen – et samspil v. Udviklingschef Søren Ring, Region Hovedstaden.
En portfolio er den bevidste indsamling og løbende vurdering af eller refleksion over undervisningens og læringens processer og produkter.
ANVENDELSE AF DIGITALE UNDERVISNINGSMATERIALER I AVU, HF OG GYMNASIET – en forskningsrapport om Projekt e-læring Af: Helle Mathiasen Christian Dalsgaard.
©B H Sørensen & K Levinsen Aalborg Universitet 2014 Danmarks Læringsfestival 2014 Projektet etableres Interventioner Løbende implementering Interventioner.
iPads i sprogundervisningen – erfaringer fra forskning i praksis
Ipads i en skole i bevægelse Bente Meyer, Institut for Læring og Filosofi, Aalborg Universitet, København,
Hvordan lettes overgangen relevant
KONFERENCE ODENSE CONGRESS CENTER 29. SEPTEMBER 2014 Helle Mathiasen Professor, forskningsprogramleder TEKNOLOGIBRUG OG DEN PERFEKTE UNDERVISNING -ifølge.
Virtuel vejledning Handelsgymnasiet i Ballerup. Udfordring: Ved større skriftlige arbejder er det et problem, at kun et mindretal af vores elever søger.
IT-baserede retteformer –erfaringer fra et udviklingsprojekt Udviklingsprojektets titel: Udvikling af god praksis ved feedback på elevernes kollektive.
Evaluering - metoder og værktøjer -
Undervisningsorganisering,-former og -medier på langs og tværs af fag og gymnasiale uddannelser Slutkonference for 3. runde af Forsknings-, udviklings-
AU Afslutningskonference Aarhus Universitet 28. november 2011 Undervisningsorganisering,-former og -medier på langs og tværs af fag og gymnasiale uddannelser.
Digital skriftlig- og mundtlighed
Netværksmøde den Erfaringer med Flipped Classroom på Silkeborg Gymnasium.
1 Aarhus Universitet Afslutningskonference 28. November 2011 Undervisningsorganisering, - former og - medier på langs og tværs af fag og gymnasiale uddannelser.
v/ Jakob Harder, vicedirektør Undervisningsministeriet
Gymnasielle Skoleprojekter 2011/2012 Gribskov gym Rødkilde gym, Vejle Birkerød gymnasium Faaborg gym Egå gym, Aarhus Tietgenskolen, Odense Espergærde gym.
Projekter og netværksdannelse på FG Fredericia Gymnasium 7. februar 2015 Orienteringsmøde om Udviklingsplanen fase 2.
Evaluering og IT Brøndby Gymnasium
Statusrapporter fra de faglige fora Indtryk fra en læsning
Planlægning, proces og evaluering
Fra vidensdeling til produsage Kursisten som vidensproducent.
Ida Harlev og Tobias Smith, Syvstjerneskolen
Den perfekte undervisning - ifølge eleverne
1 Aarhus Universitet Afrunding 28. November 2011 Undervisningsorganisering, - former og - medier på langs og tværs af fag og gymnasiale uddannelser.
Gruppevejledning på tæt hold
Undervisningsorganisering, -former og -medier, på langs og tværs af fag og gymnasiale uddannelser, et forsknings-, udviklings- og netværksprojekt
Oplæg om lektieintegreret undervisning Data og overvejelser.
PHOTO STORY I 2.KLASSE FORTÆLLING I DANSK. FORTÆLLING I DANSK Går du med tanker om, hvordan du kan få dine elever til at fortælle og udtrykke sig i både.
FORTÆL I POWERPOINT - FANTASTISKE FABLER. FORTÆL I POWERPOINT Går du med tanker om, hvordan du kan få dine elever til at lave fortællinger med tekst,
Praktikvejlederuddannelsen Fjernundervisning. Hvad er fjernundervisning? ”Fjernundervisning betegnes som undervisning, der ikke som udgangspunkt forudsætter,
Digital læring og undervisning
Digital dannelse i gymnasiet
Læringsmål og niveaubeskrivelser
FÅ MEST UD AF DAGEN: UNDERVISNINGSMATERIALE (9. -10
Præsentationens transcript:

