Hvordan kan man læse dette regnestykke? -7 – 3

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Leg og lektier Idéer til 2-4 piger Alder 4. klasse
Advertisements

SMUT PAKKE 2 VIDEN OM SUKKERSYGE.
Atomer Et programmeret forløb. En måde at lære på.
EN SAMTALE OM VOLD I NÆRE RELATIONER
Større Skriftlig Opgave
Regler og lovmæssigheder i matematik
Fælles kompetenceudviklingsdag 25. september 2012, CABI
At Dividere Decimaltal.
©Jenny Bohr – Til underviserne Her er valgt at vise filmen ”et liv i kaos”. Hvis kursisterne er unge, kan man vælge en anden film eks. ”det.
Heraki for de forskellige regnearter
Reglernes del 2: Når både mødes
BIOANALYTIKERES KERNEFAGLIGHED OG PROFESSIONSIDENTITET
Du skal vide nogen om blodtrykket, fordi det fortæller noget om hvordan dit hjerte har det. HUSK - at hjertet ikke er til at undvære ligesom bilen.
Udregning af kvadratsætninger
Reduktion AM 2009.
Større Skriftlig opgave •Orienteringsmøde v. Catherine Lønholdt.
1 Alder år 55 % år 24 % år 17 % Hvor længe på VUC? 1 år 93%
BRØKER Dette er en enhed
Definitioner 5 Når både mødes 3 (Afsnit C+D)
Ligninger af første grad i en variabel
Danskforløb i 10. klasse Gentofte Ungdomsskole
Innovation og iværksætteri
Formularer (Access, del 3)
Kommunikation Dit budskab består af: 7% ord 38 % toneleje
Velkommen Teknologi historie – 5. Øvelsesgang …Også til Langdon Winner.
At leve i Guds ubetingede kærlighed!
5. Mos 6:4-9 Hør, Israel! Herren vor Gud, Herren er én. Derfor skal du elske Herren din Gud af hele dit hjerte og af hele din sjæl og af hele din.
Hvordan du bliver lykkelig. 1. Have et mål 2.Smil altid.
Hvordan du bliver lykkelig. 1. Have et mål 2.Smil altid.
Koordinatsystemet Y-aksen 2. aksen X-aksen 1. aksen.
Statistik.
Spørgeskemaundersøgelse feb. – marts
Arbejdsmarkedsuddannelser – også for personer med læse-, skrive- og regnevanskeligheder Oplæg fra AMU-Fyn Konference d. 22/5 -07.
Målestoksforhold.
Introduktion til Access (Access, del 1)
Opslagsfelter (Access, del 6). RHS – Informationsteknologi 2 Udgangspunkt Vi er ofte i den situation, at valg af en type for et felt ikke begrænser vores.
Reduktion AM 2009.
Naboskabet - en undersøgelse af det sociale liv i Skovengen Skovengen.
En kogebog Synopseprøven i dansk.
Hvordan du bliver lykkelig. 1. Have et mål 2.Smil altid.
Talforståelse og regneregler
Bogstaver og tekst i design
Trivselsundersøgelse og ledelsesevaluering Anæstesiologisk Afdeling Flere ledere
Fordybelse og formidling. Udvælge, inddrage og anvende. Overskue, bearbejde, disponere, sammenfatte og formidle.
Uligheder.
1 Algoritme til at løse knude P-center problemet Algoritmen brugte set covering problemet Virker derfor kun til knude problemer Vi vil alligevel bruge.
Opgave 2 24 Opgave 23 Opgave 22 Opgave 21 Opgave 20 Opgave 19 Opgave 18 Opgave 17 Opgave 16 Opgave 15 Opgave 14 Opgave 13 Opgave 12 Opgave Opgave.
Opgave 2 24 Opgave 23 Opgave 22 Opgave 21 Opgave 20 Opgave 19 Opgave 18 Opgave 17 Opgave 16 Opgave 15 Opgave 14 Opgave 13 Opgave 12 Opgave Opgave.
NOTATTEKNIK EUX - REBSLAGERVEJ.
Grafer og Algoritmer Rasmus D. Lehrmann DM
Begrebskort for lineære differentialligningsmodeller
Globaliseringsredegørelsen 24.mar. 14 Figurer fra Danmark tiltrækker for få udenlandske investeringer i Sådan ligger landet
Hvordan kan man læse dette regnestykke? -7 – 3
Evaluering og IT Brøndby Gymnasium
Rapporter (Access, del 5). RHS – Informationsteknologi – Udgangspunkt Vi har oprettet en database Vi har defineret en eller flere tabeller, og.
Grunde til at jeg elsker dig
Objektorienteret Netværkskommunikation Præsentation 28: Eksamen.
Opslagsfelter (Access, del 6). RHS – Informationsteknologi – Udgangspunkt Vi er ofte i den situation, at valg af en type for et felt ikke begrænser.
Introduktion til Access (Access, del 1). RHS – Informationsteknologi – Fra design til udvikling Vi ved nu, hvordan vi finder et design for en database,
Talforståelse og regneregler
Globaliseringsredegørelse 21.mar. 11 Globaliseringsredegørelsen 2011 Grafer fra temakapitlet Eksporten som drivkraft for vækst og velstand.
Kvadratisk optimering Lavet af Mikkel Iversen og Mathias Møllemus Svendsen HH3-ØA.
Procent regning.
Reduktion AM 2009.
Præsentationens transcript:

