Notatteknik Hvorfor Hvornår Hvordan
Notatteknik Hvorfor: Overblik – forståelse Forbedre læring Fastholde stof Hvornår: Som forberedelse I timerne I forbindelse med skriftlige opgaver Undersøgelser viser, at vi faktisk ikke husker særligt meget af det, vi læser elle hører. Allerede kort tid efter at vores hjerne har registreret informationer glemmes en del – og når der er gået et lille stykke tid, er det meste, måske endda det hele, væk. Vi er nødt til at sortere nogle informationer fra i den strøm af indtryk og informationer, vi konstant bombarderes med. (Beck 29)
Notatteknik – hvordan? Gode råd og fif – men opøve sit eget system – øvelse gør mester System i sine noter: one note – mappesystem (backup) – overskueligt system Altid: Fag – dato – emne
Notatteknik - Forberedelse Kompendier: overstregning, stikord i margen – spørgsmålstegn ved det, der ikke er forstået Bøger: Inddeling i afsnit: stikord – skrive spørgsmål til det, der ikke er forstået
Notatteknik: Forberedelse Opgaver/tekstspørgsmål: god plads til svar/ plads til svar fra gennemgang – markere med farve – egen forberedelse – tekstgennemgang på klasse Spørgsmål: Gør kort rede for omverdensmodellen Mit svar: Det er en model, der forsøger….. I undervisningen: En model, der viser forhold, som påvirker virksomheden
Notatteknik: Undervisning Tavlenoter ved klasseundervisning Stofgennemgang ud over lærebøgerne: som ved forelæsning – evt. understøttet af PP Tekstgennemgang – se forberedelse Gruppearbejde
Notatteknik: Tavlenoter Fag – dato - emne (+ henvisning til lærebog, artikel el.lign.) Overskrifter, nøgleord, pointer, stikord/ forkortelser Skriv kun vigtige ord og forklaringer af direkte Spørg altid, hvis du er i tvivl
Notatteknik: Foredrag Noter fra foredrag med PowerPoint Fag- dato – emne – foredragsholder Uddybende noter til de enkelte dias