Elev- og lærererfaringer Nedslag i det nationale forsknings- udviklings- og netværksprojekt: Undervisningsorganisering, - former og –medier, på langs og tværs af fag og gymnasiale uddannelser KONFERENCE Digital understøttet læring – muligheder i dag og i fremtiden 2. oktober 2014 Københavns Universitet Helle Mathiasen Professor hmathiasen@tdm.au.dk

It-anvendelser i undervisningen De gymnasiale uddannelser: 1995-1998: Den elektroniske skole, stx 2000 : Fjernundervisningsforsøg på Aalborg Studenterkursus 1998-2001: Personlige bærbare computere i undervisningen, stx 2002-2005: Det virtuelle gymnasium, stx 2009-2010: Elevproducerede pod-/vodcast i gymnasiet (Pilot, et fag, hhx) 2010-2011: Ikraft: Gymnasier i samarbejde med virksomheder, stx, hhx, htx (it) 2010-2011: Clickers i undervisningen, science-fag i gymnasiet (stx) 2010-2011: Pod-/vodcast i gymnasiet (flere fag, stx) 2010-2014: Nationalt forsknings,- udviklings og netværksprojekt, UV-org,- former, -medier på langs og tværs af fag og gymnasiale uddannelser 2013-2014: Innovative kompetencer og fleksibel organisering af undervisningen De videregående uddannelser: Grundskole, gymnasium, universitet: 1998-2000: It på lærerseminarierne (”NovoNordisk-projektet”) 2007-2009: Overgangsproblematikker som udfordringer i uddannelsessystemet 2005-2006: Studerendes brug af konferencesystem/social software, AU 2007-2008: Podcast/video/konferencesystem som undervisningsmedie, AU 2009-2010: Den netbaserede pædagoguddannelse, midt-vest Viborg, UC 2010-2011: Clickers i fysikundervisningen på universitetet It-anvendelser i undervisningen

Et nationalt projekt, 2010-2014 Deltagende: Elever: 5081 Lærere: 548 Ca5081 Deltagende: Elever: 5081 Lærere: 548 Empiriindsamling/-behandling: Christian W. Bech, Christian Dalsgaard, Claus Gregersen, Hans-Peter Degn, Janus Aaen, Mette B. Thomsen og Helle Mathiasen hmathiasen@tdm.au.dk

Empirisk undersøgelse Observationer af undervisning Gruppeinterviews Net-kommunikation Medieproduktioner Spørgeskema Samme empiriske undersøgelsesdesign for alle 4 runder af forskningsprojektet hmathiasen@tdm.au.dk

It-anvendelser i undervisningen - optikker, udfordringer, indsatsområder, forandringsprocesser Administrative rutiner Generel information/materialedistribution (Konferencesystem, ”LMS”, ”CMS” etc.) UV-organisering, UV-former (lærings-/undervisningsmiljøer, f2f/net-fora) Redskab til produktion (Kontorpakke, screen-/pod-/vodcasts, simulerings-/”eksperimenterings”-programmel etc.) Faglig formidling (i-/e-bøger, -tavler, podcast etc.) Samarbejdsfacilitator Social dimension (Social medier i bredeste forstand) Læreprocesfacilitator Individuel dimension (Færdighedstræning, fagprogrammer, podcast, vejledning etc.) FB, net-shopping, spil, nyheder,

Teknologibrug – en kategorisering Delingsværktøjer Net-medierede kommunikationsfora (dialog/feedback) Produktionsværktøjer Digitale undervisningsmaterialer Elever og lærer præsenteres for denne kategoriesering I spørgeskemaet, som et grundlag for flere af sprøgsmålene Delingsværktøjer: elever/lærer dele og samarbejde om dokumenter og andre produkter (fx Google Docs/Drive og Dropbox) Net-medierede kommunikationsværktøjer: elever/lærer anvender til tale eller skrive sammen (fx Skype og Facebook) Produktionsværktøjer: til produktion af medieprodukter i form af tekst, video, lyd, etc. (fx PowerPoint og screencastsoftware) Digitale undervisningsmaterialer: fx i- og e-bøger og pdf-filer, og fagspecifikke læringsressourcer hmathiasen@tdm.au.dk