Hvordan kan man læse dette regnestykke? -7 – 3 Opgave 1 Hvordan kan man læse dette regnestykke? -7 – 3

Parenteser og negative tal Parenteser omkring negative tal for forståelsens skyld. Eks. 3 + -4 -> 3 + (-4)

Parenteser og negative tal Se disse eksempler, passer din tese fortsat? 13 – 7 = 6 (-13) – 7 = -20 13 – (-7) = 20 (-13)- (-7) = -6

Parenteser og negative tal Hvilke regler er der for brug af negative tal? Formuler nogle regler og skriv dem i dine notater.

Gange Løs følgende: + ∙ + = + ∙ - = - ∙ + = ∙ - = Find selv på nogle stykker og afprøv dine teorier

Gange Når man gange tal sammen er faktorernes orden ligegyldig Eks: 4 • 5 • 7 = 5 • 4 • 7 = 7 • 4 • 5 Regn følgende i hånden: 1) 13 • 21 2) 13, 5 • 21 3) 13, 5 • 21, 3

Division + / + = + / - = / + = / - = + / + = + / - = / + = / - = Lav selv nogle regnestykker og prøv dine teorier af.

Parenteser 2. Hvad regner man først i et regnestykke? Se på regnestykkerne, hvilke regler kan du udlede af disse? 5 + 10 + 7 = 22 -5 – 7 = -12 5 ∙ 2 + 4 = 14 -5 – (-7) = 2 5 ∙ (2 + 4) = 30 6 : 3 + 5 = 7 5 (2 + 4) = 30 6 : (3+5) = 0,75 -5 + 8 = 3 (6:3) – 5 = -3 5∙ 8 + 7 -3∙3 = 38 (6:3) 5 = 10

Parenteser 2. Opsummering Der er to slags parenteser Regnetegns-parentes Eks: 3- (-4) ”Regn-mig-først”-parenteser Eks: 3* (3-7)

Parenteser 3. At gange ind i en parentes Bruges: når der er en ubekendt inden i parentesen. Eks. 3(4+x) Husk Den ubekendte kan også betegnes med andre bogstaver

Parenteser 3. At gange ind i en parentes Eks 2 5 ( X + 4) Imellem ”5” og ”(” står der et usynligt gangetegn • Altså er 5 ( X + 4) = 5 • (X + 4)

At gange ind i en parentes. Hvordan gør man? 1. Man skal gange ind på hvert led Eks. 5 ( X + 7 ) = (5 • X) + (5 • 7) = 5x + 35 Note. Svaret 5x+35 er det korteste svar muligt til dette regnestykke!

At gange ind i en parentes Opgaver 3(x+18)= 21(x-3)= (3-x)5 = 2(7+3x)= 2(21 + 4x) = 7(6x – 28) = 9(2-3x)=

At dividere ind i en parentes Hvordan gør man? 1. Man skal dividere ind på hvert led Eks. 7 :( x + 3 ) = (7 : x) + (7 : 3) = 7:x + 2,33 = 7 𝑥 + 2,33 Note. Svaret 7 𝑥 + 2,33 er det korteste svar muligt til dette regnestykke!

Parenteser, opsummering Nogle parenteser sættes omkring et negativt tal for at skabe orden i et regnestykke. ”Fortegnsparenteser” 2) Nogle parenteser sættes for at vise, at noget skal regnes før noget andet. ”Regn-mig-først-parenteser” 3) Hvis man skal gange/dividere i en parentes, skal man gange/dividere tallet udenfor, med hvert led inde i parentesen.