Fokus på nytænkning og it- inddragelse organiseringer af undervisning undervisnings-/evalueringsformer undervisningsmidler/afleveringsformater ”undervisnings- og elevtid” skriftlighed og mundtlighed elev/lærer - roller og funktioner nye kompetencer – kompetenceudvikling Ledelsesforankring af skoleprojekter ”Sammenbrud mellem konfrontationstid, forberedelsestid, skriftlighed, mundtlighed – det flyder fuldstændig sammen.” lærercitat It inviterer til nytænkning – og rammen/parametrene – I et komplekst felt hmathiasen@tdm.au.dk

Lærernes stemme ”Dine vigtigste pointer fra ’it-projektet’. Afslutningsvist vil vi bede dig beskrive dine mere generelle erfaringer fra ’it-projektet’. Hvilke muligheder ser du i at anvende it-værktøjer til at nytænke din undervisning?” hmathiasen@tdm.au.dk

Variation ”Kan skabe mere variation - og flere elevaktiverende elementer” “[…] rigtigt gode muligheder for at træne den sproglige og mundtlige dimension, der f.eks. er i engelsk” ”[…] muliggør læring uden læreren, selvstændig repetition mm” ”Jeg ser mange muligheder. Hele flipped classroom tanken får mig til at reflektere yderligere over form og indhold i både lektier og timer”

Deling og samarbejde ”Mere procesevaluering og differentieret undervisning. Mere Flip-the-classroom - og mit sidste tiltag, som jeg også tror, IT kan understøtte - næsten lektiefri undervisning.” ”Jeg ser flest muligheder i forhold til vidensdeling og fællesarbejde kursisterne imellem. Derudover kan jeg se fordel i forhold til udvikling af kursisternes skriftlighed.” hmathiasen@tdm.au.dk

Læringsressourcer ”Det er en fornøjelse at arbejde kun med e-bøger og pdf- dokumenter, intet papir […]” ”[…]Jeg kunne godt tænke mig, at processen fremover også kom til at gå den modsatte vej. Dvs. at eleverne skulle producere IT- baserede produkter: Videoer, screencasts og lignende.”

Undervisningsdifferentiering ”Først og fremmest giver It i undervisningen øget mulighed for differentiering. Både niveau, tempo og tidspunkt kan justeres.” ”[…] I forbindelse med Flipped Classroom-projektet har jeg primært ladet eleverne se de videoer jeg har lavet til dem i undervisningstiden. Det har frikøbt mig tid til at støtte de svage, og stille mere udfordrende tillægsspørgsmål til de stærke elever. Jeg har også brugt at lave videoer på flere forskellige niveauer for derigennem at differentiere undervisningen […] “

Nye præmisser ”Sætter gang i refleksion over egen undervisningspraksis. Jeg har givet eleverne lidt mere "kreativt frirum" end jeg plejer”

Oplever du, at inddragelsen af it-værktøjer har bevirket, at dit arbejde som lærer har ændret sig? Lærernes oplevelse af, om deres arbejde har ændret sig ved inddragelse af it-værktøjer. Af de 98 lærere, der i nogen, væsentlig og i meget høj grad (i alt 91% af de adspurgte lærere) oplever, at deres arbejde er ændret, er der tre ud af fire lærere (75%), der oplever et behov for kompetenceudvikling. Som det ses af figuren, oplever 2% af lærerne, der har svaret, at de har oplevet, at deres arbejde har ændret sig, at de i meget høj grad har behov for kompetenceudvikling. 17% af lærerne har angivet, at de har oplevet, at deres arbejde har ændret sig, at de i væsentlig grad har behov for kompetenceudvikling, mens 56% af lærerne mener, at de i nogen grad har behov for kompetenceudvikling:   På det forudgående spørgsmål svarede du, at dit arbejde som lærer i nogen/væsentlig/meget høj grad har ændret sig som følge af inddragelse af it i undervisningen.

Elevernes stemme Hvis du skal beskrive den perfekte undervisning i gymnasiet, hvordan foregår den så? Hvilke materialer, undervisningsformer, it-værtøjer skal/skal ikke indgå?” hmathiasen@tdm.au.dk

Den perfekte undervisning, ifølge eleverne Variation Undervisningsformer Læringsressourcer, papirbårne og digitale medier Lærerroller og –funktioner Deltagelse i undervisningen Lektier og afleveringer ”Fysiske” og ”kreative” aktiviteter Fagligt niveau og organisering af aktiviteter hmathiasen@tdm.au.dk

”Tavleundervisning 75% af tiden. Arbejde 25%. Variation, undervisningsformer ”[…]Surprise me!” ”Tavleundervisning 75% af tiden. Arbejde 25%. ”Uden IT-værktøjer, med tavleundervisning, alle skriver noter mens læren dikterer” ”Ikke for meget tavle undervisning. Ens grupper skal være af folk med samme ambitionsniveau. Alle bidrager til undervisningen.” Generelt: ”faglig succes” og ”succesoplevelser” hmathiasen@tdm.au.dk

Variation, Læringsressourcer, papirbårne og digitale medier ”facebook (til at kommunikere med lærere og elever) Word (til at skrive noter, afleveringer mm i) Prezi (til fremlæggelser) Imovie (til at lave film) Wiki (til at skrive en fælles blog) I-bøger Ipads (til at læse på) Onenote (til noter) Smartboard (til fremlæggelser, film, opgaveretning med hele klassen)” hmathiasen@tdm.au.dk

Variation, Læringsressourcer, papirbårne og digitale medier ”Masser af video making, det er sjovt og for at lave dem bliver man nødt til at sætte sig ind i stoffet.” ”Pas på med for meget tavle undervisning. Film fanger eleverne meget, så en lille film engang imellem ville være lærerigt. En spændende powerpoint.” ”videoer som lektier fungerer godt, men må gerne forklares lidt mere pædagogisk til tider[…] “ hmathiasen@tdm.au.dk

Variation, Læringsressourcer, papirbårne og digitale medier ”[…]Jeg synes ikke det fungerer så godt med mange af de e-bøger vi har.” ”[…] Det er helt fint for mig at bruge i-bøger eller svare på spørgsmål. Men fx at læse en tekst, svare på spørgsmål og så gennemgå dem, kan godt blive trættende[…]”  ”[…]i-bøger er elendige, elendige eksempler og scenarier de stiller op, men det er dog smart, at man kan finde opgaver der inde.” ”Ingen i-bøger - gerne e-bøger eller PDF” hmathiasen@tdm.au.dk

Variation, lærerroller og –funktioner ”Det hele afhænger desværre af læren. ked af at skulle sige det, men hvis ikke læren er god og har klassens opmærksomhed, så er det altså begrænset hvor effektivt it-værktøjer er. Hvis læreren er god vil it-værktøjerne blot hæve det faglige niveau, men det er vigtigt at kombinere it, tavle, individuel, gruppe og klasse-undervisning […]” ”En glad og forberedt lærer, en interesseret klasse” hmathiasen@tdm.au.dk

Lektier og afleveringer ”[…] Blandede afleveringsformer og it-værktøjer skal være hjerteligt velkommen” ”[…] Nye måde at aflevere på. […] Fx bruge screencast, podcast, videoer, kreative afleveringen osv. Det hele skal ikke bare foregå ved tavlen.” ”Mere kreativitet, mere kunstnerisk frihed, mindre lektier - de tager skolelysten og tynger samvittigheden uden at bidrage alverdens til niveauet.” ”En glad og forberedt lærer, en interesseret klasse” hmathiasen@tdm.au.dk

It-anvendelser Forsknings-, netværks og udviklingsprojektet inviterer til fortsatte overvejelser om forståelsen af: - Skriftlighed/mundtlighed - Fagligt udbytte, progression, faglighed - Læringsressourcer (papirbårne/digitale medier, elev/lærer-producerede) - Undervisning (former og organisering, lektier/afleveringer) - Roller, funktioner og kompetencer (elever, lærere, ledelse, organisatorisk forankring) - Evalueringsformer (formativ, summativ, netmedierede og f2f ) - Prøveformer muligheder, begrænsninger, faldgruber, barriere helle

Projektets forskningsrapporter: http://www.emu.dk/modul/teknologi-og-medier- p%C3%A5-det-gymnasiale-omr%C3%A5de hmathiasen@tdm.au.dk

Udvikling af fagligt niveau i klasseundervisning – ifølge lærerne Kan it-værktøjer bidrage til at øge det faglige niveau i dit fag, blandt de elever, der siger meget der ikke siger ret meget i klasseundervisningen i klasseundervisningen